2013-01-12, 18:19
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Good-day
Nej
Då har du inte läst den.
Citera
2013-01-12, 18:22
Medlem
Jag tror på både gud o vetenskapen. De talar inte emot varandra nån stans. Bibeln ska absolut inte tolkas bokstavligt. Mycket är liknelser o jämförelser. Tänker då speciellt på skapelseberättelsen som man inte bör tolka bokstavligt alls. Man skrev så på den tiden. Det finns tecken i texten som vem som hellst skulle förstått då men vi idag inte kan få ihop alls utan att läsa teologi.
Citera
2013-01-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Grekerna gjorde ett a-priori antagande som attributreades ett ting, vilket visade sig vara fel, likt teisterna idag gör när de definierar Gud.
vad menar du visade sig vara fel? att moderna fysiker gav namnet atom till en Delbar partikel? då är det ju snarare moderna fysiker som gjorde fel, inte grekerna.

grekerna sa aldrig att partikeln som moderna fysiker gav namnet atom var odelbar, eftersom de hade inte mikroskop som kunde se så små saker.

Citat:
Gud betyder oskapad
Därför är Gud oskapad

Samma felslut. Att utgå från en grundlös a-priori definition för att bevisa något är inget att hurra för. Härmed definierar jag universum som oskapat och därför är universum oskapat och behöver därför ingen skapare.
du kan definiera universum som oskapad, men då riskerar du att göra samma misstag som fysiker gjorde med atomen. om vi får reda på att universum skapades så har du fel. vetenskapen pekar ju åt det hållet... att allting kanske startades i en big bang.

jag kan däremot inte ha fel om att gud är oskapad, eftersom man kan inte bevisa att gud är skapad, för att om något är skapat så är det inte gud. samma gäller inte för universum, för att om man upptäcker att universum är skapad så är det fortfarande ett universum, för att universum är också definierad som det vi kan se, och gud är definierad som något vi inte kan se.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-12 kl. 18:29.
Citera
2013-01-12, 18:28
Medlem
Nog trollar OP hårt. Alternativt är det första gången hen(jag vet, urrrk) underhåller tankar om universums beskaffenhet.
Citera
2013-01-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
för Jesus och djävulen är inte alls på samma plan.
men varför slog gud vad med djävulen i jobs bok, om djävulen inte är guds polare?
Citera
2013-01-12, 18:31
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
vad menar du visade sig vara fel? att moderna fysiker gav namnet atom till en Delbar partikel? då är det ju snarare moderna fysiker som gjorde fel, inte grekerna.
Det är ju det felslutet är. Att attribuera något en definition a-priori.

Citat:
du kan definiera universum som oskapad, men då riskerar du att göra samma misstag som fysiker gjorde med atomen. om vi får reda på att universum skapades så har du fel.

jag kan däremot inte ha fel om att gud är oskapad, eftersom man kan inte bevisa att gud är skapad, för att om något är skapat så är det inte gud.
Fortfarande en a-priori definition som inte har någon grund. Jag kan definiera Gud som skapad om jag vill, och stå på samma epistemiska grund, dvs. ingen alls.
Senast redigerad av baylife 2013-01-12 kl. 18:35.
Citera
2013-01-12, 18:35
Medlem
Citat:
Det är ju det felslutet är. Att attribuera något en definition a-priori.
varför är det fel att anta att det finns partiklar som är odelbara? om materia vore delbart i oändligheten så skulle det ju vara en oändlig regress, vilket skulle innebära att materia är inte gjord av något, så det måste väl finnas fundamentala odelbara partiklar (kvarkar, elektroner?) som ger materian dess soliditet?
Citera
2013-01-12, 18:38
Medlem
Citat:
Fortfarande en a-priori definition som inte har någon grund. Jag kan definiera Gud som skapad om jag vill, och stå på samma epistemiska grund, dvs. ingen alls.
att definiera skaparen som skapad är nonsens. gud är namnet som vi har gett skaparen, så du kan inte hitta på andra definitioner, annars blir språket meningslöst. det som skapade allt kan inte ha varit skapad själv, för att då skulle det per definition inte vara skaparen.
Citera
2013-01-12, 18:38
Medlem
Flakons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Det kan vi inte. Det är dock lätt att avfärda islam eller kristendomen t.ex. Dessa religioner gör ju en hel del anspråk.
Som Gud vanligtvis framställs så är människorna en del av planen, och då kan jag utan att skämmas säga att Gud gör ett dåligt jobb om han finns.

Ifall Gud skapar världen och sedan endast observerar den så är ju Gud en meningslös term för oss.

Enligt dig verkar dock människan för korkad för att göra någon sorts antaganden alls, och då blir ju även denna diskussion per definition meningslös.

Den kan ses som per definition meningslös. Tror du att vi kommer nå några slutgiltiga objektiva sanningar i denna diskussionen? Ja, i grund och botten anser jag att människan är för korkad för att göra några antaganden om en slags objektiv verklighet. Sen är det ju så att vi ändå bildar antaganden som verkar fungera och ge oss mening.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du är väl inte så naiv och okunnig, att du ställar vetenskapen upp emot religionen; så metafysisk religion skulle bli mer 'sannolik' om inte vetenskap fanns.

Eller försökar du helt enkelt att omfokusera från en granskning av koranen med sånt här pladder?

Vi kan ta bort vetenskapen ur ekvationen om du störde dig på just den kontrasteringen. Jag har ingen aning om vad du menar med att granska koranen, du kan få fokusera på det så mycket du vill! Så omformulering till Bogomil: Hur kan människan med sina sinnen avfärda guds existens?
Citera
2013-01-12, 18:39
Medlem
baylifes avatar
Citat:
varför är det fel att anta att det finns partiklar som är odelbara? om materia vore delbart i oändligheten så skulle det ju vara en oändlig regress, vilket skulle innebära att materia är inte gjord av något, så det måste väl finnas fundamentala odelbara partiklar (kvarkar, elektroner?) som ger materian dess soliditet?
Felslutet ligger inte i att anta att något längs regressen är odelbart utan i att attribuera ett specifikt x som odelbart a-priori utan grund.

Samt, vem stoppar mig från att definiera Gud som skapad?
Senast redigerad av baylife 2013-01-12 kl. 18:43.
Citera
2013-01-12, 18:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
men varför slog gud vad med djävulen i jobs bok, om djävulen inte är guds polare?

Just for the record: Satan.

Iövrigt är jag överens med dig (för en gångs skuld). Den vanliga kristna/semi-kristna falska dikotomi 'gud'/Satan .... gott/ont .... är tämligen bisarr med tanke på vad som faktisk sägas om Satans ursprungliga roll i GT.
Citera
2013-01-12, 18:42
Medlem
Citat:
Felslutet ligger inte i att något längs regressen är odelbart utan i att attribuera ett specifikt x som odelbart a-priori utan grund.
grekerna attribuerade inte något specifikt "x" som odelbart, så du har fel. samma sak med gud. det finns ingen specifik definition på gud, hen är bara definierad som skaparen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in