2014-11-12, 12:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTjejen
När jag tog isär evolutionsteorin så låtsades ni ju bara blunda och gick vidare så vad är er poäng med detta cherry picking?

Du har inte tatt isär nånting. Du läsar bara högt av missionsmanualen utan att förstå ett ord av det.

Citat:
Tror man på skaparen så ser man kedjan från första sekund, tror man inte på skaparen får man då försöka förklara den vetenskapligt och det är precis hela vägen för annars har man alltid gjort det hemskt lätt för sig själv när man selektivt blundar när det passar.

Japp, och när kommer dina insikter om "arguments from ignorance" och dina belägg för ID?
Citera
2014-11-12, 12:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Igår, ni kunde ju inte presentera en enda art som blivit en annan art så hela er teori faller ihop som ett korthus, människor har tveklöst blivit dummare , arkeologiska fynd, lögnen om jägarsamhällen, Darwins inkompetens osv osv skall vi köra upprepningar nu istället? Hur kan ni blint tro på saker ni inte ens kan backa upp? Ni påstår ju att det finns på papper tom så ni borde allt kunna utveckla lite mer...
Visst du kan få 2 bilder av vad skaparen har gjort tom: http://www.robotbyn.se/solsystemet/images/bluemarblewest.jpg och http://www.inspirationsforelasare.se/wp-content/uploads/2013/02/bebis.jpg
Fantastiskt inte sant? Både jorden och bebisen följer samma matematiska formel och visst kan man ni likt er tro på slumpen i all oändlighet men golden ratio försvårar saker och ting kraftigt för er. Kräver man att se gud för att tro på gud men samtidigt nöjer sig med vetenskap och vad andra sagt och där man aldrig får se något i praktiken så begår ni en rätt kraftig tankevurpa och det blir bara ohederligt om man nu är ute efter en diskussion och inte bara av att tramsa/debunka. Så hur skapade inget massor? Något uppstod någon gång och nu är vi här, så vad hände? Kan någon av er presentera en kedja och föra ett logisk resonemang med röd tråd? Måste ställt frågan 10 gånger nu utan svar...

Fortfarande samma papegoja-högläsning från missionsmanualen ... med det iofs tämligen meningslösa fokus på " 'gud' vs. evolutionsteorin".

Slingrande för att undvika att du fokuserar på din egen bevisbörda.
Citera
2014-11-12, 12:30
Medlem
Citat:
Igår, ni kunde ju inte presentera en enda art som blivit en annan art så hela er teori faller ihop som ett korthus, människor har tveklöst blivit dummare , arkeologiska fynd, lögnen om jägarsamhällen, Darwins inkompetens osv osv skall vi köra upprepningar nu istället? Hur kan ni blint tro på saker ni inte ens kan backa upp? Ni påstår ju att det finns på papper tom så ni borde allt kunna utveckla lite mer...
Visst du kan få 2 bilder av vad skaparen har gjort tom: http://www.robotbyn.se/solsystemet/images/bluemarblewest.jpg och http://www.inspirationsforelasare.se/wp-content/uploads/2013/02/bebis.jpg
Fantastiskt inte sant? Både jorden och bebisen följer samma matematiska formel och visst kan man ni likt er tro på slumpen i all oändlighet men golden ratio försvårar saker och ting kraftigt för er. Kräver man att se gud för att tro på gud men samtidigt nöjer sig med vetenskap och vad andra sagt och där man aldrig får se något i praktiken så begår ni en rätt kraftig tankevurpa och det blir bara ohederligt om man nu är ute efter en diskussion och inte bara av att tramsa/debunka. Så hur skapade inget massor? Något uppstod någon gång och nu är vi här, så vad hände? Kan någon av er presentera en kedja och föra ett logisk resonemang med röd tråd? Måste ställt frågan 10 gånger nu utan svar...
Tyvärr,ser ingen skapare på dessa bilder.....
Apropå blind tro,så tycker jag inte du ska säga så mycket om det. Du skriker efter bevis (som du själv kan leta upp),var är dina bevis för en skapare?
Citera
2014-11-12, 12:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu har jag svarat på massa frågor så nu är det din tur.

Nej, du har i stort sett inte svarat på nånting.

Du slingrar dig frenetisk och läsar högt från missionsmanualen.
Citera
2014-11-12, 12:41
Medlem
Citat:
Så hur skapade inget massor? Något uppstod någon gång och nu är vi här, så vad hände? Kan någon av er presentera en kedja och föra ett logisk resonemang med röd tråd?

Nu har jag svarat på massa frågor så nu är det din tur. Skall vi komma någonstans får ni försöka förklara hur ni tänker.
Nä,jag kan inte förklara. Du kan själv ta reda på det om du är intresserad. Jag är dock nyfiken på vilka frågor du tycker att du svarat på? Har du bevisat skaparen du talar om?
Citera
2014-11-12, 12:42
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
När tog du isär evolutionsteorin? Kan vi få se dina uträkningar,labbtester och journaler? Helst ska dom vara granskade av andra vetenskapsmän än dig också.
I farten kan du också bevisa skaparen du talar om. Kanske du har filmer eller bilder när denna skapar någonting? Eller spekulerar du bara?

