2017-08-11, 11:23
Medlem
Det blir en fråga om vad Gud är, eller mer korrekt, vilken mental representation en har av Gud. Idag är jag inte längre ateist, för min världssyn är inte densamma. Jag är inte en materialist. För mig är världen inte uppbyggd av materia, utan av mening. Vad vi människor orienterar oss mot, dvs. vad som fångar vår uppmärksamhet, är mening, och det sker innan vi vet vad det är. Det är utifrån det perspektivet jag betraktar Gud. Det är i regel inte vad moderna människor tänker eftersom de är djupt materialistiska och tänker sig Gud som ett fysiskt objekt. Det är därför inte heller möjligt att motbevisa Gud i en vetenskaplig mening.
Citera
2017-08-11, 11:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Man kan ju googla på orden "forbidden archealogy" så dyker det upp bilder och artiklar.
Jag gjorde faktiskt det och jag antar att det är boken du tänker på? Enligt nån hemsida så verkar den ha varit ett rätt så hett debattämne när den kom ut.

Det verkar som att det den kommer fram till är att veda-skrifterna stämmer. Det är alltså hinduismen som "bevisas" enligt den. Är det vad du ville komma fram till?
Citera
2017-08-11, 11:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Läs om Sir Roger Penroses forskning, en prisbelönt brittisk vetenskapsman inom bla kvantfysikens område.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad sägar han, som ger en guds'-tes belägg?

Citat:
Det är bättre man får läsa själv vad han säger, om man är intresserad.

Jag har läst en del av/om Penroses forskning, och jag minns inte något i den som ger belägg för en 'guds'-tes.

Men fräscha gärna upp mitt minne (om det nu är fel), och tala om vad det är han säger som ger stöd för ditt argument.
Citera
2017-08-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag gjorde faktiskt det och jag antar att det är boken du tänker på? Enligt nån hemsida så verkar den ha varit ett rätt så hett debattämne när den kom ut.

Det verkar som att det den kommer fram till är att veda-skrifterna stämmer. Det är alltså hinduismen som "bevisas" enligt den. Är det vad du ville komma fram till?

Det enda jag säger är att det finns vetenskap som inte nått allmän konsensus.

Sen tycker jag mig se att det finns bevis för att kristendomen är sann.
Citera
2017-08-11, 11:38
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cordona
Det blir en fråga om vad Gud är, eller mer korrekt, vilken mental representation en har av Gud. Idag är jag inte längre ateist, för min världssyn är inte densamma. Jag är inte en materialist. För mig är världen inte uppbyggd av materia, utan av mening. Vad vi människor orienterar oss mot, dvs. vad som fångar vår uppmärksamhet, är mening, och det sker innan vi vet vad det är. Det är utifrån det perspektivet jag betraktar Gud. Det är i regel inte vad moderna människor tänker eftersom de är djupt materialistiska och tänker sig Gud som ett fysiskt objekt. Det är därför inte heller möjligt att motbevisa Gud i en vetenskaplig mening.
Jag skulle snarare säga att det är din variant som är den moderna. För länge sen var dom flesta gudar högst materiella, Tor slängde åskviggar, Ares startade krig mellan härskare i Grekland, Poseidon sänkte skepp när han ogillade kaptenen och så vidare.
Det tog ett halvt steg tillbaka med dom abrahamitiska religionerna och ju längre tiden har gått desto mer abstrakta har dom blivit, nu säger till och med påven att skapelseberättelsen bara ska ses som en metafor.

Och nu för tiden så dyker folk som du upp som bara ser gud som ett abstrakt högre väsen som egentligen inte gör nånting. Om ens det.

