2019-08-30, 20:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu kanske jag missförstår dig (sorry för det isåfall!) men grejen är ju att det rent krasst INTE spelar någon roll om det är sant eller inte, det kan vara förtal ändå. I rättegången kommer dom inte lägga någon värdering i huruvida någon våldtäkt skett eller ej. Det är inte de det handlar om! Det är heller ingen som påstår att Cissi Wallin skulle ljuga.

Hon har väl rätt att hävda vad hon vill. Men hon behöver inte göra det på Instagram/Facebook inför 80 000 följare och dessutom namnge personen ifråga, för då är det tveklöst förtal i lagens mening!

Jag kan inte amerikansk förtals-lagstiftning (och det kan inte du heller!) men det finns faktiskt viktiga skillnader i detta fall och Weinstein-fallet!

Ja, i svensk förtalslagstiftning bedöms även sådant som inte är förtal godtyckligt som förtal i en svår form av ohederligt lagvrängeri. Vi är överens om att lagen anser sanningen ointressant.

Cissi Wallin behöver för att kunna hävda vad hon vill kunna göra det på det sätt hon önskar och genom att nämna namn och ge full uppmärksamhet åt vad hon vill berätta, något annat är inte att hon får säga vad hon vill. Budskapet är att hon skall hålla tyst om sin historia. Som hon hävdar här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-det-avgorande

Advokat Ingela Hessius talar förstås inte sant att vad man får tycka och tänka vad man vill. Det är precis det man inte får om man inte får sätta ord på det. Hessius dillar och hon är en förespråkare till att offer för sexuella trakasserier och annat och allt vanlig folk skall hålla käft om sina egna liv och de enda som skall uttala sig är makthavare och experter om de inte på nåder låter folk säga något. Det är de som skall ha makten över vad som får sägas.
Citera
2019-08-30, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En lag som tog hänsyn till sanningshalt kunde utformas lite olika.

Den aspekten har ingen som helst betydelse i aktuellt fall eftersom vi inte har en aning om vad som hände. Ord står mot ord. Jag kan inte se att Cecilia Wallin skulle vara mycket mer trovärdig än Fredrik Virtanen i frågan. Kan du?
Citera
2019-08-30, 20:23
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Vi är överens om att lagen anser sanningen ointressant.
Det stämmer inte till hundra procent.

Om det som sägs och sprids är sant och det föreligger skälig grund för uttalandet så döms det inte för förtal.

Det räcker dock inte med att uppgiften är sann.
Citera
2019-08-30, 20:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Den aspekten har ingen som helst betydelse i aktuellt fall eftersom vi inte har en aning om vad som hände. Ord står mot ord. Jag kan inte se att Cecilia Wallin skulle vara mycket mer trovärdig än Fredrik Virtanen i frågan. Kan du?

Nej. Ord står mot ord.
Citera
2019-08-30, 20:28
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Han tackade dock ja, antar jag. Först ett förstklassigt avgångsvederlag alltså och sedan vill han ha skadestånd för att han tog emot detta.

Kanske hade aldrig Virtanen fått sparken utan Wallins anklagelser, det verkar givetvis plausibelt, men man måste ändå anta att att Aftonbladet hade någon fog för sin åtgärd. Dessutom tackade han då ja till en uppgörelse. Det kan knappast så förvandlas till Wallins fel eller ansvar igen.
Jag gissar att det enda fog Aftonbladet hade för att avsluta Virtanens anställning genom att köpa ut honom var att tidningen inte ville riskera att hålla en våldtäktsman bakom ryggen och tappa läsare. CW hade hängt ut honom som våldtäktsman, SVD skrev en artikel med mestadels anonyma kvinnor som anklagade honom för allt från att fråga en som ville bli praktikant om hon ville ha sex med honom till att han insisterade på att följa en kvinna hem efter en krogkväll år 2002. Det var metoo. Det fanns ingen arbetsrättslig grund för att säga upp Virtanen. Erbjudande löd nog ungefär "ta ditt pick och pack och dra och få några årslöner eller vi säger upp dig ändå och du få gå till Arbetsdomstolen.

