2013-01-12, 13:54
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst finns 'självorganiserande komplexitet', det är enkelt att konstatera pragmatisk. Däremot finns det inte en förklaringskädja, som kan ledas tillbaka till ett absolut underlag eller till en befogat relativistisk teori.
Kan du förklara eller hänvisa till något som förklarar det du menar med 'självorganiserande komplexitet'? Jag tvivlar nämligen starkt på att medvetandeproblemet har blivit löst (även om man säkerligen har gjort framsteg i forskningen).
Senast redigerad av Arepo 2013-01-12 kl. 13:57.
Citera
2013-01-12, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Det var precis det där jag var ute efter. Så ser vi på Koranen.

Nej, jag tänker inte läsa den, de argument som muslimer har använt för att validera Koranens äkthet har helt enkelt varit alldeles för dåliga för att jag ens ska tänka tanken på det.

Islam-SNAFU .... Situation Normal All Fucked Upp.

Som vanligt mängder med a apriori-antaganden, cirkel-argument, pseudobevis, retorik, omfokusering och undvikninsmanöver.

Sen ..... efter dom vanliga 10-20 sidor när det börjar osa hett och koranen äntligen kan granskas direkt ..... kommer säkerligen snart rökridåna, den intellektuella ohederligheten och ad hominem/alternativt hot om helvete.

*

D-v-s-G, förvåna oss och bryt mönstret.
Senast redigerad av Bogomil 2013-01-12 kl. 14:08.
Citera
2013-01-12, 14:00
Medlem
KungPungPats avatar
Här är nog anledningen till att ni aldrig kommer att komma framåt i evolutionen, och att ni låter er själva devolve med hjälp av devil..

Tråden står still på grund av er som står still i evolutionen,.

Earth Is Not Orbiting The Sun http://youtu.be/cIDvEAnSEIA

Ni tror på det som skolan lärde er, att solen står still i galaxen och planeter åker runt i samma cirkel för alltid..
Ni kommer aldrig se nån intelligens i universum om ni inte förstår att planet vi är på åker i samma mönster som vårat DNA, en spiral ..

Samma men klockor, runt runt runt utan stopp, bara för att få er att tro att ni inte utvecklas och evolutioneras.. Evolution händer långsamt över miljontals år och sånna saker har dom lärt er..

Och siffran 13 är otursnummret såklart för hur skulle det vara om ni kom ur 12 timmars-cirkeln av påhittad tid..

Bevis för gud?

Eller motsatsen?

Avgör själva..
Citera
2013-01-12, 14:09
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Om universum inte kunde komma från ingenting hur kunde gud då komma från ingenting? Vem/vad skapade gud då?
Citera
2013-01-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Här är nog anledningen till att ni aldrig kommer att komma framåt i evolutionen, och att ni låter er själva devolve med hjälp av devil..

Tråden står still på grund av er som står still i evolutionen,.
jag tycker inte tråden står still lol, det skrivs asmycket här hela tiden, redan över 666 sidor...

Citat:
Earth Is Not Orbiting The Sun http://youtu.be/cIDvEAnSEIA
jag trodde först du hade börjat tro som Död o Återfödd, att solen kretsar omkring jorden: https://www.flashback.org/t1989158p18

men du har alltså tagit det ett steg längre, och du har en modell av solsystemet där planeterna går framåt i en DNA spiral i rymden eller nåt...

Citat:
Ni tror på det som skolan lärde er, att solen står still i galaxen och planeter åker runt i samma cirkel för alltid..
hmm... det lärde jag mig inte i skolan. jag lärde mig att solen snurrar omkring galaxen, tillsammans med alla andra stjärnor.
Citera
2013-01-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Om universum inte kunde komma från ingenting hur kunde gud då komma från ingenting? Vem/vad skapade gud då?
det är en gammal fråga som har svarats miljoner gånger... gud har ju alltid funnits, eftersom gud är en osynlig fantasifigur som egentligen inte finns, så eftersom gud är en immateriell fantasi, så kan han ha funnits för evigt, till skillnad från universum, som består av materia... materia måste ju ha en orsak, men ingenting/gud behöver inte ha det, för att gud är inte gjord av materia.
Citera
2013-01-12, 14:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Kan du förklara eller hänvisa till något som förklarar det du menar med 'självorganiserande komplexitet'? Jag tvivlar nämligen starkt på att medvetandeproblemet har blivit löst (även om man säkerligen har gjort framsteg i forskningen).

Människans* förmåga till att kunne strukturera kreativt utanför mekanistiska ramar av enkel determinism.

Exempel:

1.Ta tusen glaskulor med et antal olika färgar och sortera dom i gruppor enligt färg.

2.Människans förmåga till att 'omprogrammera' sig själv i viss begränsat omfattning.

* möjligen andra entiteter också.
Citera
2013-01-12, 14:16
Medlem
Vireks avatar
Varför hävdar du att det bara finns en Gud? Om det finns övernaturliga gudar kan det lika väl finnas många olika, som de grekerna trodde på. Hur vet du att antagandet att EN gud finns är sant?
Citera
2013-01-12, 14:17
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
det är en gammal fråga som har svarats miljoner gånger... gud har ju alltid funnits, eftersom gud är en osynlig fantasifigur som egentligen inte finns, så eftersom gud är en immateriell fantasi, så kan han ha funnits för evigt, till skillnad från universum, som består av materia... materia måste ju ha en orsak, men ingenting/gud behöver inte ha det, för att gud är inte gjord av materia.

Så vad skulle gud vara gjord av?
Citera
2013-01-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Har du läst den prosaiska eddan, om inte, varför?
Nej, har inte hört talas om den. Men nu när jag vet, så är det en möjlighet att den blir läst.
Know the opposite of your own view, and you will be able to sort out falsehood from truth.
Citera
2013-01-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Läser ni aldrig inlägget eller, man märker verkligen att ni inte ens ger sanningen en chans!

"Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord."
Citera
2013-01-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in