Pentagrammaton
Citat:
Mina kopplingar till den tron är inte så stor som du vill göra den. Jag är mer hemma i exempelvis Thelema på många sätt.
Detta är intressant. Du är den andra personen jag stött på som både uttryckt sympati för Thelema och anti-kosmiska idéer (jag utgår ifrån dina kommentarer om det negativa och att du sympatiserar med de negativa målen i din andlighet). Den första kunde inte förklara hur de hängde ihop dock. Jag är nyfiken på hur du får det att gå samman. Men det tar vi i PM. Vi är nog off topic som det är.
Citat:
Du antydde att min religion växt fram genom black metal fanatism vid tidig ålder och så var inte alls fallet. Där förringade jag helt korrekt tycker jag. Jag menade inte alls att förringa det du skrev och din akademiska kunskap utan att du skyltade med det för att ge vikt åt det du skrev.
Fair enough! Men jag framhäver fortfarande att jag inte nämnde min akademiska bakgrund för att ge vikt åt det jag skrev utan snarare för att du tog upp ämnet först (amatöranalyser vilket framställdes som ett i det fallet nedvärderat begrepp gentemot, vad jag antog avsåg professionell analys).
Citat:
Jag känner att jag här borde definiera vad jag anser vara positivt och negativt i andlighet. . .
Positivt= Allt som bidrar till och hjälper gud och hans skapelse och uppskjuter undergången.
Negativt= Allt som bidrar till att påskynda undergången och motverkar gud och hans skapelse.
Ur den synvinkeln är mitt mål totalt negativt. Det är därför termer som gift är passande. Jag ser såklart inte frigörandet av min "svarta flamma" som något "negativt" som jag inte vill vara med om under några omständigheter.
Ok jag förstår. Det är lite som terminologin i frihetsdebatten - negativ frihet vs positiv frihet. Om man vill vara lite lustig kan man alltså säga att du ställer dig positiv till negativ spiritualitet (och då negativ i den mening att den negerar Gud och skapelsen).