2026-08-18, 19:11
Medlem
"Det finns också ett försök att ta ut 900 kronor på Gerds kort morgonen efter mordet, men det fanns ingen övervakningskameran i den enda bankomaten. När polisen visar en annan övervakningsfilm från en bankomat samma dag som mordet där den misstänkte syns på bild säger han: ”Det är absolut inte jag”."

Alltså: GM fångas på övervakningsfilm från en bankomat 31 maj. Samma dag som mordet.

Spännande.

Det finns ju inga uttagsförsök på Gerds kort förutom de tre som sker 1 juni tidigt på morgonen.

Således måste han gjort uttag/uttagsförsök från sitt eget kort denna dag, 31 maj.

Såvida han inte syns "i bakgrunden" när någon annan gör uttag.
Citera
2026-08-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Vad står det för graverande uppgifter i brevet som Expressen nämner idag? (låst artikel)
De verkar syfta på brevet som han skrev inför ett förhör som "avslöjade lögnerna", dvs där han beskrev en historia som inte stämmer med DNA-träffen i handväskan.

Det mest intressanta i den artikeln för mig var dock att polisen har visat en övervakningsfilm från en bankomat samma dag som mordet där den misstänkte syns på bild och han svarade: ”Det är absolut inte jag”.

Jag vet inte vart det här kommer från men antar att det var från förhöret i fredags då och att det finns i tilläggs-FUP:en eller något? Det hade varit intressant att se den videon.
Citera
2026-08-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
I det fallet lyckades inte obduktionen visa att hon ens mördats efter att kroppen legat ute en hel sommar plus att han försökt elda upp henne. Så där skiljer sig fallen åt rejält.
Jo det är riktigt som du skriver, att det finns skillnader.

Vad jag ville visa på var om det finns minsta rimliga tvekan eller ett alternativt rimligt händelseförlopp ska domstolen frikänna.

Blir spännande att se hur TR kommer att bedöma de bevis åklagaren lägger fram.
Citera
2026-08-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
4. Total panik efter att yxmördat två pers och missar pengar och annat.

Så kan det vara. Men jag tycker inte huset ger sken av speciellt mycket panik.
Lådor/skåp försiktigt utdragna.
Ingen oreda.
Samtliga dörrar är stängda.
Osv...
Citera
2026-08-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Så kan det vara. Men jag tycker inte huset ger sken av speciellt mycket panik.
Lådor/skåp försiktigt utdragna.
Ingen oreda.
Samtliga dörrar är stängda.
Osv...
Dörren till skafferiet var öppen och den var Tor pedantiskt noga med att den alltid skulle vara stängd. När Barbro kom till gården och såg att den dörren stod på glänt så förstod hon att något allvarligt hade hänt. Lite märkligt att han varit uppe på den oinredda vinden och plockat i några kartonger men det kan ju ha varit planlöst sökande efter något värdefullt. Det talar nästan mer för det än att någon visste vad de var ute efter och sökte så slumpmässigt.
Citera
2026-08-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Kan verkligen inte komma runt att det känns som att mordet gått till helt bakvänt mot gängse teorier. Först Gärd, sen Tor. GM är inne på gården av oklar anledning (stjäla?), Gärd kommer på honom, GM yxar ner henne, drar henne mot uthuset för att dölja mordet, där intet ont anande hörlurs-Tor råkar vara, GM släpper Gärd och attackerar Tor, börjar sedan dölja Tor, ser att Gärd verkar ge ifrån sig livstecken och klubbar ihjäl henne innan han behöver stressa iväg.

Tycker det är mer märkligt att Gärd skulle komma utstruttande på gården efter att Tor mördats, dessutom oklart varför GM skulle behöva mörda även henne istället för att bara dra därifrån.

Avvikande teorier välkomnas.

Men var tänker du att Gerd attackeras? Inne i huset?

