2013-01-17, 16:51
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
problemet är att elektroner sägs vara negativa, och protoner positiva, så elektronerna borde falla på atomkärnan, men de gör inte det, för att alla partiklar är både negativa och positiva, precis som mytologierna säger, att yin och yang finns i allt. utan två balanserande krafter överallt skulle universum inte fungera/finnas.
Elektroner och protoner har inte samma laddning. Elektroners rörelse är nog rätt komplext, och jag är verkligen ingen expert, men klassisk mekanik verkar inte vara speciellt tillämpbart på dess rörelse. Istället arbetar man med vågfunktioner för att räkna ut var, runt atomkärnan elektronerna sannolikt befinner sig.
Citat:

samma kraft verkar på atomär nivå som på planetär nivå, det är bara att kraften blir svagare när distansen ökar, så fysiker kallar det för en annan kraft.

.
Nej, det är inte samma kraft (även om gravitationen även verkar på dessa skalor). Framförallt har vi stark och svag kärnkraft att göra med på dessa skalor. Någon får gärna komplettera eller rätta
Citera
2013-01-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Elektroner och protoner har inte samma laddning.
om de hade motsatt laddning så borde de attraheras av varandra, och atomen skulle inte fungera.

Citat:
Nej, det är inte samma kraft
självklart inte enligt modern vetenskap... men jag pratar ju om vad mytologier säger, och deras unified field theory där det bara finns en kraft.
Citera
2013-01-17, 17:43
Medlem
wootens avatar
Citat:
om de hade motsatt laddning så borde de attraheras av varandra, och atomen skulle inte fungera.
Jag kan inte förklara det bättre än vad som görs på denna sida:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektronkonfiguration
Det finns helt enkelt ett minsta tillåtet energitillstånd/nivå. Men iom elektronmolnet och vågfunktionerna så kommer elektronen att spendera tid i atomkärnan, men detta är inte statiskt tillstånd. Som sagt. Det är nog svårt att intuitivt förstå detta, då den klassiska mekaniken går bort för att förklara detta.

Citat:
självklart inte enligt modern vetenskap... men jag pratar ju om vad mytologier säger, och deras unified field theory där det bara finns en kraft.
Jag svarade på ditt tidigare uttalande där du sade att det var samma kraft.
Senast redigerad av wooten 2013-01-17 kl. 17:46.
Citera
2013-01-17, 17:47
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
och deras unified field theory där det bara finns en kraft.

Det är det där unified stringfield eller field theory som kottski tycker är ett skämt..

Jag skulle föreslå att inte slösa tid på dom som skrattar åt Einstein bara för att dom inte förstår.

Som tex. den där Dr Michou som kom på stringteorin.. Han verka helt vilsen när han räknade med Einsteins beräkningar och fick fram ett oändligt stort nummer som beskriver universum, hans förklaring är att Einstein räknat fel, för så kan det gå när man som Dr Michou lever i en medelstor mental låda där allt utvecklas genom evolution, tillåmed galaxer och det där unified stringfield där ingenting stämmer, INTE ENS GRAVITATION.. Det har utvecklas genom evolution, för allt har utvecklas från evolution och intelligens existerar inte i naturen trots att dessignerna är mycket mer avancerade än allt vi människor kan skapa..

Så Elsydemon, ignorera dom där kottski och dom som aldrig nånsin kommer att kunna förstå nånting annat än det staten säger är verklighet och att användandet av hjärnan inte är nödvändigt eftersom statens anställda "experter" har alla åsikter åt dom så dom aldrig behöver använda hjärnan så dom förstår hur illa dom blir juckade i rumpan av staten dagligen..

Bevis för intelligens/gud finns överallt som jag sagt från början, men dom kommer inte se det för dom har fullt upp med att klamra sig fast vid evolutionteorin och monstret som lurat i dom skiten för att dom ska bli kontrollerbara och ignorera sina egna krafter och vad dom är, och tex. att robotar och mskiner kan göra 97% av alla arbeten som existerar, dom är dom människorna som kommer användas som slavar trots at robotar finns, dom kommer göras om till robotar för dom förstod inte att dom var lurade..

Kottski är beviset för motsaten till gud..
En grovt manipulerad slav som inte bara accepterar atthan är en slav, han vill att alla andra ska slava också innan han börjar använda hjärnan eller får en åsikt om sina ägare som får han att arbeta i onödan..

ujujuj det där är tabu i Sverige, för här ska alla vara lyckliga slavar som inte har några åsikter, och staten för göra lite som dom vill för dom gör nog sitt bästa trots allt..

Ge upp clownerna och rädda dig själv edysdemon..

kram
Citera
2013-01-17, 17:56
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det är det där unified stringfield eller field theory som kottski tycker är ett skämt..

Jag skulle föreslå att inte slösa tid på dom som skrattar åt Einstein bara för att dom inte förstår.

