Citat:
DNA-bevisen binder JJ till platsen och gärningen så tillvida att han har hanterat ett mordoffer och hennes tillhörigheter. Men denna bevisning behövs ju inte längre för att fälla JJ för han har ju vittnat i rätten om att precis detta har hänt.
Utöver detta finns annan teknisk bevisning om vad som hänt:
- JJ har släpat Gärd med ansiktet neråt 10-15 m in i ladan. Vem utom GM skulle behandla ett hjälplöst offer så?
- JJ har släpat in Gärd i verkstaden och placerat henne bredvid ett annat mordoffer, Tor, som inte syns under övertäckningen. Vem förutom GM skulle placera henne där?
- det finns blodstänk från Gärd i ladan som pekar på att hon utsattes för våld även där.
- mordoffret Gärd har täckts över med kläder på liknande sätt som mordoffret Tor. JJs egen berättelse lämnar inte utrymme för någon annan än han själv att göra detta. Varför skulle någon förutom GM täcka över sitt offer?
- mordvapnet har torkats av på en handduk som har Gärds blod på den. Handuken hittades i vedboden i ladan. Ingen utom JJ skulle haft möjlighet att göra det efter Gärds död, i synnerhet inte hans påstådda GM eftersom de lämnat platsen.
- Eftersom mordvapnet torkats av på handduken så måste det funnits kvar då JJ släpade in Gärd i ladan. Om någon annan lämnade kvar mordvapnet, vad gjorde JJ med det? Att det saknas pekar återigen på JJ som var sist på platsen.
- JJ har gömt Gärds tillhörigheter under verandan. Vem utom GM har motiv att göra detta?
Sammantaget finns det fullt tillräckligt bevisning mot JJ för att jag skall fälla honom för mord. Eftersom JJ sitter kvar i häkte i väntan på dom är jag i vart fall inte helt ute och cyklar.
Utöver detta finns annan teknisk bevisning om vad som hänt:
- JJ har släpat Gärd med ansiktet neråt 10-15 m in i ladan. Vem utom GM skulle behandla ett hjälplöst offer så?
- JJ har släpat in Gärd i verkstaden och placerat henne bredvid ett annat mordoffer, Tor, som inte syns under övertäckningen. Vem förutom GM skulle placera henne där?
- det finns blodstänk från Gärd i ladan som pekar på att hon utsattes för våld även där.
- mordoffret Gärd har täckts över med kläder på liknande sätt som mordoffret Tor. JJs egen berättelse lämnar inte utrymme för någon annan än han själv att göra detta. Varför skulle någon förutom GM täcka över sitt offer?
- mordvapnet har torkats av på en handduk som har Gärds blod på den. Handuken hittades i vedboden i ladan. Ingen utom JJ skulle haft möjlighet att göra det efter Gärds död, i synnerhet inte hans påstådda GM eftersom de lämnat platsen.
- Eftersom mordvapnet torkats av på handduken så måste det funnits kvar då JJ släpade in Gärd i ladan. Om någon annan lämnade kvar mordvapnet, vad gjorde JJ med det? Att det saknas pekar återigen på JJ som var sist på platsen.
- JJ har gömt Gärds tillhörigheter under verandan. Vem utom GM har motiv att göra detta?
Sammantaget finns det fullt tillräckligt bevisning mot JJ för att jag skall fälla honom för mord. Eftersom JJ sitter kvar i häkte i väntan på dom är jag i vart fall inte helt ute och cyklar.
Jag tycker detta är ett ovisst och intressant fall, så vi får se vad utfallet blir. När jag läser din analys får jag dock intrycket att du resonerar kring J.J som "ensam och helt ansvarig gärningsman" ELLER "oskyldig olycksfågel som varit på fel plats vid fel tillfälle". Det du/man även måste ta höjd för i analysen/bedömningen är andra alternativa förklaringar. Läs mer hur jag menar här (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas innan du läser stycket nedan.
JJ har släpat Gärd med ansiktet neråt 10-15 m in i ladan. Vem utom GM skulle behandla ett hjälplöst offer så? - J.J kan ju ha varit i en situation där han t ex viljat/behövt hjälpa en vän (läs gärningsmannen) eller att han behövt vidta extrema åtgärder för att han själv inte skulle bli (oskyldigt) misstänkt för mord. Det behöver därför inte vara konstigt att han känt sig tvungen att med alla till buds stående medel slita och dra in kroppen, i ladan, för att kroppen inte skulle vara synlig.
JJ har släpat in Gärd i verkstaden och placerat henne bredvid ett annat mordoffer, Tor, som inte syns under övertäckningen. Vem förutom GM skulle placera henne där? - Det kan ju ha varit så att J.J varit fullt medveten om att Tor mördats, och redan fanns i ladan, men att det för den sakens skull inte behöver vara J.J som mördat någon av dessa personer. J.J kan ju som sagt varit i en situation där han behövt att hjälpa någon eller dölja spår av andra anledningar.
Det finns blodstänk från Gärd i ladan som pekar på att hon utsattes för våld även där - Det är ju våld/blod/spår som inte går att härleda till just J.J, vilket betyder att vem som helst kunnat ha gjort det. Dessutom vet man inte om detta våld (fortsatt) utdelats efter Gärds död.
Mordoffret Gärd har täckts över med kläder på liknande sätt som mordoffret Tor. JJs egen berättelse lämnar inte utrymme för någon annan än han själv att göra detta. Varför skulle någon förutom GM täcka över sitt offer? - J.J historia behöver ju inte vara sann, utan kan vara en täckmantel för en helt annan förklaring. J.J kan ju som sagt mycket väl veta att Tor finns där inne - och det kan t.o.m vara J.J själv som täckt över honom, utan för att för den sakens skull varit den som mördat. I övrigt läs ovan.
Mordvapnet har torkats av på en handduk som har Gärds blod på den. Handuken hittades i vedboden i ladan. Ingen utom JJ skulle haft möjlighet att göra det efter Gärds död, i synnerhet inte hans påstådda GM eftersom de lämnat platsen. - Detta kan ju också vara en del i J.J tvingats hjälpa till att dölja spår.
Eftersom mordvapnet torkats av på handduken så måste det funnits kvar då JJ släpade in Gärd i ladan. Om någon annan lämnade kvar mordvapnet, vad gjorde JJ med det? Att det saknas pekar återigen på JJ som var sist på platsen. - Läs ovan.
JJ har gömt Gärds tillhörigheter under verandan. Vem utom GM har motiv att göra detta? - Läs ovan.
Sammanfattningsvis: Mycket av det du anför utgår ifrån att det bara finns två möjligheter; antingen den åklagaren anger, eller den som J.J anger, och så behöver det ju inte vara. Mycket av det du anför är dessutom antaganden av moment som skett efter morden, vilket i sin tur kan vara helt andra slags brott som skyddande av brottsling eller brott mot griftefriden.
.