2013-01-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, jag är tämligen rationell.

Så du vet alltså inte vad källkritik är? Va pinsamt.

Hur vet du det?

Men om din 'gud' är en inkompetent klåpare, som inte ver mycket om nånting ... då kanske är din mytologiska manual dikterat av honom.

*

Har du redan glömd min kritiska granskning av ditt cut-and-paste, med mitt förslag om att vi gör söt-/salt-vatten frågan till en pilotfråga?

HAR DU REDAN GLÖMD DET, eller är det bara för obekvämd att relatera till.

Käll kritik var väl inte det du syftade på först eller? Det var väl mer kritik mot copy - paste om jag har rätt.

Och hur kan du säga att det inte är Guds ord när du inte ens läst boken, du har ju bra argument mot något du inte ens kan eller vet om. Läs boken innan du ger din bedömning.
Citera
2013-01-12, 13:08
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Har jag sagt att han var muslim? Påstod jag något sådant.
Bara för att han inte var muslim betyder inte att han kan tycka som han skrivit, eller?

Han kan i stort sett inte ha haft den åsikten utan att vara muslim nej. Jag är helt övertygad om att citatet är förvanskat i någon utsträckning.

Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
Varför är "vad kom före big bang" en legitim fråga medan "vad kom före gud?" inte är det, utan snarare en fråga som bevisar guds existens?

Välkommen till den underbara världen av teistisk logik
Senast redigerad av CannonDorf 2013-01-12 kl. 13:10.
Citera
2013-01-12, 13:09
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Och hur kan du säga att det inte är Guds ord när du inte ens läst boken, du har ju bra argument mot något du inte ens kan eller vet om. Läs boken innan du ger din bedömning.
Hur kan du säga att Gud existerar när du inte läst boken Illusionen om Gud?
Citera
2013-01-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
Det beror nog på hur man definierar ingenting. Enligt vad jag har hört så anser vissa vetenskapsmän att det finns någonting till och med i vakuum. Om det är energi eller något annat vet jag inte. Ur detta "ingenting" kan det spontant skapas partiklar. Inget är i "perfekt ordning". Om allt var perfekt, varför kan man må illa eller känns sig allmänt obekväm eller vara deprimerad? Vi som inte tror på gud påstår oss INTE stensäkra på att vi har svaret, det är det ni som tror som gör. Det är lustigt hur du först frågar oss vad som fanns före big bang, antagligen med avsikt att få oss att medge att vi inte vet, för att sedan i samma veva hävda att vi påstår oss vara stensäkra på vår sak.

Om du kan acceptera guds existens utan bevis, vad är det som gör det så otroligt att något naturligt fenomen gav upphov till universum?
Varför är "vad kom före big bang" en legitim fråga medan "vad kom före gud?" inte är det, utan snarare en fråga som bevisar guds existens?

Om man tror på att Gud skapat allt så accepterar man att man aldrig kommer finna svaret med hjälp av vetenskap enbart. vi har två sidor, en materiell och en spirituell. Man måste slå ihop båda två för att få ett svar. Och det då beviset uppenbaras.

Gud är och förblir.
Citera
2013-01-12, 13:10
Medlem
Dr.Sakics avatar
Citat:
"Do not the Unbelievers see that the heavens and the earth were joined together (as one unit of Creation), before We clove them asunder? We made from water every living thing. Will they not then believe?
31. And We have set on the earth mountains standing firm, lest it should shake with them and We have made therein broad highways (between mountains) for them to pass through: that they may receive guidance.
32. And We have made the heavens as a canopy well-guarded: Yet do they turn away from the Signs which these things (point to)!
33. It is He Who created the Night and the Day, and the sun and the moon: all (the celestial bodies) swim along each in its rounded course." (Surah Anbiya) Quran

hahahahahaha , jag tror på solguden , den ger mig sol, något jag kan se och tro på
Citera
2013-01-12, 13:13
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Om man tror på att Gud skapat allt så accepterar man att man aldrig kommer finna svaret med hjälp av vetenskap enbart. vi har två sidor, en materiell och en spirituell. Man måste slå ihop båda två för att få ett svar. Och det då beviset uppenbaras.

Gud är och förblir.

Klassisk teistisk slutledningsförmåga. Du ställer upp premisser som inte kan valideras och använder dessa för att "logiskt" visa att det måste finnas en gud. Eller du kanske har källa på att det finns en spirituell värld?
Citera
2013-01-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Hur kan du säga att Gud existerar när du inte läst boken Illusionen om Gud?

Har läst mycket om påståenden till att Gud inte existerar och jag har kollat upp mycket videos och tal om att Gud inte existerar. Tror inte den boken kommer framföra något nytt . Men att en bok som Koranen får mig övertygad till Guds existens är väl det som övertygar mig mest, men hur många av er har ens tänk på att läsa den? Hade ni gjort det, så hade ni haft en all rätt att yttra er om den.
Citera
2013-01-12, 13:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Käll kritik var väl inte det du syftade på först eller? Det var väl mer kritik mot copy - paste om jag har rätt.

Jo. Ditt cut-and-paste var en samling koran-citat med tillhörande 'förklaringer'; jag kritiserade begga.

Men börja slingra dig med semantisk akrobatik nu, för att omfokusera från rationell belysning. Det är vi vana vid, när det gällar muslim-missionärer.

Citat:

Jag refererar till det underlag du har presenterat. Men ditt underlag är kanske inte tillförlitligt nog till att kunne användas som ett underlag för en marknadsföring av islam. Kanske du har insett, att du inte har kompetens nog, när det kommer till kritan.

Men .... kan vi komme igång med söt/salt-vatten problematiken eller inte .... om du nu anser dig vara kompetent.
Citera
2013-01-12, 13:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har läst mycket om påståenden till att Gud inte existerar och jag har kollat upp mycket videos och tal om att Gud inte existerar. Tror inte den boken kommer framföra något nytt . Men att en bok som Koranen får mig övertygad till Guds existens är väl det som övertygar mig mest, men hur många av er har ens tänk på att läsa den? Hade ni gjort det, så hade ni haft en all rätt att yttra er om den.

Som sagt, du har själv presenterat text-material från koranen. Vill du försvara detta text-material eller vill du inte?
Citera
Medlem
Adhdkillers avatar
Eftersom vetenskapen om big bang inte är fullständig eller att det finns flera andra teorier om universums skapelse så tycker jag att ditt bevis är sämst och låter ungefär som alla andra religiösa argument.
Citera
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:

Har du läst den prosaiska eddan, om inte, varför?
Citera
2013-01-12, 13:18
Medlem
gupp1234s avatar
Citat:
Du är tyvärr kraftigt indoktrinerad. Hoppas det löser sig för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in