Citat:
Ursprungligen postat av
seaworthy
Lagen har ett syfte. Den syftar till att skydda medborgare från orimliga påföljder pga av ett brott som kan eller inte kan ha ägt rum.
Utan lagen är det fritt fram för mig att imorgon skriva poster i media att du våldtog mig förra veckan när vi träffades för 5 år sedan efter en blöt firmafest. Du minns inte ens att vi kopulerade. Jag minns egentligen inte heller, men genom min samtalsterapeut har vi tillsammans kommit fram till att jag nog blev våldtagen. Som av en händelse har en kampanj på sociala medier dragit igång där jag ser stor potential att skina. Därför sprider jag informationen till mina 1 driljard följare.
Ser man inte problemet med det här och inte förstår varför lagen finns har man en skruv lös.
Jag förstår varför lagen finns till, men skälen duger inte.
Jag och Cissi Wallin har en rätt att berätta vår version om vad som hänt oss och äger rätten till vår egen historia. Det innebär givetvis inte att man får ljuga och att folk gör det är ett problem som man bör försöka hantera i efterhand. Att staten skall ha rätt att använda våld mot Cissi Wallin och du mot folk som säger saker du ogillar är däremot helt oacceptabelt, ondsint och omoraliskt.
Sedan hoppas jag att du förstår att lagen om förtal innebär mycket mer än så. Staten anser sig ha rätt att utöva våld mot människor som berättar även bevisat sanna saker, som att NN dömts för våldtäkt. Därför är lagen illegitim i sin helhet och behöver inte lydas.