Som tex. den där Dr Michou som kom på stringteorin.. Han verka helt vilsen när han räknade med Einsteins beräkningar och fick fram ett oändligt stort nummer som beskriver universum, hans förklaring är att Einstein räknat fel, för så kan det gå när man som Dr Michou lever i en medelstor mental låda där allt utvecklas genom evolution, tillåmed galaxer och det där unified stringfield där ingenting stämmer, INTE ENS GRAVITATION.. Det har utvecklas genom evolution, för allt har utvecklas från evolution och intelligens existerar inte i naturen trots att dessignerna är mycket mer avancerade än allt vi människor kan skapa..

Så Elsydemon, ignorera dom där kottski och dom som aldrig nånsin kommer att kunna förstå nånting annat än det staten säger är verklighet och att användandet av hjärnan inte är nödvändigt eftersom statens anställda "experter" har alla åsikter åt dom så dom aldrig behöver använda hjärnan så dom förstår hur illa dom blir juckade i rumpan av staten dagligen..

Bevis för intelligens/gud finns överallt som jag sagt från början, men dom kommer inte se det för dom har fullt upp med att klamra sig fast vid evolutionteorin och monstret som lurat i dom skiten för att dom ska bli kontrollerbara och ignorera sina egna krafter och vad dom är, och tex. att robotar och mskiner kan göra 97% av alla arbeten som existerar, dom är dom människorna som kommer användas som slavar trots at robotar finns, dom kommer göras om till robotar för dom förstod inte att dom var lurade..

Kottski är beviset för motsaten till gud..
En grovt manipulerad slav som inte bara accepterar atthan är en slav, han vill att alla andra ska slava också innan han börjar använda hjärnan eller får en åsikt om sina ägare som får han att arbeta i onödan..

ujujuj det där är tabu i Sverige, för här ska alla vara lyckliga slavar som inte har några åsikter, och staten för göra lite som dom vill för dom gör nog sitt bästa trots allt..

Ge upp clownerna och rädda dig själv edysdemon..

kram
Ehm, jag har inte yttrat mig om "unified strinfield theory"... Den finns nämligen inte.
Det heter unified field theory.
I en sådan är man inte heller ute efter att säga att det är endast en kraft som verkar. Man försöker bara få en teori som fungerar på alla områden inom fysiken. Både på kvantnivå och i situationer som singulariteter. Ungefär något sådant här. Jag har inte så mycket kunskap inom detta ämnet så jag kan ha fel och jag tänker inte yttra mig något mer för jag vet att jag inte vet.

Till skillnad från dig kpp, som yttrar väldigt mycket om saker du kan väldigt lite om.
Citera
2013-01-17, 18:00
Medlem
baylifes avatar
och folk tycker vi ska legalisera droger. Mjo visst. 9+ miljoner KPP, nej tack.
Citera
2013-01-17, 18:09
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
och folk tycker vi ska legalisera droger. Mjo visst. 9+ miljoner KPP, nej tack.

Hahahahaaa och folk tycker vi ska fortsätta kriga mot plantor och svampar.. i dommedagstider?

Nejtack du jag står på rätt sida om den linjen som du står på fel sida om och säger att gud / naturen tillverkat plantor och svampar som inte skulle vara där, och därför är dom förbjudna..

Lycka till med kriget!!!

Kram
Citera
2013-01-17, 19:41
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Ehm, jag har inte yttrat mig om "unified strinfield theory"... Den finns nämligen inte.
Det heter unified field theory.
I en sådan är man inte heller ute efter att säga att det är endast en kraft som verkar. Man försöker bara få en teori som fungerar på alla områden inom fysiken. Både på kvantnivå och i situationer som singulariteter. Ungefär något sådant här. Jag har inte så mycket kunskap inom detta ämnet så jag kan ha fel och jag tänker inte yttra mig något mer för jag vet att jag inte vet.

Till skillnad från dig kpp, som yttrar väldigt mycket om saker du kan väldigt lite om.

Ja, "unified field theory" eller "grand unified theory" som det också brukar benämnas syftar framför allt till en teori som slår samman gravitationen med de tre övriga krafterna(starka och svaga kärnkraften och elektromagnetismen). Alltså en formel som kan användas både på mikro- och makronivå. Huruvida den ska klara beräkningar i en singularitet låter jag vara osagt, men jag tror inte att det är ett krav.

Pungen syftar antagligen på strängteori utan att i vanlig ordning ha någon som helst aning om vad han pratar om.

Edit:

Jag ber om ursäkt, jag har tydligen rört till det märkte jag när jag kontrollerade. "Unified field theory" och "grand unified theory" är inte samma sak. Det jag pratar om är "grand unified theory" och "the theory of everything"
Senast redigerad av CannonDorf 2013-01-17 kl. 19:51.
Citera
2013-01-17, 20:03
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Edit:

Jag ber om ursäkt, jag har tydligen rört till det märkte jag när jag kontrollerade. "Unified field theory" och "grand unified theory" är inte samma sak. Det jag pratar om är "grand unified theory" och "the theory of everything"

Oroa dig inte. Oppositionen ligger oerhört långt före i fadäsligan. Pungen ligger inom topp-tio, jag lovar.
Citera
2013-01-17, 20:54
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Ja, "unified field theory" eller "grand unified theory" som det också brukar benämnas syftar framför allt till en teori som slår samman gravitationen med de tre övriga krafterna(starka och svaga kärnkraften och elektromagnetismen). Alltså en formel som kan användas både på mikro- och makronivå. Huruvida den ska klara beräkningar i en singularitet låter jag vara osagt, men jag tror inte att det är ett krav.

