2019-11-16, 22:42
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Teoretiskt så kan det mycket väl vara förtal om man går ut med sådana anklagelser offentligt. Dock gissar jag på att det inte finns ett sådant allmänintresse att åklagare får väcka allmänt åtal (som t.ex. i fallet Virtanen). Det innebär att den som känner sig förtalad själv får driva ärendet som ett civilrättsligt mål, dvs. att själv stämma den som förtalat till tingsrätten.

Jag är förvånad över vilken energi Cissi Wallin har för att göra livet surt för personer hon anser ha vänt henne ryggen. Det är många människor och det borde ta rejält med tid att nätverka, gräva fram information om andra eller att förbereda socanmälan mot sin svägerska. Känner sig Cissi kränkt kan hon sitta en hel kväll på Instagram och gå bananas. Vilket roligt familjeliv de måste ha, Blomberg Wallins

Som du säger drivs förtalsmål sällan i rätten utan civilrättsligt, vilket kostar pengar och är något varken Kajjan eller Bergwall har(relativt sett om vi jämför med plånboken CW besitter). Förvisso bör väl Bergwall som nästan är klar jurist kunna försvara dem, Bundy företrädde ju ex. sig själv, men det är oerhört tidskrävande och de kan i slutändan åka på att tvingas stå för hela kalaset. Ingen rolig sits.

Om CW vore intresserad av att framstå som mänsklig och mer human, borde hon verkligen släppa det här.

Utåt sett ser det ju nu ut som att hon i egenskap som mer bemedlad har utnyttjat två kvinnors ignorans när det kommer till företagsekonomi.

Hur som helst tror jag allt som händer nu när feminismens heliga kor synas i sömmarna kan föra något gott med sig.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2019-11-16 kl. 23:05.
Citera
2019-11-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Strålande bra inlägg av Cissi i kväll på hennes Insta. För oavsett hur man ser på allt Cissi gör och skriver så är det naturligtvis inte en slump att dessa granskningar och drev mot henne startat i höst. Men nu börjar snart häxornas tid och då blir det åka av!

-" En kurs i hur man (samtiden) jobbar för att ”preppa” en kvinna som ska upp i rättegång för att ha ”förtalat” sin förövare:

Gräv fram allt tvivelaktigt hon någonsin sagt/gjort, klipp å klistra ihop skärmdumpar kreativt, mobilisera en mindre trollfabrik som målmedvetet försöker plantera bilden av henne som Galen. Dag efter dag, vecka efter vecka. ”Lögnaktig mytoman!” (är inte det för övrigt själva USPen hos mytomaner?) Och kan hon ljuga om DETTA (insert ovidkommande ”lögn” som kanske mest beror på vardaglig minnesslöhet) så kan hon givetvis ljuga om en våldtäkt. ”Nu vet man ju inte riktigt vad man ska tro längre”. Så praktiskt. Perfekt narrativ. Patriarkatets lilla teamwork, allt medan förövaren vinner sympatier från oväntat håll. Stackarn, han har ju lidit så länge nu. Nu får väl den där galna lögnaktiga lilla horan ge sig.

Tillslut omfamnar man ju detta med att vara galen, och tänker ”dom ska få se på galen”. Häxkraft och Xena jävla warrior princess.

Nu i veckan som kommer så kommer den här galna dåren skriva mycket om förtal, modern häxbränning och de patriarkala bakslag som drabbar långt fler än bara mig.

Ta på era bästa nunnekläder, eller häxhattar så åker vi. "-

https://www.instagram.com/p/B48JPr-H...5chfQRCysOaQ0/

Nu börjar häxornas tid säger du. Well, blir man inte som CW-fan besviken när det inte blir något av det som lovas, det kan vara byråer i USA, det kan vara en megafon/plattform etc. Det är ju som att köpa konsertbiljett och så bliiiir det ingen konsert

Men vaffan, gillar ändå att folk tror att det blir åka av, det finns en energi i det, ha det så kult på resan och hoppas (Gud förbjude) att den inte blir inställd. Igen.
Citera
2019-11-16, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banjoduell
Fast problemet är väl att Cissi skrev att hon trodde att de andra skulle fakturera för att få sina utbetalningar. Den här dumpen visar ju att hon INTE tyckte det. Angående skatt eller avgifter så är det ju inte centralt alls när Hanna och Karin försvarar sig.

Fram till att nya revisorn skulle börja, i september, hade gardet fått order om att betala ut ersättningar som lån. Detta skulle sedan bokföras om, med inkomna fakturor som underlag. Så har jag i alla fall förstått det.
Citera
2019-11-16, 23:48
Medlem
Precis så.

