2019-08-28, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Bara en snabb googling på Wiki:

"Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. Grundregeln är att det ska finnas ett allmänt intresse av att uppgiften lämnas.[2] En ytterligare förutsättning för att ej dömas till ansvar är emellertid att uppgiften var sann eller att det fanns skälig grund för den. I lagtexten uttrycks det som: "Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar." Här är distinktionen mellan orden och och eller i lagtexten viktig; det räcker inte med att uppgiften är sann eller skäligt grundad, utan det ska också anses försvarbart att lämna uppgiften. Spridning av sanna uppgifter som kan utsätta någon för andras missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal.

En uppgift kan anses försvarlig att lämna, om den har högt allmänintresse. Så kallade offentliga personer, som genom att ha förtroendeuppdrag eller vara kända på annat sätt har ett högt allmänintresse, får ofta finna sig i att utsättas för granskning och kritik på ett sätt som okända personer inte behöver finna sig i."

Cissi hade skälig grund att uttala sig. Hon har haft samlag med Fredrik som hon upplever inte var frivilligt. Fredrik var en person med högt allmänintresse och får tåla att bli granskad med tanke på hans feministiska värdegrund på en känd nationell tidning.

Eller tänker jag fel?

Ja du tänker fel.
Med tanke på konsekvenserna detta har fått för den andre personen och det faktum att det aldrig bevisats att han gjort något fel så kommer detta nästan garanterat att leda till en dom.

Detta i kombo med att det finns ett väldigt tydligt och klart tillvägagångssätt för hur man hanterar sådana här saker... Det kallas polisanmälan.
Citera
2019-08-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banjoduell
Jag har sett killar misshandlas och få framtänderna utslags bara för att först försöka skoja bort det och sen bryta ihop. Det är en extremt vanlig försvarsmekanism.

Jag medger att jag formulerade mig fel. Jag vet som sagt inte vad som hände.

Precis som jag skrev innan så håller jag med om att hon ljuger, men att anklaga FV för våldtäkt gjorde hon ju väldigt många år innan MeToo. Det var ju faktiskt först vid MeToo som hon gick ut med namn, även om alla egentligen visste vem det var redan.

Visst kan skratt vara en försvarsmekanism men att ringa kompisen dagen efter och fnissande berätta om natten, kontra att som "tuff" kille stå framför sin misshandlare och verka oberörd genom att skratta, tycker jag inte alls är samma sak. Visst, man reagerar olika - men ska jag gå till mig själv så är detta nog det sista jag skulle göra. När jag blev utsatt för ett övergrepp varken skrattade jag eller höll kontakt med min förövare långt efter, samt skulle aldrig komma på tanken att kalla honom för "one of the good guys".
Senast redigerad av Lillorossa 2019-08-28 kl. 23:06. Anledning: Jag förstod inte hur man citerar.
Citera
2019-08-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Ja du tänker fel.
Med tanke på konsekvenserna detta har fått för den andre personen och det faktum att det aldrig bevisats att han gjort något fel så kommer detta nästan garanterat att leda till en dom.

Detta i kombo med att det finns ett väldigt tydligt och klart tillvägagångssätt för hur man hanterar sådana här saker... Det kallas polisanmälan.
Att han blev av med sitt jobb hade inte med detta att göra. Vilka konsekvenser har där varit?
Citera
2019-08-28, 23:11
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Att han blev av med sitt jobb hade inte med detta att göra.
Vad menar du? Han förlorade väl jobbet och blev paria som en direkt konsekvens av att Cissi deklarerade att han var våldtäktsman?
Citera
2019-08-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad menar du? Han förlorade väl jobbet och blev paria som en direkt konsekvens av att Cissi deklarerade att han var våldtäktsman?
Nej, det var pga interna saker som hände inom Aftonbladet
Citera
2019-08-28, 23:16
Medlem
Wallin försöker göra sig till martyr för 10 000 kvinnor när hon nu blir ställd inför skranket för förtal. Hon får nog stämma ner tonen en aning i rättssalen gissar jag.
Citera
2019-08-28, 23:23
Medlem
Alarabic666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Wallin försöker göra sig till martyr för 10 000 kvinnor när hon nu blir ställd inför skranket för förtal. Hon får nog stämma ner tonen en aning i rättssalen gissar jag.
Lägg av
Hon är kvinna, därav ett självklart offer för det manliga patriarkatet
Citera
2019-08-28, 23:31
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Nja, förklara dig gärna.

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladets ledarsida
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dets-ledarsida

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-aftonbladet
Citera
2019-08-28, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Nja, förklara dig gärna.

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladets ledarsida

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-aftonbladet
Hur ser framtiden ut för Fredrik Virtanen – kommer han att få sparken?