Hittills har ingen visat något som tyder på att Virtanen begick några övertramp på tidningen som skulle rendera i ett avsked. Aftonbladet var förmodligen mest rädda för att tappa läsare och klarade inte av att stå emot metoo-drevet.
Citera
2019-08-30, 20:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag gissar att det enda fog Aftonbladet hade för att avsluta Virtanens anställning genom att köpa ut honom var att tidningen inte ville riskera att hålla en våldtäktsman bakom ryggen och tappa läsare. CW hade hängt ut honom som våldtäktsman, SVD skrev en artikel med mestadels anonyma kvinnor som anklagade honom för allt från att fråga en som ville bli praktikant om hon ville ha sex med honom till att han insisterade på att följa en kvinna hem efter en krogkväll år 2002. Det var metoo. Det fanns ingen arbetsrättslig grund för att säga upp Virtanen. Erbjudande löd nog ungefär "ta ditt pick och pack och dra och få några årslöner eller vi säger upp dig ändå och du få gå till Arbetsdomstolen.

Hittills har ingen visat något som tyder på att Virtanen begick några övertramp på tidningen som skulle rendera i ett avsked. Aftonbladet var förmodligen mest rädda för att tappa läsare och klarade inte av att stå emot metoo-drevet.

Jag anser inte det finns starka skäl för antagandet. Det finns inget som talar emot att Aftobladet fann något som motiverade åtgärden, vi vet helt enkelt inte. Vi kan gissa och då påverkas vi nog av våra olika bias. Jag kommer förmodligen att övervärdera sannolikheten att det fanns något på Virtanen.

Eftersom vi inte vet kan vi inte lasta Wallin för att han fick silkessnöret heller. För om man fann något är det väl ändå riktigt att säga att det var Virtanens eget beteende som gjorde att hans anställning avslutades?
Citera
2019-08-30, 20:40
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
En lag som tog hänsyn till sanningshalt kunde utformas lite olika.

Men även nu finns ju ett försvarbarhetskriterium. Om Wallin skriver något som är försvarbart skall hon frias. Det blir ju en parodi på rättvisa om sedan vad en privatperson skriver aldrig kan vara försvarbart. Båda fallen måste ju kunna föreligga, annars finns ju inget som skiljer det oskyldiga och det skyldiga tillståndet. Men det är just vad rättssystemet idag består av.

Ja, vi får ta ingående diskussioner om rättsystemet på annan plats, men alla bör vara medvetna att fall som dessa rör mer än vad de kan se ut som på ytan. Det finns en större bild. Juristerna som i pressen hävdar lynchjustis och de inom rättsystemet som åtalar här vill inte bara strypa Wallins yttrandefrihet utan alla andras också. Vi skall inte få diskutera pågående brottsfall heller för det är lynchjustis och icke försvarbart utan de vill ha det till förtal så fort de inblandade i en rättegång diskuteras och kunna åtala exempelvis Flashbacksanvändare precis som de åtalar Wallin nu. Dessa människors mål är att kunna kontrollera den offentliga debatten. Som du säkert vet vill man att det skall bli olagligt också att diskutera ursprung och etnicitet osv. Det är en del av samma system och att stödja åtalet mot Wallin är att stödja detta.

Det är tillsammans med andra likande åtal ett frontalangrepp på ytttrandefriheten.
Jag läser kontinuerligt och med stor behållning dina inlägg på Flashback och jag vet att du är en av dem som värderar yttrandefriheten högst. Men när vi går i polemik med varandra handlar dina argument om dina åsikter medan jag själv ofta utgår från gällande lagstiftning. Jag värnar såklart yttrandefriheten, men jag har stor förståelse för hur rättssystemet är utformat. Jag är inte mycket för så kallad "lynchjustis" om begreppet är okej? . Låt oss säga att man får säga vad som helst om vem som helst. Det skulle ge en våldtagen kvinna rätten att fritt hänga ut sin förövare utan att riskera att straffas för det. Men det skulle också ge mig rätten att hänga ut någon som pedofil bara för att jag ogillar personen i fråga. Ja, man behöver ju inte ens bevisa att personen i fråga är skyldig. Rättssystemet är inte fulländat, men jag anser att vi måste förhålla oss till det och förlita oss på att det fungerar. Alternativet är värre. Självklart får man hänga ut någon, jag har egentligen inga problem det det i sak, men man får också ta konsekvenserna av det. Några verkar tycka att det är värt det.
Citera
2019-08-30, 20:41
Finns det någon erfaren och kunnig (gärna utbildad), som kan berätta vad oddsen är för att Cissi Wallin kommer att få skaka galler? Vad kan ett eventuellt skadestånd bli, som hon lär punga ut med?

