2014-11-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTjejen
Synd för då kommer vi ingenstans om ni inte vågar utmana er själva. Det är det jag har gjort, tagit reda på allt alltså och efter 20 år med vetenskap insåg jag att vetenskapen bara var pervers och långt ifrån någon sanning då den manipuleras för att passa bla ekonomiska intressen eller terror intressen och som ytterst matematiskt kunnig kom jag till samma slutsats som bla Einstein, det gick inte längre att intellektuellt hederligt tro på slumpen längre, det är bara så osannolikt. Sen att något hände i mig förstår jag ju själv blir allt för flummigt för att försöka förklara men det är såklart en stor del det också.

För alla som inte förstått det heter tråden "Försök motbevisa Guds existens nu!". Att bara be oss svara på frågor är ot.
Innan någon av er presenterat en logisk kedja och fört ett resonemang från början till slut så kommer ni inte kunna tas på allvar för det är ju det vi har gjort och därmed hamnat här. Finns ingen anledning att vara så defensiv om man tror man har sanningen på sin sida.
Fast som tidigare sagts,så går det inte att motbevisa gud! Men du talar ju om något annat,nämligen en skapare. Om jag inte minns fel så ville du inte kalla denne skapare för en gud.Så då måste du presentera vad du menar. Du försöker vara emot vetenskapliga teorier i syfte att det hjälper din bevisföring för en skapare. Så är naturligtvis inte fallet. God of the gaps.....
Citera
2014-11-12, 13:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är det jag har gjort, tagit reda på allt alltså och efter 20 år med vetenskap insåg jag att vetenskapen bara var pervers och långt ifrån någon sanning då den manipuleras för att passa bla ekonomiska intressen eller terror intressen och som ytterst matematiskt kunnig kom jag till samma slutsats som bla Einstein, det gick inte längre att intellektuellt hederligt tro på slumpen längre, det är bara så osannolikt. Sen att något hände i mig förstår jag ju själv blir allt för flummigt för att försöka förklara men det är såklart en stor del det också.

Du har tydligen ett Dunning-Kruger syndrom, för din kunskap om vetenskap är i det närmasta obefintlig.

Citat:
För alla som inte förstått det heter tråden "Försök motbevisa Guds existens nu!". Att bara be oss svara på frågor är ot.

Varför kommar du då med missonsmanuals klyschor med försök till bevis FÖR 'gud'?

Citat:
Innan någon av er presenterat en logisk kedja och fört ett resonemang från början till slut så kommer ni inte kunna tas på allvar för det är ju det vi har gjort och därmed hamnat här. Finns ingen anledning att vara så defensiv om man tror man har sanningen på sin sida.

Försök lära dig vad agnosticism är, försök lära dig vad "arguments from ignorance" är och kom med belägg för ID.
Citera
2014-11-12, 13:01
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag har en enhörning i min källare. Motbevisa det om du kan! Vill bara berätta att den ofta är bortrest, så den kommer inte att vara hemma när du kommer för att kolla. Men han finns, och det vet jag eftersom jag pratar med honom varje dag, och han svarar! Jag vet att han finns därför att det känns fint inne i bröstet att veta det. Bevis behövs inte!

Just det, beviset har man själv inom sig, det är inget som går att dela, likt en pizza.
Citera
2014-11-12, 13:09
Medlem
Citat:
Nej det är ingen ny art vad tramsar du om? Du får hålla dig relevant till vår historia för det där klippa och klistrandet kommer du ingen vart med eftersom det är en lögn. INGA hybrider är giltiga för evolutionsteorin så förstår du inte det får du läsa på.
Du kan lägga fram belägg för dina (åtminstone hitintills) grundlösa påståenden i en lämplig tråd. Här är din evolutionskritik off-topic. Men den som tramsar är givetvis du, eftersom du istället för att hålla dig till ämnet börjar diktera vad som är lögn och sanning, vad som utgör en art och inte samt beskriver villkoren för evolutionsteorin, allt utan minsta källhänvisning eller logiskt resonemang.

Vad du menar med att hålla sig relevant till vår historia är fullständigt obegripligt. Klippa och klistra är mig veterligen det bästa sättet att källhänsiva på flashback. Men det är klart att om man är van att "argumentera" genom att hänvisa till sig själv samt försöka håna sina motdebbatörer istället för att framföra argument är det kanske bara onödigt med källhänvisningar?

Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Jag brukar inte läsa dina inlägg längre. Du har inga egna ideer, utan bara hackar på vad andra har att säga, jag ser absolut inget värde i dina inlägg.
Nej men det är faktiskt ditt problem att du lever i tron att gamla slagdängor som "försöka duger" och "gör det bättre själv om du ska kritisera" har något som helst värde. Bogomil kritiserar andras (allt som oftast) felaktiga slutsatser (felaktiga eftersom dom i princip alltid är uppbyggda på argumentationsfel). Egna idéer är inte bra om dom är dåliga, Bogomil brukar på ett adekvat sätt visa varför mångas "egna" idéer är tämligen usla. Där bör också fokus ligga.

Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Är det någon som ställt frågan "För vilket problem är Gud lösningen?" i tråden? Om inte, gör jag det nu.
Alla eller inga, beror på vem du frågar, så det är en väldigt meningslös fråga som inte ger svar på någonting.

Citat:
Synd för då kommer vi ingenstans om ni inte vågar utmana er själva. Det är det jag har gjort, tagit reda på allt alltså och efter 20 år med vetenskap insåg jag att vetenskapen bara var pervers och långt ifrån någon sanning då den manipuleras för att passa bla ekonomiska intressen eller terror intressen och som ytterst matematiskt kunnig kom jag till samma slutsats som bla Einstein, det gick inte längre att intellektuellt hederligt tro på slumpen längre, det är bara så osannolikt. Sen att något hände i mig förstår jag ju själv blir allt för flummigt för att försöka förklara men det är såklart en stor del det också.
Varför ger du inga belägg för dina påståenden? Då hade det du skrivit ju kunnat vara intressant. Just nu är det bara du som sitter och dikterar hur vi andra ska förhålla oss till verkligheten. När vi sedan frågar varför vi ska lyssna på just dig har du inget annat att komma med än att dumförklara dom som frågar...

Upp till bevis nu!

Citat:
Du har för det första inte presenterat någon logisk kedja, antingen vet du inte vad logik är eller så sitter du och tror att du kan komma undan med att ljuga.

Att motbevisa gud går ju inte, precis som det inte går att motbevisa den osynliga balettdansande elefanten som sägs bo i mitt kylskåp... Däremot torde ju de som faktiskt hävdar att gud finns, som en objektiv gudomlighet, vars vishet man kan få tillgång till via t.ex. diverse heliga skrifter, kunna visa på någon form av grund eller substans för sina påståenden. Det är ännu inte skett.

Det är ingen som är defensiv, däremot finns det inget intresse för att spela med i eran teater där ni ägnar er åt argumentationsfel. Eller det som av bland annat dig kallats för "egna idéer"...
Citera
2014-11-12, 13:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Just det, beviset har man själv inom sig, det är inget som går att dela, likt en pizza.

Jaja, nu har vi kommet till den öppna semantiska akrobatiken, med ordlekar och omdefinitioner.

Vad menar du med "bevis"?
Citera
2014-11-12, 13:14
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Haha. Har inte tänkt på det så mycket, men... du har rätt. Tråden heter ju faktiskt så, "Jag har svaret på Gud - Är detta slutspurten? Försök motbevisa Guds existens nu!" Lustigt att 95% av tråden är off topic då. Bogomil kommer att hävda att tråden är "ad hoc premiss" eller på svenska att den bygger på tillrättalagda antaganden från början. Saken är bara den att man måste gå ur sitt människoperspektiv och se det utifrån Guds synvinkel. Enligt Gud finns säkert Gud, eller hur? Om man tänker sig att Gud finns, hur bevisar vi - som människor alltså, ur vårt människoperspektiv - att Gud inte finns?
Citera
2014-11-12, 13:16
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jaja, nu har vi kommet till den öppna semantiska akrobatiken, med ordlekar och omdefinitioner.

Vad menar du med "bevis"?

beviset = svaret
Citera
2014-11-12, 13:18
Medlem
72mms avatar
Citat:
Hahahha jösses....Nej en teori är just bara en teori, big bang är just bara en teori och så är evolutionsteorin....Om du tror att något vi aldrig kan bekräfta likt big bang är något som är "belagd fakta" eller vad nu fått för dig och inte just en teori likt alla andra teorier så har du nog hamnat lite snett från början. Det här var bland det mest ovetenskapliga jag någonsin läst, synd att du inte förstår det.
Ledsen för offtopic, men jag blir alltid nyfiken när jag läser sådant här. Hur många år har du gått i svensk skola och när gick du ut?
Citera
2014-11-12, 13:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
beviset = svaret

Är ALLA "svar"="bevis"?

Du börjar visst svamla nu.
Citera
2014-11-12, 13:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Är ALLA "svar"="bevis"?

Du börjar visst svamla nu.

Nej, svaret på det vi diskuterar naturligtvis.
Svamla inte mer nu.
Citera
2014-11-12, 13:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Svamla inte mer nu.
Ditt svar är lika uttömmande som om du svarat:

Sanningen = En massa ord och meningar.

Det är Mattias Beming nivå på den argumentationen, och den är inte hög...
Citera
2014-11-12, 13:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är ALLA "svar"="bevis"?

Citat:

Jag kan specificera: Är ALLA svar på det vi diskuterar = "bevis"?

Citat:
Svamla inte mer nu.

Det är inte jag som försökar definitionsdansa omkring konceptet "bevis".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in