Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Kan du förstå människor som känner av saker i sin livsuppfattning? Är det bara rappakalja i din värld?
Lite obeskedligt .... kanske bättra än standard teisten som inte har bedrivit en bred, deltagande religions-forskning.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag talar om 'existensen', eftersom jag egentligen inte kan se så väldig stor princip-skillnad mellan icke-biologisk och biologisk existens, och om den 'tror' jag ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av Den Lede
Varför tror du ingenting om det? Konstigt att välja bort vissa delar när man ska försöka förstå sin existens.
Att välja bort verklighets-sökande verktyg man anser för värdelösa .... såsom tro ..... är endast en fördel.
Varför 'tror' du inte på DFSM?
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur ofta skall jag svara dig om detta: Mitt medvetande är självorganiserande komplexitet.
Citat:
Ursprungligen postat av Den Lede
Hur får du ihop den med modern vetenskap då?
Det ÄR modern vetenskap.
Citat:
Du är alltså här som en observatör av universum samt skapad av densamma.
Ja, jag observerar.
Citat:
Men utan fysisk förklaring?
Jag är inte positivistisk materialist, så 'förklaringer' behövar för min del inte vara exklusivt fysiska.
Citat:
Borde ju få vilken människa som helst att haja till.
Säkerligen vilken dumfråga-teist eller rigid dogmatiker som helst, ja.
'Alla', nej.
Citat:
Kan tänka mig att du gärna vill sätta människor i fack. Blir enklare så va?
Du kan tänka precis vad du vill om min attityd omkring själv att bli kategoriserat.
Citat:
Fast du blundar för nyanser av livet genom din hårt hållna tro på ateismen tycker jag. Du måste väl ha ett inre liv som påverkar dig också?
Ja, jag har ett inre liv av subjektiv karaktär. Som jag hållar åtskild från från det objektiva i objektiva sammanhang.
Citat:
Nja, ibland låter du som en robot i dina svar som spyr ut svar utan någon som helst substans. Varför inte stanna upp och känna efter Bogomil? Kanske finns något där.
Jag behövar som sagt inga pop-psykologiska analyser av min karaktär.