OBS - endast seriösa svar på mitt inlägg, orkar inte jiddra med användare och troll med grava personlighetsstörningar, aggressionsproblem och bristande impulskontroll. Tack på förhand!

Ps. Jag står på Virtanens sida, har inte det minsta horn i sidan till honom som skribent eller offentlig person.
Citera
2019-08-30, 20:45
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är inte vansinne att bli vansinnig när polisen låter våldtäktsmän och annat pack inom vissa skyddande skrån löpa. Vi vet alla att män med hög social status som läkare, advokater poliser etc. kommer undan och att de sedan hotar sina brottsoffer till tystnad med förtallagstiftningen.
Ehh, nej däremot vet vi att sektmedlemmerna i cissisekten gärna tuggar såna här osanningar för varandra tills dom känns jättesanna.

Citat:
Det som händer nu, är ingen lektion om att det är som Cissi tar konsekvenserna av förtalet. Det vi lär oss är att juridiken struntar i sanningen, om fel person framför att hon blivit utsatt för ett brott.
FV blev väl friad eller? Eller 'känns' det jättemycket som att det är sant?
Men ja, jag håller med. Cissi tar inte konsekvenserna av sitt beteende utan försöker uppvigla de stackars människor som hon lyckas grundlura på sociala medier till olika aktioner.
Hon använder patreon/övriga gåvopengar från gardet tll att istället som utlovades ägnas åt journalistik och kvinnokamp till att få folk att TYCKA att hon är på nåt sätt utsatt.
Citat:
Visst är det vidrigt. Ännu vidrigare är att svensken har inget sinne för vad som är rätt och fel och inte reagerar när ett brottsoffer plötsligt blir åtalad som en brottsling, för att hon berättar om hur det kan gå till i Sverige.
Sån jävla tur att du inte har något med rättssystemet att göra. Hade blivit total anarki och inbördeskrig inom en månad.
Matriarkatet verkar ju vara sinnessjukt.
Citera
2019-08-30, 20:48
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Att polisanmäla någon på falska grunder är givetvis Falsk tillvitelse. Men i Cissi Wallin-fallet skulle det aldrig bli aktuellt med åtal för Falsk tillvitelse eftersom detta är en "ord mot ord-situation" och att Cissi Wallin i vart fall uppfattat att hon skulle ha blivit våldtagen av Fredrik Virtanen.

Men oavsett så är ju inte Cissi Wallin åtalad för Förtal för att hon skulle ha ljugit om våldtäkten. Hon är åtalad för Förtal pga sättet hon spridit uppgifterna om Fredrik Virtanen på (oaktat om våldtäkten skett eller ej!)

Min kommentar var inte en bedömning av detta fall utan att falsk tillvitelse är det närmaste man kan komma förtal inför myndighet.
Citera
2019-08-30, 20:53
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Finns det någon erfaren och kunnig (gärna utbildad), som kan berätta vad oddsen är för att Cissi Wallin kommer att få skaka galler? Vad kan ett eventuellt skadestånd bli, som hon lär punga ut med?

OBS - endast seriösa svar på mitt inlägg, orkar inte jiddra med användare och troll med grava personlighetsstörningar, aggressionsproblem och bristande impulskontroll. Tack på förhand!

