2013-01-06, 01:25
Medlem
bannaintekalasfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Konstruktivt.

Snälla någon, det är väl knappast en nyhet att ateister är överlägsna teisternas intellekt. Tack för du påminde alla om det.
Varsågod ponken
Citera
2013-01-06, 06:07
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Att gå utanför sin kropp och gå utanför sitt medvetande är inte samma sak. Medvetandet kan man förstås inte gå utanför, men det är väl inte en del av kroppen? Om medvetandet kan bli "frånkopplat från kroppen" som du säger, tror du inte det kan flyta iväg från kroppen då? Medvetandet är icke-materiellt och överlever döden, medan kroppen ruttnar (antar att du tror på själen, då du argumenterar för Gud).
Men är inte medvetandet i symbios med kroppen...
Det går att både se och höra och känna effekten av ett medvetet arbete, medan det inte alltid går att uppfatta medvetandet självt utan att det omvandlas, omvandlingen sker ju när en individ inte befinner sig i passivt fysiskt tillstånd, så fort ett sinne responderar är det aktivt och involverat.

Det är svårt att veta huruvida medvetandet försvinner ut till annan plats utanför vårt medvetande, vad man däremot vet, är att medvetandet är begränsat, då det är just ingenting, utan nervernas existens, våra hjärncellers överföringar anger var vi befinner oss och signalerar eller ger impulser både inåt åt oss själv, liksom utåt mot omvärlden men om det innefattar utomsinnliga världen tror jag inte vårt medvetande är förmöget att urskilja faktiskt.

Att däremot fritt associera och mer eller mindre organisatoriskt systematiskt (abstrakt matte och abstrakt fysik) men ändå, är även de medvetandena, strikt förankrade och strikt begränsade.

Allt detta eftersom även den mest begåvade matemaiker eller fysiker är helt beroende av vad som tillförs kroppen, det är ju ett bevis på att meddvetandet är bundet och beroende av sitt skal eller sin utfyllnad som ju är biologisk materia och enbart kan förhålla sig och relatera till detta, vad jag vet så har man inte lyckats bygga dugliga samhällen på varken månen eller mars ännu, det skulle bli förstasidesnyheter, det är experimentella projekt som får många backlashes och kostar skjortan, men otroligt många biologiska skador som följd också - ett bevis på att medvetandet ÄR om inte synonymt men iaf i symbios med vår kropp.

Dessutom, att medvetandet kan förmedla sig icke-kroppsligt betyder inte att medvetandet inte dör, finns inga belägg för själavandring någonstans, det är nämligen inte vederlagd logisk slutsats. Eftersom människan enbart kan relatera till sitt egna medvetna bundna medvetande, dt ä ju en lätt match för vem som helst att komma med påståenden om att ha kontakt med andra medvetanden på andra plan utan att behöva komma med bevis sm är generellt giltigt för medvetandet per se, då syftas på mänskligt medvetande som per definition är enda medvetande vi alls kan ha något att säga om.

Finns andra slags medvetande så är det antagligen inte en människa att uttala sig om det.
Så medvetandet kommr alltid tillbaka till sin sfär, kroppen, när den dör så dör också medvetandet, utifrån just den enkla saken att även dem vilka påstår de haft kontakt med utomjordiskt (gravitatonen) förmdalr sig med helt vanligt språk, de skulle ha kommit med annat språk, helt omöjligt att tolka, om det varit så att medvetandet når ngt annat och inte längre kunna definieras som medvetande - man brukar säga att det är störda medvetanden, ytterligheten på den rubbade skalan är schizofreni som yttrar sig lite olika.

Dissassociativt är inte samma som abstrakt tankeförmåga, det disassociativa är stört , eller skadat, i att se medvetandets samband med sin plats, sitt rum, var eller vad det rummet än är och hur många rum som än parallellt avses, som t.ex i tvärvetenskap.. så måste ju medvetandet förankra först och kunna återgå och kunna relatera - att relatera till oförankrade fenomen, är inte giltet som medvetet eller som populärt brukar sägas, högre medvetande med större insikt, däremot känslor som med viljan passar in och vill matcha, det finns också en lagbundenhet i att människan söker mönster och att kännetecknande är begränsningar.