– Fredrik Virtanen är en medarbetare på Aftonbladet och vi har upprättat ett personalärende då det framförts fler anklagelser mot honom den senaste veckan. Vi tar det som nu sker på största allvar. Vi har anlitat en extern oberoende part för att utreda detta och Virtanen har tagit timeout. Mer än så kan jag inte säga om utredningen just nu
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...gerat-snabbare
Senast redigerad av bazaar 2019-08-28 kl. 23:41.
Citera
2019-08-28, 23:38
Medlem
Citat:
Det var det inte. Det var på grund av att Wallin påstod han var en våldtäktsman som Virtanen fick sluta på Aftonbladet. Den interna utredningen var bara en del i sparkandet. Har du missat att en massa andra människor också fick sluta under Me too vågen? Ingen vågade gå emot och Aftonbladet var särskilt fega såklart för de var rädda att förlora läsare.
Senast redigerad av Ajara 2019-08-28 kl. 23:46.
Citera
2019-08-29, 00:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula

En uppgift kan anses försvarlig att lämna, om den har högt allmänintresse. Så kallade offentliga personer, som genom att ha förtroendeuppdrag eller vara kända på annat sätt har ett högt allmänintresse, får ofta finna sig i att utsättas för granskning och kritik på ett sätt som okända personer inte behöver finna sig i."

Cissi hade skälig grund att uttala sig. Hon har haft samlag med Fredrik som hon upplever inte var frivilligt. Fredrik var en person med högt allmänintresse och får tåla att bli granskad med tanke på hans feministiska värdegrund på en känd nationell tidning.

Eller tänker jag fel?

Ja du tänker fel.
Det är inte ”en försvarlig uppgift” att påstå att någon, som aldrig dömts, är en våldtäktsman.
Inte ens om det är en offentlig känd person. Det har heller ingen betydelse om det är sant eller falskt - han är inte dömd för det.

I det här fallet anklagar - och straffar - CW själv FV för något som normalt straffas med fängelse.
CW är ingen rättsmyndighet eller domare.

Det är rättsväsendets sak att utreda om FV har begått detta brott och då straffa honom.
Vill CW att FV ska få sota för brottet hon påstår att han begått, får hon först gå den normala vägen som alla andra - polisanmälan - utredning - rättegång - straffpåföljd.

CW har begått en verbal gatu-lynchning av FV. Det är vedervärdigt och något civiliserade vettiga samhällsmedborgare upphörde med för några hundratal år sedan.

FV har inte haft en chans att försvara sig mot lynchningen. Hur i helsike ska han kunna bevisa att det inte skett något mellan två personer privat en natt för flera år sedan??
Plötsligt faller jobbet att försöka försvara sig och bevisa att han är oskyldig på honom.
Så är det naturligtvis aldrig i en domstol där den som anklagar och åtalar också har bevisbördan att bevisa att brott begåtts.

CW har utnyttjat sin mediala ställning för att avsiktligt skada en person som aldrig kunnat försvara sig eller bevisa sin oskuld och aldrig dömts i en rättegång. Klart hon ska åtalas för detta.
Hon kommer sannolikt också bli fälld som det läroboksfall av förtal detta är.
Senast redigerad av coli 2019-08-29 kl. 00:21.
Citera
2019-08-29, 02:57
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Citat:
Hur ser framtiden ut för Fredrik Virtanen – kommer han att få sparken?

– Fredrik Virtanen är en medarbetare på Aftonbladet och vi har upprättat ett personalärende då det framförts fler anklagelser mot honom den senaste veckan. Vi tar det som nu sker på största allvar. Vi har anlitat en extern oberoende part för att utreda detta och Virtanen har tagit timeout. Mer än så kan jag inte säga om utredningen just nu
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...gerat-snabbare
Sluta snurra till det. Vilka "händelser" på Aftonbladet menar du ledde till att Virtanen fick sparken? Försök vara lite ärlig mot dig själv istället. Om CW inte anklagat Virtanen för våldtäkt hade han arbetat kvar på Aftonbladet idag. Då hade heller inte Aftonbladets dåvarande politiska chefredaktör Karin Pettersson petat honom från ledarsidan, vilket till slut gjorde situationen ohållbar för både Virtanen och Aftonbladet. Läs själv vad Aftonbladet skrev i samband med detta.
"Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson petar Fredrik Virtanen från tidningens ledarsida. Detta efter att han anklagats för våldtäkt och sexuella trakasserier. Virtanen är starkt kritisk mot beslutet. "Hon vänder kappan efter den populistiska vinden", säger han."
Det finns inte en grej som kommit fram om att han skulle betett sig illa på Aftonbladet som skulle ha lett till att han fick gå. Tänk efter själv, skulle det varit någonting som hänt på Aftonbladet som gjort att tidningen köpt ut honom för flera årslöner så skulle det komma fram. Men känner du till något som ska ha hänt på Aftonbladet som gjort att Virtanen fick sparken så presentera gärna den faktan för oss andra.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in