2013-01-12, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Hej alla troende, nu vill jag demonstrera hur ni håller på med ert copy-pastande. Lika meningsfull som följande text är framstå era inkopierade texter ni inte själva har skrivit. Att ni själva inte kan argumentera för er sak är tämligen dåligt med tanke på att det här är ett diskussionsforum.

"Koffski är universums skapare. Jag äter inte och dricker inte och sover inte. Jag är Den ende som vet vad som döljer sig i en mammas mage, alltså om det är en flicka eller pojke, Jag är Den ende som vet vad som ska hända imorgon, ingen utom Jag vet när det ska regna, ingen utom Jag vet var man ska dö och ingen utom Jag vet när den sista timmen ska komma. Jag har all kunskap om det osedda. Jag vet allt och ser allt.

Jag är den som vi ska älska mest av allt och alla och varför skulle vi inte göra det när det är Jag som ger oss allt vad vi har och vad vi kommer att få, Jag ger oss våra vänner och vår familj, Jag ger oss lyckan och kärleken. Jag är den som är mest tacksam och den som uppskattar mest. Jag är den som har mest tålamod och är den mest förlåtande. Jag är den som bryr sig mest om sina skapelser, människor och jinner och allting annat. Jag har skapat allting som du kan se och allting som du inte kan se, Jag har skapat livet och döden.

Jag äger allt som finns i himlarna och på jorden. Jag äger paradiset och helvetet. Det finns ingen som är lik Mig och Jag har all makt. Min makt är så stor att Jag på uppståndelsens dag kommer att fatta tag i hela jorden och vika ihop alla himlarna i Min högra hand och säga: ”Jag är kungen, var finns kungarna på jorden.”

Jag är den som får havet att storma och kan regnbågen forma. Jag är den som får solen att skina och vinden att vina. Jag är den som får himlen att ändra färg och elden att komma från berg. Jag är den som får månen att lysa och vattnet att frysa. Jag är den som väcker grönskan på våren och släcker stjärnor med åren.

Eftersom Jag kan göra allt detta så förstår vi att det inte finns någon som är som Jag, Jag är den som ensam styr universum. Koffski behöver ingen men vi behöver Koffski. Utan Min hjälp så kan vi inte leva för Jag äger hjärtat som slår i ditt bröst och luften du andas.

[112:1] SÄG: "Koffski är Gud - En,

[112:2] Koffski, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

[112:3] Koffski har inte avlat och inte blivit avlad,

[112:4] och ingen finns som kan liknas vid Koffski."
Du verkar ha blandat ihop tro och religion.
Citera
2013-01-12, 11:56
Medlem
Capt.Hindsights avatar
Det här är all religion i ett nötskal:
Tänk er att din polare kommer gående och säger "Oi! Fan så coolt, jag har en APA på ryggen!"
Du tänker självklart att, what, apa på ryggen vad är det här för trams!?
FÅ SE APAN!

Här är en normal person:
"ahhh, visst, här är den" Din polare vänder sig om så att du kan se att yes, mycket riktigt, en fucking apa på ryggen. Sjukt skumt men sant.
Alternativt vänder personen sig om och säger, lol, made you look! Skojade bara! Ingen apa.

Här är en religiös person:
"DU KAN INTE IFRÅGASÄTTA MIN APA, JAG BEHÖVER INTE VISA DIG ETT SKIT, DEN FINNS DÄR!"
Sen kräver personen att han ska få dina bananer för att ge till sin apa.

Lita inte på personer som kräver att de ska få extraförmåner p.ga. sina osynliga apor, de är antingen lömska eller bara dumma i huvet.
Senast redigerad av Capt.Hindsight 2013-01-12 kl. 11:58.
Citera
2013-01-12, 11:59
Medlem
Dallbens avatar
Var det inte för att slippa sådana här trådar på första sidan som "heta ämnen" lades ner?

Inlägget är inte välskrivet. Det innehåller sakfel. TS visar inget som helst intresse av att debattera. TS klipper och klistrar in dynga som t.ex. förbud mot fläsk vilket visar att TS inte begriper eller vill diskutera den från början anförda frågeställningen.

Ta bort den här tråden från aktuella ämnen!
Citera
2013-01-12, 12:12
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Du verkar ha blandat ihop tro och religion.

