2012-02-20, 20:46
Medlem
Astrofaess avatar
Drudkh - When Gods Leave Their Emerald Halls

Min första encounter med nya skivan. Tycker det låter bättre än de två senaste fullängdarna.
Citera
2012-02-20, 21:17
Medlem
Pentagrammatons avatar
Glömde prata om hur det alltid varit inom mig. Jag har ALDRIG någonsin under hela mitt liv så länge jag kan minnas känt mig bekväm i mig själv eller världen. Jag har ALDRIG någonsin velat bli en del av samhället och skitit totalt i allt. Jag skulle vilja påstå att jag var mer självdestruktiv som 8-åring än jag är nu. Jag satt inte som barn och lyssnade på Burzum och skar in inverterade kors i mig och predikade som satan och död eller så men jag var helt tom, omotiverad, obekväm och fientligt inställd till allt och alla. Det är med tiden och tack vare att jag blivit mer (o)balanserad jag nått en viss nivå av acceptans och funnet syfte med mitt (anti)liv som jag inte går in på ett dagis och gör en Breivik.

NP: Nattefrost - Terrorist
Jävligt brutalt album som fått på tok för lite uppmärksamhet.
Citera
2012-02-20, 21:47
Medlem
Asphyx - Crush the Cenotaph
Citera
2012-02-20, 23:14
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Ja, jag märker att du har en stark tendens att blanda ihop saker. Det var nämligen Pentagrammaton och inte jag som skrev stycket du citerade. Tråkigt att du således skrev halva ditt inlägg i onödan, men jag ska försöka bemöta de saker du skrev som var riktade mot mig och inte mot den text du trodde att jag skrivit.

Mitt förra inlägg citerade visserligen specifika personer men var också menat allmänt. Bitvis riktat till dig också. Det kanske inte var tydligt nog och det ursäktar jag för.

Citat:
Mitt trossystem är mitt eget, och även om det involverar element från befintliga religiösa strömningar så känner jag ingen koppling till dessa. Om jag lånat begrepp och symbolik från existerande strömningar beror det enbart på att dessa redan har formulerat somliga element av min tro på ett sätt som helt överensstämmer med min egen syn, och då ser jag ingen anledning att inte använda mig av dessa element och dess namn/symboler. Skulle jag hitta på egna benämningar för dessa hade de ändå representerat samma sak. Detta gör inte att jag bekänner mig till den religion från vilken de är tagna; att befintliga religiösa element går igen i nya strömningar har varit en väldigt vanlig företeelse genom historien och förblir så.

Det jag ställde mig emot var när folk lånar från andra traditioner men där dessa traditioner egentligen går mot vad denne enskilda utövaren säger. Alltså betyder innehållet inget men utsidan allt. Vad är meningen, rent allmänt inte riktat till dig personligen, att göra en gudom anti-kosmisk när denne inte är det någonstans i sin egen mytologi (eller som i fallet Kali är så mycket mer - den ur vilken universum emanerar, den som upprätthåller det och den som förstör det)? Har man inte då fallit för det som är minst värt i en tradition nämligen det den slagits in i snarare än innehållet?

[quote=Pentagrammaton]Ja, jag tolkar alla religioners traditioner och läror inom min egna världsbild och använder mig av deras termer för att beskriva min egna världsbild. Det har jag aldrig nekat till och det ser jag inte som något negativt. Samtidigt som jag gör detta ifrågasätter jag mig själv, min tro och allt jag studerar hela tiden om och om igen. Det är detta som är det bästa och renaste sättet att närma sig upplysning. Jag lägger även stor vikt vid att försöka sätta mig in i hur religionerna kom till och hur de som formade de tänkte och fungerade. Jag är inte begränsad av dualism.[quote]

Se svaret ovan samt:

Jag tolkar dig som kaos-gnostiker eller anti-kosmisk satanist eller liknande. Om detta stämmer hur får du den tron till att INTE vara dualistisk? Det är trots allt kärnan i den strömmen av Satanism.

