2011-04-08, 09:46
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andgul
Jag hade aldrig gjort så,genom att påstår Gud som en han vilket du gjorde det i alla fall!

Alltså, dina inlägg blir inte mer begripliga för att du skriver i fet, kursiv stil. Jag vet inte ens vad du vill säga här. Vad hade du aldrig gjort? Vad är det du menar att jag har påstått?

Jag tycker faktiskt att jag påstår ganska lite. Det jag säger är att eftersom det inte finns något som talar för guds existens (t ex genom observationer, empiri eller logik), så anser jag det ganska rationellt att inte tro på gud tillsvidare. Givetvis håller jag inte dörren helt stängd, eftersom existensen inte kan bevisas eller motbevisas.

Vilken är din egen ståndpunkt? Varför reagerar du så hysteriskt?
Citera
2011-04-08, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Alltså, dina inlägg blir inte mer begripliga för att du skriver i fet, kursiv stil. Jag vet inte ens vad du vill säga här. Vad hade du aldrig gjort? Vad är det du menar att jag har påstått?

Jag tycker faktiskt att jag påstår ganska lite. Det jag säger är att eftersom det inte finns något som talar för guds existens (t ex genom observationer, empiri eller logik), så anser jag det ganska rationellt att inte tro på gud tillsvidare. Givetvis håller jag inte dörren helt stängd, eftersom existensen inte kan bevisas eller motbevisas.

Vilken är din egen ståndpunkt? Varför reagerar du så hysteriskt?

Läs från sida 54 ungefär
Citera
2011-04-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Flertalet vetenskapsrelaterade passager i bibeln har bevisats felaktiga. Detta kan bara förklaras genom att Bibeln inte är Guds ord – givet att han är allvetande.

Visa vilka.
Citera
2011-04-08, 11:27
Medlem
Occultuss avatar
Det går varken att bevisa Guds existens, eller motbevisa den. Det handlar om att tro, eller att inte tro. Och nej, Smedjan, kom inte nu med ögonvittnesskildringar, det kan inte räknas som BEVIS. Det handlar som sagt om att tro, inget annat.

mvh occ
Citera
2011-04-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Det går varken att bevisa Guds existens, eller motbevisa den. Det handlar om att tro, eller att inte tro. Och nej, Smedjan, kom inte nu med ögonvittnesskildringar, det kan inte räknas som BEVIS. Det handlar som sagt om att tro, inget annat.

mvh occ

Tro är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebr. 11:1)
Sann tro är inte detsamma som godtrogenhet, dvs. att man är snar till att tro på något som man inte har välgrundade bevis för eller bara därför att man vill att det skall vara på det sättet.

Sann tro kräver att man har en grundläggande kunskap, att man både är förtrogen med bevisen och av hjärtat uppskattar det som dessa bevis vittnar om.
Därför säger Bibeln att även om det är omöjligt att ha verklig tro utan exakt kunskap, är det "med hjärtat" man utövar tro. - Rom. 10:10.
Citera
2011-04-08, 12:26
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Tro är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebr. 11:1)
Sann tro är inte detsamma som godtrogenhet, dvs. att man är snar till att tro på något som man inte har välgrundade bevis för eller bara därför att man vill att det skall vara på det sättet.

Sann tro kräver att man har en grundläggande kunskap, att man både är förtrogen med bevisen och av hjärtat uppskattar det som dessa bevis vittnar om.
Därför säger Bibeln att även om det är omöjligt att ha verklig tro utan exakt kunskap, är det "med hjärtat" man utövar tro. - Rom. 10:10.

Om man har bevis behöver man inte tro, då vet man. Tro och kunskap är inte samma sak.
Religiösa människor tror på gud just eftersom de inte vet, de har ingen kunskap om hur det ligger till i verkligheten.
Varför denna begreppsförvirring?
Citera
2011-04-08, 12:31
Medlem
Citat:
Visa vilka.

Har du någon reaktion på mitt gamla inlägg
https://www.flashback.org/sp29939812
eller kan du bara repetera det andra sagt åt dig att säga?
Citera
2011-04-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bkb1000
Har du någon reaktion på mitt gamla inlägg
https://www.flashback.org/sp29939812
eller kan du bara repetera det andra sagt åt dig att säga?

Vad skulle jag ha för tanke om din övertygelse, den är din?

När det gäller Guds budskap får du studera Bibeln Guds ord själv och bilda din uppfattning, och gör ett moget val.

Joh 17:3;
Citera
2011-04-08, 12:58
Medlem
Citat:
Vad skulle jag ha för tanke om din övertygelse, den är din?

När det gäller Guds budskap får du studera Bibeln Guds ord själv och bilda din uppfattning, och gör ett moget val.

Joh 17:3;

Du måste vara den dummaste människan på hela jorden. Du förstår uppenbarligen inte vilken tråd du skriver i, trots att du påstår att du gör det. TS vill ha BEVIS PÅ ATT GUD INTE FINNS.
Vad i det är det du inte förstår?

Den här tråden handlar om huruvida det skulle gå att bevisa att det inte finns en gud. Varför är det så svårt för dig att förstå.

Det jag har skrivit är inte en övertygelse. Det är ett filosofiskt resonemang om en gud med dessa egenskaper är möjliga.

Men du är alldeles för dum i huvudet för att förstå det.

DUM DUM DUM.
Citera
2011-04-08, 13:04
Medlem
Occultuss avatar
Och han/hon vägrar/vågar inte erkänna att han/hon är ett vittne, haha. Sorgligt att du förnekar det, Smedjan, det är nämligen jävligt uppenbart, din bokstavstolkande dumma jävla pajas.
Citera
2011-04-08, 13:05
Medlem
Occultuss avatar
Ska du inte ut och knacka dörr, eller stå och dela ut "Vakna!" istället för att sitta här och leka allvetande, samt spy galla över alla som inte tycker som dig?
Citera
2011-04-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bkb1000
Du måste vara den dummaste människan på hela jorden. Du förstår uppenbarligen inte vilken tråd du skriver i, trots att du påstår att du gör det. TS vill ha BEVIS PÅ ATT GUD INTE FINNS.
Vad i det är det du inte förstår?

Den här tråden handlar om huruvida det skulle gå att bevisa att det inte finns en gud. Varför är det så svårt för dig att förstå.

Det jag har skrivit är inte en övertygelse. Det är ett filosofiskt resonemang om en gud med dessa egenskaper är möjliga.

Men du är alldeles för dum i huvudet för att förstå det.

DUM DUM DUM.

Kanske det och det går inte att bevisa att Gud inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in