Citat:
Ursprungligen postat av
Dolche
Fast ett undantag för de höga kraven är ju just sexualbrott mot kvinnor. Våldtäkt, då räcker ju hörsägen för att en man ska bli fälld.
Men visst går våldtäktspersoner fria också, särskilt kvinnor som våldtar, de flyger helt under radarn.
Nix, omöjligt. Sverige har extremt höga krav att fölla någon. Oavsett brott.
Du är nog bara enögd och inte hängt med i samhällsdebatterna att lagar verkar vara hårda.
När det kommer till beviskrav så är det väldigt strängt vad som kan bevisas som sannolikt. Och sedan när man kommer till själva straffdömmande, efter att brott anses bevisats, så verkar grundregeln vara att
inte döma till fängelse. Utan alternativa former föredras.
Debatten handlar om att det spelar ingen roll hur mycket man jackar upp maxstraffet när andra paragrafer bestämmer bevisbördan samt om ens fängelsestraff bör komma ifråga.
Du har ingen koll. Du baserar ditt inlägg på ”hörsägen” som du själv vänder dig emot. Och sen vågar du uttala dig om just sexualbrott. Pinsamt.
Du har en hel del framför dig för att ens kunna börja försöka förstå. Jag förstår absolut inte. Jag läser om allt som handlar om straffmätning när jag ser ämnet och det sägs i rätt kanal. Och att riksdagsbeslut om högre straff inte betyder mycket om inte andra saker i lagstiftningen förändras.
Annars kommer inget hända på det stora hela.
Håll ögonen öppna och läs framförallt inte slaskpress. De har ingen aning. Du måste söka dig till torr fackpress tyvärr.