Citat:
Man kan ju diskutera om det är mer imponerande att som du plugga dessa saker akademiskt för att samla ihop poäng på ett papper som du sen kan använda inom samhället för materiell framgång eller som jag att studera intensivt på egen hand med endast törsten efter upplysning som drifkraft och upplysning som mål. Trött på folk som viftar med sina betyg för att imponera med sin överlägsenhet.

Det var du som först klagade på min "amatörpsykologiska analys" och sedan klagar du på att jag faktisk har betyg att backa upp min religionsvetenskapliga kunskap med. Hur ska du ha det? Jag vet att många som själva studerar gör ett utmärkt jobb och detsamma gäller i akademiska kretsar. Motsatsen gäller givetvis också. Jag nämnde min akademiska bakgrund för att du klagade på att en del av vad jag sa var amatörmässigt. Det var du som initierade det inte jag. F.ö. har jag aldrig nämnt mina poäng, min sysselsättning eller liknande.

Citat:
Jag ser ju uppenbarligen inte Satanism som något "positivt" och därmed är gift en mycket mer passande term. Det går emot och söker sig bort från det ni är. Ur den synvinkeln är det "ondskefullt". Självklart ser jag det som något "positivt", men det som jag identifierar som positivt är destruktivt för er och den rådande ordningen.

Så du ser positivt och negativt som något absolut? Om du inte gör det förstår jag inte att du hänger dig till något som du också ser som negativt. Majoriteten av Satanister, i alla dess former, inser att världen runt omkring kanske anser deras religion vara negativ, destruktiv eller ond men själva anser de knappast att den är det. Varför stannar du kvar i något som du själv ser som negativt?

Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Det jag stör mig på inom black metal scenen (alla har vi väll nått vi stör oss på) är avsaknaden av konkretion. Språket flertalet black metal folk använder sig av är dunkelt, det finns ingen jävla substans i åsikterna. Något konkret att ta på. Det är alltid själsligt, spirituellt, ondska, kosmos, folk är hjärndöda, alla är så jävla klämkäcka osv, "själv är jag elit för att jag förstår konstig musik".

Själva black metal filosofin är som så flummig och destruktiv. Det finns som inget konkret att lära sig, eller att hämta av inbitna svartrockare.

Det är det jag tycker också. Jag har aldrig hängt mycket på helgon men för några år sedan läste jag en del diskussioner där. En kaos-gnostiker gjorde mängder av inlägg under en period. De var långa och bitvis välskrivna rent lingvistiskt men de sa oftast varken till eller från. Det finns en tendens att göra allt dunkelt och även när man ställer en rak fråga kan de inte ge ett rakt svar. Just dualismen är ett bra exempel som jag stött på 3 gånger i tidigare diskussioner med 218-folk. De har påstått sig inte vara dualister men vid frågan hur deras anti-kosmiska Satanism inte är dualistisk har de aldrig kunnat eller velat svara.

Hoppas det var strukturerat nog så att ni förstod gentemot vem jag riktade mina kommentarer

NP: Drudkh - Furrows of the Gods
Citera
2012-02-21, 01:34
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Se svaret ovan samt:

Jag tolkar dig som kaos-gnostiker eller anti-kosmisk satanist eller liknande. Om detta stämmer hur får du den tron till att INTE vara dualistisk? Det är trots allt kärnan i den strömmen av Satanism.

