2014-11-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTjejen
Förstår du ännu en gång inte sammanhanget så skall jag som jag sa utveckla men först får du nog då svara på någon motfråga och visa att du vill diskutera och försöka lära dig saker för annars vet jag inte vad du tror att detta samtal skall leda till och du har ingen trovärdighet kvar om du inte svarar för du förstår inte min plattform och du vågar inte ens presentera din egen så hur skall vi komma någonstans här. Jag presenterade min teori, du har inte presenterat något för din sak förutom halmgubbar så visa nu en enda art som blivit en annan art vilket borde vara världens enklaste med din tro eller förstår du nu att evolutionsteorin är trams som inte bör tas på allvar för annat än som humor pga den tragiska och misslyckade karaktär som Darwin var i precis alla avseende när det kommer till att förstå mänsklig avling? För han var ju värdelös i praktiken och det är fakta, han förstod inte ens på ett grundläggande plan mänsklig utveckling vilket hans liv tydligt visade, han gjorde precis allt fel och det slutade som en tragisk inavlad soppa för dom få som överlevde. Jag utvecklar också gärna varför jag anser att mänskligheten blivit dummare och varför detta hänger ihop och gör att bilden av en skapare blir självklar, jag pratar också gärna om pi och vortex i naturen och hur det givetvis inte heller är något slump skapat av "död" materia som inte har chans att skapa intelligent design.
När du skriver skapare,vad menar du då? En gud? Något som ska dyrkas?
Citera
2014-11-11, 14:58
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
När du skriver skapare,vad menar du då? En gud? Något som ska dyrkas?

Det är den där dyrkandegrejen du har svårt för va?!
Kan förstå det på sätt och vis.
Citera
2014-11-11, 15:16
Medlem
Citat:
Slänger kanske lite kors och tvärs i begreppen men gillar inte direkt uttrycket "gud" då jag får så många bilder av div falska luciferianer som håller på med tanke på tiden vi lever i, människan har tydligen alltid en vilja att försöka leka gud från Babylon till nu bara för att ta det vi vet. Skaparen är något större, hur skaparen har gjort allt eller frågor som skaparen ursprung som du ställde innan är för stort för mig för att svara på. Dyrka och dyrka, jag är sjukligt imponerad och känner mig liten när jag tänker på det men jag ber inte och hör inte hemma i någon av dom moderna religioner så vad är jag? Ingen aning, jag har bara förstått att ingenting är en slump när det är ett så utmärkt underbart matematiskt system som ligger bakom precis allt.
Varför är du imponerad? Det kanske var jättelätt för denne skapare att skapa oss/jorden?
Citera
2014-11-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om det är så att evolutionsteorin faller platt vid minsta granskning,tror du inte att någon av alla tusentals vetenskapsmän/kvinnor skulle listat ut det då? Eller har du verkligen gjort det själv,hemma framför datorn? Bara genom att "tänka efter" ?
Vem som "fäller" evolutionsteorin är inte intressant, således är det heller inte intressant varför någon av alla de tusentals vetenskapsmän/kvinnor som forskar på ämnet inte har fällt den ännu. Det blir ju bara en variant på teister trams-argument om att ifall gud inte fanns varför har så många, så länge på så många platser funderat över guds existens... Fall inte i den teistiska argumentationsfällan.

Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Nu regnar det med Bogomils &Co "högintelligenta" och långa inlägg! Flera sidor i sträck! Vad var det som utlöste denna regn? vad tror ni?
En för det här forumet ovanligt lång samling argumentationsfel som inte blivit motsagda på ett tillfredsställande sätt.

Jag kan förstå att Bogomil retar gallfeber på er då han vägrar spela boll med religiösa, men att föröska få det till att skribenten (Bogomil) skulle vara ointelligent är bara larvigt, då Bogomil (som alltid i princip) har mycket god koll på vad som är korrekt respektive inkorrekt argumentation. Det är tyvärr något som det varit brist på i den här tråden från teistiskt håll.