Men du har helt rätt i att gud i sig inte kan motbevisas. Däremot är det väldigt enkelt att motbevisa till exempel bibelns gud om dom inte gör det lika lätt för sig som vissa och säger att allt som går att motbevisa bara ska ses som metaforer. Allt som inte går att motbevisa är däremot sant.
Citera
2017-08-11, 11:40
Medlem
Citat:

Det kan ju finnas en bra anledning till att viss vetenskap inte når allmän konsensus. Det behöver inte vara hemligt eller en konspiration. Det kan vara så att fynden inte är tillräckliga för att göra bra slutsatser. Och det ska vara rejäla fynd om det ska bevisa Gud, vilket är trådens ämne.
Citera
2017-08-11, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har läst en del av/om Penroses forskning, och jag minns inte något i den som ger belägg för en 'guds'-tes.

Men fräscha gärna upp mitt minne (om det nu är fel), och tala om vad det är han säger som ger stöd för ditt argument.

Du får en länk: http://www.christianpost.com/news/scientists-announce-consciousness-beyond-grave-171519/

Jag ska säga det att länken är till en kristen tidsskrift. Så den har en lite annan vinkel än en
vetenskaplig avhandling.
Citera
2017-08-11, 11:46
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Det är klart det finns vetenskap som inte nått konsensus. Det är så vetenskap funkar. Nån kläcker en smart idé eller hittar nånting spännande, sen försöker andra folk verifiera det som den första personen kom på. Verkar det stämma så går man vidare, om folk upptäcker att det var bullshit så säger man det.
Det är här dom så kallade bevisen för religionen oftast går bet, dom hittar nånting pyttelitet och säger att det är ett bevis på nånting, alla andra säger "Bullshit, kom tillbaka när du har något faktiskt bevis."

Kristendomen som den beskrivs i bibeln är väldigt lätt att motbevisa, din variant av kristendomen är möjligtvis inte det.
Citera
2017-08-11, 11:46
Medlem
Citat:
Du får en länk: http://www.christianpost.com/news/scientists-announce-consciousness-beyond-grave-171519/

Jag ska säga det att länken är till en kristen tidsskrift. Så den har en lite annan vinkel än en
vetenskaplig avhandling.
Även om detta är intressant så får vi sluta i denna tråd. Det är OT. Ta gärna upp i "Är bibeln sann", eller liknande trådar.
Citera
2017-08-11, 11:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det har gjorts en del märkliga arkeologiska fynd, som inte passar in i den allmänt accepterade historieskrivningen. Dessa fynd ignoreras.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Återigen skulle det vara bra om du exemplifierade vad det är för märkliga fynd du talar om.

Vad jag menar med oseriös forskning är när man övertolkar vissa fynd som "bevis" för kung Davids existens. En lerskärva där någon ristat in namnet David på hebréiska är t.ex. inte mycket till bevis.

Jag anslutar mig helt till din efterlysning av ett förtydligande steg-för-steg av pk2s resonemang.

Citat:
Jag delar Penroses syn på den matematiska idévärlden. Se vad jag skrivit om det här:

http://www.flashback.org/p59815610#p59815610

Sånt finns det en redan avanserat diskussion om på tråden "Definiera Gud" och jag föreslår att denna diskussionen fortsättas där ... istället för att vi skall börja om från rutan étt på tråden här.

Citat:
Men jag ser inte hur det skulle stödja ditt påstående att kvantfysiken pekar på att det finns en "teistisk verklighet".

Det ser inte jag heller. pk2s resonemang låter för mig som dom vanliga halvstekta new age pseudo-vetenskapliga/pseudo-filosofiska spekulationer.
Citera
2017-08-11, 11:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan ju googla på orden "forbidden archealogy" så dyker det upp bilder och artiklar.

Visst, men nu är det DITT resonemang som ifrågasättas, så en proxy-diskussion med hänvisning till andras konklusioner är irrelevant.
Citera
2017-08-11, 11:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cordona
För mig är världen inte uppbyggd av materia, utan av mening. Vad vi människor orienterar oss mot, dvs. vad som fångar vår uppmärksamhet, är mening, och det sker innan vi vet vad det är. Det är utifrån det perspektivet jag betraktar Gud.

Du är alltså intresserat av "mening", men eftersom detta överlag är av subjektiv karaktär ser jag ingen tydlig koppling till "bevis".

Men du kanske kan presentera ett sånt samband mellan "mening" och "bevis"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in