2013-01-16, 23:10
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
varför skulle vår historia säga att de har gjort det, om de inte har gjort det?
För att man ska förklara saker man inte visste då. Att skapa en säkerhet om okända ting.

Lite av samma anledningar som man skriver böcker om saker som aldrig hänt. Det intresserar människor och underhåller en.
Citera
2013-01-16, 23:21
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
självklart, det har jag sagt hela tiden. varför annars skulle våran historia säga att det finns många gudar om det inte fanns många gudar? dessa gudar är dock delar av en enda gud på samma sätt som ljusets oändliga färger är delar av ett ljus.

Varför vår historia skulle säga att det finns många gudar? Ptja, utan att utveckla detta för långt (p g a att det uppenbarligen är meningslöst), har du hört talas om källkritik?

Treenigheten med en twist alltså, got it.

Citat:
ja, och de fortsätter skapa universum än idag, för att det är en evig process.

Jaså? Spännande, du råkar inte ha några bevis för detta?

Citat:
de flesta mytologiska skapelseberättelser säger att universum skapades på samma sätt, om man har intelligensen att avkoda allegorin.

exempel på tre skapelseberättelser som säger att universum skapades på samma sätt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_(cosmogony)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ginnungagap
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayin_and_Kabbalah

Du undvek, på ett väldigt pinsamt uppenbart sätt ska tilläggas, det centrala, nämligen vem som avgör hur metaforerna ska tolkas. Vad exakt får dig att tro att du är intelligentare än t.ex. mig, att du är sämre på att se logiska samband?

Citat:
ja, alla religioner har sanning i sig.
Bevis?

Citat:
definitionen om naturlagarna i religioner säger att det finns inga naturlagar, för att allt styrs av en vilja, för att allting är levande, och sk. 'naturlagarna' är bara repetitiva förutsägbara beteenden i naturen.

Står det i religiösa texter att naturlagar bara är förutsägbara beteenden i naturen? Det får du nog lov att peka ut i så fall.

Ska vi komma någonstans så är jag rädd att du får börja presentera bevis för alla dina premisser. Jag kan också komma på vilda förklaringar som trotsar allting vi vet, helt utan bevis, men det är inte så konstruktivt.
Citera
2013-01-16, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Du är med andra ord inne på att "gud" eller kanske snarare "gudarna" var astronauter
och dom skapade jorden för att sedan komma tillbaka för att berätta det för oss. Inte genom
att helt enkelt beskriva vilka dom var med sina egna ord utan istället genom att berätta
det för några halvilliterata locals så att DOM kunde skriva ner det och berätta det vidare.
de skrev en del grejer också, men informationen blev förlorad över historien, så man har bara myterna kvar idag, som baseras delvis på deras ursprungliga kunskap.

de andliga varelserna som skapade oss har aldrig direkt skrivit något, eftersom de har inte fysiska kroppar, och deras roll var bara att skapa oss.
Citera
2013-01-17, 00:44
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Att big bang startade "allt" (beroende på vad din definition av "allt" är), finns det väl egentligen ingen som påstår, iaf inte som en heltäckande förklaring för förekomsten av massa/energi. Exakt vad som föregicks av big bang (om något) går i nuläget inte att räkna på och det kanske det aldrig kommer gå att göra. Anledningen är att de formler som i dagsläget finns att tillgå blir obrukbara i en singularitet p g a variabler som går mot oändligheten.

Det största problemet när man spekulerar kring universums uppkomst är att termer som rum och tid inte har samma innebörd i en singularitet. Före big bang så existerade inte tid övht och egentligen ingenting annat heller som vi kan relatera till. Det blir alltså på ett sätt ointressant att prata om vad som fanns innan big bang då det inte kan vara mätbart i termer vi kan förstå.

Expansion kräver inte nödvändigtvis en början i den meningen att all massa/energi uppstod vid expansionens startpunkt. Det kräver helt enkelt bara en startpunkt, som i sin tur kan vara en del av en oändlig cyklisk process. D v s "universum" (i vilken form man nu vill) kan likaväl alltid ha existerat.

Både alternativet att universum har en början, att allting har skapats ur ingenting, och att universum har funnits för evigt är båda koncept som ingen människa egentligen kan förstå. Vi klarar inte att relatera varken oändlighet eller att inget plötsligt har blivit något därför att det finns helt enkelt inte i våra referensramar. Men att uppfinna en gud för att skapa någon slags konstlad förståelse för hur allting startade är ingen lösning, det är egentligen bara att göra problemet än mer komplext och dessutom så finns det ingenting som talar för någon "designer" eller vad man nu vill kalla det.

"Ingenting" är dessutom ett begrepp som vid första anblick kan verka självklart, men är i själva verket oerhört svårt att definiera. Är du intresserad så kan jag rekommendera att läsa "A universe from nothing" av Lawrence Krauss.

