2013-01-12, 13:19
Medlem
Ume87s avatar
Det finns många bra författare som har skrivit både intressanta och givande böcker i detta ämne, författare från båda sidor. Dock finns det bara en sida som fortfarande söker efter svaret på dessa frågor. Vetenskapen!

Vetenskapen säger ganska ödmjukt, vi vet inte svaret på många av dessa frågor än, men vi jobbar på det. Religion däremot påstår sig veta hur allt hänger ihop och hur allt skapats. Detta lägger bördan av bevis på den religiösa sidan. Nått dom än så länge inte ens nästan lyckats producera.

Vad har då vetenskapen att komma med?
Evolutionsteorin till exempel, förklarar hur vi har evolverats genom slumpartade mutationer och naturligt urval. Detta är vedertagen fakta, det finns inga tvivel,det är inte längre en debatt.

Om man som intelligent människa vill utveckla sina tankar i detta ämne kan jag varmt rekommendera Richard Dawkins böcker där han på ett bra sätt förklarar mycket av bristerna i organiserad religion och även styrker den vetenskapliga ståndpunkten.

Även Christopher Hitchens Har skrivit otroligt bra böcker i ämnet, jag vill även passa på att rekommendera den uppsjö debatter där han medverkar som finns på youtube, där han med otrolig retorisk förmåga och insikt tar upp sin syn på religion med många utav världens mest framstående teologer och teister som motstånd.
Citera
2013-01-12, 13:20
Medlem
tomahawk13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Har läst mycket om påståenden till att Gud inte existerar och jag har kollat upp mycket videos och tal om att Gud inte existerar. Tror inte den boken kommer framföra något nytt . Men att en bok som Koranen får mig övertygad till Guds existens är väl det som övertygar mig mest, men hur många av er har ens tänk på att läsa den? Hade ni gjort det, så hade ni haft en all rätt att yttra er om den.

Vi har ju klarat oss väldigt bra här i Sverige utan Koranen. Vi behövde den inte förr och kommer inte behöva den i framtiden. Vi har ju tor och Oden och hela ligan av asa gudar.
Citera
2013-01-12, 13:20
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Om man tror på att Gud skapat allt så accepterar man att man aldrig kommer finna svaret med hjälp av vetenskap enbart. vi har två sidor, en materiell och en spirituell. Man måste slå ihop båda två för att få ett svar. Och det då beviset uppenbaras.

Gud är och förblir.
Jag behöver inte tro på gud för att inse att vi aldrig kommer få svar på allt. Vi KOMMER aldrig få svar på allt, delvis därför att det finns alltför mycket att veta, delvis därför att mänskligheten antagligen kommer att gå under innan dess. Resten av ditt inlägg förstår jag inte.

Var god svara på mina frågor också.
Citera
2013-01-12, 13:23
Medlem
Jag väntar fortfarande på "beviset" och "tankeställaren" som utlovas i rubriken!
Citera
2013-01-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Jag väntar fortfarande på "beviset" och "tankeställaren" som utlovas i rubriken!
se förra sidan, jag postade den där.
Citera
2013-01-12, 13:37
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Har läst mycket om påståenden till att Gud inte existerar och jag har kollat upp mycket videos och tal om att Gud inte existerar. Tror inte den boken kommer framföra något nytt . Men att en bok som Koranen får mig övertygad till Guds existens är väl det som övertygar mig mest, men hur många av er har ens tänk på att läsa den? Hade ni gjort det, så hade ni haft en all rätt att yttra er om den.
Det var precis det där jag var ute efter. Så ser vi på Koranen.

Nej, jag tänker inte läsa den, de argument som muslimer har använt för att validera Koranens äkthet har helt enkelt varit alldeles för dåliga för att jag ens ska tänka tanken på det.
Citera
2013-01-12, 13:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Fan va arrogant och fegt. Du halar dig undan hela tiden från allt du inte kan besvara. Då skriker du
1-Bevis
2-GAp
3-Strawman
3-Semantik

Sedär, nu blir du folkilsken igen och börjar på meningslös "är du själv".