Skrev väl en felaktig generalisering där i början. Religiösa borde det stå i så fall.
Ändrar det så blir det bättre.
Citera
2013-01-12, 12:13
Medlem
Droid59s avatar
Det är människan som är helig,för människan skapade gud(arna), det gör människan helig .
Om det sanna ursprunget till vår existens vet vi lite, men de vetenskapliga förklaringar som finns pekar åt intressanta riktningar. Att som religös bara avfärda vetenskapliga resonemang med att "gud är allsmäktig" och "gud startade tiden" tar tillbaka diskussionen till medeltiden (vissa verkar ju faktiskt vara kvar där).

Vi lever i en intressant tid med nya vetenskapliga genombrott och nya vinklingar av gammal fakta, dock finns det lite av det nya som stödjer de gamla religösa "sanningarna". Styrkan i religonen har ofta försökt att hindra eller förringa vetenskapliga framsteg, främsta exemplet är väl Heliocentrism (insikten att Jorden snurrar runt solen och inte tvärtom) av Nicolaus Copernicus och Galileo Galileis upptäckter som han fick betala dyrt för. Alldrig har det varit tvärtom, att den upplysta kyrkan/religonen har överbevisat vetenskapen.

Med tiden kommer vi förstå mer om vad det är som ligger bakom vår existens och det kommer att vara vetenskapen som förklarar detta, kristendomen, islam och andra religoner kommer att sakta försvinna, det tar säkert lång tid med tanke på den ekonomiska och politiska makt som utövas i dessa religoners namn, men med människans vidgade kunskap kommer behovet av religonen som substitut att försvinna.
Citera
2013-01-12, 12:13
Medlem
tomahawk13s avatar
För mig finns det bara en väg och det är evolutionen. Jag skiter i hur världen vart till innan, Big Bang eller inte. Hur som helst så är det rätt förhållande på den här planeten för att levande ting ska kunna utvecklas.

Om nu Gud fanns varför ska man då tro på olika gudar beroende vart man föds nånstans. Skulle det inte vara så att det fanns en Gud om nu Gud finns. Skulle jag födas i Amerika skulle jag med största sannolikhet bli kristen. Och föds jag i Israel skulle jag möjligtvis bli jude. Eller kanske muslim. Och i Indien nåt helt annat. Och i Kina vette fan. Och varför ska dom som tror kriga mot varandra skulle jag som Gud tillåta det?

Vilsna människor i en vilsen värld av troende idioter.

Tack för mig! Over and out
Citera
2013-01-12, 12:14
Medlem
kaerakels avatar
Tänk att det varje solvarv kommer en ny årskull religiösa som ska upplysa världen omkring och förminska vetenskapen med tillintetsägande argument... Jag tappar hoppet på mänskligheten!

Hur gammal är TS, 15 år?
Det är DU som bör öppna ögonen, inte vi. Finns hur många ämnen som helst där alla tror de ska skaka om ateisterna i grunden, sen blir sågade vid fotknölarna och begravda i bortglömdhet.

Farväl.
Citera
2013-01-12, 12:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Nu har inte jag läst ALLA inlägg ....

Frågan är hur många du öht har läst.

Citat:
.....men insåg redan på de 2-3 första sidorna att det enda ni "icke troende" lyckades komma med är klagomål och personliga påhopp av TS.

Du kan inte ha "insett" något, om du missade mitt långa inlägg med saklig kritik av TS cut-and-paste nonsens.

Citat:
DET är väldigt omoget och patetiskt om inget annat.

Mera omoget etc än att uttala kategorisk sig på ett klent underlag eller att föra en 'debatt' på cut-and-paste underlag?

Citat:
Jag håller med TS, jag är dock inte så jätteinsatt .....

Vilket TS inte heller är.

Citat:
.....men har spekulerat och tänkt mycket just ang gud och religion och vetenskap.. till slut kom jag fram till att vetenskap är ett bra verktyg till en viss gräns. Så länge man kan bevisa vissa saker inom fysiken och astrologin så visst, fine, jag tror på den vetenskapliga modellen. Men det är inte så enkelt, TS frågeställning och argument däremot är enkel, kort och koncis.

Nej.

Citat:
Bara en sådan sak som BBT, vem skapade det, vem, vad och varför skapades allt runt omkring oss?

