2013-01-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
För det första finns det hundratals olika skapelseberättelser, jorden kan inte ha varit skapad på olika sätt vid olika tillfällen av olika gudar på massvis med olika sätt.
alla skapelseberättelser säger ungefär samma sak. man måste bara förstå dom, så kan man se att de säger samma sak. du får inte glömma att berättelserna är skrivna i sagoform, så man måste avkoda dom så att du förstår den verkliga berättelsen, annars ser du bara det som finns på ytan (en saga):

här är tre skapelsemyter som säger att universum skapades på samma sätt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_(cosmogony)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ginnungagap
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayin_and_Kabbalah

gamla sagor har en djupare budskap, som används för att lära, och inte bara underhålla.

Citat:
Det finns inte något som tyder på att några gudar har strövat på jorden. Det är upp till dig att förklara vad som bevisar att gudar och andevarelser har existerat.
du kan se konkreta bevis på andliga varelser och materialisationer på den här sidan: http://davidpratt.info/twilight1.htm#t2

sen så kallades faraor för gudar, för att det sägs att de hade övernaturliga krafter, så vi har bevis i våran historia att det fanns en slags gudar på jorden. vi människor är ju också mini-gudar, eftersom vi kan skapa massa saker, men våra förfäder var större gudar, för att de hade fler övernaturliga krafter, och de var i kontakt med andliga världar och varelser.

halvguden jesus var på jorden för bara 2000 år sedan.

och hur skulle du förklara att på den kambriska explosionen så skapades alla fyla, och det har inte hänt något liknande sedan dess? tvärtom så har antalet fyla försvunnit, vilket är motsatsen till vad man skulle anta om neo-darwinism vore sann.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-17 kl. 13:29.
Citera
2013-01-17, 13:39
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon

du kan se konkreta bevis på andliga varelser och materialisationer på den här sidan: http://davidpratt.info/twilight1.htm#t2
Det enda konkreta med den presentationen är bevis på patologisk, klinisk psykisk sjukdom och mentalt rubbade s.k störda personligheter.

Är detta dina källor så får jag hoppas att du med tiden kommer att förstå bättre och lyckas utveckla din bedömningsförmåga, du är helt enkelt omogen och troligtvis alltför oerfaren och därför så benägen att svälja allt som tycks sensationellt.

Beklagar att du behöver dras med sådant Blawatsky-crap och ren smörja.
Citera
2013-01-17, 13:39
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
de andliga varelserna skapar inget specifikt på jorden idag, men du kan se i våran historia att på den kambriska explosionen så skapade de massa varelser. idag så händer det också att de skapar temporära småsaker som UFOs, spöken och virgin mary apparitions.

Mm, problemet är ju bara att vi redan har ett svar på den kambriska explosionen, evolution. Det finns inga som helst bevis för varken UFOs (som i att det skulle vara något 'övernaturligt') eller spöken, men bra försök.

Citat:
när man studerar och jämför dom så börjar man se samband, som gör att man börjar förstå hur de ska tolkas.

Det går att hitta mönster och samband i vilken bok som helst mer eller mindre, särskilt när man redan har bestämt sig för vad svaret är. Sambanden som brukar presenteras i såna här sammanhang är dessutom löjeväckande långsökta och oftast direkt felaktiga.

Citat:
de säger att allt styrs av en vilja, så på det sättet kan vi veta att så kallade naturlagar är bara förutsägbara beteenden i naturen.

Så nu har det helt plötsligt reducerats från att det finns bevis till att "det står att det är så i en gammal bok och därför är det så".

Jag ser faktiskt ingen större mening med någon fortsatt diskussion, du verkar inte alls förstå problemet i att dra slutsatser på icke-validerade och icke-falsifierbara premisser och då är det omöjligt att föra en givande diskussion.
Citera
2013-01-17, 13:42
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
.... grejen med sagor är att de verkar alltid ha någon budskap... så de är inte helt och hållet fiktion, eftersom de används för att lära folk något (en sanning)
Det heter inte sanning, det heter SENS MORAL.
Citera
2013-01-17, 13:45
Medlem
koffskis avatar
Citat:
alla skapelseberättelser säger ungefär samma sak. man måste bara förstå dom, så kan man se att de säger samma sak. du får inte glömma att berättelserna är skrivna i sagoform, så man måste avkoda dom så att du förstår den verkliga berättelsen, annars ser du bara det som finns på ytan (en saga):

här är tre skapelsemyter som säger att universum skapades på samma sätt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_(cosmogony)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ginnungagap
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayin_and_Kabbalah

gamla sagor har en djupare budskap, som används för att lära, och inte bara underhålla.

