2022-03-17, 11:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Betyder inte det att vi i Sverige är snällare än USA mot de som förtalar? Inte som Jenny tycks mena att Sverige är hårdare? CW har ännu inte betalat ett öre och kommer aldrig betala en kännbar summa då hennes lojala make är megamultimiljonär. Det är bara FV som drivits till ruinens brant.

Jenny Norberg är f ö jävig, hon var en aktiv del av förtalet av FV och var med om att hänga ut honom med namn. Hon talar alltså i egen sak.
The council criticized our story, among others, deeming it a clear breach of press ethics. [...] I was also asked to remove a tweet in which I named him in conjunction with the article; I refused.
Njae. Det är lättare att bli dömd för förtal i Sverige. Men straffen är generellt lägre.
Citera
2022-03-17, 11:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jenny Nordberg får sin artikel publicerad som opinion i The New York Times, men frågan är om hon kan få artikeln publicerad under debatt eller opinion, i Svd, Aftonbladet eller någon annan tidning i Sverige.
Jenny var ju redan tidigt med om att hänga ut FV med namn i Sverige:
When Ms. Wallin and I met, her phone was overflowing with notifications and missed calls. If she was a young, peripheral feminist writer a few days earlier, she was now at the center of something that was moving very fast and that nobody quite understood.

I convinced her that she should let me investigate her case as part of a story about other allegations that women had made against Mr. Virtanen. I told her that the press would have more freedom to publish the allegations than ordinary citizens writing on social media. She seemed highly skeptical, but she agreed to let me try.
Ser man på, CW var tveksam till Jennys förslag! Men Jenny övertalade henne.

Ja man kan faktiskt tycka att det verkade va Jenny själv som ville slänga mer ved på metoobålet för att riktigt brännmärka Virtanen, och att det var hon som var den drivande i att blåsa upp CWs namngivning till något större än vad det annars hade blivit. Klart Jenny såg sin chans att haka på metoohypen och med besked hänga ut en journalistkollega som decennier tidigare haft fräckheten att kallat henne (på skämt får man förmoda) liten hora. Metoohämnden är ljuv!

Som Alexander Bard så målande uttrycker det:
So, Cissi Wallin lied about being raped by Fredrik Virtanen. Her best friend Jenny Nordberg writes an article for SvD where 12 made-up anonymous witnesses step forward and accuse Virtanen of, well, being sleazy. Then infamous mythomaniac Elisabeth Massi Fritz is hired as lawyer.

https://twitter.com/Bardissimo/statu...29472681517058
Citat:
Jag tänker på boken den ofrivilliga monarken, som inte ledde till rättsliga efterspel, men en livslång skamvrå för de journalister och författare som skrev boken. Sedan kom det en efterföljande bok från kvinnan som utpekats som älskarinna. Men det var tydligt en agenda, att då var det fritt fram att till och med skriva om kontakter med kriminella och kaffeflickor, och utpeka vem man ville.

Så kom inte och säg att jurister vet var gränsen går för det man får skriva och yttra. Att ett förlag inte ger ut en bok, är inget att bli upphetsad över, eller ta till sig som argument för att Cissi Wallin borde har varit en lydig flicka!

CW riskerade enligt förlagets anlitade tryckfrihetsexpert fängelse, det är skillnad. Författarna till Den ofrivillige monarken fick väl ändå inte fängelse?
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-17 kl. 12:01.
Citera
2022-03-17, 11:51
Medlem
Akrypterads avatar
https://www.svd.se/juryn-vantas-fria...a-wallin-i-dag
Citera
2022-03-17, 11:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
F ö är förtalsmålet horribelt, mtp allt annat som gått under radarn, som andra postare skrivit. Inga namn är nämnda. Målet gäller boken, som skulle kunna vara en fiktiv roman, och inte bloggande, twittrande och f-n vet allt som dessa två kulturtanter (CW/FV) ägnat sig åt?
Fiktiva eller semi-fiktiva romaner brukar ha en disclaimer som tydliggör att berättelsen inte är sann, eller att inte allt är sant. CWs bok har inget sådant.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-03-17 kl. 12:01.
Citera
2022-03-17, 11:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrypterad
https://www.svd.se/juryn-vantas-fria...a-wallin-i-dag
Vänta lite, vad? Har vi börjat med jurys i Sverige?
Citera
2022-03-17, 12:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vänta lite, vad? Har vi börjat med jurys i Sverige?
Jepp, i tryckfrihetsmål enbart.
Citera
2022-03-17, 12:03
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, i tryckfrihetsmål enbart.
Då lärde jag mig något nytt.

Om hon firas så är det ännu mer skam över vårt rättsväsende.
Citera
2022-03-17, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Cissi Wallin sa rakt i TV-intervju på fråga av reportern om boken handlade om Fredrik Virtanen: ja.
Har bara utgått från boken, är inte insatt i mediavärldens menuetter.
Det är alltid intressant att läsa något som ska konfiskeras.
(Sist var Pockettidningen R:s nummer om kungens kvinnoeskapader på 70-talet. Bortplockad från försäljningsställena i Stockholm där jag bodde då. En obskyr författare vid namn Gustav Ericson skrev om Kreuger på 50–talet, hälften av sidorna i boken är maskerade med trycksvärta. OT, beklagar) Längre än så sträcker sig inte mitt engagemang i frågan.
FV kan glädja sig åt lojala vänner.
Citera
2022-03-17, 12:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Då lärde jag mig något nytt.

Om hon firas så är det ännu mer skam över vårt rättsväsende.
Men jag har ingen aning om hur denna jury utses.
Citera
2022-03-17, 12:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men jag har ingen aning om hur denna jury utses.
Ska vi gissa på "politiskt"?
Citera
2022-03-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ska vi gissa på "politiskt"?

Det var en mycket god gissning. Wikipedia har en bra och kortfattad beskrivning om Jury i tryckfrihetsmål.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihetsdomstol
Citera
2022-03-17, 12:29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det var en mycket god gissning. Wikipedia har en bra och kortfattad beskrivning om Jury i tryckfrihetsmål.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihetsdomstol
Jag är Biggies totala brist på förvåning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in