2019-09-03, 12:43
Medlem
Slappdroskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Ja, jag förstår skillnaden i om det handlar om en dömd person eller inte, men jag anser att offret oavsett vad har rätt att berätta sin version offentligt.
I fallet Cissi och Virtanen är de bara de själva som vet vem som är offer, så varför upplever jag det som att du har utsett Cissi till att vara offret?
Citera
2019-09-03, 12:57
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha? Hur kommer det sig?
.

CWs beteende visar att hon inte har blivit våldtagen.
Dagen efter den så kallade våldtäkten pratar hon med en vän och säger glatt "gissa vem jag har legat med?". Hon fortsätter därefter att ha kontakt med FV och vill ses på Hultsfredsfestivalen , efter att hon får nobben kommer hon på att hon blivit våldtagen och anmäler honom för våldtäkt.
Kaninkokerska.

Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Nej, knappast någon insamling, men hennes man är god för åtskilliga miljoner. Han kan väl betala för att visa hur mycket han älskar henne - eller inte?

Gardet säljer (dyr) merch och pengarna ska gå till precis såna som CW.
Hon har ingen som helst skam i kroppen.
Citera
2019-09-03, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slappdroska
I fallet Cissi och Virtanen är de bara de själva som vet vem som är offer, så varför upplever jag det som att du har utsett Cissi till att vara offret?

Varför skulle Virtanen vara ett offer för förtal då? Ska han förbjudas att tala om att han menar att Cissi ljuger och förtalar honom?
Citera
2019-09-03, 13:35
Medlem
Slappdroskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill
Varför skulle Virtanen vara ett offer för förtal då? Ska han förbjudas att tala om att han menar att Cissi ljuger och förtalar honom?
Vad jag menar är att det finns de i tråden som utsett Cissi till offer med alla rättigheter att bete sig därefter, men tycker inte att detsamma gäller Virtanen.
Citera
2019-09-03, 13:58
Medlem
Citat:
Vad jag menar är att det finns de i tråden som utsett Cissi till offer med alla rättigheter att bete sig därefter, men tycker inte att detsamma gäller Virtanen.

Sant. Det verkar vara två läger.

Jag anser att om Cissi inte borde få yttra sig om att vara våldtagen för att det är förtal, så bör det ju också gälla Virtanen. Om Cissi förtalar honom, så gör ju det rätt att han får säga att hon ljuger och förtalar, för då är ju det ett förtal också.

Eller så bör bägge två få uttala sig.
Citera
2019-09-03, 14:06
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, det måste man inte ha. Båda förhållningssätten innebär problem. Men det är mindre moraliskt riktigt att förvägra människor rätten att påstå dessa saker än att låta dem göra det. Det innebär bevisligen att man tystar offer med nuvarande lagar, oavsett vad man anser om hur det bör vara. Vilket Cissi Wallin påpekar.

Nej, jag har en realistisk syn på hur människor reagerar. Många kommer tycka det ena och andra det andra och de flesta kommer att konstatera att de inte kan avgöra frågan. Vad som är realistiskt är att i princip är det ett extremt mycket större problem med skitstövlar som beter sig illa än folk som anklagas falskt för det, vilket också det är ett gott skäl att männsikor bör få tala fritt, om man skall välja mellan två vägar som båda har problem. Brottslingar, mördare, våldtäktsmän, tjuvar, mobbare och bedragare gömmer sig idag bakom lagar som dessa som skyddar dem. Det finns inget rimligt i detta som motiveras av att folk också kan bli falskt anklagade. Den stora bilden är att den stora majoriteten anklagas med rätta.

Lagen har ett syfte. Den syftar till att skydda medborgare från orimliga påföljder pga av ett brott som kan eller inte kan ha ägt rum.