Människan beundrar ju sin miljö och elementen och vill flyga och några kan åka till månen om de anstränger sig och uppoffrar/utesluter eller degraderar vissa faktorer, frågan är bara om det är kvalitativt att rent hypotetiskt börja införa det till lagstadgad praxis på jorden, eller om det skulle innebära altför mycket lidande - kanske för att medvetandet bevisats stå i symbios med kroppens automma system, så tror jag också att psyket/medvetandet kommer i obalans när det ger sig ut på tilltänkt själavandring, det är bara inte hemma i det som är borta.Så själavandring förutsätter att man redan vet vad döden är, vilket är lite väl långsökt att yttra sig om.. som levande individ.

För då är ju plötsligt det schizofrena tillståndet likvärdigt med det förankrade tillståndet.. fullständigt disassociativt, inte längre räknar med denna världs definitioner men ändå påstår sig definiera andra världar, utan bevis och återkoppling, allraminst veta var det ska återkoppla - skulle det vara andligt? religiösa värdet.. hur ?

Att det skulle vara insiktsfullt, enbart för att det är nyckfullt och inte följer vilja, är också en ganska långsökt sammanlikning, för då lägger man inte längre värde i det sinnliga, som ÄR en stor del av medvetandet och det som gör att man förstår varför man måste äta och sköta om skräp och avfall. För i det mänskliga skräpavfallet ligger inte mycket av andlighet och själ.. men det är ändå medvetandet som avger det..

Utpräglade tänkare & religiöst genomsyrade grubblare... skiter fortfarande och genomgår ju begränsning men menar att kroppen är svikaren, när ju kroppen matar medvetandet, nerverna..

Och hur kan man sitta och påstå sig veta hur ett nervsystem funkar utan kropp? Det är som att en ung människa uttalar sig om upplevelsen att föda barn bara för att den har ett kön, att ha medveten kunskap betyder ju inte att ha medveten vetskap om allt utanför oss och därpå precisera och ge namn och uttala förutsättningar..

Skulle man ta råd från ett barn om hur man kopplar ledningar, för att barnet känner på sig att det är kallt och mörkt i rummet p.g.a en propp gått? Barnet förstår att något brustit, det är ju lätt att konstatera men att säga sig veta resten, är lite för maffigt, i likhet med religions- och trosföreställningar, som ska respekteras....

Det är nästan sjukt att inte förstå kroppslig tillvaro som nödvändigt för tankeförmåga, varför har trenden alltid varit för alla religioner att vilja hämma allt som syns och hörs och ÄR? är det inte nog i sig, så förkastligt att vara människa.. ?
Senast redigerad av BlackJewel 2013-01-06 kl. 06:21.
Citera
2013-01-06, 07:02
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Nej för fan, det är bara du som säger att det inte fungerar. Varför ska jag tro på dig när du inte kan förklara varför eller ge några belägg för att det du säger är sant?
Allt du skriver är bara en massa påståenden utan uppbackning förutom youtube-klipp utan någon som helst bärbarhet.

Det heter kvantfysik eller kvantmekanik på svenska, inte kvantumfysik.

Nej jag snackar inte om magi. Jag tror dock att naturen är kapabel till allt som finns här utan att något annat är här och pillar.

I en levande cell finns det alltså 13 olika processer som fungerar i harrmoni med varandra..
http://news.cnet.com/i/bto/20090428/cell.jpg

Och du tror att 13 olika intelligent designade saker i en cell, har genom tur hamnat där och sen råkat starta..

Chansen att den första levande cellen på Jorden är skapad av slump är lika stor chans som en orkan har att bygga en jumbojet, utan instruktionsbok..
Men det är sanning för dig..

Och det är helt okej, i dommedagstider så är det helt upp till dig att ignorera vilket INTELLIGENT system du är en del av..
Fortsätt jaga dina pengar och ignorera naturen och den som skapat allt.

Men det finns bara en sanning..
Citera
2013-01-06, 11:14
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
I en levande cell finns det alltså 13 olika processer som fungerar i harrmoni med varandra..
http://news.cnet.com/i/bto/20090428/cell.jpg

Och du tror att 13 olika intelligent designade saker i en cell, har genom tur hamnat där och sen råkat starta..

Chansen att den första levande cellen på Jorden är skapad av slump är lika stor chans som en orkan har att bygga en jumbojet, utan instruktionsbok..
Men det är sanning för dig..

Och det är helt okej, i dommedagstider så är det helt upp till dig att ignorera vilket INTELLIGENT system du är en del av..
Fortsätt jaga dina pengar och ignorera naturen och den som skapat allt.

Men det finns bara en sanning..

Du, jag läser biologi, det finns betydligt mycket mer än tretton processer som samverkar i cellen. Om du tog och lärde dig lite biologi och evolutionsteori så kanske skulle fatta hur detta går till.

