Citat:
Ursprungligen postat av Jankovic
En oerhört dum tråd om jag ska vara ärlig. Jag tror inte religion är roten till alla krig och allt elände. Tar man exempelvis bibeln och de tio guds budord, så ser man tydligt att de budorden passar perfekt in i de samhällslagar som finns idag, och som alla vill ska finnas.
Hitta lite mer grunder till dina uttalanden, tack.
Jag håller med om att det är ett fånigt ämne, men låt oss kolla genom de 10 budorden:
1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig? Vilken lag är det?
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn? Vilken lag är det?
3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig? Vilken lag är det?
4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig? Vilken lag är det? Det är bullshit också, ALLA bör mötas med aktning. INGEN bör dock få den ovillkorligt, beter man sig illa förtjänar man inte aktning. Detta gäller föräldrar lika väl som barn och alla andra.
5. Du skall inte dräpa? Ok.
6. Du skall inte begå äktenskapsbrott? Vilka samhällslagar? Att ha en affär vid sidan om är inte brottsligt, så vilken lag är det? Det är för vanligt för att man ska kunna påstå att "alla" vill att det finns en lag mot det.
7. Du skall inte stjäla? Ok.
8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa? Ok.
9. Du skall inte ha begär till din nästas hus? Vilken lag är det? Avund är en norm idag. Många skaffar saker för att generera avund, alla vill uppenbarligen inte att det ska finnas någon lag mot det.
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom? Vilken lag är det? Se också budord 9, samma sak gäller här.
... Nu räknar vi:
Är 4/10 "tydligt"? Ja, tydligt såtillvida att det är ett tydligt exempel på att det mesta som står i bibeln är hopplöst föråldrat...