2012-05-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, men säg det till de religiösa som ständigt försöker hitta externa bevis för att just deras religion är rätt.

Det enda försvaret för en religiös tro är fortfarande att man gör ett s.k. leap of faith...
Det jag upplever på detta forum är att ateister angriper de religiösa och inte tvärtom. När det gäller strider mellan religionerna, så kommer de snart att sluta, då religioner i deras nuvarande form håller på att bli överflödiga. Det som blir kvar...... är GUD, vår älskade Skapare.
Citera
2012-05-30, 23:10
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Det jag upplever på detta forum är att ateister angriper de religiösa och inte tvärtom. När det gäller strider mellan religionerna, så kommer de snart att sluta, då religioner i deras nuvarande form håller på att bli överflödiga. Det som blir kvar...... är GUD, vår älskade Skapare.
Känns som jag läst den övertygelsen i texter daterade allt från antika rom och framåt.
Citera
2012-05-31, 17:56
Medlem
Mankas avatar
http://www.near-death.com/experiences/evidence02.html

Detta och denna hemsida överlag är oerhört intressant för mig i alla fall. Alla kommer någongång i sitt liv att få vara med om en Nära Döden Upplevelse, om slutet är nära, ja om inte förr. Så om vi fortsätter leva i detta tillstånd eller om det bara är tillfälligt pga en döende hjärna återstår att se för var och en av oss. Oberoende om Gud kan bevisas eller inte är det viktigt att visa kärlek till Gud och till människor runt omkring oss.

Denna Gud i denna berättelse sade (om ni inte orkar läsa själv) att "Vill du inte följa med mig, varför gråter du?". Denna person sade till denna Gud: "Jag får inte se min son växa upp". Då sa Guden tillbaka: "Jag skall göra dig helt återställd så att du får vara med om din pojks uppväxt"! Detta tycker jag är så fint, och det finns så mycket att utforka rent andligt. Det är/kanske är en process som ständigt pågår att vi skall lära oss det rätta sättet för att komma till en så hög nivå som möjligt i våra liv.

Kan samtidigt berätta om en tant jag stötte på. Då jag kom gående såg hon mig och lade upp händerna och började prata med Gud och det kom det mest fantastiska tillstånd i mitt inre jag någonsin fått vara med om. Hon började sitt prat med att blunda och lägga upp händerna diskret och sade något som började på "J", minns inte om det var Jesus, Jahve, Jehova, Jesaja, eller vad det var. Jag glömde så snabbt vad hon sa för jag var helt innesluten i denna 10 sekunders "himmelska" ro, eller vad det nu var för ro. Detta bidrag bland många bevisade Gud för mig.
Citera
2012-05-31, 18:20
Medlem
Mankas avatar
http://newsweek.washingtonpost.com/onfaith/panelists/deepak_chopra/2010/04/is_consciousness_connected_to_the_fine_structure_o f_the_universe.html

En till länk att spekulera och filosofera kring. Materia är, om man inte går in i detalj, isolerade partiklar. Men zoomar man in så kan en stjärna ha kontakt med en annan stjärna som jag läste någonstans, eller såg på TV då det handlar om kvantmekaniken. Information kan inte bevisas vara endast isolerade till elektricitet i hjärnan med tanke på medvetande och känslor, utan information inom kvantmekaniken finns mycket att forska i ännu.
Citera
2012-05-31, 18:42
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
http://newsweek.washingtonpost.com/onfaith/panelists/deepak_chopra/2010/04/is_consciousness_connected_to_the_fine_structure_o f_the_universe.html

En till länk att spekulera och filosofera kring. Materia är, om man inte går in i detalj, isolerade partiklar. Men zoomar man in så kan en stjärna ha kontakt med en annan stjärna som jag läste någonstans, eller såg på TV då det handlar om kvantmekaniken. Information kan inte bevisas vara endast isolerade till elektricitet i hjärnan med tanke på medvetande och känslor, utan information inom kvantmekaniken finns mycket att forska i ännu.

Kvantmekanik är sjukt men det är fel att applicera den på makroskopiska saker, just för att kvantmekaniken i dagsläget inte fungerar på makroskopiska saker. Den som kommer på hur man kan applicera den på makroskopiska saker kommer att bli långt mer berömd än Einstein.

Edit: Här är förmodligen fenomenet du tänker på:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantmekanisk_sammanfl%C3%A4tning
Senast redigerad av Kroesmann 2012-05-31 kl. 18:46.
Citera
2012-05-31, 20:17
Bannlyst
Haha lås tråden! Någon religion är varken ute efter att lösa huruvida gudar finns eller inte. Det är ju därför det är en tro. Hade man bevisat Gud så hade det varit vetenskap.
Citera
2012-06-02, 12:48
Medlem
Mankas avatar
Det är mer regel än undantag att NDU träffar på denne enda Guden som finns.

Någon sa om en NDU att h*n mött "the One" som är alltid existerande internt, externt, och alltid finns. Muhammed var antagligen med om en OBE (Out of Body Experience) och dessa kan triggas på olika vis. Johannes uppenbarelse beskriver någonting liknande också. Det som det finns gemensamt är denne enda Guden och ibland också fås en inblick i att man skall bli dömda långt in i framtiden kanske in i döden.

