Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
Det fetade: Ja precis, att vara stark eller en integrerad person innebär väl att man är medveten om det egna mörkret, vilket gör det mindre sannolikt att detta mörker projiceras utåt.
Vad beträffar narcissisten är det väl vanligen en person som lever helt omedveten om sitt eget mörker och ständigt projicerar - mörkret/tillkortakommanden finns aldrig hos personen själv utan det är omgivningens fel att alla projekt man tar sig an fallerar. Gardet trots att det ännu existerar är väl ett exempel på detta.
Ja dels det, dels att hot mot självbilden (som aldrig stämmer överens med verkligheten) är fruktansvärda för en narcissist. Inlevelseförmågan är i det närmaste obefintlig, och i den lilla omfattning den finns körs den över av special pleading. Samma sak med moralen. Alltså; i de fall där en narcissist faktiskt förstår hur illa hon kan göra en människa och att något är bortom all anständighet; skiter hon i det bl.a eftersom hon ser hotet mot den fragila självbilden och att behöva konfronteras med detta som ett grövre övertramp i 100% av fallen.
Det intressanta är att den "slutgiltiga" attacken mot självbilden (och därmed hela den egna personen) utförs av narcissisten själv. Tänk att leva i sitt eget huvud när man är medveten om att man är den enda som kan sänka en själv, och att pistolen inte är säkrad utan kan gå av närsomhelst. Det är som att gå runt och känna sig okrossbar pga att man vet att man tar till exakt alla medel som behövs, och pga det kan eliminera i princip vilken motståndare som helst, men också att man lever under konstant hot från sig själv.
Därför rage'ar narcissister, därför uppfattar vi friska personer deras attacker som extremt oproportionerliga.
När man har påfallande drag av t.ex borderline samtidigt, ökar hotet mot den egna personen markant, av förklarliga skäl.
(Relaterat till detta är det intressant att se Mensflytningar stolt rapa upp "Cecilia väcker känslor minsann", som om det vore ett mått på hur lyckad hon är. .. Det kan te sig absurt,
eftersom reaktionerna och känslorna är fullt rimliga i förhållande till Cissis handlingar. Men för människor som dessa är a l l a känslor livsfarliga och ett svaghetstecken, av förklarliga skäl)
Edit: Jag är ledsen om det jag skrev inte är begripligt. Dela är jag för trött för det här idag, dels hade jag behövt skriva en bra mycket längre text för att få fram min poäng.