2013-04-01, 13:56
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ett skämt är att påstå att universum är oändlig och och evig.

Det är inget påstående jag gjort. Jag påstod endast att du kunde byta ut gud mot ett evigt och oändligt universum.

Citat:
Citera mig vad jag skrev från början tack. Har inte sagt att Gud är av någonting.

Jag frågade dig vad du ska ha gud till om hen inte är någonting, då svarade du att gud inte är av någonting?
Citera
2013-04-01, 13:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan

Men det är lika fel att säga att gud är oändlig och evig enligt denna logik, eller hur?

Ja, håller med dig fullständigt. Det är fel att säga att Gud är oändlig och evig enligt denna logik. Men vad säger du om den logik som presenteras nedan:

Citat:

Definitioner:

Någonting = allt som har rum och tid.
ingenting = motsatsen till någonting.

Del 1.

Antagande 1: antag att ingenting leder till ingenting.
Antagande 2: antag att ingenting var före någonting.

Slutsats: ingenting blir resultatet

Hur ser det ut i verkligheten? Är ingenting resultatet? Nej.
Ingenting kan omöjligt vara först.

Del 2.

Antagande 1: Antag att någonting inte kan ge i upphov till sin egen existens.
Antagande 2: Antag att någonting inte fanns före sin existens.

Slutsats: Någonting kan inte vara först.

Enligt del 1 och del 2 kan varken ingenting eller någonting vara först.
Vad var först?
Svaret är enkelt: ett begrepp som är varken ingenting eller någonting. Kalla det för Gud om du vill.

Men enligt logiken ovan så är det rätt att säga att Gud (eller kalla det vad du vill) är evig och oändligt, håller du med?
Citera
2013-04-01, 14:09
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
De placeringar eller kronologi du ägnar dig åt vad gäller meta, har ingen förankring, detta p.g.a ordet ingenting, inte syftar på yttre rymd eller vad vi ej kommer åt; dvs död samt vårt ursprungliga ursprung, du kommer aldrig åt det, för ordet "igenting" syftar ENBART på vad sinnen kan uppfatta och tankarnas förmåga att få till hur skruvade "andemeningar" som helst.. att du inte förstår det lönlösa i att t.ex ´ha gud som referens, gud är enbart tre sammansatt bokstäver som permanentats - inget mer, simplare kan det inte bli m.a.o - världens största bluff-----> att ha gud som ett vapen och se mening i att ha gud som diskussionsunderlag ens, använd dig av vetenskapliga spänningar istället, det ger folk något av värde istället för den självhävdelse som du vill blåsa liv i, t.ex hämtar fanatisk fundamentalism mycket ur just sådana här skitlekar. Det är ju ett koncept att legalisera mäniskor att slippa ta del av livet... låta andra dra lassen och så kan du och andra mässa, i tron att det är ngt substantiellt.. får vara lite förankring i det hela men det finns inte, lika lite som att satan finns, det finns inte. Det finns däremot din vilja att skada.

Så jag tycker det är t.o.m destruktivt. Mest löjligt förstås, du som alla andra vill vinna något, ev. vill du ha mer lön... för ingenting då..

Ska inte sabotera din tråd mer... dvs den som inte finns. Det finns inga trådar, bara ord och siffror och människor som du tror är gudinnor och gudar?

Intressant inlägg, vad tror du inducerade eller orsakade universums existens? Universums existens orsakades av en verkan. Vad var denna verkan, enligt din mening?
Citera
2013-04-01, 14:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Det är inget påstående jag gjort. Jag påstod endast att du kunde byta ut gud mot ett evigt och oändligt universum.

Hur ska jag byta ut Gud mot ett "evigt och oändligt universum" när det "eviga och oändliga universum" inte finns.

Citat:
Jag frågade dig vad du ska ha gud till om hen inte är någonting, då svarade du att gud inte är av någonting?

Jag kanske är otydligt, men jag menar att Gud inte är någonting eller av någonting.
Någonting har jag redan definierat som har både tid och rum. Ett exempel är ett objekt i universum (planet, galax, atom osv).
Citera
2013-04-01, 14:21
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ja, håller med dig fullständigt. Det är fel att säga att Gud är oändlig och evig enligt denna logik. Men vad säger du om den logik som presenteras nedan:

Men enligt logiken ovan så är det rätt att säga att Gud (eller kalla det vad du vill) är evig och oändligt, håller du med?

Ehm, såg du din egen del två?

"Antagande 1: Antag att någonting inte kan ge i upphov till sin egen existens.

Slutsats: Någonting kan inte vara först."

Alltså, gud kan inte ge upphov till sin egen existens, alltså fanns inte gud före sin existens. Alltså måste gud ha skapats. Vem/vad skapade då gud?

Jag har aldrig fattat argumentet att universum minsann måste ha en skapare, en början, och en orsak, men gud, något totalt obevisbart, är givetvis oändlig och evig.

Det är lite "min pappa är starkare" i dagissandlådan över det.
Senast redigerad av Snorlyktan 2013-04-01 kl. 14:25.
Citera
2013-04-01, 14:32
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Hur ska jag byta ut Gud mot ett "evigt och oändligt universum" när det "eviga och oändliga universum" inte finns.

Har du bevis på det? Du säger att det är en teori, men det är inte ditt gudsbevis?

