2011-03-23, 22:50
Medlem
Ozstrikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alecftw
You sure 'bout that?
Jag såg Gud en gång.. Men sen slutade drogerna att verka... :/
Citera
2011-03-23, 22:56
Medlem
Imoyess avatar
Det är så 1800-tal att tro på Gud.
Citera
2011-03-23, 22:56
Medlem
Alecftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Bristen på bevis som bevisar guds existens är tillräkligt med bevis för att bevisa hans icke-existens.
Med andra ord, bristen på motbevis är beviset.
Man är oskyldig tills motsatsen bevisats, gud existerar inte tills motsatsen bevisats.
Avsaknad av bevis är inte bevis av avsaknad. Men det i fetstil följer ju inte alls. Gud finns men har inte än bevisats? Så kan man med säga.
Citat:
Ursprungligen postat av Ozstriker
Jag såg Gud en gång.. Men sen slutade drogerna att verka... :/
Kommer du inte ihåg? Du tog ju asken till höger, och i den var det ju bara lakrits-pastiller, och inga droger

Men det var dock en retorisk fråga
Citera
2011-03-23, 22:58
Medlem
Deedles avatar
Som sagt- går ej att bevisa eller motbevisa att gud existerar eller inte existerar.
Man kan jämföra gud med en flygande rosa ponny, ingen har sett den men kan heller inte bevisa att den inte existerar.
Citera
2011-03-23, 23:00
Medlem
ingen kan säga att gud inte finns förens man har bevisat det!

jag tror inte att han finns men det betyder inte att jag inte tillåter andra tro på att han finns

... men den dagen någon visar mig gud den dagen ger jag mig!
Citera
2011-03-23, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yesbox11
ingen kan säga att gud inte finns förens man har bevisat det!

jag tror inte att han finns men det betyder inte att jag inte tillåter andra tro på att han finns

... men den dagen någon visar mig gud den dagen ger jag mig!

...så enligt ditt resonemang kan allting finnas? För inte kan väl jag bevisa att det inte finns någon jultomte, tandfe, troll eller spöken?

Återigen, det åligger de religiösa att bevisa att gud existerar. Innan de gör det finns det ingen gud.

Obs! Jag tror andlighet och religion fyller en funktion för många människor på ett psykologisk plan. religiösa människor (många av våra äldre) ska visas respekt för sina övertygelser, inte hånas. Det är mycket möjligt att jag blir religiös om jag får en dödsdom (cancer el liknande). Ologiskt, men ändå väldigt logiskt om man tänker på det. Det ska man respekteras för.

Så länge religioner inte försöker bestämma över hur andra ska leva sina liv är det okej, och t.o.m välkommet enligt mig.
Citera
2011-03-23, 23:09
Medlem
Trofls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayni
Finns bara ett svar för mig: Det man inte kan se finns inte!

Definera vad man "kan" se?

Jag tycker, som litet motargument, att eftersom man inte kan se mörk materia, så finns det inte?
Dock kan man ju säga att det finns spår av mörk materia eftersom man ser hur universum beter sig.

Men på samma sätt kan man ju säga att man kan inte se Gud, alltså finns den inte?
Dock kan man ju säga att det finns spår av Gud, eftersom den har skapat allt.

Kan väl även säga att jag är ateist, men sådana argument tycker jag inte funkar om man vill försöka "bevisa" något för en troende.

Annars kan man ju också skita i vad andra tror på och bevisa för sig själv vad man tror på. Tänk hur många miljontals timmar ateister och troende har suttit på Internet och diskuterat. Ingen vinner i slutändan så det är ju meningslöst att försöka bevisa nått för någon annan än sig själv.
Citera
2011-03-23, 23:10
Medlem
Finns inga bevis, det handlar mest om logik (som iofs. är ganska olika från person till person). Jag tror på de vetenskapliga bevisen som finns, och hoppas att man utvecklar en nog bra kikare för att se så långt bak i tiden (titta ut i rymden) för att kunna se bigbang och att bevisa teorin. Man kan ju som många vet se bakåt i tiden - solen = 8 min bakåt osv. Litar mer på forskarna än på 0-talets skvallerpress.

F.ö. ändra tideräkningen till vad forskarna tror, om hur gammal jorden är. Då slipper ni alla teorier om 2012 osv. för det har ju redan varit. Varför ska man gå efter en tid som började då Jesus föddes? Man vet ju inte när han är född. Visserligen vet man inte hur gammal jorden är heller, men kom på något mer realistiskt.
Citera
2011-03-23, 23:15
Medlem
King Pins avatar
Frågan är idiotisk: http://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot
Citera
2011-03-23, 23:15
Medlem
Spawnisens avatar
Ingen kan vara allsmäktig, alltså är inte gud allsmäktig. Om det inte stämmer så lär knappast allt annat istämma
Citera
2011-03-23, 23:19
Medlem
shaqims avatar
Jag hävdar att det inte finns någon gud (i alla fall kristen eller judisk sådan) eftersom att så mycket i som är helt motbevisat. Detta har man bara löst genom att säga att "allt ska inte läsas bokstavligt", vilket jag inte tycker är hållbart. Bibeln har istället blivit ett smörgåsbord för makthavare att välja och vraka ifrån när de vill hålla folket på plats.

Det finns heller inga som helst bevis för en Gud, bara utsagor som ofta är helt irrationella. Så mycket kan ifrågasättas. Vissa kristna menar att man kan se Gud i vår skapelse, i allt omkring oss. Men vad har världen att säga om Gud? Att det finns logiska samband i naturen betyder inte att det måste vara ett verk av en högre makt. Vetenskapen har svar på så mycket och dessa svar innefattar inte en gudomlighet, men "makes perfect sense". Alltså är jag nästan till fullo övertygad om att det inte finns någon gud. Men som många har sagt innan, det går inte -åtminstone inte med dagens teknik- att varken bevisa eller motbevisa Guds existens, det är bara så att bevisen för att det inte finns en Gud väger tyngre.
Citera
2011-03-23, 23:21
Medlem
Jag tror på gud!
Vem skulle annars skapat pedofiler?
Vem skulle annars skapat självmordsbombare?
Vem skulle annars skapat vänsterpartister?
Vem skulle annars skapat religösa?
Vem skulle annars skapat Hitler?
Vem skulle annars skapat djurrättsaktivister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in