Tack, för det ambitiösa försöket att förklara mina spörsmål men dina faller lika platt som alla andras då jag, som alla andras infantila hjärnor, anser att någonting måste ha en början... Att nästan enbart säga att allting kanske alltid funnits ger mig ingen sinnesro - men tack för försöket. Jag är här inte varken ironisk eller dryg, bara uppgiven. Jag förstår mycket väl att detta är ett moment 22!

Du har dock försökt och jag tackar dig för detta - men du stillar inte min undran eller tro på att det finns en annan lösning på Universums tillkomst och/eller expansion. Det är säkerligen som du uttrycker det, en allt för stor fråga, för våra begränsade hjärnor att processa! Skall läsa ditt förslag till litteratur och begrunda - kanske jag återkommer med naiva frågor...?!

Ha det bra och tackar för din fina redovisning/förklaring - inte ofta man bemöts av denna "värdighet" när man kommer som en novis som jag i dessa svåra frågor - så kudos till dig...
Citera
2013-01-17, 09:24
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tack, för det ambitiösa försöket att förklara mina spörsmål men dina faller lika platt som alla andras då jag, som alla andras infantila hjärnor, anser att någonting måste ha en början... Att nästan enbart säga att allting kanske alltid funnits ger mig ingen sinnesro - men tack för försöket. Jag är här inte varken ironisk eller dryg, bara uppgiven. Jag förstår mycket väl att detta är ett moment 22!

Du har dock försökt och jag tackar dig för detta - men du stillar inte min undran eller tro på att det finns en annan lösning på Universums tillkomst och/eller expansion. Det är säkerligen som du uttrycker det, en allt för stor fråga, för våra begränsade hjärnor att processa! Skall läsa ditt förslag till litteratur och begrunda - kanske jag återkommer med naiva frågor...?!

Ha det bra och tackar för din fina redovisning/förklaring - inte ofta man bemöts av denna "värdighet" när man kommer som en novis som jag i dessa svåra frågor - så kudos till dig...

Jo, som sagt, det är väl ingen som egentligen kan greppa något av alternativen, men det är de enda som finns tyvärr. Kul att jag gjorde någon nytta iaf
Citera
2013-01-17, 10:55
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jo, som sagt, det är väl ingen som egentligen kan greppa något av alternativen, men det är de enda som finns tyvärr. Kul att jag gjorde någon nytta iaf
Måste säga att din sammanfattning lite längre upp i tråden, är eminent och helt lysande!

Det kan nog inte vara så lätt alla gånger, att knyta ihop sådan förklaring, bestående av mycket tung konkret liksom abstrakt vetenskap, och få det förståeligt, verkligen skickligt av dig.

Vill egentligen bara säga att jag också fick stor behållning av din sammanfattning, men står i tvivel om huruvida man kan ta till sig Krauss "A universe from nothing" ...då jag gissar på att den boken inte är skriven i den språk-form som du uttrycker dig i?

Föreställer mig det evinnerligt terminologi-späckade språkbruket, som så ofta hindra iaf mig att ens orka ta mig en titt..
Citera
2013-01-17, 11:44
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Måste säga att din sammanfattning lite längre upp i tråden, är eminent och helt lysande!

Det kan nog inte vara så lätt alla gånger, att knyta ihop sådan förklaring, bestående av mycket tung konkret liksom abstrakt vetenskap, och få det förståeligt, verkligen skickligt av dig.

Vill egentligen bara säga att jag också fick stor behållning av din sammanfattning, men står i tvivel om huruvida man kan ta till sig Krauss "A universe from nothing" ...då jag gissar på att den boken inte är skriven i den språk-form som du uttrycker dig i?

Föreställer mig det evinnerligt terminologi-späckade språkbruket, som så ofta hindra iaf mig att ens orka ta mig en titt..

Tack, alltid trevligt att vara till någon nytta

Jag förenklade väl språkbruket en smula jämfört med boken som nämns, men jag vill nog ändå påstå att den är relativt lättillgänglig, iaf ifråga om språket i sig. Richard Dawkins t.ex. använder sig av ett betydligt 'tyngre' sätt att förmedla sina poänger, vilket kan vara jobbigt för många. Men klarar man att läsa t.ex. "The greatest show on earth", så kommer man inte ha några problem alls att ta sig igenom Krauss bok.
Citera
2013-01-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
För att man ska förklara saker man inte visste då. Att skapa en säkerhet om okända ting.

