2012-04-17, 08:40
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BioTag
Innan så var det så självklart att jorden var platt att man inte åkte för långt ut i havet.
Innan så var det så viktigt för kyrkan att jorden låg i mitten att alla som försökte motbevisa det eller sa emot blev förvisade.
Kyrkan bestämde över adeln som bestämde över bönderna, detta har störtats igenom ett par revolutioner.
Så varför inte störta den sista delen, gud.
Fast man slutade inte att tro på jorden eller havet, man omformade sin världsbild. Jorden försvann inte heller när man förstod att vi bor på en av många planeter. Man tog inte bort adeln eller bönderna, man förändrade bara maktförhållandena.

Ingen har störtat tron på de enskilda faktorerna. Vi har däremot omvärderat och förändrat vår bild av dessa. Vi kommer inte kunna störta gud, utan endast omdefiniera hur vår relation till , samt hur vår bild av gud ser ut.
Citera
2012-04-17, 08:56
Medlem
BioTags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Hade tro varit vetenskap, hade det inte hetat tro.

Hade vetenskap varit tro, hade det inte hetat vetenskap.

Tro kan inte bli vetenskap, och vetenskap kan inte bli tro.

Däremot kan tro vara bra för vetenskapen, och vetenskapen bra för tron!

Tro är hjärta, utan hjärta blir vetenskapen bara mekanik.

Vetenskap är hjärna, utan hjärna blir tro bara programering.

Människan behöver både hjärta och hjärna för att leva och fungera som människa!

Men om människan inte fungerar utan hjärta, hur kommer det sig då att det finns så många högt uppsatta vetenskapsmän som är ateister?

Svaret är enligt mig: Dem har en logisk lösning till saker och ting.

Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Men många har problem med att religiösa tänker i samma bana. Bibeln exempelvis är ingen fysikbok och den beskriver i princip ingenting från en fysikalisk eller vetenskapig vinkel. Skapelsen till exempel beskrivs i 31 meningar. Hur kan någon tro att vi vetenskapligt kan förstå universums skapelse genom 31 meningar, som dessutom i stora delar utspelar sig utanför tid och rum och talar ur ett gudomligt perspektiv. Hur mycket vet vetenskapen idag om "tiden" innan big bang, då vare sig tid eller rum fanns?

Om vi säger så här, allt på jorden är uppbyggt av 5 element; jord, vind, vatten, eld och ett "magiskt".
Och så kommer en man in och säger att allt är uppbyggt av atomer. Tror du folket lyssnar på han då?

Sen är det så att gud kan inte ha skapat något utanför tid och rum. För det existerar inte, inte på en nivå där det inte finns, utan på en nivå där allt står still och inte finns. Ett svart hål är ett bra exempel. Om något går in i hålet så försvinner det. Det finns inget i hålet, inte tid, inte rum. Om gud då skulle skapa något i detta hålet. Tror du att det hade kommit ut ur hålet för att existera?
Svaret är simpelt: Nej, det kan inte komma ut ut hålet för det aldrig existerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Jankovic
Jag tror inte religion är roten till alla krig och allt elände.

Tar man exempelvis bibeln och de tio guds budord, så ser man tydligt att de budorden passar perfekt in i de samhällslagar som finns idag, och som alla vill ska finnas.

Hitta lite mer grunder till dina uttalanden, tack.

Jag har aldrig påstått att alla krig är p.g.a. religion. Det är många som inte är det, men även många som är det.

De tio budorden är bara vanligt vett. Alla religioner har egentligen ungefär samma. Det bevisar bara att folk tänker på samma sätt och att man kommer kunna följa dess enkla regler utan en religion.

Bra förslag där, som jag skrev så ska man försöka bevisa sina argument så mycket som möjligt.
Citera
2012-04-17, 09:02
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Det är faktiskt, tror jag, ytterst sällan som religion i sig är roten till onda gärningar i religionens namn. Jag tror snarare roten till dessa onda gärningar ligger i människors dumhet. Eller rasism. Eller sadism. Eller ekonomisk vinst. Eller nästan vad som helst.

....eller religion. Varför skulle just religion vara undantaget?

Angående TS så är det väl rätt onödigt att "störta Gud" om man är Ateist. Man kan ju inte störta något man är övertygad om inte finns.
Citera
2012-04-17, 09:10
Medlem
Jankovics avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att alla krig är p.g.a. religion. Det är många som inte är det, men även många som är det.

De tio budorden är bara vanligt vett. Alla religioner har egentligen ungefär samma. Det bevisar bara att folk tänker på samma sätt och att man kommer kunna följa dess enkla regler utan en religion.