Tror jag nämnde senast på förra sidan av tråden att jag inte bekänner mig till kaos-gnosticismen/218-strömmningen. Jag gillar mycket av deras termer, symbolspråk och tro och använder mig av dessa för att de korresponderar ganska bra med min egna tro. Andra saker med de gillar jag inte alls. Fan vad du hakat upp dig på dualism och subjektiva tolkningar. Alla religioner i alla länder i alla tider är resultatet av att människor begränsade av sig själva försöker förmedla och sätta ord på universella principer, kraftflöden etc etc. Därmed hänger alla religioner ihop och jag studerar alla möjliga sorters religioner för att se likheterna och olikheterna för att på så sätt få en bättre och bredare bild av kakan. Ha även i åtanke att gudomligheter som Kali inte var det de är idag från första början utan det har byggts på och ändrats med tidens gång. Kali och Tiamat är olika aspekter av samma sak för mig, därmed är det inte konstigt att jag använder de olika namnen för att beskriva och arbeta med olika drag och aspekter av det.

Citat:
Det var du som först klagade på min "amatörpsykologiska analys" och sedan klagar du på att jag faktisk har betyg att backa upp min religionsvetenskapliga kunskap med. Hur ska du ha det? Jag vet att många som själva studerar gör ett utmärkt jobb och detsamma gäller i akademiska kretsar. Motsatsen gäller givetvis också. Jag nämnde min akademiska bakgrund för att du klagade på att en del av vad jag sa var amatörmässigt. Det var du som initierade det inte jag. F.ö. har jag aldrig nämnt mina poäng, min sysselsättning eller liknande.

Med det menade jag att klaga på att du drog en massa slutsatser baserade på dina egna förutfattade meningar som inte har någonting med verkligheten att göra. Sen så har din religionesvetenskapliga kunskap ändå ingenting med psykologiska analyser att göra.

Citat:
Så du ser positivt och negativt som något absolut? Om du inte gör det förstår jag inte att du hänger dig till något som du också ser som negativt. Majoriteten av Satanister, i alla dess former, inser att världen runt omkring kanske anser deras religion vara negativ, destruktiv eller ond men själva anser de knappast att den är det. Varför stannar du kvar i något som du själv ser som negativt?

Jag ser det som negativt ur alla andras perspektiv och mitt eget på det sättet att det är destruktivt för mitt köttsliga fängelse och är i vägen för materiell framgång och stagnering. Men jag ser mitt köttsliga fängelse, min mänsklighet, materiell framgång och stagnering som hinder att ta sig förbi, även om det är något motvilligt eftersom jag ännu tyvärr är människa och därmed förbannad till en massa mentala bojor att slita mig ur.
Citera
2012-02-21, 05:52
Medlem
Theberzerkers avatar
God Among Insects - The first house

Såg dem live för en herrans massa år sedan, riktigt bra.
Citera
2012-02-21, 05:54
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Tror jag nämnde senast på förra sidan av tråden att jag inte bekänner mig till kaos-gnosticismen/218-strömmningen. Jag gillar mycket av deras termer, symbolspråk och tro och använder mig av dessa för att de korresponderar ganska bra med min egna tro. Andra saker med de gillar jag inte alls. Fan vad du hakat upp dig på dualism och subjektiva tolkningar.

Som jag skrev ovan är detta en av de saker som anti-kosmiska satanister aldrig har kunnat svara på. Eftersom du har kopplingar till den tron passade jag på att fråga dig om saken för uppenbarligen skriver du om kaosets makter som ska förinta kosmos och om döden som befrielse från vårt köttsliga fängelse. Men du kanske erkänner att din världsbild är uppbyggd på motsatsförhållanden trot satt du nyttjar symbolik i traditioner som inte är det.

Angående religiösa traditioner utvecklas de givetvis. Däremot vet jag inte om att Kali någonsin enbart skulle ha varit en anti-kosmisk kraft. Tiamat är jag inte lika beläst på dock.

Citat:
Med det menade jag att klaga på att du drog en massa slutsatser baserade på dina egna förutfattade meningar som inte har någonting med verkligheten att göra. Sen så har din religionesvetenskapliga kunskap ändå ingenting med psykologiska analyser att göra.