sen så kallades faraor för gudar, för att det sägs att de hade övernaturliga krafter, så vi har bevis i våran historia att det fanns en slags gudar på jorden. vi människor är ju också mini-gudar, eftersom vi kan skapa massa saker, men våra förfäder var större gudar, för att de hade fler övernaturliga krafter, och de var i kontakt med andliga världar och varelser.

halvguden jesus var på jorden för bara 2000 år sedan.

och hur skulle du förklara att på den kambriska explosionen så skapades alla fyla, och det har inte hänt något liknande sedan dess? tvärtom så har antalet fyla försvunnit, vilket är motsatsen till vad man skulle anta om neo-darwinism vore sann.

Så du inser inte att människor har vandrat omkring, berättat hur världen är skapad för varandra? Några från den gruppen slår sig ned någon annanstans i en annan milj med andra djur och liknande, gudarna ändrar form och anpassas efter omgivningen och behov. Denna förklaringsmodell passar in och är trolig, allt det som krävs för att detta ska ske pågår och har pågått bland människor. Vi migrerar och vi delar information. Men har vi sett några gudar nu för tiden, nej, finns det något som tyder på att gamla skapelseberättelser stämmer? Neeej...

Härligt att du länkar till studier som utfördes för över 100 år sedan. Vet du, inga sådana resultat har kunnat replikeras efter detta?

I nästa stycke skriver du bara en drös med lösryckta påståenden om att vi har gudar. Att man förr hade övernaturliga krafter, men ska man påstå något så märkvärdigt måste man ha märkvärdiga bevis och det saknar du. Att man skrev ned att något var gudomligt är inte ett bevis för dess gudomlighet.

Det du skriver har inte någon verklighetsförankring. Visst det kan vara så som du tror men det finns inte något som tyder på det. Du vet, det kan vara ett gigantiskt spagettimonster som trycker ned oss med sina nudlar. Det är så gravitationen fungerar vet du!

Eller så skapades världen så som tolkien beskriver det i silmarillion. De sjöngs fram.
Finns det något som tyder på att det vart så, nä...

Du kommer med samma lösryckta påståenden om och om igen men du kan inte bevisa att det är så.
Citera
2013-01-17, 13:58
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
KingKungPat om gravitation och fysiska lagar på cellnivå.https://www.flashback.org/sp41320182

Hur skulle atomer kunna snurra i ljusets hastighet i en perfekt cirkel runt tomrum, så vi ser det som materia, om gravitationen som håller oss på marken kunde påverka den gravitationen eller kraften som gör att atomerna snurrar runt tomrummet, skulle atomerna kunna snurra överhuvutaget då?
Eller skulle all materia upphöra att existera eftersom gravittaionen skulle få atomerna som snurrar att sluta snurra, eller?

Visa upp din mentala låda nu igen så får jag se om jag kan såga eller tvinga av din låda, men det får bli sista försöket nu sen måste jag arbeta på att ta mig ut i 4e dimensionen som vi alla kan göra (och som antgaligen är en viktig sak att göra innan man får hänga med till nån 5D..

Kram
Citera
2013-01-17, 14:19
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Hur skulle atomer kunna snurra i ljusets hastighet i en perfekt cirkel runt tomrum, så vi ser det som materia, om gravitationen som håller oss på marken kunde påverka den gravitationen eller kraften som gör att atomerna snurrar runt tomrummet, skulle atomerna kunna snurra överhuvutaget då?
Eller skulle all materia upphöra att existera eftersom gravittaionen skulle få atomerna som snurrar att sluta snurra, eller?

Visa upp din mentala låda nu igen så får jag se om jag kan såga eller tvinga av din låda, men det får bli sista försöket nu sen måste jag arbeta på att ta mig ut i 4e dimensionen som vi alla kan göra (och som antgaligen är en viktig sak att göra innan man får hänga med till nån 5D..

Kram

Ah....
Gravitationen verkar så klart på atomer för annars hade vi svävat runt
Du vet, vi består av atomer. Det är dessa atomer vi består av som dras mot jorden.

Haha, sista stycket är ganska komiskt.
Citera
2013-01-17, 14:27
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ah....
Gravitationen verkar så klart på atomer för annars hade vi svävat runt
Du vet, vi består av atomer. Det är dessa atomer vi består av som dras mot jorden.

Haha, sista stycket är ganska komiskt.

