2013-01-12, 12:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampcat
Ok. jag idiotförklarar härmed alla – för och emot – i denna tråd.

1. Gud finns inte. Man får vara bra dum för att påstå detta.
2. De som lägger energi på att argumentera här är idioter.

Det är roligt och pedagogisk att bemöta denna form för islam-fanatism. Dess fler inkompetetente och okunnige muslimer som manifesterar sig på detta sätt, dess mindra attraktiv blir deres speciella version av islam, vilket alla ..... också vettige muslimer ..... borde vara tacksama för.
Citera
2013-01-12, 12:28
Medlem
UHHHHH.

Vad trött man blir.

Jag som faktiskt hoppades på argument som INTE uttjatats i det oändliga när jag såg titeln.
Citera
2013-01-12, 12:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohdd
http://www.youtube.com/watch?v=9BRjpGsWdRg

Citerar början av bibeln
"In the beginning was the Word, and the Word was God."
Word = ord = ljud = vibration

Om man ser det så är Gud alltså inte nån snubbe på ett moln, Gud är bara ett ord för allt som finns i universum.

Ganska intressant

Så du bortser alltså från i stort sett hela GT, där 'gud' är en i allra högsta grad antropomorficerat varelse.

Semantisk Akrobatik.
Citera
2013-01-12, 12:33
Medlem
Flugfiss avatar
Är du en bög i en bur? (du får bara svara Ja eller Nej)
Citera
2013-01-12, 12:39
Medlem
När lämnade TS tråden?

Klart inte gud finns. Där vatten en gång delade oss, så även "vår" tro.

Tack gode satan att man är en sund ateist...
Citera
2013-01-12, 12:40
Medlem
absolutintekanskes avatar
Och vem fan skapade gud då?
Citera
2013-01-12, 12:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Jag är glad att du hoppade in och gav dina tankar. Du har rätt i ditt inlägg. Bara en sak som jag störde mig på. Du skrev:

"Gud inte en människa eller en varelse, går inte att avbilda. Han finns i allt, natur, människan, själen, luften, rymden osv."

Jag tänkte mest på om du menar Gud själv, att han är allting. Om detta är sant så betyder det att Gud även "är" dom smutsiga ställen, då han existerar i allt. Jag vet hur du tänker, har självt tänkt som du och tyckt likadant. Men senare kom jag på att Gud är HELT separerad från skapelsen, han är inte mixad med skapelsen what so ever. Han är den Allseende, All hörande enbart för att Gud är med oss via hans kunskap. Han är kunskapen, då han vet allt. Detta gör att Gud inte behöver vara vara överallt med hans egna Själv. Han är ovan, ovan Jorden, ovan Himlarna, Han är ovan sin tron på ett sätt som passar hans Höghet, hans Makt. Finns mer information om detta, läs gärna detta!

Where is God?

Some other religions teach "God is everywhere." This is actually called "pantheism" and it is the opposite of our belief system in Islam. Allah tells us clearly there is nothing, anywhere in the universe like Him similar to his likeness, nor is He ever in His creation.

He tells us in the Quran He created the universe in six "yawm" (periods of time) and then He "astawah 'ala al Arsh" (rose up, above His Throne). He is there (above His Throne) and will remain there until the End Times.

Allah has such complete Knowledge as to be able to Know all things past, present and future in all places at exactly the same time. The same can be said for His absolute Hearing and Seeing. In this way, His Knowledge, His Hearing, His Sight is everywhere simultaneously.

In this regard, the prophet Muhammad (peace be upon him) told us He is as close to us as our jugular vein. He also explained Allah is "with us" when we are in sincere worship to Him and in times of need. Naturally, this would not compromise His existence outside of His creation.

The Quran offers us a more detailed understanding of Where (and Who) Allah is.

"Certainly your Lord is Allah, Who created the heavens and the earth in six yaum (days or periods of time), and then He Istawa (rose above) the Throne. He brings the night as a cover over the day rapidly, and the sun, the moon, the stars subject to His Command. Surely, His is the Creation and the Commandment. Blessed be Allah, the Lord of the universe!"
[Noble Quran 7:54]

"Indeed, your Lord is Allah, Who created the heavens and the earth in six yaum (days or periods of time), and then He Istawa (rose above), the Throne, disposing the affair of everything. No intercessor (can plead with Him) except by His Permission. This is Allah, your Lord, so worship Him. Won't you then remember?" [Noble Quran 10:3]

"It is Allah who erected the heavens without pillars that you [can] see; then He Istawa (rose above) the Throne and made subject the sun and the moon, each running [its course] for a specified term. He arranges [each] matter; He details the signs that you may, of the meeting with your Lord, be certain."
[Noble Quran 13:2]

Who created the heavens and the earth in six yaum (days or periods of time), and then He Istawa (rose above) the Throne. The Most Beneficent! Ask Him, as He is Al-Khabir (The All-Knower of everything). [Noble Quran 25:59]

Who created the heavens and the earth in six yaum (days or periods of time), and then He Istawa (rose above) the Throne. You (mankind) have none, besides Him, as a Wali (protector or helper etc.) or an intercessor. Won't you then remember (accepting admonishment)? [Noble Quran 32:4]

And indeed We (Allah uses the word "We" in the royal sense like the king who says, "We decree the following...", this is not in the plural) created the heavens and the earth and everything in between in six days and fatigue never touched Us (again, this is the royal "Us" not plural). [Noble Quran 50:38]

He is the One Who created the heavens and the earth in six yaum (days or periods of time), and then He Istawa (rose above) the Throne. He knows what goes into the earth and what comes forth from it, what descends from the heaven and what ascends up to it. And He is with you (by His Knowledge) where so ever you may be. And Allah is the All-Seer of what you do. [Noble Quran 57:4]

We observe from these statements a very logical approach to understanding the nature of God without comparing Him to creation or putting Him in His creation.