Citat:
Jag presenterade min teori, du har inte presenterat något för din sak förutom halmgubbar så visa nu en enda art som blivit en annan art vilket borde vara världens enklaste med din tro eller förstår du nu att evolutionsteorin är trams som inte bör tas på allvar för annat än som humor pga den tragiska och misslyckade karaktär som Darwin var i precis alla avseende när det kommer till att förstå mänsklig avling?
Nu handlar inte tråden om evolutionsteori, det finns gott om sådana trådar på forumet. Men bara så att du inte får för dig att du faktiskt framfört en vettig argumentation och att du har några som helst belägg för dina påståenden. http://www.newscientist.com/article/dn14094-bacteria-make-major-evolutionary-shift-in-the-lab.html#.VGIa3zSG9Zc
Andra exempel är så klart djuravel...
I den här tråden diskuteras det hela, du kan ju alltid lyfta dina tankar om saken där. (FB) Evolution vs religion

För att vara stor (syftar på ditt namn) beter du dig mest som en omogen fjortis som är hög på härskartekniker... Du har inte framfört ett hållbart argument som "fäller" evolutionsteorin och du menar på att du har hur mycket som helst att komma med, se till att göra det då istället för att bara leverera en massa tomt snack och skylla frånvaron av substans i dina resonemang på dina meddebattörer...
Senast redigerad av Faludjah 2014-11-11 kl. 15:29.
Citera
2014-11-11, 15:47
Medlem
Citat:
För att det är världens vackraste konstverk, tom använda ordet konstverk känns fattigt och för mig är det inte ens greppbart, jag är ju bara människa och bara kapabel till lite skrapande på ytan så hur svårt det var för skaparen förtar inte det. När jag sitter där med min stjärnkikare och spanar på himlen så känner jag ju något, hur stort och delaktig man blev trots att man är så liten och obetydlig. Fylls dock lika ofta av sorg nu för tiden och då skäms jag för att jag är en del av detta och inte kan göra mer för att stoppa galenskaperna.

Är du inte imponerad alls? Även om du nu tror på big bang så är det ju fantastiskt om nu 2 stora stenar smäller in i varandra och detta är resultatet, snacka om en helt sanslös 1 på 200000 miljarder chans verkligen.
Nu har jag ingen annan värld att jämföra med,men om det finns en skapare hade den kunnat struntat i naturkatastrofer,vulkaner,sjukdomar m.m. Och stora delar av jorden är obebolig. Sen är jag ingen vetenskapsexpert,men big bang kom väl inte till genom två stenar?
Citera
2014-11-11, 15:49
Medlem
Citat:
Lab och hybrider. Människor som spelar gud är inte guds skapelse så försök igen för det du talar om har inget med evolutionsteorin i sin grund att göra och det är grunden och påståenden som är tvärfelaktiga och detta har jag redan förklarat men jag behöver inte hålla på och ta isär samma teori för en massa olika folk så läs och följ tråden istället. Det är ingen som har labbat med apor som blev oss och vi är inte heller hybrider så håll dig nu saklig.

Varför blir du arg? Är ju bara du Bogomil som inte kan tala som vettigt folk så känns rätt konstigt att du anklagar mig för härskartekniker. Ni är lustiga när er tro på vetenskap är så stor att ni blir helt röda av att få tramset ifrågasatt. Trodde det var "min sort" som skulle vara stingslig med att bli ifrågasatt.
Vetenskap ifrågasätts varje dag...... med vetenskap !
Citera
2014-11-11, 16:04
Medlem
Citat:
Det vi ser nu med en planet utom kontroll är tyvärr skapat av oss, HAARP och geoengineering och fan vet allt och människor som leker gud kan som sagt bara leda till katastrof eller undergång tom. Världen går i sina cykler, vi är naturfolk och har i alla tider arbetat med naturen så vi kan flytta, lyssnar vi på djuren behöver vi inte oroa oss för vulkaner tex för dom leder oss ut om det behövs, kolla på bufflarna och renarna när dom flyr från Calderan nu tex, varför lyssnar inte människor och flyr med dom? För att den moderna människan är vilsen idiot som tror sig stå över naturen och dess krafter. Och sjukdomar är samma sak, tyvärr en enorm mängd som är skapat av oss och för ett monetärt system som inte premierar botemedel utan underhåll av sjukdom. Helt säker på att vi haft lösningen på cancer sen åtminstone 20-talet och dr Green och fri energi har vi 5000 patent som det lagts beslag på och begravts, det är otroligt onda krafter som styr denna värld så vi hade kunnat lösa om inte allt så mer eller mindre nästan. Haha nej jag förenklade för att göra en poäng av det fantastiska osannolika att det blev som det blev bara.
Ja du förenklade nog rätt så mycket. Det var nog inte helt ofarligt att leva för 20 000 år sedan heller.
Citera
2014-11-11, 16:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Nu regnar det med Bogomils &Co "högintelligenta" och långa inlägg! Flera sidor i sträck! Vad var det som utlöste denna regn? vad tror ni?