Jag förväntar mig liv när jag dör där man får vara med om påtagliga saker som beskrivs från NDU att är mera verklig än denna verklighet. Gud kan vara alltet i oss och runt oss.
Citera
2012-06-02, 13:18
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Det är mer regel än undantag att NDU träffar på denne enda Guden som finns.

Någon sa om en NDU att h*n mött "the One" som är alltid existerande internt, externt, och alltid finns. Muhammed var antagligen med om en OBE (Out of Body Experience) och dessa kan triggas på olika vis. Johannes uppenbarelse beskriver någonting liknande också. Det som det finns gemensamt är denne enda Guden och ibland också fås en inblick i att man skall bli dömda långt in i framtiden kanske in i döden.

Jag förväntar mig liv när jag dör där man får vara med om påtagliga saker som beskrivs från NDU att är mera verklig än denna verklighet. Gud kan vara alltet i oss och runt oss.
Något som är intressant är att så många religionsstiftare isoleras sig en längre tid innan de får uppenbarelser. Jesus fastade i 40 dagar, Muhammed isolerade sig i en grotta, Buddha satt lång tid under sitt Bodhiträd.

"Endast med hjälp av självtukt kan man närma sig Gudomens Personlighet, som bor i alla levande varelsers hjärtan men samtidigt befinner Sig bortom alla sinnens räckvidd" -Shrimad Bhagavatam 3.12.19

Så det är ett känt fenomen. Det är spännande att följa forskningen om vad som händer på ett psykologiskt plan.
Citera
2012-06-02, 14:56
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
såklart upplever du detta då du inte är ateist. Men tycker också att detta fullständigt orelevant av dig att ta upp och tycker detta är något kommentar för smitta undan från frågan. Det enda försvaret för en religiös tro är fortfarande att man gör ett s.k. leap of faith. Ser inte att du svarar det inte är så.

Sen så du säger att strider mellan religion snart slutar? problemet är det inte har gjort detta. Så då är detta problemet kvar. Du förklarar en situation som inget vet kommer ske. För den delen varför är det inte redan nu så?

Detta förespråkar mer en ateistisk synsätt på saker där existensen av religion inte finns på samma sätt, därmed försvinner problemet. Gud vill kan man säga att man är ateist.
Citera
2012-06-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Ibland skäms man fan över att vara människa. Hur kan man vara så dum att man tror att det finns en Gud? Har inte folk fattat än att bibeln är inget annat än en gammal bok. Det ligger lika mycket sanning i bibeln som i Sagan om ringen böckerna.
Ytterst trångsynt och inskränkt åsikt.
Man kan visserligen inte bevisa att Gud finns, men man har inte heller någon rätt att utan vidare hävda att man minsann vet exakt hur hela universum fungerar.
Bara en sån sak som spöken skulle rent teoretiskt kunna existera, eftersom det skulle kunna vara själar som lämnat en fysisk kropp och på det sättet lever kvar - vi vet inte vad som händer efter döden, liksom.
Samma sak med Gud, du kan inte bara komma och säga att han "absolut inte alls finns", eftersom du inte på något sätt överhuvudtaget kan bevisa att han inte existerar.

Nu är jag visserligen själv ateist, men jag tvivlar inte på möjligheten att det finns en Gud, eftersom Big Bang ändå inte går att förklara.
Och även Jesus kan mycket väl ha funnits i verkligheten, det är inte alls någonting konstigt med att det kanske en gång levde en godhjärtad man som försökte hjälpa ett stort folk och som råkade heta Jesus.
Citera
2012-06-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Man kan visserligen inte bevisa att Gud finns, men man har inte heller någon rätt att utan vidare hävda att man minsann vet exakt hur hela universum fungerar.
Bara en sån sak som spöken skulle rent teoretiskt kunna existera, eftersom det skulle kunna vara själar som lämnat en fysisk kropp och på det sättet lever kvar - vi vet inte vad som händer efter döden, liksom.
Samma sak med Gud, du kan inte bara komma och säga att han "absolut inte alls finns", eftersom du inte på något sätt överhuvudtaget kan bevisa att han inte existerar.

Nu är jag visserligen själv ateist, men jag tvivlar inte på möjligheten att det finns en Gud, eftersom Big Bang ändå inte går att förklara.
Och även Jesus kan mycket väl ha funnits i verkligheten, det är inte alls någonting konstigt med att det kanske en gång levde en godhjärtad man som försökte hjälpa ett stort folk och som råkade heta Jesus.
Rent teoretiskt skulle Sagan om Ringen böckerna kunna vara 100% sanna...
Citera
2012-06-02, 17:22
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18

Är inte trångsynt utan helt rätt åsikt. Du måste tyvärr hålla med om att det ligger lika mycket sanning i bibeln som i Sagan om ringen böckerna. Detta attackarer egentligen mer Bibeln historier om gud och inte helt konceptet av gud.

Såklart låter detta nedlåtande till just troende som jag nog tror du syftar lite på men när frågan egentligen är så viktigt så får man vara öppen för detta.

Sen så måste även TheRockers säga att det finns möjlighet att gud finns. Men det är inte detta det handlar om. Allting har en möjlighet att finnas, men har mer praktiskt om det just finns. Det är redan ett svar på denna tankegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in