Mera cut-and-paste från ett individ som med största sannolikhet inte förstår mycket av innehållet när detta berör rationella områden av existensen, och som redan har demonstrerat att h*n endast vill predika.
Citera
2013-01-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Vetenskapen har sannerligen inte bevis för allting, men religionen har inte bevis för någonting. Om gud skulle finnas, vem är då gud? Finns ju en del att välja på av de 1000-tals religioner som existerar.

Bevis har du överallt på Guds existens. Kollar du på en byggnad så kopplar din hjärna automatiskt till att det finns någon grundare till den. Eller om du kollar en bil, Toyota tex, så kopplar din hjärna till Japaner direkt. Men när det kommer till universum, hur allt ser ut, från dag till natt, kallt till varm, vaken en tid, sover en tid. Det finns tecken på Guds existens i princip allt. Har du någonsin tänkt över hur vi skapats.
Vi är den enda sedda varelsen med ett unikt medvetande, vi har denna unika förmåga att tänka just för att vi har "fria viljan".

Gud har skickat tusentals Profeter genom tiderna, det är därför du hittar så många olika religioner som oftast gått sin egen väg efter Profeternas död. Människan har lagt till och propagerat sin egen religion och därefter gått snett. Men Gud har nu skickat en Profet till hela mänskligheten, som vars ord vara till den sista timmen. Denna Profet bekräftar dom tidigare Profeterna och blev uppenbarad en Bok via Ark Ängeln Gabriel. Och sedans Profetens död, så är Koranen den samma då Gud själv lovade att han skulle bevara den och skydda den från korruption. Det finns bara en Koran, du hittar ingen annan även inom olika sekter. Den är en majoritet inom Islam som följs av över 90% av alla muslimer, återstående sekter är oeniga om Profetior och Profetens sägande. Men Koranen är densamma vart du än är på Planeten. Och det har funnits sedan Profetens död miljontals muslimer som memorerat Koranen helt, då Gud lovade att Koranen är lätt att förstå och att memorera.

Finns ingen Gud förutom Allah, och Profetens Muhammed(pbuh) är hans sändebud!
Citera
2013-01-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Mera cut-and-paste från ett individ som med största sannolikhet inte förstår mycket av innehållet när detta berör rationella områden av existensen, och som redan har demonstrerat att h*n endast vill predika.

Men är du trång i huvudet eller vadå. Om jag ska bevisa Guds existens, vad är då bättre än att använda källan till mitt bevis? Jag låter Gud tala för sig själv, då Koranen enbart är Guds ord!
Citera
2013-01-12, 12:47
Medlem
Citat:
Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Fast det tror vi ju inte. Det fanns så klart någonting vid Big Bang som orsakade händelsen. Exakt vad det var eller hur det såg ut kan vi förstås inte observera eller förstå på det sättet som vi kan mäta hur högt ett berg är. Men det finns ett antal vetenskapligt utförda modeller och teorier om det som du kan googla fram om du faktiskt är intresserad av universums tillkomst. Flera av dessa teorier är för svåra för mig men jag bedömer det ändå som högst sannolikt att någon av teorierna stämmer bättre än "skapelseberättelsen", som har väldigt dålig vetenskaplig trovärdighet. Det är inte därför helt omöjlig. Teoretiskt sett kanske den kan stämma, men sannolikheten är för låg. Det är ungefär som att jag skulle sätta hela min årsinkomst på 33,122 miljarder i ett roulettspel som har tusen miljarder spelfält medans sannolikheten för någon av Big Bang - teorierna är sanna är mer som att sätta pengarna på rött eller svart i vanlig roulette. Nu talar jag inte om verklig sannolikhet utan bara hur jag upplever olika teorier.

Citat:
Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.
Fast rent logiskt så tänker jag precis tvärtom. Just eftersom allt är så offantligt stort och komplicerat så är det omöjligt att tänka sig att en intelligent skapare i någon slags form har varit mer intelligent än all samlad intelligens som finns i hela Universum nu. Det blir nån slags oändlig intelligens och för mig är det omöjligt att förstå vad det skulle kunna vara eller hur det skulle kunna fungera eller se ut.. så därför har det ingen betydelse för mig även om du kunde bevisa att det är så. Din teori är meningslös för mig.
Citera
2013-01-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugfis
Är du en bög i en bur? (du får bara svara Ja eller Nej)

Nej, jag är inte den homosexuella personen.
Citera
2013-01-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolutintekanske
Och vem fan skapade gud då?

Läste du aldrig inlägget eller?

"Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in