2013-04-01, 20:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Någonting = allt som har rum och tid.

En djupgranskning av detta påstående ledar endast till att det finns semantiska och kognitiva begränsninger för dets validitet.(1)

Citat:
Ingenting = motsatsen till någonting.

A. (1) är ett icke-validerat påstående och inte ett säkert underlag.

B. 'Spegelbilds-argumentation' är meningslös. Det måste inte nödvändigvis finns anti-teser till allt.

Citat:
Antagande 1. Antag att ingenting leder till ingenting.

Vilket "ingenting". Det du har definierat på ett diskutabellt underlag?

Citat:
Antagande 2. Antag att ingenting var före någonting.

Och din logiska/kausala metodologi är?

Citat:
Slutsats: Ingenting blir resultatet.

Slutsats: För mycket skolastisk retorik.

Citat:
Hur ser det ut i verkligheten? Är ingenting resultatet? Nej.

Hur ser det ut i verkligheten, om resonnemangs-metodologin är åt skogen?

Citat:
Håller ni med så långt?

Det finns inget substantiellt att relatera till.
Citera
2013-04-01, 20:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Klämma in något? Så du påstår bara att någonting eller ingenting finns. Finns det inget tredje alternativ? Försök förstå del1 och del2 i beviset ovan så ska du se att det måste finnas ett tredje alternativ som varken är någonting eller ingenting.

Vilket endast är en SEMANTISK god-of-gaps .... OM du nu inte talar om en möjlig 'primary cause' (vilket långtifrån är synonymt med 'gud').
Citera
2013-04-01, 20:48
Bannlyst
vi har inte kommit till den punkt där vi med enligt våra vetenskapliga mått kan bevisa gud ännu, så det här tjafset är bottenlöst. gud är en känsla jag hoppas ni alla förnekare ska få i er en dag. låt frid vara nerfallen på er väg.
Citera
2013-04-01, 20:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ingenting är helt enkelt avsaknaden av någonting.

Nej. Detta är en falsk dikotomi.
Citera
2013-04-01, 20:52
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahrusalem
vi har inte kommit till den punkt där vi med enligt våra vetenskapliga mått kan bevisa gud ännu, så det här tjafset är bottenlöst. gud är en känsla jag hoppas ni alla förnekare ska få i er en dag. låt frid vara nerfallen på er väg.

Den känslan kan man ha utan att koppla den till en gudsfigur.
Citera
2013-04-01, 20:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det handlar inte om att få någon acceptans eller inte. Jag lägger endast fram några antaganden med en viss slutsats som jag vill diskutera med er. Det behöver inte betyda att allt jag säger är 100% sanning. Nåväl, vad tycker du om beviset (eller kalla det för vad du vill)? Är det rimligt? Om inte, förklara gärna varför så att vi kan diskutera.

Förkastat p.g.a. bristande logik.

Det är ingenting annat än det vanliga presuppositionalism. Du är väl inte så naiv, att du tror du kan smyga sånt nonsens retorik in utan att det påtalas.
Citera
2013-04-01, 20:54
Medlem
kunskap1s avatar
Roligt att ni kommenterar på det så kallade beviset. Jag ska försöka vara lite tydligare med mina definitioner och antaganden. Jag påstår inte att jag har 100% sanning utan vill diskutera detta med er. För min del är detta bevis logiskt, men vill höra vad ni säger så att vi kan ha en diskussion. För det är ju meningen med tråden. Nåväl, jag har försökt förtydliga mitt bevis (om ni vill kalla det) nedan:

Definitioner:

Någonting = allt som har rum och tid. Exempel är objekt i universum. Atom, människa, galax osv
Ingenting = är avsaknaden av någonting. Ni kan tänka är ett tomt svart rum för tillfället.

Del 1.

Antagande 1: antag att ingenting leder till ingenting. (Dvs ingenting förblir ingenting utan någon yttre påverkan.)
Antagande 2: antag att ingenting var före någonting.

Slutsats: ingenting blir resultatet

Ingenting kan omöjligt vara först.

Del 2.

Antagande 1: Antag att någonting inte kan ge i upphov till sin egen existens.
Antagande 2: Antag att någonting inte fanns före sin existens.

