Citat:
Nu kanske jag missförstår dig (sorry för det isåfall!) men grejen är ju att det rent krasst INTE spelar någon roll om det är sant eller inte, det kan vara förtal ändå. I rättegången kommer dom inte lägga någon värdering i huruvida någon våldtäkt skett eller ej. Det är inte de det handlar om! Det är heller ingen som påstår att Cissi Wallin skulle ljuga.
Hon har väl rätt att hävda vad hon vill. Men hon behöver inte göra det på Instagram/Facebook inför 80 000 följare och dessutom namnge personen ifråga, för då är det tveklöst förtal i lagens mening!
Jag kan inte amerikansk förtals-lagstiftning (och det kan inte du heller!) men det finns faktiskt viktiga skillnader i detta fall och Weinstein-fallet!
Hon har väl rätt att hävda vad hon vill. Men hon behöver inte göra det på Instagram/Facebook inför 80 000 följare och dessutom namnge personen ifråga, för då är det tveklöst förtal i lagens mening!
Jag kan inte amerikansk förtals-lagstiftning (och det kan inte du heller!) men det finns faktiskt viktiga skillnader i detta fall och Weinstein-fallet!
Ja, i svensk förtalslagstiftning bedöms även sådant som inte är förtal godtyckligt som förtal i en svår form av ohederligt lagvrängeri. Vi är överens om att lagen anser sanningen ointressant.
Cissi Wallin behöver för att kunna hävda vad hon vill kunna göra det på det sätt hon önskar och genom att nämna namn och ge full uppmärksamhet åt vad hon vill berätta, något annat är inte att hon får säga vad hon vill. Budskapet är att hon skall hålla tyst om sin historia. Som hon hävdar här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-det-avgorande
Advokat Ingela Hessius talar förstås inte sant att vad man får tycka och tänka vad man vill. Det är precis det man inte får om man inte får sätta ord på det. Hessius dillar och hon är en förespråkare till att offer för sexuella trakasserier och annat och allt vanlig folk skall hålla käft om sina egna liv och de enda som skall uttala sig är makthavare och experter om de inte på nåder låter folk säga något. Det är de som skall ha makten över vad som får sägas.