2013-01-12, 12:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Allt som existerar är i sin perfekta ordning.

Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Vad menar du med detta? Det låter mest som trams i mina öron.

Jag är tämligen säker på, att han refererar till 'finetunings'-argumentet.

+1 till ditt inlägg, som tyvärr knappast kommer att få ett svar. Detta är en predikande-tråd, inte en debatt-tråd.
Citera
2013-01-12, 12:54
Medlem
Citat:
Men är du trång i huvudet eller vadå. Om jag ska bevisa Guds existens, vad är då bättre än att använda källan till mitt bevis? Jag låter Gud tala för sig själv, då Koranen enbart är Guds ord!
Nej. Wikipedia skriver att
Koranen består av profeten Muhammeds uppenbarelser och innehåller enligt islam Guds (Allahs) budskap.

Så du vet inte ens vad din religion är, skärpning.
Vissa muslimer är väl rätt så stränga mot er som tolkar Islam helt fel?
Stena dig själv till döds, tomte!
Citera
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Men är du trång i huvudet eller vadå. Om jag ska bevisa Guds existens, vad är då bättre än att använda källan till mitt bevis? Jag låter Gud tala för sig själv, då Koranen enbart är Guds ord!

Du har hittills inte presenterat några bevis övht, förutom möjligtvis på din fullständiga ignorans om hur världen faktiskt fungerar. Innan du kommer med ett påstående om att ha bevis, så bör du bilda dig en förståelse för vad ordet innebär.
Citera
Medlem
tomahawk13s avatar
Citat:
Gud har skickat tusentals Profeter genom tiderna, det är därför du hittar så många olika religioner som oftast gått sin egen väg efter Profeternas död. Människan har lagt till och propagerat sin egen religion och därefter gått snett. Men Gud har nu skickat en Profet till hela mänskligheten

Vart är denna profet nu? Skulle vilja träffa honom. Han har ju ett o annat att förklara.
Citera
2013-01-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomahawk13
Vart är denna profet nu? Skulle vilja träffa honom. Han har ju ett o annat att förklara.

- We Europeans with all our concepts and idèas have not yet attained that which Muhammad ( sala ali salaam) attained, and no one will ever surpass him. I searched in history for the loftiest example for man to follow, and I found it in the Prophet Muhammad (sala ali salaam). Thus the truth must prevail and become supreme, because Muhammad (sala ali salaam) succeeded in subjugating the whole world by means of the mesage of Divine Oneness.

~ Johan Wolfgang von Goethe
Citera
2013-01-12, 12:59
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.

Gör dig inte löjligare än du är med dina fantasier, Oden Vile och Ve skapade världen av Ymers kropp, Ymer själv uppstod av kölden från Nispelhem och hettan från Muspelhem. Och de fanns där efterspom köld och hetta alltid funnits.
Citera
2013-01-12, 12:59
Medlem
tomahawk13s avatar
Citat:
- We Europeans with all our concepts and idèas have not yet attained that which Muhammad ( sala ali salaam) attained, and no one will ever surpass him. I searched in history for the loftiest example for man to follow, and I found it in the Prophet Muhammad (sala ali salaam). Thus the truth must prevail and become supreme, because Muhammad (sala ali salaam) succeeded in subjugating the whole world by means of the mesage of Divine Oneness.

sala ali salaam .. Jag är från Sala, han borde alltså vara i närheten.
Citera
2013-01-12, 13:01
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:

Du verkar inte förstå frågan du citerade, för det du copy-pasteade har nämligen ingenting med frågan att göra. Goethe var dessutom inte muslim din pajas, skaffa dig lite bildning istället för att hänga på islam-siter.
Citera
2013-01-12, 13:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Mera cut-and-paste från ett individ som med största sannolikhet inte förstår mycket av innehållet när detta berör rationella områden av existensen, och som redan har demonstrerat att h*n endast vill predika.

Citat:
Men är du trång i huvudet eller vadå.

Nej, jag är tämligen rationell.

Citat:
Om jag ska bevisa Guds existens, vad är då bättre än att använda källan till mitt bevis?

Så du vet alltså inte vad källkritik är? Va pinsamt.

Citat:
Jag låter Gud tala för sig själv, då Koranen enbart är Guds ord!

Hur vet du det?

Men om din 'gud' är en inkompetent klåpare, som inte ver mycket om nånting ... då kanske är din mytologiska manual dikterat av honom.

*

Har du redan glömd min kritiska granskning av ditt cut-and-paste, med mitt förslag om att vi gör söt-/salt-vatten frågan till en pilotfråga?

HAR DU REDAN GLÖMD DET, eller är det bara för obekvämd att relatera till.
Citera
2013-01-12, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du verkar inte förstå frågan du citerade, för det du copy-pasteade har nämligen ingenting med frågan att göra. Goethe var dessutom inte muslim din pajas, skaffa dig lite bildning istället för att hänga på islam-siter.

Har jag sagt att han var muslim? Påstod jag något sådant.
Bara för att han inte var muslim betyder inte att han kan tycka som han skrivit, eller?
Citera
2013-01-12, 13:04
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?
Det beror nog på hur man definierar ingenting. Enligt vad jag har hört så anser vissa vetenskapsmän att det finns någonting till och med i vakuum. Om det är energi eller något annat vet jag inte. Ur detta "ingenting" kan det spontant skapas partiklar. Inget är i "perfekt ordning". Om allt var perfekt, varför kan man må illa eller känns sig allmänt obekväm eller vara deprimerad? Vi som inte tror på gud påstår oss INTE stensäkra på att vi har svaret, det är det ni som tror som gör. Det är lustigt hur du först frågar oss vad som fanns före big bang, antagligen med avsikt att få oss att medge att vi inte vet, för att sedan i samma veva hävda att vi påstår oss vara stensäkra på vår sak.

Citat:
Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.
Om du kan acceptera guds existens utan bevis, vad är det som gör det så otroligt att något naturligt fenomen gav upphov till universum?
Citat:
Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.
Varför är "vad kom före big bang" en legitim fråga medan "vad kom före gud?" inte är det, utan snarare en fråga som bevisar guds existens?
Citera
2013-01-12, 13:04
Medlem
Här är också en tankeställare: http://www.proofthatgodexists.org/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här