Nej, min religionsvetenskapliga kunskap har inget att göra med den psykologiska analysen men det är intressant att du i ena fallet förringar det jag skriver för att det kommer från en amatör medan du i andra situationen förringar det jag skriver för att jag har en akademisk grund i ämnet.

Mina egna förutfattade meningar? Vilka om jag får fråga? Du erkänner att du ändrar äldre traditioners essens för att passa din egna subjektiva världsbild. Du erkänner att du gått genom en möjlig depression i tidig ålder samt att du alltid funnit dig vara utanför. Alltså högst mänskliga känslor som de flesta som är för annorlunda känner. Det var väl inget i den analysen som slog fel egentligen?

Citat:
Jag ser det som negativt ur alla andras perspektiv och mitt eget på det sättet att det är destruktivt för mitt köttsliga fängelse och är i vägen för materiell framgång och stagnering. Men jag ser mitt köttsliga fängelse, min mänsklighet, materiell framgång och stagnering som hinder att ta sig förbi, även om det är något motvilligt eftersom jag ännu tyvärr är människa och därmed förbannad till en massa mentala bojor att slita mig ur.

Men då borde målet trots allt vara något positivt för dig eller hur? Själva frigörelsen av din svarta flamma (vilket jag antar är den terminologi du föredrar) borde i ditt perspektiv vara positivt och då blir det helt fel att beskriva religionen som negativ utifrån dina egna ögon sett. Eller menar du, som jag frågade innan, att det finns absolut goda och onda värden och att frigörelsen från "köttets bojor" i sin essens är negativt?
Citera
2012-02-21, 07:04
Medlem
Pentagrammatons avatar
Citat:
Som jag skrev ovan är detta en av de saker som anti-kosmiska satanister aldrig har kunnat svara på. Eftersom du har kopplingar till den tron passade jag på att fråga dig om saken för uppenbarligen skriver du om kaosets makter som ska förinta kosmos och om döden som befrielse från vårt köttsliga fängelse. Men du kanske erkänner att din världsbild är uppbyggd på motsatsförhållanden trot satt du nyttjar symbolik i traditioner som inte är det.

Först vill jag påpeka jag var inte helt seriös med den där "fenrir skall slita sig lös etc" meningen. Mina kopplingar till den tron är inte så stor som du vill göra den. Jag är mer hemma i exempelvis Thelema på många sätt. Eftersom jag är född och uppvuxen i Svea Rike så är min världsbild naturligt från grunden byggd på motsatsförhållanden men jag är inte längre begränsad av det. Men jag känner mig hemma i det och det fungerar bra för mig att använda som "karta". Och det är viktigt att alltid komma ihåg att kartan inte är territoriet.

Citat:
Angående religiösa traditioner utvecklas de givetvis. Däremot vet jag inte om att Kali någonsin enbart skulle ha varit en anti-kosmisk kraft. Tiamat är jag inte lika beläst på dock.

Jag sa heller inte att Kali någonsin enbart skulle ha tolkats som en "anti-kosmisk kraft". Jag ville bara klargöra att religioner hela tiden utvecklas och anpassas men att essensen alltid förblir densamma.

Citat:
Nej, min religionsvetenskapliga kunskap har inget att göra med den psykologiska analysen men det är intressant att du i ena fallet förringar det jag skriver för att det kommer från en amatör medan du i andra situationen förringar det jag skriver för att jag har en akademisk grund i ämnet.

Du antydde att min religion växt fram genom black metal fanatism vid tidig ålder och så var inte alls fallet. Där förringade jag helt korrekt tycker jag. Jag menade inte alls att förringa det du skrev och din akademiska kunskap utan att du skyltade med det för att ge vikt åt det du skrev.

Citat:
Mina egna förutfattade meningar? Vilka om jag får fråga? Du erkänner att du ändrar äldre traditioners essens för att passa din egna subjektiva världsbild. Du erkänner att du gått genom en möjlig depression i tidig ålder samt att du alltid funnit dig vara utanför. Alltså högst mänskliga känslor som de flesta som är för annorlunda känner. Det var väl inget i den analysen som slog fel egentligen?

