Citat:
Ursprungligen postat av
UlvarViking
Den kokta potatisen är som du säger obetydlig för händelseförloppet. Däremot kan den ses som ett bevis för att Barbro läckte uppgiften om potatisen på sängen till mediumet för att lägga mer vikt vid mediumets påstående om att det var två ryssar som utfört mordet. Det kvinnliga mediumet samarbetade dessutom med ett manligt medium - så polisen borde kanske ta sig en titt på deras fötter😏
Medierna har extraordinära förmågor får man säga. Dessutom stannar mördarna på E4 i Ullånger bara 2 km från där Barbro bodde vid tiden för mordet. Med lite tur kunde de kanske ha träffats i kassan på ICA Ullånger.
Citat:
Det märkliga här är att förundersökningen återger en ytterst detaljerad berättelse om mördarnas flyktväg – baserad på vad Marie Söderberg och Åke Nordin uppger, och nedtecknad av Barbro Öberg.
I berättelsen är gärningsmännen två personer, en man och en kvinna, som efter dubbelmordet lämnar Brattås i en äldre Mercedes. Därefter följer en nästan absurd detaljkedja:
de kör mot Solumshamn och gör en avstickare vid adress 106–110 för att försöka bli av med vapnet,
vänder i Solumshamn,
kör ner på Krokvägen men tvingas backa på grund av en låst bom,
stannar längs Solumsvägen där mannen går ut och kissar mot en tall,
stannar vid ”ödetorpet” och bränner handskarna,
vid Solumsbäcken gör de sig av med mordvapnet, en yxa,
kastar ett papper i en container vid Korsmässovägen,
tankar på Jet-macken,
stannar på parkeringen nedanför fängelset,
fortsätter norrut på E4 med stopp i Ullånger och Bjästa,
stannar i Örnsköldsvik och slangar bensin ur en annan bil,
fortsätter sedan norrut mot ett okänt slutmål.
Det extraordinära är alltså inte bara påståendet om vilka gärningsmännen var, utan precisionen i en berättelse som tycks beskriva sådant som normalt bara gärningsmännen själva skulle kunna känna till: vilken väg de tog, var de vände, exakt var någon urinerade, var handskar eldades upp, var yxan kastades, ett papper i en container, tankning, parkeringar och till och med bensinslangning långt senare.
Och därefter blir det ännu egendomligare: texten övergår till att Marie vill förmedla till Barbro Öberg ett ”andesamtal” som Marie haft med den mördade Tor Öberg.
Så i samma förundersökning får polisen alltså en påstådd rekonstruktion av mordet och flykten med närmast kriminalteknisk detaljnivå, men där informationskällan åtminstone delvis förefaller vara övernaturlig kommunikation med ett av mordoffren. Det är en rätt häpnadsväckande blandning av konkreta, i princip kontrollerbara påståenden och ren spiritism.
Det hela går på slutet helt nuts där Tor hälsar från andra sidan, men glömmer personnumret på mördaren.
Citat:
I övrigt vill Mari delge Barbro ett andesamtal som Marie haft med Tor Öberg.
"Vill bara säga att jag är tacksam för att ni är här. Allt det ni har hittat är hittills rätt.
Nu återstår bara yxan, den var inte min.
Mitt hjärta nästan brister av kärlek till er alla. Vilka otroligt fina människor ni är.
Lycka till jag kommer att följa er hela dagen. Tack. Gerd hälsar också."
Ett brusfritt telefonsamtal från himlen.