2013-04-01, 21:05
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahrusalem
hur vet du det?

Tja, om du inte menar något annat än att känna en tillfredsställelse, kärlek och trygghet i livet så kan jag nog inte veta det... Jag har ju tex ingen försäkran om ett evigt liv men jag slipper ju för all del ritualerna så det går ju på ett ut.
Citera
2013-04-01, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Nehej du, sådär kan du inte stycka in människor i, det visar påa tt du har förnedrande syn på dem vilka inte vill det du vill, du hämtar från bäcker för ajg är tämligen övertygad om att du inte drar gudsramsor ur egen hjärnaktivitet.

Sedan verkar det som att du glömmer vad frid egentligen betyder, det har funnits massor av frid och fröjd som trosivrare mått dåligt av, särskilt om man t.ex kommer ur sträng dogmatik och ska försöka proklamera fred... den finaste riden är att inte utnyttja gud, det finns normala ord att beskriva verklighet på, det brukar också avhjälpa fler att inte tala i förvirrade barnsliga gåtor, det gjorde man förr och det skapade enbartf örvirring, ta till dig allt som vanliga språket kan erbjuda istället, för att frid ska till.. krävs vissa saker/faktorer/möte/åtgärder/viljor... vilja i sig ger +/- 0 ... dvs vilja måste visa sig fysiskt, för att världen är fysisk, så det där med frid och godhet.. det är fint när alla får det, men men.. kommer inte via böner och i synnerhet inte via apartheidssystem där man skiljer på flickebön och pojkbön, därför är religion inte det första människor behöver.

Förnekare är dessutom du, som beter dig som en trotsigt barn vilket inte vill och kan bli vuxet, du vill drömma men du ska ju vara glad att du kan sitta här och drömma iställer för i länder där det krävs lite mer ansvar att sitta och dra floskler, skulle alla trosivrare ha förstått medmänsklighet, så skulle den mesta fattigdomen ha utrotats redan, men det förstår du inte riktigt, för du har fullt upp med att tro.
oj oj oj jag får väl be om ursäkt om jag trampade på en öm tå. det var inte min mening. du verkar veta mycket om mig utan att veta något om mig. först bör vi lära känna varann innan du raljerar över mitt sätt att be och min syn på andra. det enda som slår mig är att du argumenterar som don quijote vilket kan påvisas av ditt affektliknande sätt att stava fel trots att du egentligen behärskar språket.

är det något du vill veta som gör att vi kan börja om denna diskussion på rätt sida? eller ska jag ge dig ett försök till.

frid broder. frid.
Citera
2013-04-01, 21:09
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
oj oj oj jag får väl be om ursäkt om jag trampade på en öm tå. det var inte min mening. du verkar veta mycket om mig utan att veta något om mig. först bör vi lära känna varann innan du raljerar över mitt sätt att be och min syn på andra. det enda som slår mig är att du argumenterar som don quijote vilket kan påvisas av ditt affektliknande sätt att stava fel trots att du egentligen behärskar språket.

är det något du vill veta som gör att vi kan börja om denna diskussion på rätt sida? eller ska jag ge dig ett försök till.

frid broder. frid.
Nej det är religionskritik, du är helt egal för mig, men det du säger är illa förankrat.
Citera
2013-04-01, 21:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Roligt att ni kommenterar på det så kallade beviset. Jag ska försöka vara lite tydligare med mina definitioner och antaganden. Jag påstår inte att jag har 100% sanning utan vill diskutera detta med er. För min del är detta bevis logiskt, men vill höra vad ni säger så att vi kan ha en diskussion. För det är ju meningen med tråden. Nåväl, jag har försökt förtydliga mitt bevis (om ni vill kalla det) nedan:

Definitioner:

Någonting = allt som har rum och tid. Exempel är objekt i universum. Atom, människa, galax osv
Ingenting = är avsaknaden av någonting. Ni kan tänka är ett tomt svart rum för tillfället.

Del 1.

Antagande 1: antag att ingenting leder till ingenting. (Dvs ingenting förblir ingenting utan någon yttre påverkan.)
Antagande 2: antag att ingenting var före någonting.

Slutsats: ingenting blir resultatet

Hur ser det ut i verkligheten? Är ingenting resultatet? Nej.
Ingenting kan omöjligt vara först.

Del 2.

Antagande 1: Antag att någonting inte kan ge i upphov till sin egen existens.
Antagande 2: Antag att någonting inte fanns före sin existens.

Slutsats: Någonting kan inte vara först.

Enligt del 1 och del 2 kan varken ingenting eller någonting vara först.
Vad var först?
Svaret är enkelt: ett begrepp som är varken ingenting eller någonting. Kalla det för Gud om Ni vill eller "vi vet inte".

