Ok det är ingen fara att det var länge sedan, respekterar det du lärt dig.

Det räcker med att du skriver lite av det du kommer ihåg så tror jag att jag snappar upp på vad du åsyftar som du själv tänker att jag bör göra. Jag vet själv inte alla bibelcitat och verser etc men kan söka på dem i Esword. vet ungefär hur texten går.
Till att börja med så vet jag ingenting om att något har slätats ut i bibeln. Men Jesus "bannar" fortfarande prästerskapet hårt men av en helt annan anledning, för att de var hycklare, menedare, ovilliga att höra. Det var faktiskt tvärt om som du säger, Det var fariseerna som ville följa lagen och stena en äktenskapsbrytare medan Jesus gick in och sa "Den som är utan synd må kasta första stenen på henne." och efter att alla gick så sa Jesus, "Inte heller jag dömer dig, gå och synda inte mer" Joh 8:3-12
Ja du har rätt i att ingenting i GT är bortplockat, dvs inte ett jota (pricken över ett i)
Och jag förstår att du kan vara förvirrad över detta. Till texten du hänvisar.
Mat 5:17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.
Mat 5:18 Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett.
Mat 5:19 Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.
Mat 5:20 Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket.
Jesus är klar med att synd fortfarande är brott mot lagen:
Mar 10:17 När Jesus fortsatte sin vandring, sprang en man fram, föll på knä för honom och frågade: "Gode Mästare, vad skall jag göra för att ärva evigt liv?"
...
10:19 Buden känner du: Du skall inte mörda, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån någon det som är hans, Hedra din far och din mor."
men han slutar inte där.
Jesus säger att han inte kommit för att upphäva lagen, utan för att fullborda den. (indirekt i sig själv)
Detta är en del av evangeliet, och Judarna lär förstå det bättre än oss. Men Jesus bar det ok som krävdes av människor att bära. När vi inte klarade det, så klarade Jesus det.
En annan dimension av vad han säger är att han höjer ribban rejält.
Det är så att syndens lön är döden, bibeln är väldigt klar över detta, och vi bör ta detta allvarligt. Det är så allvarligt att ingen människa kan göra något åt det, Gud måste själv göra något åt det, och gör det också.
Och här är evangeliet min vän, Jesus tog straffet som vi förtjänar även här. Oavsett om det är äktenskapsbrytare eller mördare (vilket du var enligt Jesus bara du säger om din broder
rhaka dvs du är värdelös! Han är skyldig till helvetet.)
I Jesus så är hela lagen och profeterna fullbordad, han höll lagen perfekt, han tog straffet som vi förtjänade trots att han inte förtjänade det.
Och om nu straffet är lagt på honom, allt! så behövs inte längre någon människa straffas med döden.
Rom 6:23 Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.
Rom 3:19 Men vi vet att allt vad lagen säger, det talar den till dem som har lagen, för att var mun skall stoppas till och hela världen stå med skuld inför Gud.
Rom 3:20 Ty ingen människa förklaras rättfärdig inför honom genom laggärningar. Genom lagen ges insikt om synd.
Rom 3:21 Men nu har utan lagen en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittnar om,
Rom 3:22 en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Ty här finns ingen skillnad.
Rom 3:23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud,
Rom 3:24 och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem.
Till sist. för att visa på att Jesus faktiskt tog straffet, en mycket välkänd messiasprofetia från Jesaja, läs gärna hela kapitel 53 och jämför med Jesus så finner du mycket stora likheter.
Jes 53:5 Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull.
Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.
Jes 53:6 Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg,
men all vår skuld lade HERREN på honom.
Det där med att han anklagar föräldrarna för att inte stena barnen är något nytt för mig. Jag tror du får referera till det i alla fall, kan inte komma på någon text alls angående det. inte heller det att Jesus hänvisar till att döda grannarna, har aldrig hört talas om det heller.
men angående barnen:
Mar 10:13 Man bar fram små barn till Jesus för att han skulle röra vid dem. Men lärjungarna visade bort dem.
Mar 10:14 När Jesus såg det blev han upprörd(rörd till det innersta) och sade till dem: "Låt barnen komma till mig och hindra dem inte! Ty Guds rike tillhör sådana.
Angående grannarna: Luk 10:33
Vidare till främlingsfientligheten vilket jag antar du menar matt 15:22 f.f så handlar det inte om främlingsfientlighet utan Jesus prövar kvinnan som kom. Hon fick dessutom som hon ville (hennes barn helat). Jesus berömde henne för hennes stora tro.
Ett annat exempel på hur Jesus bryter mot trenden i främlingsfientlighet är Joh 4:9, Jesus säger till henne att frälsningen kommer från Judarna (hon var samarit och judarna umgicks inte med samariter(vilka var orena)). Och så säger han även:
Joh 4:20 Våra fäder har tillbett på detta berg, och ni säger att den plats där man skall tillbe finns i Jerusalem."
Joh 4:21 Jesus svarade: "Tro mig, kvinna, den tid kommer, då det varken är på detta berg eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern.
Vilket indikerar på att Jesus här hänvisar till att det inte bara handlar om att frälsningen kommer gälla Judarna (12 stammarna) endast utan faktiskt alla som tillber i ande och sanning. Joh 4:22 och vidare.
Det får räcka för nu.