Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jag ser Stalinism som en slags religion. Dessutom var Sovjet en stormakt. Så du får nog definiera ”framgångsrikt” ?
Jag tror sekularisering har varit framgångsrikt för de flesta länder.
Men eftersom ”kyrkan” ofta var rik, så var de ju framgångsrik. Det är ganska lätt att göra den bästa musiken, finaste byggnaderna, finaste målningarna, o.s.v. om man har pengarna.
Men om vi tänker så här:
Vill du hellre ha sjukhus med läkare utbildad inom senaste medicinen, eller vill du ha sjukhus med ”healing” och bön?
Vill du ha lagar som favoriserar de som har en viss gudstro, eller ska lagen vara för alla?
Vill du ha lagar enligt religiös skrift, typ sharialagar?
Du säger att Stalinism eller Marxism–Leninism är en slags religion. Jag skulle snarare säga att det är en ateistisk ideologi. Nazism är även det en slags ateistisk ideologi.
När man grundar ett land måste det finnas en viss ideologi. Du måste ha värderingar som bestämmer lagar och regler som gäller. Och folk måste generellt hålla med om dessa värderingar och regler och de som inte håller med måste följa dom endå.
Så när du kritiserar kristendom och religion över huvud taget. Fundera på vad det är du vill ersätta det med. Vem är förebilden? Sam Harris? Richard Dawkins? Karl Marx? Någon ideologi måste bli grunden till det nya samhället. För folk har generellt helt olika åsikter och viljor, så att ena alla att vilja samma sak är inte lätt.