2012-09-23, 10:34
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jepp, det är det jag är ute efter, snorlyktan. Och Nieztsch...niez...nitz ja ni vet vem, ansåg ju att nihilismen var mänsklighetens troliga undergång, men han välkomnade den, eftersom den var oundviklig och ju fortare den kom desstå bättre. Han hade väl nåt hopp om en värld efter nihilismens apokalyps, men jag vet inte hur den skulle se ut enligt honom.
Detta skulle inte bevis nån gud, jag ville bara se hur starka ateister ser på saker. Jag köper rakt av att stark ateism leder till nihilism och att folk helt klart får ha den filosofiska grunden, det kommer nog gynna jorden som helhet.

Själv tillhör jag den gruppen ateister som inte tror att ateism leder till nihilism mer än i undantagsfall. De flesta ateister är måna om sin plats i samhället och har med sig moral i sitt instinktsbagage som alla andra.

Om något borde ju snedfördelningen 10% ateister i samhället, 0.2% av fängelsepopulationen (i USA) peka på att ateism inte alltid leder till nihilism. Det, eller att ateister är för smarta för att åka dit.
Citera
2012-09-23, 10:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Enligt deras subjektiva moraliska standarder så gjorde dom rätt. Självklart. För inte fan tror du att dom tänkte "fasiken vilken ond människa jag är, vad skall jag hitta på för onda saker idag".

Nej dom motiverade sitt agerande med att deras slutmål var gott (med eras moral) och att det krävdes en del offer för att nå dit.

Självmordsbombare är ett annat enklare exempel på vad du vill komma till.

Sedan är egoism något som kan få folk att begå dåliga moraliska handlingar för personlig vinning. Det sade jag tidigare när jag antydde att vissa människor kan sno cykeln. Alla har olika portioner av egoism och empati.
Självklart finns det människor som har olika uppfattning om vad som är rätt och fel. Rätt och fel är subjektivt, men är det verkligen relativt? Har inte kloka människor rätt att tycka att man inte ska göra vissa saker (våldtäkt, mord, stöld, respektlöshet, ...) bara för att det finns dårar som anser att deras onda gärningar är goda (självmordsbombare, pedofiler, gangsters, ...)?

Varför får man inte distansera sig med moral? Men, man ska då komma ihåg att moral inte är något man dänger i huvudet på andra utan är privata riktlinjer i det egna livet.
Citera
2012-09-23, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Självklart finns det människor som har olika uppfattning om vad som är rätt och fel. Rätt och fel är subjektivt, men är det verkligen relativt? Har inte kloka människor rätt att tycka att man inte ska göra vissa saker (våldtäkt, mord, stöld, respektlöshet, ...) bara för att det finns dårar som anser att deras onda gärningar är goda (självmordsbombare, pedofiler, gangsters, ...)?

Varför får man inte distansera sig med moral? Men, man ska då komma ihåg att moral inte är något man dänger i huvudet på andra utan är privata riktlinjer i det egna livet.

Har lite svårt att förstå vad du vill ha sagt men du kanske bara ville betona att du håller med mig?
Citera
2012-09-23, 10:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Har lite svårt att förstå vad du vill ha sagt men du kanske bara ville betona att du håller med mig?
Jag håller med om att moral är subjektivt. Men om du anser att moral är relativt, så håller jag inte med.
Citera
2012-09-23, 11:04
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Inser du inte att du just säger att du är en biorobot och inte alls är som jag och DenLede och en hel del andra?
So, Im a bio robot!? Med det vill du säga att du helst vill koppla upp mig och styra mig?

Hur var det med Maria och Jungfrufödsel? Nåt du funderat på?
Citera
2012-09-23, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Själv tillhör jag den gruppen ateister som inte tror att ateism leder till nihilism mer än i undantagsfall. De flesta ateister är måna om sin plats i samhället och har med sig moral i sitt instinktsbagage som alla andra.

Om något borde ju snedfördelningen 10% ateister i samhället, 0.2% av fängelsepopulationen (i USA) peka på att ateism inte alltid leder till nihilism. Det, eller att ateister är för smarta för att åka dit.
Eftersom dom är måna om sin plats i samhället åker dom inte dit, det har du nog rätt i. Men stark ateism tror jag leder till nihilism, det tyckte jag denna diskussion med katten visade på.
Citera
2012-09-23, 11:11
Avslutad
Citat:
Jag håller med om att moral är subjektivt. Men om du anser att moral är relativt, så håller jag inte med.

Vad är skillnaden menar du?
Citera
2012-09-23, 11:13
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Eftersom dom är måna om sin plats i samhället åker dom inte dit, det har du nog rätt i. Men stark ateism tror jag leder till nihilism, det tyckte jag denna diskussion med katten visade på.

Så då är de alltså smartare än den troende populationen, som är överrepresenterad i fängelsepopulationen?

Men du, att du tycker, är det en bra bevisföring, anser du? Tycker den här artikeln förklarar bättre än jag kan. http://www.psychologytoday.com/blog/experiments-in-philosophy/200806/do-atheists-pose-threat-morality
Citera
2012-09-23, 11:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vad är skillnaden menar du?
Tänk på det! 'Subjektiv' och 'relativ' är ju trots allt två olika ord med olika betydelse.
Citera
2012-09-23, 11:15
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Tänk på det! 'Subjektiv' och 'relativ' är ju trots allt två olika ord med olika betydelse.

... som hänger ihop.

Är moralen subjektiv, alltså olika mellan olika människor, blir den också relativ. Vissa tycker det är mer fel att stjäla mat än att stjäla en cykel, andra tycker tvärtom. Sociopater kan tycka det är mer fel att göra bort sig offentligt än att döda någon, osv.
Citera
2012-09-23, 11:17
Avslutad
Citat:
Jag kommer snart med nya frågor, jag måste bara fastställa hur du tänker först.

peckahuve,

I avsaknad på snabbt svar från dig så tolkar jag det som att du fick svar på allt?
Citera
2012-09-23, 11:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
So, Im a bio robot!? Med det vill du säga att du helst vill koppla upp mig och styra mig?

Hur var det med Maria och Jungfrufödsel? Nåt du funderat på?
Kan jag styra robotar?

Jag är inte kristen och det fanns ingen "jungfrufödsel". Religion är ett surrogat för rättfärdighet. Lärjungarna förstod många gånger Jesus fel. De trodde att han skulle bli kung på jorden, med alla privilegier det skulle föra med sig, och de trodde att han var Guds köttsliga son, medan Jesus alltid hävdade att köttet var ovidkommande. De religiösa är inte riktigt kloka. De kväver sina förstånd av rädsla för att inte passa in i Bibelns "krav".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in