Ett stort problem ”patriarkatet” beskylls för är att man håller varandra om ryggen. Tror även det är en del i argumentationen för att hänga ut ”män skyddar varandra och har en tystnadskultur” osv

Och då är det ju osmakligt att kräva samma kultur för sig själv. För det finns ju inga tvivel alls om att CW vill tysta alla kritiker.

Det här är inte min feminism alls. Det är egoism och så sorgligt att så många skadas eller duperas på vägen.

Och jag är glad att många tjejer och feminister uppmärksammar det här. Det får vara slut på frikort för alla att bete sig såhär nu

Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Exakt. Hon beter sig som en jävla rövhatt och får befogad kritik. Sen försöker hon knyta det till sitt brottmål och brottmålet= den feministiska kampen.
Det är fan svårt att se skillnaden på Cissi Wallins insta och det Allting handlar om Cissi Wallin postar.

Att hon gnäller över att kvinnor arbetar gratis , samtidigt som hon har en lång historia av att själv utnyttja gratisarbetare=Cissi är en jävla rövhatt och att uppmärksamma detta är inte ett angrepp på den feministiska kampen.

Att hon gnäller över att folk anlitar svart arbetskraft , samtidigt som hon själv nyttjar svart arbetskraft=Cissi är jävla en rövhatt och att uppmärksamma detta är inte ett angrepp på den feministiska kampen.

Att hon ljuger om att först Elcim har stulit pengar och nu Kajjan/Hanna=Cissi är en jävla rövhatt och att uppmärksamma detta är inte ett angrepp på den feministiska kampen.

*Insert vallfritt rövhattsbeteende från Cissi*=Cissi är en jävla rövhatt och att uppmärksamma detta är inte ett angrepp på den feministiska kampen.
Citera
2019-11-17, 00:26
Medlem
Vore det inte superkul att låsa in CW, Linnea Claesson och Alexandra Pascalido i ett hus, vänta en månad och sen öppna för utsläpp. Hade satt 5000 spänn på att bara en utav dessa tre hade överlevt.
Citera
2019-11-17, 01:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juttan
Är det inte emot reglerna att försöka outa dom som skriver här???
Jo då, normal blir man avstängd direkt i sådana fall.
Citera
2019-11-17, 05:15
Medlem
Kämpendahls avatar
Cissi Wallin skriver
"Jag är absolut medskyldig till att Gardets ekonomi inte skötts korrekt, och tar som sagt fullt ansvar för min del där. Vi har inte kopplat in en föreningsjurist för att ”sätta dit” någon, utan enbart för att lösa denna ganska röriga situation."
Om Cissi nu inte vill "sätta dit" någon, varför anlita en advokat (ja, brevet är undertecknat av en advokat, inte en "föreningsjurist") för kanske 1400 kronor plus moms per timme för att författa långa brev? Det är ju en revisor som till slut ska reda upp Gardets ekonomi och det enklaste vore om revisorn kontaktar alla berörda för att reda ut allt.

Läser man advokatens brev så kan man inte tolka syftet med det annat än att skrämma upp de berörda och då särskilt Hanna Bergwall som enligt årsmötet är "ekonomiansvarig" och satt att sköta kontot. Alla inblandade inklusive Cissi har varit överens om att det är ersättning för utfört arbete. Men i årsmötesprotokollet står enligt advokaten
"Cissi har pratat med revisionsbyrå som kommer att kunna ta sig an uppdraget efter september. Tills dess har hon fått instruktioner om att ersättning kan utbetalas som "lån" till redaktionsmedlemmarna."
Notera att ordet "ersättning" används och att det under tiden kan utbetalas som "lån". Det är alltså solklart att det är ersättning och inte lån även om det formellt betalas ut och bokförs som lån under tiden tills revisorn kommer och bokför allt på rätt sätt. Men ändå fortsätter brännvinsadvokaten
"Centralt i punkten är således beskedet att utbetalningarna utgör lån."
Brännvinsadvokaten fortsätter skriva till Hanna Bergwall att
"Såvitt Gardet kan bedöma Dina besked Du lämnat, är det uppenbarligen så att fråga är om lån vilket Gardet vilka Du nu administrerat i nu aktuella hänseenden.

Skulle du ändå mena att resp. utbetalning skulle utgöra lön, får Gardet be Dig noggrant redogöra för varför så skulle vara fallet, när beslut i sådana hänseenden fattades och hur sådan uppfattning ska förhålla sig till mötesprotokollet av den 10 juni, punkt 5, vari anges att fråga är om lån."
Okej! Det finns skärmdumpar på att alla varit överens om att utbetalningarna ska utgöra ersättning för nedlagt arbete men att det under tiden skulle betalas ut som "lån" eftersom revisorn rekommenderat Cissi att de ska göra så. Nu hävdar Cissi via brännvinsadvokaten att det bara varit frågan om ett lån och inget annat. Syftet kan inte vara annat än att jävlas och skrämma upp de berörda.

