2013-01-18, 23:50
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag är t.ex. mycket fascinerat av anomalier (~det 'paranormala') och har privat några foliehatts-teorier om det.

Men före mina spekulationer har blivit validerade har dom inget med den objektiva verkligheten att göra.
Ungefär som mig då.

Varför inte spinna vidare på det då?
Man behöver ju inte bli en religiös fanatiker för att man utvecklar sina tankar på ett anonymt forum.
Kanske något av det du tänker når någon annan som kan utveckla det bättre?

Släpp din låsning Bogomil. Du kan ju vara skeptiker ändå menar jag.
Citera
2013-01-19, 00:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
ja, tiden är evolutionisternas gud... om man bara har tillräckligt tid kan grisar börja flyga, eller vad som helst... så kanske gudar också kan evolvera och skapa universum via en big bang... och encelliga livsformer kan evolvera till allt liv vi ser... men det är ju bara spekulationer utan några bevis.

http://www.youtube.com/watch?v=8TPVee6Ms7M&t=0m8s

Förutom då dom bevis som finns i fossilregistret och annan motsvarande forskning. Arter som finns i dag som liknar de som möjligen fanns då och en hel mängd med forskning som visar spår efter vad som hänt i vår världs långa biologiska historia. Av gudarna ser vi däremot inga spår förutom sagor.

Visst är det möjligt att gudar, eller kanske snarare i så fall "högre varelser" evolverat fram, men påståendena religion gör är att dessa varelser inverkar på oss här och nu, men ändå lämnas inga detekterbara spår. Varför inte, och speciellt varför inte om meningen är att frälsa oss?

Om det skulle vara så att något som skapat oss i sin tur utvecklats på något annat ställe så flyttar det ändå bara frågan om en ursprunglig abiogenes någon annanstans, så intelligent panspermia är inte det ultimata svaret så vida man inte börjar göra ursäkter och undantag så som religiösa gör. Utanför tiden, evig och andra okvantifierbara påståenden.
Citera
2013-01-19, 00:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Varför inte spinna vidare på det då?

Tv hör sånt överlag hemma på ett paranormalitets-forum, och den del av det som kunne vara teism-relevant brukar drunkna i religions-dogmatismen, som i det närmaste gör en seriös debatt omöjlig.

Att jämt skulle behöva påminna apologetiker om grundprinciperna för 'sunda' argument det mesta av tiden, sägar en del om möjligheten för öht att kunne komme fram till något konstruktivt.

Citat:
Man behöver ju inte bli en religiös fanatiker för att man utvecklar sina tankar på ett anonymt forum.

Jag är inte bekymret för min egen del, men för tillfället behövs det inte fler nät-gurun. Det är förvirrat nog som det är.

Citat:
Kanske något av det du tänker når någon annan som kan utveckla det bättre?

Det händer iblant, att någon kontaktar mig privat. Det är där det tv hör till.

Citat:
Släpp din låsning Bogomil.

Jag har inte fått ett plötsligt behov för pop-psykologi den senaste timmen ..... efter förre inlägget.

Citat:
Du kan ju vara skeptiker ändå menar jag.

Det är mitt minsta problem.
Citera
2013-01-19, 00:28
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Förutom då dom bevis som finns i fossilregistret och annan motsvarande forskning. Arter som finns i dag som liknar de som möjligen fanns då och en hel mängd med forskning som visar spår efter vad som hänt i vår världs långa biologiska historia. Av gudarna ser vi däremot inga spår förutom sagor.

Visst är det möjligt att gudar, eller kanske snarare i så fall "högre varelser" evolverat fram, men påståendena religion gör är att dessa varelser inverkar på oss här och nu, men ändå lämnas inga detekterbara spår. Varför inte, och speciellt varför inte om meningen är att frälsa oss?

Om det skulle vara så att något som skapat oss i sin tur utvecklats på något annat ställe så flyttar det ändå bara frågan om en ursprunglig abiogenes någon annanstans, så intelligent panspermia är inte det ultimata svaret så vida man inte börjar göra ursäkter och undantag så som religiösa gör. Utanför tiden, evig och andra okvantifierbara påståenden.
Kan du känna något inför din existens förutom fysik?
Citera
2013-01-19, 00:33
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har inte fått ett plötsligt behov för pop-psykologi
Pop-psykologi?
Citera
2013-01-19, 00:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Kan du känna något inför din existens förutom fysik?

Självklart.
Citera
2013-01-19, 00:48
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Självklart.
Delge då? Annars kommer vi ingenstans i vår förståelse.
Citera
2013-01-19, 00:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Delge då? Annars kommer vi ingenstans i vår förståelse.

Då får du väl lära dig att ställa bättre frågor. Hur är vad jag känner relevant för en tråd om att bevisa Guds existens?
Citera
2013-01-19, 00:57
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Då får du väl lära dig att ställa bättre frågor. Hur är vad jag känner relevant för en tråd om att bevisa Guds existens?
Men du kan väl ändå berätta vad du tror på?
Citera
2013-01-19, 00:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men du kan väl ändå berätta vad du tror på?

Allt möjligt. Du svarade inte på hur det är relevant för tråden.

Utveckla din fråga eller var mer precis, för jag kan inte börja räkna upp precis allt jag "känner" eller "tror", för då får jag sitta och författa hela natten och det kommer ändå inte vara relevant för trådämnet.
Citera
2013-01-19, 01:13
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Allt möjligt. Du svarade inte på hur det är relevant för tråden.

Utveckla din fråga eller var mer precis, för jag kan inte börja räkna upp precis allt jag "känner" eller "tror", för då får jag sitta och författa hela natten och det kommer ändå inte vara relevant för trådämnet.
Vad vill du veta innan du öppnar dig? Att jag tror på en själ?

Varför inte författa hela livsupplevelsen då?
Hur annars kan jag förstå vad du känner.
Citera
2013-01-19, 01:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad vill du veta innan du öppnar dig? Att jag tror på en själ?

Varför inte författa hela livsupplevelsen då?
Hur annars kan jag förstå vad du känner.

Det är väl ganska etablerat att jag inte tror på existensen av någon gud, om det är vad du är ute efter, som är det enda som är on topic här.

Som sagt tror och känner jag en hel massa saker, men inget av det är relevant för trådämnet och ganska onödigt att ta upp. Jag förstår inte varför du svamlar på om det.

Jag känner inte någon känsla av att någon gud övervakar eller försöker kommunicera med mig. Jag känner inte någon känsla av att jag nödvändigtvis skulle vara någon sorts evigt spöke som lösgör sig från min kropp när jag dör. Det är två saker jag inte känner. Räcker det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in