Vet du öht vad det var jag svarade på? Påstående om nonsens jag med säkerhet anses ha lärt i skolan, allegorisk som att påstå att jag hade lärt mig att Rom liggar i Ryssland.

Var nu försiktig så du inte får ett stroke av all ilskan.
Citera
2013-01-12, 13:42
Medlem
Stephen Hawking och Leonard Mlodinov skrev tillsammans en bok som heter The Grand Design, i den förklarar de hur ett universum kan skapas utan en Gud.
Förutsättningarna för detta är att Naturlagarna redan existerar innan Big Bang sker.
Vad bestämde naturlagarna?

Hur abstrakt det här än är så förutsätter detta något, en intelligens.
Ett medvetande, ren, ofelbar, 100% uppmärksamhet.
Denna intelligens kan man välja att kalla Gud.
Citera
2013-01-12, 13:43
Medlem
Smurfaaans avatar
Citat:
Jag gav anledningar till Guds existens, och jag ställde frågan. Vad gör det om det nu tagits upp tidigare, just denna tråd jag skapat är originell. Svara på frågan om du har svar eller tankar kring ämnet. Låt bli annars. Simpelt

Du gav inga anledningar utan bara en extrem massa dynga och bevis på okunskap!

Och för inte nämna, att du även lade rätt övertygande bevis du lider av vanföreställning.

Lär dig lite hur hjärnan fungerar så kan du få kunskap av varför vi tror på ex. Gud och vad som händer i huvudet och VARFÖR man är så övertygad.

Sen när du insett det har hänt dig så kan du öppna ditt tunnelseende och börja inta förnuft och logik!
Citera
2013-01-12, 13:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det finns inget som är "själv"-organiserande. Det enda som finns är "organisation vi inte vet hur det uppstår".

Visst finns 'självorganiserande komplexitet', det är enkelt att konstatera pragmatisk. Däremot finns det inte en förklaringskädja, som kan ledas tillbaka till ett absolut underlag eller till en befogat relativistisk teori.

Det är endast dom senaste 20 åren man har uppmärksamat komplexitet såpass mycket att det har fått betydelse för forskningen.

Citat:
Detta är den intellektuella oärlighet jag har påpekat så många gånger.

Ja, du användar ju en stor del av dina inlägg på ad hominem attacker, när dina 3-4 mantran tar slut.

Citat:
Vad som har skett här är att en falang (1800-tals filosofin som kallas positivism). har gett sig själva privilegiet att bestämma definitionen av vad som ska anses vara en "förklaring.

Jag tror du syftar på positivistisk materialism. Det är väl knappast din EGEN positivism .... idealismen ... du refererar till.

Citat:
Det innebär att svaret blir en icke-förklaring.
– Titta, naturen är otroligt organiserad? Vad kan det bero på?
– Jo det beror på att den har organiserat sig.

Tror du det var det jag skrev ?
Citera
2013-01-12, 13:51
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av life44
Man kan aldrig bevisa att någonting som inte finns, inte existerar. En kristen kan tex inte bevisa att det inte finns ett flygande spagettimonster.
Fast är det inte rätt flagrant egentligen, att ha sådan ignorans inför så mäktigt monster, för att inte nämna de gåvor de däremot hagalet åtnjuter ur samma storhet - det tyder ju på brist, med risk för att aldrig lyckas med paradrätterna den dagen.. ja de kan inte ha rent mjöl i påsen, jag ödmjukar ofta till det och droppar i några droppar olja i det heliga vattnet för att blidka, vad gör de kristna.. hallucinerar olja på sina pannor och handflator.. jisses.
Citera
2013-01-12, 13:53
Medlem
Du bevisar ju inte Guds existens. Du argumenterar bara för att det kan finnas goda skäl att tro på Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in