2026-08-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Var tvungen att kolla igenom fotografierna igen för att kolla han hade några böcker i hyllorna. Det hade han inte - däremot lade jag märkte till två andra saker som styrker min tes om att han är dendrofil.

Hans sängkläder hade träd-motiv.
Han hade skapat ett konstverk/insynsskydd av vitmålade pinnar som stod i fönstret bredvid sängen.

Kan han ha behållit yxan en tid som en trofé?
Huggit ner trädet han hade i en av sina lägenheter med samma yxa.
Citera
2026-08-27, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Hur många fler bevis behövs, när mgm vägrar ett erkännande?
Man skulle behöva hitta mordvapnet med JJs DNA.
Erkännande väger ganska lätt.
Citera
2026-08-27, 08:58
Medlem
Undrar om JJ ångrar sig att han inte lämnade in sig till polisen direkt efteråt morden skedde. Han hade varit ute vid det här laget. Nu har han minst 20 härliga år inlåst framför sig, kommer ut i pensionsåldern.
Citera
2026-08-27, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Att släpa in en döende människa i ladan, utan att försöka hjälpa henne, utan att larma. Borde vara minst medhjälp till mord. Hur kan han ha vetat säkert att hon var död?

Medhjälp är ju någonting man gör innan eller i anslutning till brottet. Att flytta kroppen efter ett mord är ju skyddande av brottsling och/eller gravfridsbrott (då: brott mot griftefriden), vilket är två brott som idag är preskriberade.
Citera
2026-08-27, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
YESSS! Då blir han fälld, för något :-))
Vilket brott tror du att han blir fälld för?
Citera
2026-08-27, 09:55
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Vilket brott tror du att han blir fälld för?

Mord är väl det enda brott i hela lagboken han kan ha begått vid den tiden som inte är preskriberat, så gissningsvis det.
Citera
2026-08-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora
Jag är lite förvånad över alla amatördetektiver här på FB som försöker få det här till ett mycket svagt indiciefall. Om något så är väl avsatt DNA på brottsoffer samt hennes handväska ungefär ett så starkt fall man kan hoppas uppnå i avsaknad av mordvapen med tillhörande DNA.
Lägg därtill att han konstant anpassar sin utsaga och ljuger i förhören...

Jag tycker inte man behöver hänga upp sig på hur man benämner bevisningen och fallet som sådant. Att det är att betrakta som ett indiciemål råder det inget tvivel om, eftersom att det inte finns några direkta bevis. Ser man till teknisk bevisning (läs DNA-träffar) så kan ju sådan bevisning vara både direkt och indirekt. I detta fallet så är ju inte DNA-träffarna sådan konklusiv bevisning som går att koppla direkt till mordet. Det handlar således om indirekt bevisning, vilket gör att det blir ett indiciefall. Sedan så får vi väl vänta och se om bevisningen räcker eller inte. Jag själv har hela tiden varit i tron om att denna bevisning inte räcker, men för den sakens skull behöver det ju inte betyda att det blir så.
Citera
2026-08-27, 10:19
Medlem
Ingen som kan ta fram tilläggsprotokollet?
Citera
2026-08-27, 10:23
Medlem
Jag gissar att han blir fälld i tingsrätten med en nämndemannadom.
Sedan friad i hovrätten.
Citera
2026-08-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Det står i FUP att han hade sexträffar med en kvinna/människa. Hur ligger det till med dendrofili – kan man tända på människor och samtidigt vara det?

Ja det stämmer, men kvinnan som han fick till det med verkar vara den enda han har haft en kortare relation med. Till skillnad mot JJ verkar hon vara väldigt framåt/påflugen. Så hon tog säkerligen alla sexuella initiativ - eftersom han enligt henne aldrig sa någonting under deras träffar.

Att hon vittnade om att de hade haft sex var en överraskning. Men troligtvis tjatade hon på honom tills han gav med sig, eller så slet hon helt enkelt av honom byxorna. Jag föreställde mig iallafall en sexscen mellan Stig-Helmer i Sällskapsresan och Kåta Gun i Kvarteret Skatan när jag läste hennes vittnesförhör.

Hon beskrev dessutom deras korta förhållande som udda. Exempelvis att när JJ till slut bröt tystnaden och sa något till henne - så berättade han att han ville avsluta förhållandet🙄 Så snedsteget med den kvinnliga arbetskamraten behöver inte betyda att han är heterosexuell.

Så fram tills att nån annan presenterar ett annat mer logiskt motiv till morden kommer jag hålla fast vid att han är en dendrofil. Som mördade Tor i blint raseri efter att han upptäckte vad Tor hade gjort mot ett träd han hade förälskat sig i.

Jag bygger mitt fall på följande fakta:
JJ har erkänt att han mestadels promenerade i skogsområde vid Vårdkasen/Brattås och att han trivdes bland träd och undvek öppna ytor. Han ska ha promenerat omkring där ett hundratal gånger, och var ute i flera timmar åt gången.

Hans sängkläder hade trädmotiv. Han hade skapat ett konstverk av pinnar som han hade dekorerat ett fönster med. Men framför allt hade han en stor porrig trädstam inne i lägenheten. Och ingen normal heterosexuell karl skulle kunna sandpappra på de där grenstumparna utan att känna obehag. Därutöver skulle de aldrig dekorera sina hem med en 2 meters stock som ser ut att ha två erigerade penisar och ett slapp anus.

JJ köpte troligen Gargoyle-statyn på en trädgårdsbutik - med fokus på utemiljö - så fastän han bodde i lägenhet har han intresserat sig för prydnader och utsmyckning för trädgårdar. Han placerade därefter statyn i en skog.
Så fastän JJ påstår att han inte har några intressen eller hobbys framgår det ändå att han är förtjust i skog och träd.

Det skulle till och med kunna vara så att det är dildo-trädstammen i hans lägenhet som ligger bakom morden. För trädet växte kanske på en vacker plats i en tät skog på Tors marker, en plats som JJ betraktade som sin och trädets hemliga myshörna. Men Tor avverkade skog under vårvintern 2005, så när JJ besökte platsen en solig vårdag kan det snedvridna trädet ha stått ensamt kvar på en sönderkörd hyggesmark.

Här föreställer jag mig att JJ chockades över ödeläggelsen - ja, han kan till och med ha upplevt den sorg och rädsla hans kärleksträd utstrålade. Och det var det som tände hans raseri. För det var en sak att folk hade hållit på och jävlats med honom hela livet - det kunde han skaka av sig - men när de jävlades med hans kärleksträd väcktes hämnaren i honom.

Så det är fullt möjligt att JJ använde samma yxa som han mördade Tor och Gerd med till att sedan hugga ner trädet och ta med sig den viktigaste biten av stammen hem till lägenheten.
Citera
2026-08-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Medhjälp är ju någonting man gör innan eller i anslutning till brottet. Att flytta kroppen efter ett mord är ju skyddande av brottsling och/eller gravfridsbrott (då: brott mot griftefriden), vilket är två brott som idag är preskriberade.

Om åklagaren kan bevisa att Gärd var vid liv när han släpade henne torde han väl kunna dömas för medhjälp ändå.
Citera
2026-08-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
DNA:t bevisar att han har hanterat Gerds kropp och handväska.

Det bevisar inget om Tor.

Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Ja och?sen när är att hantera en kropp samma som att mörda?
Ja och det har jag inte påstått heller!

Jag skrev bara det som har framkommit angående Gerd. Rätt och slätt. Om du läser rakt av förstår du kanske att det inte innebär samma sak som mord.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-27 kl. 10:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in