2019-09-03, 16:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Lagen har ett syfte. Den syftar till att skydda medborgare från orimliga påföljder pga av ett brott som kan eller inte kan ha ägt rum.

Utan lagen är det fritt fram för mig att imorgon skriva poster i media att du våldtog mig förra veckan när vi träffades för 5 år sedan efter en blöt firmafest. Du minns inte ens att vi kopulerade. Jag minns egentligen inte heller, men genom min samtalsterapeut har vi tillsammans kommit fram till att jag nog blev våldtagen. Som av en händelse har en kampanj på sociala medier dragit igång där jag ser stor potential att skina. Därför sprider jag informationen till mina 1 driljard följare.

Ser man inte problemet med det här och inte förstår varför lagen finns har man en skruv lös.

Jag förstår varför lagen finns till, men skälen duger inte.

Jag och Cissi Wallin har en rätt att berätta vår version om vad som hänt oss och äger rätten till vår egen historia. Det innebär givetvis inte att man får ljuga och att folk gör det är ett problem som man bör försöka hantera i efterhand. Att staten skall ha rätt att använda våld mot Cissi Wallin och du mot folk som säger saker du ogillar är däremot helt oacceptabelt, ondsint och omoraliskt.

Sedan hoppas jag att du förstår att lagen om förtal innebär mycket mer än så. Staten anser sig ha rätt att utöva våld mot människor som berättar även bevisat sanna saker, som att NN dömts för våldtäkt. Därför är lagen illegitim i sin helhet och behöver inte lydas.
Citera
2019-09-03, 17:00
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill
Och sen var det fel av Virtanen att prata om att det Wallin har sagt/skrivit om honom?

Nej, hon ljuger ju helt uppenbart med avsikten att krossa honom.

Edit: glömde

"Tihi, gissa vem jag har legat med?"
Citera
2019-09-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Nej, hon ljuger ju helt uppenbart med avsikten att krossa honom.

Edit: glömde

"Tihi, gissa vem jag har legat med?"

Varför ska andras uppfattning om det spela någon roll?

Ska vi ha folkomröstningar innan någon får berätta att de blivit våldtagna? Eller hur tänker du?
Citera
2019-09-03, 17:17
Medlem
Slappdroskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag och Cissi Wallin har en rätt att berätta vår version om vad som hänt oss och äger rätten till vår egen historia. Det innebär givetvis inte att man får ljuga och att folk gör det är ett problem som man bör försöka hantera i efterhand.
Är det inte precis det man gör nu?
Citera
2019-09-03, 17:17
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Varför ska andras uppfattning om det spela någon roll?

Ska vi ha folkomröstningar innan någon får berätta att de blivit våldtagna? Eller hur tänker du?

Du frågar om rätt och fel och får svar därefter.
I en världslig mening har CW tvärfel. Hon har falskanmält Virtanen och senare gått ut med hans namn för att krossa honom.
I en juridisk mening har hon också gjort fel och kommer att bli dömd.
Citera
2019-09-03, 17:19
Medlem
Citat:
Så om man är våldtagen av någon så får man inte säga det för det är stigmatiserande att vara våldtäktsman? Hur tänker du där?
som sagts 1000 gånger kan sanna saker ändå vara förtal beroende på sammanhang. Läs lagen för all del.
Citera
2019-09-03, 17:22
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Aagard på Aftonbladet skrev ju 'din gamle rasist' om Richard Herrey, och det var ju inte förtal enligt domstolen, så då borde det vara ok att kalla Virtanen för våldtäktsman
Ja, fast Aagård(namn?) fortsatte inte sedan att skriva tweets där han skrev typ ”nu har den gamle rasisten blivit välkommen in i moderaterna, fyfan! Någon borde nästan ta och mejla till info@moderatsthlm.se och berätta att en gammal rasist blivit aktiv”.
För att sedan skriva något liknande varje vecka.

Tycker dock de kunde slängt Aagård i finkan några månader och att Aftonbladet borde gett någon miljard i skadestånd till stackars Herrey.
Citera
2019-09-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
som sagts 1000 gånger kan sanna saker ändå vara förtal beroende på sammanhang. Läs lagen för all del.

För all del. Så Virtanen begår lagbrott då det är förtal att framställa Wallin som lögnare och vara ondsint?
Citera
2019-09-03, 18:03
Medlem
Slappdroskas avatar
Citat:
För all del. Så Virtanen begår lagbrott då det är förtal att framställa Wallin som lögnare och vara ondsint?
Ser du någon skillnad mellan grovt brott och lögn?
Citera
2019-09-03, 18:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slappdroska
Är det inte precis det man gör nu?

Nej, man struntar från domstolens sida helt i frågan om vad som som inträffat och vad som är sant och falskt och därmed gör man ju inga försök att skilja den grupp lögnare seaworthy beskriver som ett problem från de som talar sanning om att de blivit utsatta för övergrepp.
Citera
2019-09-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slappdroska
Ser du någon skillnad mellan grovt brott och lögn?

Det handlar om olika uttalanden. Varför skulle man inte få berätta att man blivit våldtagen men det är okej för våldtäktsmannen att ljuga om att han inte våldtagit? Ser du problemet?
Citera
2019-09-03, 18:10
Medlem
Slappdroskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, man struntar från domstolens sida helt i frågan om vad som som inträffat och vad som är sant och falskt och därmed gör man ju inga försök att skilja den grupp lögnare seaworthy beskriver som ett problem från de som talar sanning om att de blivit utsatta för övergrepp.
Vilken grupp tycker du att Cissi tillhör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in