Citat:
Jag kanske är otydligt, men jag menar att Gud inte är någonting eller av någonting.
Någonting har jag redan definierat som har både tid och rum. Ett exempel är ett objekt i universum (planet, galax, atom osv)

Så varför svarar du inte på frågan: vad ska du med gud till om hen inte är någonting?
Citera
2013-04-01, 14:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
De placeringar eller kronologi du ägnar dig åt vad gäller meta, har ingen förankring, detta p.g.a ordet ingenting, inte syftar på yttre rymd eller vad vi ej kommer åt; dvs död samt vårt ursprungliga ursprung, du kommer aldrig åt det

Vad tycker du är svårt med begreppet ingenting?

Du förstår begreppet ingenting om du försöker förstå vad någonting betyder.

Någonting har både tid och rum. Exempel planet, människa, växt osv.

Ingenting är helt enkelt avsaknaden av någonting.

Nog med det. Vad anser du om att ingenting var den allra första tillståndet? Hoppas att frågan är tydlig? Kan förklara ännu tydligare om du inte förstår .

Citat:
Ska inte sabotera din tråd mer... ?
Det är inte min tråd.
Citera
2013-04-01, 14:51
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ehm, såg du din egen del två?

"Antagande 1: Antag att någonting inte kan ge i upphov till sin egen existens.

Slutsats: Någonting kan inte vara först."

Ja, jag har sett del två. Det verkar som att du säger att Gud är någonting, vilket är motsatsen till vad jag säger. Jag säger att Gud består varken av någonting eller ingenting. Hoppas att detta är tydligt?
Gud är alltså ett begrepp som varken är någonting eller ingenting, kalla det för X om du vill.
Ett förtydligande exempel: Ett äpple är varken en banan eller en apelsin. Det du påstår i det här exemplet är att ett äpple är en banan eller en apelsin.

Citat:
Alltså, gud kan inte ge upphov till sin egen existens, alltså fanns inte gud före sin existens. Alltså måste gud ha skapats. Vem/vad skapade då gud?

En väldigt bra fråga. Svaret på frågan får du om du läser och förstår det presenterade beviset noggrant.

Citat:
Jag har aldrig fattat argumentet att universum minsann måste ha en skapare, en början, och en orsak, men gud, något totalt obevisbart, är givetvis oändlig och evig.

Jag lovar dig att du kommer att förstå det, bara du lägger din tid och energi på att förstå beviset. Behöver du ytterligare förklaring säg bara till.
Citera
2013-04-01, 14:54
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ja, jag har sett del två. Det verkar som att du säger att Gud är någonting, vilket är motsatsen till vad jag säger. Jag säger att Gud består varken av någonting eller ingenting. Hoppas att detta är tydligt?
Gud är alltså ett begrepp som varken är någonting eller ingenting, kalla det för X om du vill.
Ett förtydligande exempel: Ett äpple är varken en banan eller en apelsin. Det du påstår i det här exemplet är att ett äpple är en banan eller en apelsin.

En väldigt bra fråga. Svaret på frågan får du om du läser och förstår det presenterade beviset noggrant.

Jag lovar dig att du kommer att förstå det, bara du lägger din tid och energi på att förstå beviset. Behöver du ytterligare förklaring säg bara till.

Aha, så för att få ditt gudsbevis att fungera så säger du att gud varken finns eller inte finns?
Citera
2013-04-01, 15:16
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Har du bevis på det? Du säger att det är en teori, men det är inte ditt gudsbevis?

Bevis på att "det oändliga och eviga universum" inte existerar? Inte så svårt.
Vi gör antaganden för att komma fram till en slutsats och se till om den har stöd i verkligheten.

Antagande 1: Antag att ett evigt och oändligt universum existerar.
Antagande 2: Antag att detta universum har både tid och rum.
Antagande 3: Antag att tid har en början.

Slutsats: i och med att tid har en början så kan det eviga universumet inte vara evigt, någon gång måste den ha startat.

I verkligheten finns inget universum som är evig (bara i teorin). Antagande1 har därför ingen verklighetsanknytning.

Citat:
Så varför svarar du inte på frågan: vad ska du med gud till om hen inte är någonting?
Jag har redan svarat på din fråga. Återigen Gud är inte någonting. Det behöver inte betyda att han inte existerar.
Citera
2013-04-01, 15:20
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Klämma in något? Så du påstår bara att någonting eller ingenting finns. Finns det inget tredje alternativ? Försök förstå del1 och del2 i beviset ovan så ska du se att det måste finnas ett tredje alternativ som varken är någonting eller ingenting.

Vi kan anta att tid och rum alltid funnits. vad betyder det att tid har alltid funnits enligt dig? Om tid har alltid funnits då har den ingen början, håller du med?

Nästa fråga till dig: håller du med att ingenting kan omöjligt vara först?

Jag har inte påstått något alls men anser att du krymper utrymmet eftersom dina antaganden bygger på en viss ordning med en given slutsats. Det är du som för in begreppen och vill få acceptans för det och hur de förhåller sig till varandra. Varför anser du att det bara ska finnas ett tredje alternativ till dessa ytterligheter? Varför inte 5 alternativ emellan som då ska förklara uppkomsten av någonting?

Vad har vi för anledning att misstänka att det finns eller har funnits tillstånd som kan betraktas som ingenting. För ingenting borde väl då anses vara ett icke-tillstånd. Mig veterligen så har ingen hävdat att ingenting skapat någonting, förutom troende som ska försöka beskriva icke-troendes inställning till livets uppkomst.
Citera
2013-04-01, 15:21
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Fast det är ju grundat på antaganden, vad har de då för märkvärdighet för oss?

precis, du har alldeles rätt. Man gör antaganden för komma fram till en slutsats, och se om det har någon koppling till verkligheten eller inte.

Utan några antagande kommer man ingen vart. Presentera du några antagande och slutsatser så kan vi diskutera dess rimlighet och validitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in