Alla som haft med advokater att göra vet att timmarna rinner iväg och det blir snabbt avsevärt stora belopp. Cissi Wallin går alltså så långt att hon anlitar en dyr advokat för pengarna som givare donerat till Gardet för att kränka och skrämma de tidigare redaktionsmedlemmarna istället för att låta revisorn reda ut det hela. Det skulle inte förvåna mig om advokatkostnaden snart ätit upp de pengar som skulle utgöra löneskatter och arbetsgivaravgifter som ska betalas till Skatteverket. Det kan den som fortfarande donerar till Gardet ha i åtanke. Donationerna går inte till rimliga ersättningar till medarbetare och till den feministiska kampen. De går till dyra advokatkostnader till sådant som istället skulle kunna lösas på smidigare sätt.

251 patreons kvar för närvarande
Citera
2019-11-17, 05:52
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluehairdontcare
Oj oj oj vad ni låter den där "prinsessan" trolla sönder tråden.

Varför inte bara ignorera idioten? Hon styr samtalen just nu, och har gjort det länge nu.

Om ni bara slutar svara henne, låt henne skriva vad hon vill annars, alla ser ju att det inte står rätt till där.

Det är du i din fulla rätt att tycka. Sen så tycker jag det är intressant att flera , av de fåtal, användare som inte tar ensidigt avstånd från Cissi Wallin anklagas för samma sak. Själv har jag fått på mig att jag är hotfull också.

På något sätt är det en spegling av hur drevet mot Cissi på sociala medier argumenterar.

Själv försöker jag lyfta komplexiteten i många av de frågor som kommer upp här. Det retar uppenbarligen många och det är kanske inte så konstigt i en tråd som är skapad just för att sprida hat mot Cissi . Bring on the hate!
Citera
2019-11-17, 05:54
Medlem
Det var 264 patreons igår och i skrivande stund är det 252. Det går bra nu!
Senast redigerad av ElegantElefant 2019-11-17 kl. 05:58. Anledning: Förtydligande
Citera
2019-11-17, 07:30
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Cissi Wallin skriver
"Jag är absolut medskyldig till att Gardets ekonomi inte skötts korrekt, och tar som sagt fullt ansvar för min del där. Vi har inte kopplat in en föreningsjurist för att ”sätta dit” någon, utan enbart för att lösa denna ganska röriga situation."
Om Cissi nu inte vill "sätta dit" någon, varför anlita en advokat (ja, brevet är undertecknat av en advokat, inte en "föreningsjurist") för kanske 1400 kronor plus moms per timme för att författa långa brev? Det är ju en revisor som till slut ska reda upp Gardets ekonomi och det enklaste vore om revisorn kontaktar alla berörda för att reda ut allt.

Läser man advokatens brev så kan man inte tolka syftet med det annat än att skrämma upp de berörda och då särskilt Hanna Bergwall som enligt årsmötet är "ekonomiansvarig" och satt att sköta kontot. Alla inblandade inklusive Cissi har varit överens om att det är ersättning för utfört arbete. Men i årsmötesprotokollet står enligt advokaten
"Cissi har pratat med revisionsbyrå som kommer att kunna ta sig an uppdraget efter september. Tills dess har hon fått instruktioner om att ersättning kan utbetalas som "lån" till redaktionsmedlemmarna."
Notera att ordet "ersättning" används och att det under tiden kan utbetalas som "lån". Det är alltså solklart att det är ersättning och inte lån även om det formellt betalas ut och bokförs som lån under tiden tills revisorn kommer och bokför allt på rätt sätt. Men ändå fortsätter brännvinsadvokaten
"Centralt i punkten är således beskedet att utbetalningarna utgör lån."
Brännvinsadvokaten fortsätter skriva till Hanna Bergwall att
"Såvitt Gardet kan bedöma Dina besked Du lämnat, är det uppenbarligen så att fråga är om lån vilket Gardet vilka Du nu administrerat i nu aktuella hänseenden.

Skulle du ändå mena att resp. utbetalning skulle utgöra lön, får Gardet be Dig noggrant redogöra för varför så skulle vara fallet, när beslut i sådana hänseenden fattades och hur sådan uppfattning ska förhålla sig till mötesprotokollet av den 10 juni, punkt 5, vari anges att fråga är om lån."
Okej! Det finns skärmdumpar på att alla varit överens om att utbetalningarna ska utgöra ersättning för nedlagt arbete men att det under tiden skulle betalas ut som "lån" eftersom revisorn rekommenderat Cissi att de ska göra så. Nu hävdar Cissi via brännvinsadvokaten att det bara varit frågan om ett lån och inget annat. Syftet kan inte vara annat än att jävlas och skrämma upp de berörda.