Lite av samma anledningar som man skriver böcker om saker som aldrig hänt. Det intresserar människor och underhåller en.
har du några bevis på att människor skrev ren fiktion på den tiden när bibeln skrevs? finns det några helt fiktionella böcker som är lika gamla? religiösa skrifter är bara delvis skrivna i allegoriska sagor, för att förklara sanningar som människor inte kunde förstå, på något annat sätt än med sagor.

det är därför som barnsagor alltid har något budskap, och de används inte bara för att underhålla, utan också för att lära. sagor är ett sätt att lära folk saker genom underhållning.

Citat:
Jaså? Spännande, du råkar inte ha några bevis för detta?
de andliga varelserna skapar inget specifikt på jorden idag, men du kan se i våran historia att på den kambriska explosionen så skapade de massa varelser. idag så händer det också att de skapar temporära småsaker som UFOs, spöken och virgin mary apparitions.

Citat:
Du undvek, på ett väldigt pinsamt uppenbart sätt ska tilläggas, det centrala, nämligen vem som avgör hur metaforerna ska tolkas.
när man studerar och jämför dom så börjar man se samband, som gör att man börjar förstå hur de ska tolkas.

Citat:
Står det i religiösa texter att naturlagar bara är förutsägbara beteenden i naturen? Det får du nog lov att peka ut i så fall.
de säger att allt styrs av en vilja, så på det sättet kan vi veta att så kallade naturlagar är bara förutsägbara beteenden i naturen.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-17 kl. 13:05.
Citera
2013-01-17, 13:04
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
har du några bevis på att människor skrev ren fiktion på den tiden när bibeln skrevs? finns det några helt fiktionella böcker som är lika gamla?

de andliga varelserna skapar inget specifikt på jorden idag, men du kan se i våran historia att på den kambriska explosionen så skapade de massa varelser. idag så händer det också att de skapar temporära småsaker som UFOs, spöken och virgin mary apparitions.

när man studerar och jämför dom så börjar man se samband, som gör att man börjar förstå hur de ska tolkas.

de säger att allt styrs av en vilja, så på det sättet kan vi veta att så kallade naturlagar är bara förutsägbara beteenden i naturen.

Finns mängder framförallt grekiska berättelser som var ren fiktion och uppfördes på deras teatrar!

Ditt svammel om andliga varelser har ingen som heslt förankring i verkligheten!
Citera
2013-01-17, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Finns mängder framförallt grekiska berättelser som var ren fiktion och uppfördes på deras teatrar!
kan du nämna någon? grejen med sagor är att de verkar alltid ha någon budskap... så de är inte helt och hållet fiktion, eftersom de används för att lära folk något (en sanning), och inte bara underhålla. underhållningen finns bara där för att folk ska bevara sagan i tusentals år.

Citat:
Ditt svammel om andliga varelser har ingen som heslt förankring i verkligheten!
om andliga varelser inte finns i verkligheten, varför har man då sett dom i verkligheten: http://davidpratt.info/twilight1.htm#t2
Citera
2013-01-17, 13:11
Medlem
KungPungPats avatar
Mänskligheten är styrda av utomjordingar..

Eller tror ni fortfarande att politiker är vanliga människor ?
Vanliga människor som bara beter sig omänskligt?

Edyson är nog en utomjording han också , pleaidians är satanister och dom var på mänsklighetens sida men människor är för bakom flötet så dom skiter i oss nu.. Har jag hört.

Och ni går fortfarande runt runt i cirkel och skriver ungefär samma inlägg fram och tbx..

Läs på lite om designer eller lär er att göra musik med ackord, då kommer ni få bevis för gud.

Tills dess, visa upp era mentala lådor, dom är ganska extrema lådor ni har på huvudet och många vill nog se dom.. Så fortsätt skriv om era mentala lådor.

Kram
Citera
2013-01-17, 13:12
Medlem
koffskis avatar
Citat:
har du några bevis på att människor skrev ren fiktion på den tiden när bibeln skrevs? finns det några helt fiktionella böcker som är lika gamla? religiösa skrifter är bara delvis skrivna i allegoriska sagor, för att förklara sanningar som människor inte kunde förstå, på något annat sätt än med sagor.

det är därför som barnsagor alltid har något budskap, och de används inte bara för att underhålla, utan också för att lära. sagor är ett sätt att lära folk saker genom underhållning.

För det första finns det hundratals olika skapelseberättelser, jorden kan inte ha varit skapad på olika sätt vid olika tillfällen av olika gudar på massvis med olika sätt. Det finns inte något som tyder på att några gudar har strövat på jorden. Det är upp till dig att förklara vad som bevisar att gudar och andevarelser har existerat. Inte med någon skit som att de designade människan, byggde pyramider eller satte igång kambriska explosionen. Ett sådant svar på den frågan är bara ett god of the gaps. Alltså inte något högt förklaringsvärde. Jag vill ha ett konkret bevis på att några sådana ting har existerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in