Citat:
Ursprungligen postat av
Cordona
Det blir en fråga om vad Gud är, eller mer korrekt, vilken mental representation en har av Gud. Idag är jag inte längre ateist, för min världssyn är inte densamma. Jag är inte en materialist. För mig är världen inte uppbyggd av materia, utan av mening. Vad vi människor orienterar oss mot, dvs. vad som fångar vår uppmärksamhet, är mening, och det sker innan vi vet vad det är. Det är utifrån det perspektivet jag betraktar Gud. Det är i regel inte vad moderna människor tänker eftersom de är djupt materialistiska och tänker sig Gud som ett fysiskt objekt. Det är därför inte heller möjligt att motbevisa Gud i en vetenskaplig mening.
Jag skulle snarare säga att det är din variant som är den moderna. För länge sen var dom flesta gudar högst materiella, Tor slängde åskviggar, Ares startade krig mellan härskare i Grekland, Poseidon sänkte skepp när han ogillade kaptenen och så vidare.
Det tog ett halvt steg tillbaka med dom abrahamitiska religionerna och ju längre tiden har gått desto mer abstrakta har dom blivit, nu säger till och med påven att skapelseberättelsen bara ska ses som en metafor.
Och nu för tiden så dyker folk som du upp som bara ser gud som ett abstrakt högre väsen som egentligen inte gör nånting. Om ens det.
Men du har helt rätt i att gud i sig inte kan motbevisas. Däremot är det väldigt enkelt att motbevisa till exempel bibelns gud om dom inte gör det lika lätt för sig som vissa och säger att allt som går att motbevisa bara ska ses som metaforer. Allt som inte går att motbevisa är däremot sant.