Pungen syftar antagligen på strängteori utan att i vanlig ordning ha någon som helst aning om vad han pratar om.

Edit:

Okej men då har jag ju en hum om vad det är. Jag försöker ha ett ödmjukt förhållningssätt till det hela. Jag förstår inte hur kpp kan sitta och skriva om saker som inte de som har bäst förståelse för ämnet inte riktigt fattar...

Strängteori är väl bara teoretiskt och man har inte någon som helst sätt att experimentellt testa detta. Den kräver väl en massa extra dimensioner?

Men det som är så lustigt är ju att kpp använder detta som ett bevis för gud men om man nu finner någon sorts teori "om allt" som fungerar är ju gud väldigt rudimentär.
Senast redigerad av koffski 2013-01-17 kl. 20:57.
Citera
2013-01-17, 21:27
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Okej men då har jag ju en hum om vad det är. Jag försöker ha ett ödmjukt förhållningssätt till det hela. Jag förstår inte hur kpp kan sitta och skriva om saker som inte de som har bäst förståelse för ämnet inte riktigt fattar...

Strängteori är väl bara teoretiskt och man har inte någon som helst sätt att experimentellt testa detta. Den kräver väl en massa extra dimensioner?

Men det som är så lustigt är ju att kpp använder detta som ett bevis för gud men om man nu finner någon sorts teori "om allt" som fungerar är ju gud väldigt rudimentär.

Jag har läst en del om det, men det var ett tag sen, så informationen har blandats runt lite i huvudet

Strängteori är just nu i stort sett pseudovetenskap, det den förutspår går inte att observera (hittills iaf). Ambitionen är att den ska leda till en "theory of everything", men den är i dagsläget fortfarande ganska outvecklad även fast den funnits i 40 år eller vad det nu är. Ja strängteori kräver 10 eller 11 dimensioner, jag minns inte vilket såhär på rak arm. De extra dimensionerna ska såvitt jag minns i så fall finnas djupt inuti elementarpartiklar och utgöras av antingen öppna eller stängda vibrerande "strängar". Det ska dock tilläggas att det m h a strängteorin faktiskt har gjorts iaf matematiska framsteg (minns inte specifikt vad), så något har den iaf bidragit med.

De verkar ha fått det lite om bakfoten att det skulle påvisa att det i så fall bara finns en kraft, för det är inte alls vad det implicerar. Alla fyra krafter kommer fortfarande att finnas, de kommer bara innefattas i en enda formel, om man nu lyckas. Och även om det nu hade betytt att det bara funnits en enda kraft så ser jag inte riktigt kopplingen mellan det och en gud heller.
Citera
2013-01-17, 23:24
Medlem
KungPungPats avatar
nämen är det inte självaste intelligensförnekarna som väntar på sin domm i dommedagstider..

jag får helt enkelt nöjja mig med att jag kanske pickat hål på era mentala lådor så ni kan se verkligheten genom ett litet hål.

Det är fortfarande lika irriterande roligt att det är ni som tror på fejkreligioner och onda människor/utomjordingar som kommit på att evolutionsteorin är förklaringen på allt..
Ni är dom människor som köpte lögnen som bestämmde vad resten av erat liv kommer att innebära.

Och ni skrattar så gott åt krig mot plantor, svampar och knarkare, utan nån som helst aning att ni kommer bli dömmda utifrån era energier i kroppen och vad ni "gillar" att kriga mot, ni förstår nog innerst inne att ni gjort bort er totalt och att ni omedvetet accepterat att bli slavar för resten av era liv, och gör dom om er till robotar så blir era kroppar fängelset som aldrig tar slut..

Och det är exakt vad som händer och exakt vad ni ignorerar, det är mycket viktigare för er att ställa er bakom svenska kyrkan i kampen mot cannabis och svampar precis som att ni behöver lära er en extrem läxa om varför intelligensen som existerar tillåmed i er, gillar inte krig mot knarkare eller plantor..

Det var dom kristna och dom korrupta som ni stod bakom, tills dommen ni ignorerade delades ut, och det är helt okej för mig, ni tog en annan väg än mig helt enkelt och ni får en annan läxa..

Sen kan ni sitta där och vara arga på er själva för att ni inte tog åt er av nån sanning som KPP skrev innan dommen brakade igenom fönstret och åt upp er för att det är exakt vad ni gått med på genom att gå emot eran egen natur och empati..

Så fortsätt kriga mot plantor gott folk, ställ er bakom svenska kyrkan som går emot naturen för dom tror att gud vill det..

Och fortsätt ignorera intelligensen i alla designer runt om er, för vem bryr sig ärligt talat vad ni vet, för eran tro är vad ni vet och därför vet ni ingenting annat än vad staten tycker att ni får "veta"..

Så lycka till, åter igen.

KRam
Senast redigerad av KungPungPat 2013-01-17 kl. 23:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in