Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Jag är inte jurist och jag har inte sett all kommunikation dem emellan, bara det som de själva publicerat. Jag skulle vilja måla upp det hela i två delar om det av någon anledning skulle gå till rättegång.
1) Brottmål
2) Civilrättsligt mål... ...
Tack så mycket för att du på tid på att sammanfatta det!
Citat:
Jag är förvånad över vilken energi Cissi Wallin har för att göra livet surt för personer hon anser ha vänt henne ryggen. Det är många människor och det borde ta rejält med tid att nätverka, gräva fram information om andra eller att förbereda socanmälan mot sin svägerska. Känner sig Cissi kränkt kan hon sitta en hel kväll på Instagram och gå bananas. Vilket roligt familjeliv de måste ha, Blomberg Wallins
Att du är förvånad beror på att du tänker på det ur en normalfungerande människas perspektiv. För en person som Cissi är alla relationer till för att hennes ego ska få luft, eller användas för specifika syften och mål. Hon tänker inte på relationer till andra som vi gör.
Jag antar att du precis som jag har glädje av vänner, familj, upplevelser mm - och därför inte förstår. Men egot är det centrala i allt och när det hotas/skadas är det snarare ren livsluft för en narcissist att ägna hela sin vakna tid till att straffa dem hon anser är fiender. Det fungerar även som försvarsmekanism för att tränga bort alla negativa tankar hon absolut känner ibland (ingår i sjukdomsbilden) och elda på det grandiosa.
Det är svårt för en människa som saknar eller har en nedsatt förmåga att känna empati att skapa sig en identitet - och framförallt känna trygghet i den. Pga det skapas och omskapas den löpande.
Det abstrakta är svårt att greppa, det är svårt för en person med Cissis problematik hålla fast vid den identitet som är skapad av självförtroende och grandios självbild när man saknar självkänsla och verkligheten löpande ger en annan bild. (Komiskt geni som inte får sitt genombrott pga att "män som Fredrik och filip" tar hennes plats, startar stand up-club, misslyckas.) Det är mycket lättare att bygga sin identitet kring något tydligt, något som har en mall och som är såpass skyddat att det är svårt/omöjligt att ifrågasätta: tex Våldtäktsoffer under #metoo.
Den uppmärksamhet detta genererade i kombination med hennes störning, gjorde att hon frångick mallen och började spinna rejält i sin grandiosa självbild ganska snabbt. Hon blev Lisbeth Salander, hon blev feminismens största förkämpe. Allt som någonsin hade stört bilden av att hon är fantastiskt begåvad kunde sättas i ett sammanhang. Hon hade rätt hela tiden, mäktiga mediemän är livrädda för hennes briljans. Ju fler sjuka saker hon kom undan med, desto mer stärktes hon i sin konstruerade identitet.
Nu är hennes identitet alltså 'våldtagen kvinna som kämpar mot patriarkatet' att på något sätt utmana den bilden är en personlig attack för Cissi. Eftersom anklagelserna handlar om rent vidrigt beteende med kvinnor som offer, ett beteende som följer tydliga patriarkala mönster; anar jag att en annan anledning till att Cissi spinner loss i panik är att hon inte är fredad från hotet från sig själv på ett lika självklart sätt längre. Och det är trots allt det enda som kan sänka henne.