Mer pop-psykologi? Eller har du några sakliga ... och i relation till vad jag skrivar ... relavante kommentarer?
Citera
2014-11-11, 16:21
Medlem
Citat:
Fast vetenskapen är inte fri längre och då kan man inte påstå det. Vetenskap som inte är öppen är inte vetenskap utan det är propaganda och den väldigt markanta skillnaden är viktig att komma ihåg och vetenskap som låtsas vara så stor och svår att bara "prästerskapet" kan tolka den är bara ett vulgärt tänk. Övertron på vetenskap har ju inneburit att folk totalt hjärntvättats och inte längre ens litar på sina ögon eller sig själva, i dessa tider låtsas vetenskap vara ovetenskaplig och det är också ok om rätt personer säger det lex global warming och detta har inneburit att hela vår planet blivit kapad av dom onda krafterna som sedan länge lagt beslag på begreppet "vetenskap" och genom den taktiken kan man uppenbarligen styra folk att inte tänka för sig själva utan bara lita på folk dom inte borde lita på. Vilka har mänsklighetens bästa i sinne nu för tiden? Vem drivs av ett icke-vinstintresse? Vi borde vandra på gator av guld och leva i överflöd, istället får man hoppa över tiggare och se 26000 nyfödda dö om dagen runt om i världen.

Självklart inte men vi skapade iaf inte med vilje misär för oss själva. Vår teknologi borde göra oss säkrare och inte mindre säkra, det kan vi väl iaf vara överens om?
Varför borde vi vandra på gator av guld och leva i överflöd? Med tanke på hur många människor som lever på jorden så kan du väl inte tro det? Ju fler människor,desto fler som dör i "onödan"!
Och visst finns det vetenskap som görs i vinstintresse,men vem tjänar på att hemlighålla evolutionen?
Och om den inte stämmer så gör ju inte det automatiskt att det finns en skapare , eller hur?
Citera
2014-11-11, 16:32
Medlem
Citat:
Labb och hybrider. Människor som spelar gud är inte guds skapelse så försök igen för det du talar om har inget med evolutionsteorin i sin grund att göra och det är grunden och påståenden som är tvärfelaktiga och detta har jag redan förklarat men jag behöver inte hålla på och ta isär samma teori för en massa olika folk så läs och följ tråden istället. Det är ingen som har labbat med apor som blev oss och vi är inte heller hybrider så håll dig nu saklig.
Du efterfrågade en ny art, där har du ett bevis på en ny art, andra exempel är som sagt djuravel. Jo mikro och makroevolution är samma saker, och har allt med evolutionens grunder att göra. Jag är saklig, du däremot är osaklig och börjar tala om apor som ska bli människor i labb. Du vet att människor och dagens primater delar en gemensam förfader, det är inte så att schimpanserna blev människor eller att människan en gång i tiden var schimpans...

Jag har läst alla dina inlägg i tråden, inte i ett enda "tar du isär" evolutionsteorin, du bara säger att du kan, utan att göra det. Om du nu kan det, gör det, men helst i en tråd där det passar så att inte en ilsken moderator börjar jaga efter oss med varningar och låsningar. Passande tråd har du redan fått tips om.

Citat:
Varför blir du arg? Är ju bara du Bogomil som inte kan tala som vettigt folk så känns rätt konstigt att du anklagar mig för härskartekniker. Ni är lustiga när er tro på vetenskap är så stor att ni blir helt röda av att få tramset ifrågasatt. Trodde det var "min sort" som skulle vara stingslig med att bli ifrågasatt.
Jag är för det första inte arg, för det andra har jag inte som helst problem med att någon ifrågasätter Bogomils (min tro håller vi utanför den här diskussionen) uppfattningar i frågan. Däremot är det tydligt att du istället för att argumentera ägnar dig åt härskartekniker, till skillnad från Bogomil, som må använda ett ganska jobbigt akademiskt språk blandat med att svenska inte är hans modermål (skulle chansa på norska eller danska i hans fall), det gör han möjligtvis omständig, men inte osaklig, till skillnad från dig.