Bra förslag där, som jag skrev så ska man försöka bevisa sina argument så mycket som möjligt.

Jo, men exempelvis kristna strävar ju efter de tio budorden, och försöker leva efter dem så gott som möjligt. Säger du fortfarande att vi kristna startar krig och ställer till med problem? Jag skulle nog säga att det är vi som ställer till med minst problem (jämfört med icke-troende). I min kyrka är det fridfullt och alla har en naturlig gemenskap, och vi har många f.d. kriminella som suttit i fängelse, samt alkolister som haft det svårt, men som blivit fria från beroendet och lever nu ett härligt liv.

Jag försöker inte starta en arg diskussion, men att komma att påstå att religion är ett problem kan jag knappast hålla med om
Citera
2012-04-17, 09:12
Medlem
Jankovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Angående TS så är det väl rätt onödigt att "störta Gud" om man är Ateist. Man kan ju inte störta något man är övertygad om inte finns.

Word!

TS, tror du att det finns en Gud eller inte? Annars kanske topic var lite missvisande.
Citera
2012-04-17, 09:14
Medlem
Citat:

Om vi säger så här, allt på jorden är uppbyggt av 5 element; jord, vind, vatten, eld och ett "magiskt".
Och så kommer en man in och säger att allt är uppbyggt av atomer. Tror du folket lyssnar på han då?

Vilken är din poäng?

Citat:

Sen är det så att gud kan inte ha skapat något utanför tid och rum. För det existerar inte, inte på en nivå där det inte finns, utan på en nivå där allt står still och inte finns. Ett svart hål är ett bra exempel. Om något går in i hålet så försvinner det. Det finns inget i hålet, inte tid, inte rum. Om gud då skulle skapa något i detta hålet. Tror du att det hade kommit ut ur hålet för att existera?
Svaret är simpelt: Nej, det kan inte komma ut ut hålet för det aldrig existerat.

Men enligt vetenskapen så fanns ju inte tid och rum innan big bang? Men ändå kunde något komma ur ingenting.
Citera
2012-04-17, 09:15
Medlem
Citat:
Word!

TS, tror du att det finns en Gud eller inte? Annars kanske topic var lite missvisande.

Han menar nog rent bildligt. Han menar nog snarare "störta" religion, rent bildligt.
Citera
2012-04-17, 09:36
Medlem
Citat:
En oerhört dum tråd om jag ska vara ärlig. Jag tror inte religion är roten till alla krig och allt elände. Tar man exempelvis bibeln och de tio guds budord, så ser man tydligt att de budorden passar perfekt in i de samhällslagar som finns idag, och som alla vill ska finnas.

Hitta lite mer grunder till dina uttalanden, tack.

Jag håller med om att det är ett fånigt ämne, men låt oss kolla genom de 10 budorden:

1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig? Vilken lag är det?

2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn? Vilken lag är det?

3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig? Vilken lag är det?

4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig? Vilken lag är det? Det är bullshit också, ALLA bör mötas med aktning. INGEN bör dock få den ovillkorligt, beter man sig illa förtjänar man inte aktning. Detta gäller föräldrar lika väl som barn och alla andra.

5. Du skall inte dräpa? Ok.

6. Du skall inte begå äktenskapsbrott? Vilka samhällslagar? Att ha en affär vid sidan om är inte brottsligt, så vilken lag är det? Det är för vanligt för att man ska kunna påstå att "alla" vill att det finns en lag mot det.

7. Du skall inte stjäla? Ok.

8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa? Ok.

9. Du skall inte ha begär till din nästas hus? Vilken lag är det? Avund är en norm idag. Många skaffar saker för att generera avund, alla vill uppenbarligen inte att det ska finnas någon lag mot det.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom? Vilken lag är det? Se också budord 9, samma sak gäller här.

... Nu räknar vi:
Är 4/10 "tydligt"? Ja, tydligt såtillvida att det är ett tydligt exempel på att det mesta som står i bibeln är hopplöst föråldrat...
Senast redigerad av guttergod 2012-04-17 kl. 09:39.
Citera
2012-04-17, 10:01
Medlem
KingVisions avatar
För det första är jag Agnostiker, dvs jag vet inte om Gud finns men jag tar inte ställning till det heller.

Ponera att Gud verkligen skapade världen på 7 dagar, bara för att det står i bibeln så behöver det inte vara sant till punkt och pricka, du får tolka lite som du vill.

