Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Enligt deras subjektiva moraliska standarder så gjorde dom rätt. Självklart. För inte fan tror du att dom tänkte "fasiken vilken ond människa jag är, vad skall jag hitta på för onda saker idag".
Nej dom motiverade sitt agerande med att deras slutmål var gott (med eras moral) och att det krävdes en del offer för att nå dit.
Självmordsbombare är ett annat enklare exempel på vad du vill komma till.
Sedan är egoism något som kan få folk att begå dåliga moraliska handlingar för personlig vinning. Det sade jag tidigare när jag antydde att vissa människor kan sno cykeln. Alla har olika portioner av egoism och empati.
Självklart finns det människor som har olika uppfattning om vad som är rätt och fel. Rätt och fel är subjektivt, men är det verkligen relativt? Har inte kloka människor rätt att tycka att man inte ska göra vissa saker (våldtäkt, mord, stöld, respektlöshet, ...) bara för att det finns dårar som anser att deras onda gärningar är goda (självmordsbombare, pedofiler, gangsters, ...)?
Varför får man inte distansera sig med moral? Men, man ska då komma ihåg att moral inte är något man dänger i huvudet på andra utan är privata riktlinjer i det egna livet.