Dessutom har du bara länkat en bild på cellens innehåll, inte dess inre processer. En eukaryot djurcell. Men du är ju inte intresserad av att lära dig något sådant verkar det som så varför ska jag i huvud taget förklara något för dig?

Jag har bemött alla dina argument eller i alla fall de flesta och förklarat varför det är felaktiga.

Edit: Du förklarar inte någonstans varför detta skulle vara omöjligt.
Citera
2013-01-06, 11:39
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Du, jag läser biologi, det finns betydligt mycket mer än tretton processer som samverkar i cellen. Om du tog och lärde dig lite biologi och evolutionsteori så kanske skulle fatta hur detta går till.

Dessutom har du bara länkat en bild på cellens innehåll, inte dess inre processer. En eukaryot djurcell. Men du är ju inte intresserad av att lära dig något sådant verkar det som så varför ska jag i huvud taget förklara något för dig?

Jag har bemött alla dina argument eller i alla fall de flesta och förklarat varför det är felaktiga.

Edit: Du förklarar inte någonstans varför detta skulle vara omöjligt.

Nej det är ingen tävling här och jag är inte intresserad av cellens konstruktion just nu..

Det var inte det vi pratade om, du menar att alla dom där processerna har "råkat ramla dit av en slump" och därför behövs det ingen intelligens för att skapa en levande cell som behövdes för att livet på Jorden skulle kunna starta..

Lika med solsystem och galaxer så vet ju du att alla dessa banor har "uppstått av slump"..

Och sen när du väl börjar förstå hur vilsen du har låtit dig själv bli, då sätter du dig i "defense mode" direkt och försöker påpeka att du faktist kan använda hjärnan..

Men kunde du använda hjärnan så skulle du inte ha några problem att erkänna att tex. ett solsystem kan inte formas genom en slump, och en galax kan defenetivt inte skapas av en slump..
Likaså kan absolut inte en cell skapas av en slump.

Och vi människor har fått intelligens för att kunna avgöra vad som är designar och vad som är slump eller odesignat kanske är ett bättre ord..

Du erkänner intelligensen, men du tror att intelligens kan uppstå ur ingenting..

Och tyvär då ser du dig själv och allt liv som ett misstag, en slump utan betydelse..
Och då har du antagligen inte mycket till självförtroende kvar för att ens våga erkänna om du lärt dig att sagor är sanning..

Jag skriver allt jag skriver med kärlek till er, den högst vibrerande energin, och ni skriver utifrån hat, rädsla, ilska. Alla dom låga energierna.. Och tillåmed det skriver jag med kärlek.

För att dela med sig av kunskap/info är väl kärlek?

Du behöver inte förklara nånting för mig för jag har kärlek för dig ändå..

Det är du som tycker att du inte vill förklara nått för mig för du har hat och ilska i kroppen när du skriver.

Men jag ror min båt vidare , jag förstår att det inte finns mycket till gudstro i Sverige och det är sorgligt, inte för att det har med religioner att göra.. Men det har med Jorden och pånyttfödelse, och gud att göra..

Sen är det upp till er vem ni lyssnar på eller känner bryr er om just er..
Jag har hela tiden sagt att det är religioner och samhället som vill att ni ska tro på evolution/att ni äär ett misstag och såklart döden existerar..

Så länge man tror döden existerar så blir man kontrollerbar, och jag förstår vad dom menar med det nu.. Bevis för gud, comin up.

Många menar att det är processperioden nu och separeringen kan hända när som helst, jag har hört allt från 1 år till 3 år till 7 år.. Men absolut senast 2020 kommer separeringen ha hänt och dom som är kvar då , får beviset för guden som dom inte trodde på, genom satan som dom inte heller trodde på..
Och moder Jord, som dom inte förstod var en levande intelligens som skiter totalt i hur vilsna ni blivit av alla lögner som religioner och samhället tryckt i era huvudn..

Bevisen är här, koncentrationlägren i USA och "the mark of the beast" är redan igång..

Men ni blundar och blundar.