Alla som haft med advokater att göra vet att timmarna rinner iväg och det blir snabbt avsevärt stora belopp. Cissi Wallin går alltså så långt att hon anlitar en dyr advokat för pengarna som givare donerat till Gardet för att kränka och skrämma de tidigare redaktionsmedlemmarna istället för att låta revisorn reda ut det hela. Det skulle inte förvåna mig om advokatkostnaden snart ätit upp de pengar som skulle utgöra löneskatter och arbetsgivaravgifter som ska betalas till Skatteverket. Det kan den som fortfarande donerar till Gardet ha i åtanke. Donationerna går inte till rimliga ersättningar till medarbetare och till den feministiska kampen. De går till dyra advokatkostnader till sådant som istället skulle kunna lösas på smidigare sätt.

251 patreons kvar för närvarande

Så du menar att en advokat inte kan syssla med föreningsrätt? Vad får dig att kalla honom brännvinsadvokat?

Advokaten företräder mig veterligt Gardet inte Cissi Wallin. Om Kajjan och Hanna har rent mjöl i påsen, och de tror jag de har, så har jag svårt att se vad problemet är. Larvigt att kalla det ett hot.

Hela den dåvarande styrelsen har precis som Cissi skriver agerat klantigt. Nu krävs juridisk hjälp för att på rätsida på detta för att föreningen ska kunna leva vidare.

Det som hänt i Gardet är ingen ovanlighet i föreningsliv .
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2019-11-17 kl. 07:35.
Citera
2019-11-17, 08:12
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinkandfluffy
Fram till att nya revisorn skulle börja, i september, hade gardet fått order om att betala ut ersättningar som lån. Detta skulle sedan bokföras om, med inkomna fakturor som underlag. Så har jag i alla fall förstått det.
Så kan det ju vara, men alla utbetalningar är ju långt innan det, så Cissi kan ju inte uttrycka förvåning att de inte fakturerats?
Citera
2019-11-17, 08:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Så du menar att en advokat inte kan syssla med föreningsrätt? Vad får dig att kalla honom brännvinsadvokat?

Advokaten företräder mig veterligt Gardet inte Cissi Wallin. Om Kajjan och Hanna har rent mjöl i påsen, och de tror jag de har, så har jag svårt att se vad problemet är. Larvigt att kalla det ett hot.

Hela den dåvarande styrelsen har precis som Cissi skriver agerat klantigt. Nu krävs juridisk hjälp för att på rätsida på detta för att föreningen ska kunna leva vidare.

Det som hänt i Gardet är ingen ovanlighet i föreningsliv .
Jodå, en advokat kan visst syssla med föreningsrätt. Det jag menade är att Cissi på Gardet skrev att de kopplat in en föreningsjurist, vilket låter billigare än en riktigt advokat. Det var ett förtydligande från min sida. Poängen är att en advokat säkerligen tar 1400 kronor plus moms per timme och jag gissar att advokaten lagt ner ganska många timmar på att läsa styrelseprotokoll, kommunikation mellan tidigare redaktionen samt satt sig in i föreningens ekonomi. Advokatnotan kan sluta på 50000 till 100000 av de donerade pengarna. Det var min poäng.

Advokaten företräder formellt Gardet ja. Men vi vet både du och jag vem som styr Gardet och vem som skickat advokaten på Bergwall och Kajjan.

Begreppet "brännvinsadvokat" använder jag ibland för jurister som företräder personer eller företag som uppenbarligen uppträder omoraliskt trots att denne borde inse detta, men ändå väljer att ta sig an fallet. Den här advokaten kan se korrespondensen mellan redaktionen där de är överens om att det är ersättning för nedlagt arbete, men ändå är advokaten så omoralisk att denne hävdar att det hela var ett lån. Alla kan se det, även du gissar jag?

Att bara få ett brev från en advokat i en fråga som skulle kunna lösas betydligt smidigare kan kännas hotfullt för många. När advokaten förklarar för Bergwall att Gardet ser pengarna som ett lån (de var överens om att det var ersättning för nedlagt arbete) och ber henne om hon anser att utbetalningarna var lön, att "noggrant redogöra varför så skulle vara fallet" kan såklart upplevas som hotfullt. Observera att jag inte avser hotfullt som i "olaga hot" i Brottsbalken. Vill du använda något annat bättre ord så är det okej för mig

Finns det något som tyder på att Kajjan och Bergwall inte skulle ha rent mjöl i påsen menar du?

Du skriver "Hela den dåvarande styrelsen har precis som Cissi skriver agerat klantigt. Nu krävs juridisk hjälp för att på rätsida på detta för att föreningen ska kunna leva vidare.". Av en ren händelse skrev jag ett inlägg för en stund sedan där jag spekulerar i att Cissi Wallin försöker hitta en bra anledning att lägga ned Gardet. Kom ihåg var du hörde det först

(FB) Gardet (Cissi Wallins nya medieprojekt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in