Citat:
Ursprungligen postat av
Glitterfeminist
Om CW bestämmer sig för (inte helt orimligt) att inte gå på nuvarande linje utan sparka byrån och istället köra vidare med de initiala anklagelserna om grov stöld och förskingring på egen hand; kan hon komma någonstans med det?
Räcker det med att Hanna av allt att döma handlat i god tro och att pengarna som Kajjan anklagades för att ha stulit fanns på ett konto i Wallins namn för att de ska sitta säkert, eller är det mer komplicerat än så?
Jag är inte jurist och jag har inte sett all kommunikation dem emellan, bara det som de själva publicerat. Jag skulle vilja måla upp det hela i två delar om det av någon anledning skulle gå till rättegång.
1) Brottmål
2) Civilrättsligt mål
När det gäller brottmål så handlar det om sådant som är olagligt och brottsligt. Det skulle i det här fallet kunna vara grov stöld, förskingring eller trolöshet mot huvudman. Det händer ibland att personer som är ansvariga för föreningars ekonomi tillskansar sig medel olovandes och utan medgivande från föreningen. Det är brottsligt och en polisiär fråga och det finns fängelse i straffskalan. Vad jag kan se så finns det inte någon möjlighet att Bergwall med fler medvetet skulle tillskansat sig medel ur Gardets kassa. De arvoden som utbetalats kan man tolka som att de fått OK till, eller i vart fall kunnat tolka det som att det inte var några problem med det. Vad gäller de pengar som sattes in på ett konto som "tappades bort" av Cissi Wallin och senare hittades av Kajjan verkar det hela vara Cissis fel. Hon anklagade de andra för stöld, men det var hon själv som slarvade bort kontot. Cissi skulle snarare framstå som en idiot om hon polisanmälde detta.
När det gäller den civilrättsliga delen så kan domstol avgöra tvister, t.ex. ekonomiska sådana. Vanligen har det då inte begåtts brott utan man är oense. Det skulle kunna vara så att pengarna betalats ut till berörda i god tro, men det senare visar sig att de inte har rätt till pengarna. Då kan en domstol avgöra tvisten. Jag vågar inte slå fast hur det hela skulle gå, men jag gissar att domstolen skulle tycka att det här var på barns nivå (inget den skulle säga förstås) och föreslå en förlikning, dvs. att de försöker göra upp i godo. Jag tror inte det blir lätt att reda ut eftersom det hela skötts väldigt dåligt ur föreningsekonomiskt perspektiv. Som sagt, sådant händer i nystartade föreningar som drivs på ideell basis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Glitterfeminist
Och vad kan Wallin och/eller nuvarande styrelse (Merly) åka på pga att dom offentligt har gått ut med de här anklagelserna? Kan någon annan åtalspunkt än förtal komma ifråga?
Teoretiskt så kan det mycket väl vara förtal om man går ut med sådana anklagelser offentligt. Dock gissar jag på att det inte finns ett sådant allmänintresse att åklagare får väcka allmänt åtal (som t.ex. i fallet Virtanen). Det innebär att den som känner sig förtalad själv får driva ärendet som ett civilrättsligt mål, dvs. att själv stämma den som förtalat till tingsrätten.
Jag är förvånad över vilken energi Cissi Wallin har för att göra livet surt för personer hon anser ha vänt henne ryggen. Det är många människor och det borde ta rejält med tid att nätverka, gräva fram information om andra eller att förbereda socanmälan mot sin svägerska. Känner sig Cissi kränkt kan hon sitta en hel kväll på Instagram och gå bananas. Vilket roligt familjeliv de måste ha, Blomberg Wallins