Du upprepar endast ditt ursprungs-perspektiv med exakt samma suspekta semantisk/kognitiva a priori underlag, samma inflikande av 'antaganden' efterhand som det behövs och samma god-of-gaps semantik.

Du kör ... i detaljer ... exakt samma argumentations-stil som 'sanning05'. Det skulle vara intressant att höra vad er högst sannolika gemensama 'apologetics for dummies'-manual hetar.
Citera
2013-04-01, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Tja, om du inte menar något annat än att känna en tillfredsställelse, kärlek och trygghet i livet så kan jag nog inte veta det... Jag har ju tex ingen försäkran om ett evigt liv men jag slipper ju för all del ritualerna så det går ju på ett ut.
det var lite det jag menade. jag motsäger inte att man kan känna en tillfredsställelse, kärlek och trygghet i sitt liv utan gud. för mig är gud mer än dom känslorna du listade upp. men det är så klart ytterst subjektivt och det var därför jag skrev att jag önskar att fler skulle få den känslan i sitt liv.
Citera
2013-04-01, 21:13
Bannlyst
Citat:
Nej det är religionskritik, du är helt egal för mig, men det du säger är illa förankrat.
du kritiserar ju saker hos min person och mitt sätt att vara andlig utan att veta exakt hur min person eller andlighet ser ut. det är ju inte så man kritiserar religion broder.
Citera
2013-04-01, 21:15
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Det är du som gör ett tankefel. Tid är uppmätt rörelse. En rörelse som är evigt går inte att mäta, eftersom den inte har någon början och slut, därför har den ingen tid.

Håller med dig att tid är uppmätt rörelse. Men tid ger i upphov till att saker och ting kan röra på sig. Avsaknaden av tid medför att saker inte kan förflytta sig. Man kan inte få en evig rörelse om tid inte skulle existera. Den enkla formeln för beräkna sträcka har alla sett, s = v x t. Då det inte finns någon tid finns det heller ingen sträcka. sätt t = 0 så får du s = 0. Slutsats: ingen tid ingen rörelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Uppenbarligen duckar du från frågan. Gud brukar definieras som någonting; så varför skulle det som du kallar för: inte någonting, vara gud?

Du får kalla han för vad du vill bara det inte är ingenting eller någonting. Med någonting menar jag allt som finns i universum som har både tid och rum och detta är inte Gud ( eller kalla han för vad du vill).
Citera
2013-04-01, 21:17
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
du kritiserar ju saker hos min person och mitt sätt att vara andlig utan att veta exakt hur min person eller andlighet ser ut. det är ju inte så man kritiserar religion broder.
Jag tyckte du behöver väckas ur ditt töcken;- och börja diskutera ist för att drömma, men vet hur skönt det är med drömmerier, var inte orolig för det.

Vad du berör är mer behagfullhet, snarare än andlighet.
Citera
2013-04-01, 21:18
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
det var lite det jag menade. jag motsäger inte att man kan känna en tillfredsställelse, kärlek och trygghet i sitt liv utan gud. för mig är gud mer än dom känslorna du listade upp. men det är så klart ytterst subjektivt och det var därför jag skrev att jag önskar att fler skulle få den känslan i sitt liv.

Det är lite som att vara förälskad då kanske? Då brukar ju det mesta kännas starkare. Fast jag skulle ändå inte kunna klämma i gud i mitt liv.
Citera
2013-04-01, 21:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
gud är en känsla jag hoppas ni alla förnekare ska få i er en dag

Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Den känslan kan man ha utan att koppla den till en gudsfigur.

Citat:
hur vet du det?

Dels finns det ju ... som smidigast skrivar ... en del mera mundana upplevelser av det som vanligen tillskrivas religion; och dels har jag för min del ... i mitt existentiella sökande/experimenterande ..... 'upplevd' en omfattande del av det som annars anses vara förbehållit teismen ....

..... UTAN teism.

Ni stoppar ju bara en god-of-gaps in i upplevelserna.
Citera
2013-04-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1

Du får kalla han för vad du vill bara det inte är ingenting eller någonting. Med någonting menar jag allt som finns i universum som har både tid och rum och detta är inte Gud ( eller kalla han för vad du vill).

Så när det gäller att beskriva Gud då tillåts man hitta på och fantisera ihop godtyckliga förklaringar? Varför sänker du dina krav helt plötsligt, varför tror du att du är smart nog att förstå dig på hur universum fungerar men inte din Gud?
Citera
2013-04-01, 21:22
Bannlyst
Citat:
Jag tyckte du behöver väckas ur ditt töcken;- och börja diskutera ist för att drömma, men vet hur skönt det är med drömmerier, var inte orolig för det.

Vad du berör är mer behagfullhet, snarare än andlighet.
tack för din omtanke broder det uppskattas även om den verkar lite felriktad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in