Slutsats: Någonting kan inte vara först.

Enligt del 1 och del 2 kan varken ingenting eller någonting vara först.
Vad var först?
Svaret är enkelt: ett begrepp som är varken ingenting eller någonting. Kalla det för Gud om Ni vill eller "vi vet inte".
Citera
2013-04-01, 20:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Det finns bara två saker i världen: någonting och ingenting. Om Gud inte är någonting så är han ingenting. Det finns inget annat.

Falsk dikotomi.
Citera
2013-04-01, 20:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
finns gravitation? Professor Hawking, århundradets andra levande Einstein, talar klarspråk. Universum kan skapa sig själv från inget, poff säger det. så är det bara, välkommen till verkligheten

Argument from authority. Hawking reviderade iövrigt en del av sina egna vittgående konklusioner.
Citera
Medlem
Citat:
Roligt att ni kommenterar på det så kallade beviset. Jag ska försöka vara lite tydligare med mina definitioner och antaganden. Jag påstår inte att jag har 100% sanning utan vill diskutera detta med er. För min del är detta bevis logiskt, men vill höra vad ni säger så att vi kan ha en diskussion. För det är ju meningen med tråden. Nåväl, jag har försökt förtydliga mitt bevis (om ni vill kalla det) nedan:

Definitioner:

Någonting = allt som har rum och tid. Exempel är objekt i universum. Atom, människa, galax osv
Ingenting = är avsaknaden av någonting. Ni kan tänka är ett tomt svart rum för tillfället.

Del 1.

Antagande 1: antag att ingenting leder till ingenting. (Dvs ingenting förblir ingenting utan någon yttre påverkan.)
Antagande 2: antag att ingenting var före någonting.

Slutsats: ingenting blir resultatet

Ingenting kan omöjligt vara först.

Del 2.

Antagande 1: Antag att någonting inte kan ge i upphov till sin egen existens.
Antagande 2: Antag att någonting inte fanns före sin existens.

Slutsats: Någonting kan inte vara först.

Enligt del 1 och del 2 kan varken ingenting eller någonting vara först.
Vad var först?
Svaret är enkelt: ett begrepp som är varken ingenting eller någonting. Kalla det för Gud om Ni vill eller "vi vet inte".

Och du kan bevisa att det fanns en tid då ingenting existerade?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Den känslan kan man ha utan att koppla den till en gudsfigur.
hur vet du det?
Citera
2013-04-01, 21:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahrusalem
Nehej du, sådär kan du inte stycka in människor med fördömanden, det visar att du har förnedrande syn på dem vilka inte vill tro det du vill, du hämtar från böcker för jag är tämligen övertygad om att du inte drar gudsramsor ur egen spontan hjärnaktivitet.

Sedan verkar det som att du glömmer vad frid egentligen betyder, det har funnits massor av frid och fröjd som trosivrare mått dåligt av, särskilt om man t.ex kommer ur sträng dogmatik och ska försöka proklamera fred... den finaste friden är att inte utnyttja gud/dvs andra människor (idealet), det finns normala ord att beskriva verklighet på, det brukar också avhjälpa fler att inte tala i förvirrade barnsliga gåtor, det gjorde man förr och det skapade enbartf örvirring, ta till dig allt som vanliga språket kan erbjuda istället, för att frid ska till.. krävs vissa saker/faktorer/möte/åtgärder/viljor... vilja i sig ger +/- 0 ... dvs vilja måste visa sig fysiskt, för att världen är fysisk, så det där med frid och godhet.. det är fint när alla får det, men men.. kommer inte via böner och i synnerhet inte via apartheidssystem där man skiljer på flickebön och pojkbön, därför är religion inte det första människor behöver.

Förnekare är dessutom du, som beter dig som en trotsigt barn vilket inte vill och kan bli vuxet, du vill drömma men du ska ju vara glad att du kan sitta här och drömma iställer för i länder där det krävs lite mer ansvar att sitta och dra floskler, skulle alla trosivrare ha förstått medmänsklighet, så skulle den mesta fattigdomen ha utrotats redan, men det förstår du inte riktigt, för du har fullt upp med att tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in