Men bevis för gud comin up, för er som inte insett att gud är verklighet och en del av allt och alla, mörk materia som är den energin som atomerna snurrar runt i all materia i det här universumet..
Citera
2013-01-06, 12:43
Medlem
här är en animerad film av en cell och hur den fungerar: http://www.youtube.com/watch?v=GigxU1UXZXo

det finns ingen som vet hur en cell skulle ha evolverat utan någon intelligens involverad.

när man inte ens kan förklara hur en liten cell evolverade så är det ganska löjligt att påstå att man vet att alla livsformer (som är mycket mer avancerade än celler) evolverades från encelliga varelser, utan någon intelligens involverad.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-06 kl. 12:47.
Citera
2013-01-06, 13:01
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
här är en animerad film av en cell och hur den fungerar: http://www.youtube.com/watch?v=GigxU1UXZXo

det finns ingen som vet hur en cell skulle ha evolverat utan någon intelligens involverad.

när man inte ens kan förklara hur en liten cell evolverade så är det ganska löjligt att påstå att man vet att alla livsformer (som är mycket mer avancerade än celler) evolverades från encelliga varelser, utan någon intelligens involverad.
Du har då inte hängt med i biologisk litteratur, ser jag.
Citera
2013-01-06, 13:19
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Du har då inte hängt med i biologisk litteratur, ser jag.

Det är en märklig mekanism det där. Att stöta på något man inte vet och därmed förutsätta en "intelligent skapare". Vad ligger bakom det? Tror man själv att man vet allt, så när man nåtts väg ände för den egna kunskapen kan det bara finnas Gud kvar som svar?
Citera
2013-01-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det är en märklig mekanism det där. Att stöta på något man inte vet och därmed förutsätta en "intelligent skapare". Vad ligger bakom det?
samma sak ligger bakom det, som när vi ser en dator, och vi känner att det måste ha varit intelligens bakom dess skapelse.

så när vi ser förökande datorer, som kallas bland annat människor, som är mycket mer avancerade än alla datorer vi har skapat, så är det naturligt att inse att en ännu större intelligens skapade dessa biologiska datorer.

sen så finns det många andra anledningar till det också förstås. exempelvis att vår historia berättar om gudar som har landat på jorden.
Citera
2013-01-06, 15:12
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
samma sak ligger bakom det, som när vi ser en dator, och vi känner att det måste ha varit intelligens bakom dess skapelse.

så när vi ser förökande datorer, som kallas bland annat människor, som är mycket mer avancerade än alla datorer vi har skapat, så är det naturligt att inse att en ännu större intelligens skapade dessa biologiska datorer.

sen så finns det många andra anledningar till det också förstås. exempelvis att vår historia berättar om gudar som har landat på jorden.

Nej, det är inte samma sak. Jag förstår inte hur processerna i en dator går till. Hur den tangent jag trycker på faktiskt resulterar i att just den bokstaven också hamnar på skärmen. Men bara för att jag inte förstår detta fyller jag inte den kunskapsluckan med en Gud.

Det tyckte jag att du gjorde i ditt förra inlägg om cellen.
Citera
2013-01-06, 16:05
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mewmik
orkade inte läsa hela tråden så vet inte om den är postad men men

Om Gud existerar så är Gud allsmäktig, allvetande och allgod.
Om Gud är allsmäktig så kan Gud eliminera all ondska.
Om Gud är allvetande så vet Gud att ondska existerar.
Om Gud är allgod så vill Gud eliminera all ondska.
Ondska existerar.
Alltså existerar inte Gud.
Ganska bra kross av guds-definitionen Allsmäktig, allvetande och allgod gud. Tex den Abrahamitiske.

Antingen är han inte allsmäktig, allvetande och allgod eller så finns han inte.
Andra gudsdefinitioner kan ju falla i mellan men inte den gud vi i regel menar.
Citera
2013-01-06, 16:11
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nej, det är inte samma sak. Jag förstår inte hur processerna i en dator går till. Hur den tangent jag trycker på faktiskt resulterar i att just den bokstaven också hamnar på skärmen. Men bara för att jag inte förstår detta fyller jag inte den kunskapsluckan med en Gud.

Det tyckte jag att du gjorde i ditt förra inlägg om cellen.

Vi vet inte vad som skapat cellen..
Men vi vet att intelligens av nått slag behövs för att skapa cellen som startade livet på Jorden, för det är en intelligent design och bortom all kunskap som vi människor har i "designer-väg"..

Din kropp också, du borde kunna se dig själv i spegeln och förstå att designen på människor inte uppstår utan intelligens, du är antaligen mer speciell än vad du tror du är..

Kanske tillåmed guds barn, som Bill Hicks sa, trots att många av er på Flashback inte fattar och tror att Bill Hicks var ateist.. Trots att han tagit hälsosamma doser av psykadeliska svampar som fick igång hans tredje öga ganska rejält enligt han själv.. haha

Bill hicks- The Message http://www.youtube.com/watch?v=6wCny06tFfs

Kram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in