2013-01-12, 18:43
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Nej, frågan om Guds existens är inte förenad med två alternativ. Jag kan till exempel välja att omformulera frågan till: Är frågan om Guds eventuella existens viktig för mig? På den svarar jag nej. Därför blir din fråga irrelevant.

Däremot kan det såklart finnas en objektiv sanning, som medger att Gud existerar eller inte. Det är fortfarande irrelevant.
Citera
2013-01-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Samt, vem stoppar mig från att definiera Gud som skapad?
logiken och språkets meningsfullhet: https://www.flashback.org/sp41437963
Citera
2013-01-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Ja i vanlig ordning är det inte debatt man är ute efter utan det är predikan det handlar om. Jag skall berätta hur det ligger till och tänker inte bemöda mig med att bemöta era argument.

-Allah är störst bäst och vackrast och Koranen är en ofelbar källa till vetenskap!
-Nej jag håller inte med och är är varför.......
-Du har fel, Allah är bäst, hej då!

Det är tråkigt, men så här brukar var enda argumentation med de frälsta se ut. :/
Ofta kommer de med en rad felaktiga påståenden, som man bemöter och kritiserar. Då kommer det inte svar på ens kritik som man skulle kunna tro, utan en bombningen av ny (lika felaktig) info.

Jag misstänker att det är som så att de har någon form av dekret från sin församling att de ska ut och presentera sin desinformation för hedningar, bara de presenterat (des)informationen så har de uppfyllt sin religiösa plikt, sen är det upp till oss hedningar om vi vill se "sanningen" eller om vi fortsätter ljuga för oss själva. Dvs de behöver och vill egentligen inte diskutera sina påståenden.
Av den anledningen brukar aldrig såna här diskussioner komma någon vart.
Citera
2013-01-12, 18:47
Medlem
Tom.Bombadills avatar
[quote=D-v-s-G
Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?[/QUOTE]
Jag är inte ateist, men oavsett om man är religiös eller inte så kom ju någonting av ingenting.
Citera
2013-01-12, 18:48
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
grekerna attribuerade inte något specifikt "x" som odelbart, så du har fel. samma sak med gud.
Jag skrev 'Grekerna gjorde ett a-priori antagande som attributreades ett ting, vilket visade sig vara fel, '. Jag sa aldrig att grekerna attribuerade ett specifikt x att vara odelbart.

Citat:
det finns ingen specifik definition på gud, hen är bara definierad som skaparen.
Bra, då har vi det klart för oss att vi inte genom att definiera Gud som oskapad kan härleda att Gud är oskapad.
Senast redigerad av baylife 2013-01-12 kl. 18:55.
Citera
2013-01-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Bombadill
Jag är inte ateist, men oavsett om man är religiös eller inte så kom ju någonting av ingenting.
inte nödvändigtvis, någonting kan ju ha funnits för evigt. termodynamikens första lag säger ju att energi kan inte skapas eller förstöras, så något måste ha alltid funnits.
Citera
2013-01-12, 18:51
Medlem
baylifes avatar
Citat:
att definiera skaparen som skapad är nonsens. gud är namnet som vi har gett skaparen, så du kan inte hitta på andra definitioner, annars blir språket meningslöst. det som skapade allt kan inte ha varit skapad själv, för att då skulle det per definition inte vara skaparen.
Vad jag motsatte mig var att definiera Gud som 'oskapad'. Det vore 'begging the question'. Om du anser att det är en valid definition så stoppar inget mig från att definiera han som 'skapad'. Vad stoppar en skapare av 'x' att inte själv vara skapad? Det är där problemet ligger. Att endast definiera han som 'oskapad' löser inte problemet.
Senast redigerad av baylife 2013-01-12 kl. 18:56.
Citera
2013-01-12, 18:51
Medlem
Citat:
att definiera skaparen som skapad är nonsens. gud är namnet som vi har gett skaparen, så du kan inte hitta på andra definitioner, annars blir språket meningslöst. det som skapade allt kan inte ha varit skapad själv, för att då skulle det per definition inte vara skaparen.

Nja, gud kan också definieras som den beteckning en viss grupp människor (religiösa) har givit åt en kraft de tror ligger bakom skapelsen.
Om jag inte delar den synen på hur skapelsen gått till och inte erkänner denna krafts existens i verkligheten utan anser att denna kraft bara existerar i huvudet på de som hävdar existensen, så kan jag således definiera gud som skapad.

edit: "denna krafts existens i verkligheten"
Senast redigerad av pajabbat 2013-01-12 kl. 18:54.
Citera
2013-01-12, 18:56
Medlem
Citat:
Jag skrev 'Grekerna gjorde ett a-priori antagande som attributreades ett ting, vilket visade sig vara fel, '. Jag sa aldrig att grekerna attribuerade ett x att vara oskapat.
jag sa aldrig heller att du har sagt "att grekerna attribuerade ett x att vara oskapat". sen så kunde du ju aldrig demonstrera varför det var fel av grekerna att göra ett a-priori antagande. du bara sa att det visade sig vara fel, utan att visa på vilket sätt det visade sig vara fel. du gav inga argument till varför det var fel att anta att det finns odelbara partiklar.

Citat:
Vad stoppar en skapare av 'x' att inte själv vara skapad?
logiken och definitionen av skaparen. om något är skapat så är det inte skaparen av allting (gud).
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-12 kl. 19:01.
Citera
2013-01-12, 18:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är ju det felslutet är. Att attribuera något en definition a-priori.

Citat:
varför är det fel att anta att det finns partiklar som är odelbara? om materia vore delbart i oändligheten så skulle det ju vara en oändlig regress, vilket skulle innebära att materia är inte gjord av något, så det måste väl finnas fundamentala odelbara partiklar (kvarkar, elektroner?) som ger materian dess soliditet?

Såsom jag förstår Baylife, då presenterade han en analogi, som skulle demonstrera det värdelösa i a priori-antagande.

Du verkar ha grävd dig ner i detaljerna i denna analogi och har tydligen inte förstått syftet med den.
Senast redigerad av Bogomil 2013-01-12 kl. 19:15.
Citera
2013-01-12, 18:57
Medlem
darjeengs avatar
Om gud finns har den INGET med religionerna på våran jord att göra, den skulle stå ovan kristendom och all sån där skit vi använder för att skapa krig.

GUD ÄR EN SAK MEN RELIGIONER KAN DRA TILL SKOGEN!
Citera
2013-01-12, 19:04
Medlem
baylifes avatar
Citat:
jag sa aldrig heller att du har sagt "att grekerna attribuerade ett x att vara oskapat". sen så kunde du ju aldrig demonstrera varför det var fel av grekerna att göra ett a-priori antagande. du gav inga argument till varför det var fel att anta att det finns odelbara partiklar.
Jag sa inte att själva a-priori antagandet var fel, dock är det inget ur logisk synpunkt som motbevisar existensen av en oändlig regress. Det enda jag motsatte mig var att attribuera ett specifikt 'x' utifrån ett a-priori antagande.

Citat:
logiken och definitionen av skaparen. om något är skapat så är det inte skaparen av allting (gud).
och inget stoppar en från att postulera en oändlig regress av entiteter som skapar varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in