Ur strikt vetenskaplig syn har du naturligtvis rätt, men...

En människa som tror på Skaparen kan aldrig bevisa för en icke troende att Skaparen existerar - hur skulle det gå till då tron är en gåva och/eller kanske att det sitter i våra gener? Likaledes går det inte för en icke troende att bevisa att det som den som är övertygat troende tror på inte finns - hur skulle det gå till då tron är något som går utanför alla begrepp och naturlagar vi känner till, det är mer en känsla som signaturen molndans skrev en gång.

Vidare behöver vetenskap inte vara ett motsatsförhållande till Gudstro. Att däremot försöka briljera med en begreppsapparat och definiera saker till döddagar inom en inskränkt mall som vår käre Bogomil är inget bevis för att vetenskapen segrat över tron, snarare tvärtom. Gudstro kräver kreativitet och öppna sinnen. Mottaglighet. Om jag ska bli personlig så måste jag få säga att tro kräver fantasi och fantasin är minst lika verklig som verkligheten. Fantasi existerar inte av sig själv, den måste ha en verklighet den kommer ifrån.

Så egentligen kan denna tråden och alla andra trådar i denna forumdel vara ingenting annat än bortkastad tid.

Och ja, jag spikar för mig själv (I speak for Myself).
Citera
2014-11-12, 12:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nä,jag kan inte förklara.

"Something from nothing" är egentligen ingen särskild komplicerad hypotes ... om man motsatt StorTjejen har en någotsånär fungerande rationell kunskap och metodologi.
Citera
2014-11-12, 12:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Vidare behöver vetenskap inte vara ett motsatsförhållande till Gudstro. Att däremot försöka briljera med en begreppsapparat och definiera saker till döddagar inom en inskränkt mall som vår käre Bogomil är inget bevis för att vetenskapen segrat över tron, snarare tvärtom.

Du har alltså inte en aning om VAD det är jag sägar och vad jag står för, och babblar dig in i nån strawman om det istället.
Citera
2014-11-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ur strikt vetenskaplig syn har du naturligtvis rätt, men...

En människa som tror på Skaparen kan aldrig bevisa för en icke troende att Skaparen existerar - hur skulle det gå till då tron är en gåva och/eller kanske att det sitter i våra gener? Likaledes går det inte för en icke troende att bevisa att det som den som är övertygat troende tror på inte finns - hur skulle det gå till då tron är något som går utanför alla begrepp och naturlagar vi känner till, det är mer en känsla som signaturen molndans skrev en gång.

Vidare behöver vetenskap inte vara ett motsatsförhållande till Gudstro. Att däremot försöka briljera med en begreppsapparat och definiera saker till döddagar inom en inskränkt mall som vår käre Bogomil är inget bevis för att vetenskapen segrat över tron, snarare tvärtom. Gudstro kräver kreativitet och öppna sinnen. Mottaglighet. Om jag ska bli personlig så måste jag få säga att tro kräver fantasi och fantasin är minst lika verklig som verkligheten. Fantasi existerar inte av sig själv, den måste ha en verklighet den kommer ifrån.

Så egentligen kan denna tråden och alla andra trådar i denna forumdel vara ingenting annat än bortkastad tid.

Och ja, jag spikar för mig själv (I speak for Myself).
Jag har inget emot att folk har en tro på något,typ skapare/gud. Men när man säger att man lätt plockar isär evolutionsteorin (t.ex.) så är det ju ett vetenskapligt påstående,eller? Då måste man få komma med motfrågor angående bevisbörda.
Citera
2014-11-12, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Something from nothing" är egentligen ingen särskild komplicerad hypotes ... om man motsatt StorTjejen har en någotsånär fungerande rationell kunskap och metodologi.
StorTjejen verkar inte intresserad av bevis öht,så jag tyckte hon/han kan leta upp det själv.
Citera
2014-11-12, 12:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Jag har inget emot att folk har en tro på något,typ skapare/gud. Men när man säger att man lätt plockar isär evolutionsteorin (t.ex.) så är det ju ett vetenskapligt påstående,eller? Då måste man få komma med motfrågor angående bevisbörda.

Javisst är det så, jag håller med om det.
Citera
2014-11-12, 12:59
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag har en enhörning i min källare. Motbevisa det om du kan! Vill bara berätta att den ofta är bortrest, så den kommer inte att vara hemma när du kommer för att kolla. Men han finns, och det vet jag eftersom jag pratar med honom varje dag, och han svarar! Jag vet att han finns därför att det känns fint inne i bröstet att veta det. Bevis behövs inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in