Bloddroppar och början på ett släpspår fanns ca 150 cm utanför altaningången. Om JJ hade varit inne i huset för att stjäla och hon överraskat honom där, borde spår av kamp eller framförallt bloddroppar snarare ha funnits inomhus.

När GM ger sig på Gerd har han nog mest troligt en yxa. Och den hade troligtvis inte med sig i huset, innan varken Tor eller Gerd dödades. Vilket tyder på att han har tillgång till en yxa tämligen direkt när han ser och attackerar Gerd. Ditt scenario skulle ge något i stil med: GM attackerar Gerd utan yxa. Hon ligger ner på gårdsplanen. GM springer in till ladan och hämtar yxan. GM springer sedan ut till Gerd och yxar henne, för att sedan dra in henne i ladan. Vilket blir ett mindre troligt scenario om du frågar mig.
Senast redigerad av GrevenFB 2026-08-18 kl. 19:35.
Citera
2026-08-18, 19:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Nja jag tänkte tex på Linda Chen fallet.

Samma typ av påståenden i Linda fallet kinesiska maffian och nu här okända män på gården.

Kan det vara så? Inte trovärdigt men det kan vara så.
Då har vi uttrycket "ställt utom rimligt tvivel" och den är väldigt långtgående.
Om det finns minsta rimliga tvekan eller ett alternativt rimligt händelseförlopp ska domstolen frikänna.

Så min bedömning är att DNA spåret inte är tillräckligt i det här fallet, att spekulera i motiv kommer inte heller att vara någon stödbevisning.

Blir en lång uppförsbacke för åklagaren.
åklagaren kanske kan bevisa han ljuger här på ett helt annat sätt med tanke på den där uppenbart felaktiga berättelsen, dessutom har mer bevis tillkommit vem vet det kanske finns ännu mera
Citera
2026-08-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Större celena av FUP som handlar om osämja mellan grannar, svartbyggda stenpirar, testamenten och avhopp inom jaktlag långt tillbaka i tiden, kan med gott samvete läggas åt sidan i det här fallet.

JJ verkar inte vara typen som konspirerar med andra för att begå brott. JJ verkar knappt umgåtts med andra människor privat.

Jag tycker misstankarna mot BÖ, som en del håller heliga, känns osmakliga.

Varför skulle BÖ lämna Gerds handväska till någon överhuvud taget när hon fick tillbaka den om hon var inblandad? Skulle hon inte bara slängt den då, så den inte skulle hitta vägen tillbaka till polisen?

Misstankarna mot BÖ känns lika konstruerade och verklighetsfrämmande som misstankarna mot Stig Engström i en annan tråd här på FB.
- BÖ var på mordplatsen.
- BÖ var den som hittade Gerd. (Misstänk alltid främst den som 'snubblar' på en död kropp.)
- BÖ hade ett hypotetiskt motiv.
- BÖ har ändrat sin historia på några mindre punkter och ljuger därför. (Det är alltid den som ljuger som är mördaren.)
- BÖ har varit alldeles för aktiv att synas i media för att vara oskyldig. (Bara mördare har en morbid föråga att söka sig till media.)
- BÖ 'speglar mördaren' när hon följer blodspåret in i ladan.
- BÖ går inte att komma runt!
Min slutsats efter att läst valda delar av FUPen är att 'misstankarna' mot BÖ är något som byskvallret i Härnösand och svansen här på FB gillar, men att de helt saknar substans i verkligheten.

Edit: Jag är på inget sätt förknippad med varken Härnösand eller någon av de i FUPen förekommande personerna.
Apropå BÖ , var och hur bodde hon innan hon fick ärva gården? Men det kanske är sekretess på den saken? Fick Inger någon sorts kompensation för att hon inte fick någon del i gården? Jag har lite svårt för att Inger inte skulle få någonting alls.Fast det har ju förstås inte med mordutredningen att göra.
Citera
2026-08-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Avvikande teorier välkomnas.

Men var tänker du att Gerd attackeras? Inne i huset?

