Vittnesmål "Lina", vän till Cissi som var den som Cissi träffa efter den påstådda våldtäkten.
Citat:
Beskriv din uppfattning/upplevelse av händelsen? "Jag har en ganska tydlig bild av den fast
det ju var ganska länge sedan. Det är nog det jag kommer ihåg bäst ifrån då vi umgicks. Det
som jag berättar nu är som jag minns det! Hon ringde mig och varpå söder. Jag inrons det var
på förmiddagen och jag var hemma. Hon sade till mig -vet du vem jag har legat med?. Det
var ju närmast en retorisk fråga så jag sade vä1- nej vem då? Hon svarade -Fredrik
Virtanen. Jag minns att min första tanke -nej inte han, men det sade jag inte".
Vad var orsaken ti11 att du tänkte så? "En förutfattad mening men jag tyckte inte han verkade
vara en trevlig person. Men jag försökte hålla tillbaks det, alltså vad jag tänkte. Så jag svarade
- jahal.
Jag minns att hon nästan fnissade eller nästan som om hon försökte skämta bort det. Hon
verkade lite obekväm med att berätta det. Nästan som att hon förstod att jag inte skulle gilla
det, lite som att hon hade gjort något som var lite äckligt.
Mer från Lina
Citat:
De hade varit på krogen. Hon hade följt med honom hem på någon efterfest. lag tror bara det
var de två men det vet jag inte. Men hon hade följt med honom. Sedan vet jag inte exakt, hon
berättade om själva sexet och det var inte ovanligt mellan oss. Jag minns hon berättade att -
han var ganska äcklig -men jag vet inte riktigt vad det innebar. Hon sade inte några detaljer.
Men detta gäller not natten/morgonen då de haft någon sexaktivitet. Men sedan på morgonen
vaknade hon av att han sticker in sin kuk i hennes mun. Det var inte hon beredd på alls. Jag
vet inte om jag fick höra något mer om det. Jag fick själv uppfattningen om att situationen var
känslig och fel. Men hon berättade det aldrig som hon utsatts för ett övergrepp.
Kanske borde jag ha reagerat på detta. Men jag ville nog inte säga till henne att jag tyckte hon
utsatts för något obehagligt -det var nog lite så det var!
Vad jag förstår, från protokollet, så hade Cissi och Fredrik SMS kontakt en 1-1,5 år efter händelsen.