Ps. Jag står på Virtanens sida, har inte det minsta horn i sidan till honom som skribent eller offentlig person.
Man behöver egentligen inte vara särskilt kunnig eller insatt för att räkna ut att Cissi Wallin kommer att fällas, få en villkorlig dom, dagsböter och få betala skadestånd

En kvinna dömdes för grovt förtal för att ha anklagat filmregissören Ulf Malmros för våldtäkt på henne. Hon dömdes till villkorlig dom, dagsböter och 60000 kronor i skadestånd. De "slutna" och "hemliga" grupperna hade sammanlagt 9000 följare. En annan kvinna pekade ut en man för att ha våldtagit henne. Hon dömdes för förtal till 30 dagsböter och 10000 kronor i skadestånd.

Kort sagt, Cissi Wallin kommer att dömas för grovt förtal. Hon har under många tillfällen fortsatt att hänga ut honom, trots att hon blivit polisanmäld så det finns inga förmildrande omständigheter.

Däremot är det svårt att bedöma vad skadeståndet kommer att landa på. Å ena sidan, på grund av anklagelserna från CW så ledde det i slutänden att han blev av med sitt jobb och har numera svårt att få nya uppdrag. Att han fått ett stort inkomstbortfall på grund av detta är oomtvistat. Å andra sidan, CW hängde förvisso ut honom som våldtäktsman, men om CW kan göra troligt för rätten att det inte bara var på grund av hennes anklagelser som Virtanen blev av med jobbet. Andra, förvisso anonyma kvinnor, anklagade Virtanen för en mängd saker vilket blev en artikel i SVD. CW kan ju hävda att Aftonbladet redan visste om hennes anklagelser mot Virtanen efter att hon gjorde polisanmälan 2011 och att de inte gjort något av det. Det var först när andra började anklaga Virtanen som han slutligen fick gå från Aftonbladet och det ligger utanför hennes kontroll. Så skulle nog jag lägga upp försvaret i alla fall.
Citera
2019-08-30, 21:17
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Man behöver egentligen inte vara särskilt kunnig eller insatt för att räkna ut att Cissi Wallin kommer att fällas, få en villkorlig dom, dagsböter och få betala skadestånd

En kvinna dömdes för grovt förtal för att ha anklagat filmregissören Ulf Malmros för våldtäkt på henne. Hon dömdes till villkorlig dom, dagsböter och 60000 kronor i skadestånd. De "slutna" och "hemliga" grupperna hade sammanlagt 9000 följare. En annan kvinna pekade ut en man för att ha våldtagit henne. Hon dömdes för förtal till 30 dagsböter och 10000 kronor i skadestånd.

Kort sagt, Cissi Wallin kommer att dömas för grovt förtal. Hon har under många tillfällen fortsatt att hänga ut honom, trots att hon blivit polisanmäld så det finns inga förmildrande omständigheter.

Däremot är det svårt att bedöma vad skadeståndet kommer att landa på. Å ena sidan, på grund av anklagelserna från CW så ledde det i slutänden att han blev av med sitt jobb och har numera svårt att få nya uppdrag. Att han fått ett stort inkomstbortfall på grund av detta är oomtvistat. Å andra sidan, CW hängde förvisso ut honom som våldtäktsman, men om CW kan göra troligt för rätten att det inte bara var på grund av hennes anklagelser som Virtanen blev av med jobbet. Andra, förvisso anonyma kvinnor, anklagade Virtanen för en mängd saker vilket blev en artikel i SVD. CW kan ju hävda att Aftonbladet redan visste om hennes anklagelser mot Virtanen efter att hon gjorde polisanmälan 2011 och att de inte gjort något av det. Det var först när andra började anklaga Virtanen som han slutligen fick gå från Aftonbladet och det ligger utanför hennes kontroll. Så skulle nog jag lägga upp försvaret i alla fall.

Tack för ett utomordentligt svar! Och, tack för att du tog dig tiden.
I min enfaldiga värld, så känns det ju som att Wallin har gått långt längre i sin uthängning av offret Virtanen, än de övriga gjort mot sina offer? Hon har ju suttit i tv-soffor och lite var stans och hängt ut Virtanen - om inte vid namn (vad jag vet), men ALLA har ju ändå vetat att det varit han. Att Virtanen ännu står ovan jord, bör ju ses som smärre mirakulöst? Stark psyke.

Finns det verkligen inte en chans att hon åker in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in