Bloddroppar och början på ett släpspår fanns ca 150 cm utanför altaningången. Om JJ hade varit inne i huset för att stjäla och hon överraskat honom där, borde spår av kamp eller framförallt bloddroppar snarare ha funnits inomhus.

Teoretiskt så kan ju JJ varit i huset medans Tor högg ved på baksidan, Helt plötsligt kommer Gärd på cykeln, går in i huset och börjat putsa fönster och städa. JJ försöker gömma sig men Gärd upptäcker han och springer ut mot Tor i vedboden i panik men kommer inte längre än strax utanför dörren till huset innan hon blir nerslagen.

Tor har sina hörlurar på sig så han hör inget .
Citera
2026-08-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Apropå BÖ , var och hur bodde hon innan hon fick ärva gården? Men det kanske är sekretess på den saken? Fick Inger någon sorts kompensation för att hon inte fick någon del i gården? Jag har lite svårt för att Inger inte skulle få någonting alls.Fast det har ju förstås inte med mordutredningen att göra.

Barbro bodde på Ställverksvägen i en villa som hon och hennes sambo Jan hyrde av Jans son, Krister.
De bodde där tillsammans med hennes två döttrar, som då var 11 och 14 år gamla.

Inger kompenserades med pengar.

Den som gick vinnande ur testamentet; eftersom Barbro fick ärva huset till taxeringsvärdet och ej marknadsvärdet.

Testamentet innehöll en klausul som stadgade att om Barbro valde att sälja Brattås inom de närmaste åtta åren, skulle hon vara tvungen att dela vinsten med Inger. På grund av detta bestämde sig Barbro tidigt för att inte sälja gården under den perioden.
Senast redigerad av GrevenFB 2026-08-18 kl. 19:40.
Citera
2026-08-18, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Teoretiskt så kan ju JJ varit i huset medans Tor högg ved på baksidan, Helt plötsligt kommer Gärd på cykeln, går in i huset och börjat putsa fönster och städa. JJ försöker gömma sig men Gärd upptäcker han och springer ut mot Tor i vedboden i panik men kommer inte längre än strax utanför dörren till huset innan hon blir nerslagen.

Tor har sina hörlurar på sig så han hör inget .

När GM ger sig på Gerd har han nog mest troligt en yxa. Och den hade han troligtvis inte med sig i huset, innan varken Tor eller Gerd dödades. Vilket tyder på att han har tillgång till en yxa tämligen direkt när han ser och attackerar Gerd. Ditt scenario skulle ge något i stil med: GM attackerar Gerd utan yxa. Hon ligger ner på gårdsplanen. GM springer in till ladan och hämtar yxan utan att Tor ser. GM springer sedan ut till Gerd och yxar henne, för att sedan dra in henne i ladan. För att sedan mörda även Tor. (För att få det till huvudscenariot om att det vore Gerd som blir mördad först). Vilket blir ett mindre troligt scenario om du frågar mig.
Citera
2026-08-18, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Kan verkligen inte komma runt att det känns som att mordet gått till helt bakvänt mot gängse teorier. Först Gärd, sen Tor. GM är inne på gården av oklar anledning (stjäla?), Gärd kommer på honom, GM yxar ner henne, drar henne mot uthuset för att dölja mordet, där intet ont anande hörlurs-Tor råkar vara, GM släpper Gärd och attackerar Tor, börjar sedan dölja Tor, ser att Gärd verkar ge ifrån sig livstecken och klubbar ihjäl henne innan han behöver stressa iväg.

Tycker det är mer märkligt att Gärd skulle komma utstruttande på gården efter att Tor mördats, dessutom oklart varför GM skulle behöva mörda även henne istället för att bara dra därifrån.
Åklagaren verkar helt klar med hur förloppet varit. Gerd har lämnat spår som visar att hon ramlade med huvudet mot bostadshuset. Kanske hennes ben låg över de klädespersedlar som låg över Tor som påvisar att Tor dog först och Gerd sedan. Hans motiv till att döda Tor sist förfaller annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in