Så gravittaionen som håller oss på marken, är samma gravitation som får atomerna att snurra runt ?

Hur kommer det sig då att atomerna snurrar runt?

Borde dom inte dras ner mot marken som vi gör och därmed sluta snurra?
'
Woow lådan sitter verkligen stenhårt på huvudet på dig, tyvär jag ger upp direkt..
Ingen har krafter för att få bort din låda förutom staten, för dom skapade lådan och dom har nyckeln.

Lådan säger till diig att fråga efter bevis från alla andra förutom staten, din gud är staten..
Trots att du inte har några bevis alls för att politiker ens är människor, med tanke på att dom aldrig nånsin gjort nånting politiskt som gynnat dig och ditt liv..

Citera
2013-01-17, 14:27
Medlem
wootens avatar
Vidare är den kraft som verkar "intraatomärt" stark växelverkan, som är 10^38 ggr starkare än gravitation. Om det var detta punghuvudet syftade på. Men som sagt. Jag är övertygad om att kpp bara är ett jävligt tråkigt troll.
Citera
2013-01-17, 14:30
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Vidare är den kraft som verkar "intraatomärt" stark växelverkan, som är 10^38 ggr starkare än gravitation. Om det var detta punghuvudet syftade på. Men som sagt. Jag är övertygad om att kpp bara är ett jävligt tråkigt troll.

Aaah och nu lät du jätteintelligent när du skrev 2 avancerade ord som du själv inte vet vad dom betyder, men tyvär så vet jag att du också har extremt liten låda på huvudet som du kallar för verkligheten..

Klart jag är ett tråkigt troll för dig din clown

Och enligt din IQ-kapacitet så skall jag vara stolt över att du inte förstår mig..
Citera
2013-01-17, 14:51
Medlem
Citat:
Men har vi sett några gudar nu för tiden, nej
det finns folk som säger att de har sett utomjordingar. så de kan vara samma sak ungefär.

Citat:
Härligt att du länkar till studier som utfördes för över 100 år sedan. Vet du, inga sådana resultat har kunnat replikeras efter detta?
bara för att det är ett ovanligt fenomen så betyder det inte att det är overkligt.

Citat:
Visst det kan vara så som du tror men det finns inte något som tyder på det.
historian tyder ju på det... så det beror på om man tror på historia, eller om man slutar tro på historia om det blir tillräckligt gammalt. personligen tror jag på våran historia, som säger att det fanns gudar, sjunkna kontinenter, telepati, själar, jättar och sånt.

Citat:
Du vet, det kan vara ett gigantiskt spagettimonster som trycker ned oss med sina nudlar. Det är så gravitationen fungerar vet du!
problemet med det är att det förklarar inte vad som orsakar nudlarna. enligt mytologier är gravitation en form av kärlek. alla vet ju att kärlek får människor att attraheras, så varför skulle materia vara annorlunda? enligt mytologier är kärlek den fundamentala kraften i universum. därför är allting i världen delat i yin och yang, för att det ska kunna finnas kärlek mellan alla motsatser.

det kan inte finnas attraktion om det inte finns separation, så det förklarar vart universums krafter kommer ifrån.

Citat:
Eller så skapades världen så som tolkien beskriver det i silmarillion. De sjöngs fram.
Finns det något som tyder på att det vart så, nä...
det finns ju bevis att gud (medvetandet) skapar världen i den här sekunden, eftersom utan medvetandet skulle du inte kunna uppleva något. det står i bibeln att ordet skapade allt, så tolkien har tagit lite inspiration från det, och därför kan det finnas lite sanning även där, eftersom även modern fiktion tar ofta inspiration från mytologin, eftersom de kan inte komma på något nytt. utan ord och tankar skulle världen inte finnas, eftersom världen är skapad av ett programmeringsspråk, precis som bibeln säger.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-17 kl. 15:01.
Citera
2013-01-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
problemet är att elektroner sägs vara negativa, och protoner positiva, så elektronerna borde falla på atomkärnan, men de gör inte det, för att alla partiklar är både negativa och positiva, precis som mytologierna säger, att yin och yang finns i allt. utan två balanserande krafter överallt skulle universum inte fungera/finnas.

samma kraft verkar på atomär nivå som på planetär nivå, det är bara att kraften blir svagare när distansen ökar, så fysiker kallar det för en annan kraft.

sen så har fysiker ingen förklaring heller på vad som får elektronerna att röra sig runt atomkärnan, förutom kanske en fiktionell bang som hände för 13 miljarder år sedan.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-17 kl. 15:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in