De som säger emot att det är omöjligt att världen är gjord på 7 dagar stör jag mig lite på faktiskt. Vad gjorde Gud den 7e dagen dvs Söndagen? Jo, han vilade. Är inte säker på att jag har rätt nu men betraktar inte vi västerlänningar söndagen som en helig dag, helgdag och då ska man vara ledig alternativt gå till kyrkan.

Att världen är skapt på 6 dagar och den 7 dagen så vilade Gud, symboliserar ju mer att man inte kan jobba hela tiden, inte ens Gud. Det är budskapet. Sen att världens utveckling tar lång tid kan man ju givetvis hålla med om, det gör även många religiösa. Har självt hört många kristna tro på att 7-dagar är ett tidsförlopp på flera miljoner kanske miljarder år.

Men visst är religion skit och har startat många krig sedan dom existerat men det är historia. Om det är någon religion som orsakar krig idag så är ju det framför allt Islam. Tar man bara bort Islam från världen, så blir det med stor sannolikhet fred på vår jord. Islam har splittrat hela länder, etniciteter så väl som krossat dom.

Kristendomen var ju en jävlig religion innan men den har åtminstone haft sin egna renässans, jämfört med Islam. Kristendomen har moderniserats.
Citera
2012-04-17, 10:25
Medlem
Pinkkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baloo12
Jag kan börja med att säga att jag inte är troende för 5 öre men läste ändå ett av de bättre argumenten här om dagen.
Detta kan vart det absolut korkade jag har läst
Citera
2012-04-17, 10:26
Medlem
Verkar vara en ateistisk missionär på vift igen.

Religion och Gud är till viss grad både ansvarig och INTE ansvarig för konflikter såsom krig eller smådispyter. De tre stora religionerna (kristendom, islam, judendom) har alla samma rötter och är i grund och botten samma religion. Det är tråkigt att se människor bråka och argumentera om detaljerna och helt och hållet missa den stora enande idén bakom religion (eller snarare Gud). Religion i sig har sedan länge varit en samling doktriner och dogmer man använt sig av för att skrämma och kontrollera människor. Till och med i gamla egypten kunde man köpa shaktis för att bli kvitt sina synder, samma koncept dök upp under Martin Luthers tid. Så det är i grund och botten ett sätt att använda människors rädsla för döden för att kontrollera.

Religion påminner väldigt mycket om politik och kultur; du går med i en trosformen och MÅSTE acceptera deras sätt att se på världen. Egna idéer eller upplysningar gör så att du skiljer dig från mängden och inte längre passar in. Så jag skulle vilja skilja på religion och spiritualitet; det sistnämnda tycker man förknippas med religion, men är i själva verket långt i från det. Personlig spirituell sökning leder dig till en egen trosform som får just DIG att skapa dig en identitet du kan fungera med. Det vill säga, du stärker din världsbild för att bättre kunna agera med de människor du bryr dig om och visa medmänsklighet i den kalla världen vi lever i. Människor söker sig i ett osäkert sinnestillstånd till mängden och stärker de kontrollerande religionerna, därför kan jag förstå att det ur ett ateistiskt perspektiv ser korkat ut. Det är nu man skyller på grunden till religion, alltså måste 'Gud störtas' för att rädda planeten; eller är det kanske rädsla för att "tro fel"? (»Only the weak and insecure try to promote their beliefs by putting others down.«)

Gud och Satan är bara del av det dualistiska tänkandet och människans natur. Vi gör i varje sekund och stund valet om hur vi vill reagera på stimuli. För att identifiera människors handlingar används symbolerna Gud och Satan. Jag köper helt och hållet konceptet att Satan är en av Guds skapelser, jag är väldigt övertygad om att "ondska" är nödvändigt för att driva utvecklingen framåt. (blir dåligt med tid nu, återkommer efter lunchen eller efter kneget.)
Citera
2012-04-17, 10:28
Medlem
Det är ju rent av omöjligt att begripa vad en dag är i 1 moseboken. Hur ska vi förstå en dag innan solens skapelse, och hur ska vi förstå en dag med Einsteins relativitetsteori i bakhuvudet. Vi har bara ett par meningen som förklarar skapelsen.

Och hur, i all sin dar, skulle Mose som levde för mer än 4000 är sedan förklara skapelsen för sina medmänniskor? Han visste ju inte ens själv hur tid och rum fungerade. Han hade aldrig pratat med Einstein eller dagens vetenskapsmän. Men genom att använda begrepp som människorna kände till så kunde han förmedla ett budskap.

Men skapelseberättelsen lär oss väldigt mycket annat (som den är ämnad för). Den ger oss mycket information om Guds karaktär och hans kraft. Hur vi sedan ska vetenskapligt förklara varje handling i skapelseberätelsen i sig känns helt befängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in