Utan lagen är det fritt fram för mig att imorgon skriva poster i media att du våldtog mig förra veckan när vi träffades för 5 år sedan efter en blöt firmafest. Du minns inte ens att vi kopulerade. Jag minns egentligen inte heller, men genom min samtalsterapeut har vi tillsammans kommit fram till att jag nog blev våldtagen. Som av en händelse har en kampanj på sociala medier dragit igång där jag ser stor potential att skina. Därför sprider jag informationen till mina 1 driljard följare.

Ser man inte problemet med det här och inte förstår varför lagen finns har man en skruv lös.
Citera
2019-09-03, 14:16
Medlem
Slappdroskas avatar
Citat:
Sant. Det verkar vara två läger.

Jag anser att om Cissi inte borde få yttra sig om att vara våldtagen för att det är förtal, så bör det ju också gälla Virtanen. Om Cissi förtalar honom, så gör ju det rätt att han får säga att hon ljuger och förtalar, för då är ju det ett förtal också.

Eller så bör bägge två få uttala sig.

Det kan ju knappast vara förtal att freda sig mot att bli anklagad för ett grovt brott.
Citera
2019-09-03, 14:20
Medlem
Citat:
Det kan ju knappast vara förtal att freda sig mot att bli anklagad för ett grovt brott.

Virtanen begår ju ett brott genom att påstå att Wallin begått ett brott. Virtanen gör ju exakt detsamma som Wallin i såna fall.
Citera
2019-09-03, 14:28
Medlem
Slappdroskas avatar
Citat:
Virtanen begår ju ett brott genom att påstå att Wallin begått ett brott. Virtanen gör ju exakt detsamma som Wallin i såna fall.
Så om jag anklagar dig för att ha våldtagit mig, tycker du alltså att du saknar rätten att påstå att jag ljuger?
Citera
2019-09-03, 14:29
Medlem
Citat:

Fast förtal är ju ett betydligt mindre brott än våldtäkt, både i rättvisans och det allmännas ögon. Straffet för våldtäkt börjar på 2 år + att det är ett av de mest stigmatiserade brott vi har, skulle nästan hellre bli kallad mördare än våldtäktsman på stan t ex. Det är väl i stort sett bara pedofil som är värre.

Om du sprider ut att jag körde för fort, får jag beskylla dig för att vara pedofil då? Eller finns det en gradskillnad?

Dessutom tror jag faktiskt inte att han tagit ordet "förtal" i sin mun. Han har ju inte sagt särskilt mycket offentligt, alls. Men jag kan så klart ha missat det. Däremot så säger det sig ju själv att man måste få påstå att något är osant, eller att man avser att lämna in en polisanmälan mot någon.
Citera
2019-09-03, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Nej, knappast någon insamling, men hennes man är god för åtskilliga miljoner. Han kan väl betala för att visa hur mycket han älskar henne - eller inte?

Jag tror att någon obskyr samling feminazis kommer att starta en insamling, precis som vänstern gjorde när den sk konstnären klottrade ner en hel pool.

Blir det en insamling och det betalar hennes skadestånd så är det en fjäder i hatten för henne, men framför allt för den feministiska skaran.

Solidaritet med våldtäktsoffret liksom.

(även fast alla vet och det är fastställt i domstol att så inte är fallet)
Citera
2019-09-03, 14:49
Medlem
Fladerlappens avatar
GW trodde på dagsböter och villkorligt för fröken Wallin.
Men min undren är då vad som egentligen krävs för att dömas till fängelse för grovt förtal?
Hade det krävts att Cissi köpt annonser i varje tidning där hon hängt ut Fredrik eller kontaktat varje potentiell arbetsgivare?

Känns som att spridningen på det hon skrivit borde vara tillräcklig för det.
Om det var mig som hon hade hängt ut på samma sätt som FV hade jag nog fått det rätt svårt i arbetslivet även fast jag inte är en offentlig person.
Men kanske hade blivit räddad av att jag under 00-talet inte var ”svinig” och strösslade ladd på mina corn flakes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in