Read above statement ^. Jag skulle inte kalla det depression även om det är ett resultat av min världsåskådning. Jag har inte varit utanför och känt mig ledsen över det utan jag har sökt mig till det det. Oh joyful solitude!

Citat:
Men då borde målet trots allt vara något positivt för dig eller hur? Själva frigörelsen av din svarta flamma (vilket jag antar är den terminologi du föredrar) borde i ditt perspektiv vara positivt och då blir det helt fel att beskriva religionen som negativ utifrån dina egna ögon sett. Eller menar du, som jag frågade innan, att det finns absolut goda och onda värden och att frigörelsen från "köttets bojor" i sin essens är negativt?

Jag känner att jag här borde definiera vad jag anser vara positivt och negativt i andlighet:

Positivt= Allt som bidrar till och hjälper gud och hans skapelse och uppskjuter undergången.

Negativt= Allt som bidrar till att påskynda undergången och motverkar gud och hans skapelse.

Ur den synvinkeln är mitt mål totalt negativt. Det är därför termer som gift är passande. Jag ser såklart inte frigörandet av min "svarta flamma" som något "negativt" som jag inte vill vara med om under några omständigheter.
Senast redigerad av Pentagrammaton 2012-02-21 kl. 07:07.
Citera
2012-02-21, 07:11
Medlem
Pentagrammatons avatar
Har nyligen börjat lyssna på bandet Triumphator och skäms lite över att jag inte satt mig in i de tidigare. Riktigt bra och ondskefull musik av han Arioch/Mortuus eller vad fan han nu kallar sig som skriker och gapar i Marduk och ligger bakom Funeral Mist.

NP: Triumphator - Wings Of Antichrist
Citera
2012-02-21, 08:10
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Har nyligen börjat lyssna på bandet Triumphator och skäms lite över att jag inte satt mig in i de tidigare. Riktigt bra och ondskefull musik av han Arioch/Mortuus eller vad fan han nu kallar sig som skriker och gapar i Marduk och ligger bakom Funeral Mist.

NP: Triumphator - Wings Of Antichrist

Trummisen är ju från det där poserbandet Opeth
Citera
2012-02-21, 12:58
Medlem
Adversariuss avatar
Är på väg till en jobbintervju på, *host, hrm*, Gröna Lund och i lurarna härjar Antediluvian - Through The Cervix Of Hawwah. Tack och bock återigen till Frank Freundlich för denna magnifika upptäckt. Älskar deras musik, deras omslag, deras titlar och texter. Tur att man än idag kan hitta band även inom death som ligger så nära musikens rötter men med ett väldigt väl utarbetat mytologiskt/esoteriskt tema. Det är nog det jag uppskattar mest inom extremmetal.

Vad ska jag nu säga när de ber mig definera vad "service i värdsklass" betyder för mig? Vasektomi/eutanasi på plats helt utan extra kostnad?
Citera
2012-02-21, 13:11
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Är på väg till en jobbintervju på, *host, hrm*, Gröna Lund och i lurarna härjar Antediluvian - Through The Cervix Of Hawwah. Tack och bock återigen till Frank Freundlich för denna magnifika upptäckt. Älskar deras musik, deras omslag, deras titlar och texter. Tur att man än idag kan hitta band även inom death som ligger så nära musikens rötter men med ett väldigt väl utarbetat mytologiskt/esoteriskt tema. Det är nog det jag uppskattar mest inom extremmetal.

Vad ska jag nu säga när de ber mig definera vad "service i värdsklass" betyder för mig? Vasektomi/eutanasi på plats helt utan extra kostnad?

Hehe lycka till hoppas du får jobbet som Grönans motsvarighet till Lisebergs kaninen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in