Du tycker inte att ni beter er ganska så stingslit i den här tråden? Det är ju i princip bara azazo som har framfört någon form av argumentation. Även om han gör en del felslut han med, särskilt när han försöker jämställa "samhällsvetenskaper" med naturvetenskaper för att mena på att vi har två vetenskapliga metoder. Det är snarare så att samhällsvetenskap är tveksamt att se som vetenskap, utan bör precis som azozoz senare självmant kommer fram till ses som just "kunksapsområden" snarare än vetenskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Bogomil är en känd trådpirat i religionsforumet, om du inte redan viste det. Finns en tråd om bara honom. Han kommer inte med egna argument utan attackerar andras argument med återkommande glosor jfr: ad hoc, strawman, rationalitet, Proxy-debatt, paranoia, faith versus fact, pådyvlad teism, apologet, såpbox, falsk dikotomi, spekulativ,epistemologi, pseudo-objektivitet mm
Det är det här med bevisbörda, Bogomil lägger inte fram egna idéer, således är det inte hans uppgift att försvara sin egna position. Han (antar jag, rakt av) kritiserar den position som någon annan framfört, allt som oftast har Bogomil också rätt i sin kritik av andra personers teser. Där bör också diskussionen ligga, inte varför Bogomil inte har några egna tankar om saken. Den tanke som presenterats höll inte, det räcker gott i en argumentation.

Varför ska det vara en förutsättning att bidra med egna åsikter i frågan? En diskussion behöver inte nödvändigtvis gå ut på att mötas i mitten, särskilt inte när ena parten i diskussionen hävdar att man sitter inne med objektiv kunskap om en gudomlighet som inte går att mäta vetenskapligt för att denna gudomlighet helt enkelt inte vill låta sig mätas vetenskapligt (eller alla otaliga varianter på förklaring till varför gud aldrig kan bevisas).
Citera
2014-11-11, 16:33
Medlem
Bogomils avatar
Till RoaldDahl:

No offence, men det skulle underlätta diskussionen, om du inte placerar dina egna svar som ett citat från mig.

Men jag skall plocka isär det (B=Bogomil; RD=RoaldDahl]

Citat:
B:Som en ad hoc premiss?
Du menar vilka ad hoc premisser man häver ur sig.

RD: Ja.

ALLA kan börja med sina egna ad hoc premisser, och på detta pseudo-rationella sätt pseudo-bevisa sina egna predeterminerade "konklusioner". (1)

Citat:
B:Falsk analogi.

RD: Nej, det kan finnas fler varianter, men du får fylla i själv vad du tror på.

Vad med om DU presenterade en sann analogi istället. Analogin var din.

Citat:
B:Alltså mer ad hoc'cande.

RD: Ja. Men tron är ju en gåva. Har man inte fått den, så har man inte. Det kräver dock en del fantasi och kreativitet för att öppna sina sinnen.

Se (1)

Citat:
RD: Man får inte vara alltför låst och begränsad.

Jag kan också fabulera, men anser det inte vara relevant.

Citat:
B: Cirkelargument.

RD: Allt är en cirkel. Halleluja!

Retorik.

Citat:
B: Strawman.

RD: Jag är allergisk.

Trams.

Citat:
B: Ad hoc.

RD: Jag älskar det.

Mer trams.

Citat:
B:Varför då allt detta pseudo-rationaliserande?

RD: Finns inget psudo med det alls.

Presentera då vänligen vad DU anser vara rationellt.
Citera
2014-11-11, 16:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För "annars" kommar du med et "argument from ignorance"?

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Nej, inte alls. Jag skulle läsa den seriöst. Har längtat i många år.

Goddag ... yxskaft.

Jag har öht inte försökt föra debatten på dessa villkor/premisser, så du skapar ett väderkvarnskrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in