När du kommer fram till ett validerat svar istället för god-of-gaps fantasier, låt oss höra det.

Citat:
En annan sak, bara en sån enkel grej som rymdens oändlighet. Att om man åker ut i rymden (teoretiskt) till dess "slut", vart hamnar man då? Vart är slutet? Hur ser det ut? Vad finns bakom slutet? Och slutet bakom slutet? Varför finns det ett slut på allt, eller finns det? Gud är oändlig, han går inte att förklara med vetenskap. Just därför finns Gud, för Gud är en förklaring till det för oss människor oklara! Hänger ni med??

Semantisk gymnastik. Oändlighet finns möjligen, 'gud' definieras som bl.a. oändlig, ergo finns 'gud'. Lär dig lite logik och om bevisföring.

Citat:
Alltså kalla det vad du vill,

"Vi" kallar det "?".

Citat:
vi har ju inte svaret på många frågor, men just allt omkring oss som existerar är Gud.

Nu predikar du dogmatik.

Citat:
Du som icketroende behöver inte se det som en religion om du resonerar som jag, det kan mycket väl vara en vetenskaplig infallsvinkel.

Nej, vetenskapen sysslar inte med fabulationer.

Citat:
Enligt Koranen så är Gud inte en människa eller en varelse, går inte att avbilda. Han finns i allt, natur, människan, själen, luften, rymden osv.

Så något osynligt, omätbart, odiskret ...... som bara MÅSTE finnas därför det står i en fånig bok fylld med sakfel.

Citat:
Så förblinda er inte på ordet religion och Gud, tänk er istället att det är endast ett namn på en teori på det som inte går att förklara rent vetenskapligt.

Det är ingen teori, det är ett postulat, och det vora väl bättra att hitta lämpligare namn än 'gud' etc. för sånt

Citat:
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar, det är sent och jag är inte så överdrivet skarp på att överföra mina tankar från hjärnan till en dator, det är lite svårt.

Det är inte svårt att förstå vad du menar. Du upprepar välbekanta klyschor som redan har presenterats en zillion gånger före.
Citera
2013-01-12, 12:20
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.
...

Det största problemet du gör förutom att starta en ny tråd istället för att använda befintliga är att ge "Gud" ett kön. Det finns en anledning till att man inte ska göra avbilder av "Gud".
Citera
2013-01-12, 12:22
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Okej, det ligger så här till.

Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Det är bevisat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Virtuell_partikel
http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=55233
Citat:
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt.

Nope.
Citat:
Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang?

Big Bang var starten på vårt universum och behöver inte nödvändigtvis vara början till allt. Vi har ingen aning om vad som orsakade Big Bang.
Citat:
Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Om du inte accepterar slump av något slag så kan du endast förlita dig till positivistisk materialism och då är det redan förbestämt vilka som hamnar i himlen eller helvetet.

Citat:
Allt som existerar är i sin perfekta ordning.

Vad menar du med detta? Det låter mest som trams i mina öron.
Citat:
Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?
Nej.
Citat:
Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt.

Wow.
Citat:
Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig.

Det här är nog den enda meningen i hela ditt inlägg som är logisk.
Citat:
Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Vad vet du om det?
Citat:
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv.

Enligt dina premisser kan Gud inte ens existera.
Citat:
Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.
What?
Citat:
Men vem skapade då Gud:
Här har vi en mycket befogad fråga!
Citat:
Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
Du har rätt, men vad Gud betyder spelar ingen roll alls för dess egentliga egenskaper. Atom betyder t.ex "odelbar". Gud är knappast exkluderad från problemet med orsak och verkan.
Citat:
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens.

Nej, det är bara trams.
Citat:
För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.
Om gud är utanför tid så vore det extremt meningslöst att skapa tid.

Citat:
I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.

"Ni har hört låten om Lennart,
men ni har inte hört den om hans bror.
Han heter Ragnar, han tillverkar vagnar,
han bor i Flen men han har ett problem."

- Björn Rosenström
Senast redigerad av Kroesmann 2013-01-12 kl. 13:02.
Citera
2013-01-12, 12:24
Medlem
Jag svarar varken ja eller nej. Jag är totalt opartisk och lär tills min död aldrig ta någon part heller.
Citera
2013-01-12, 12:25
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
INGEN kan med säkerhet säga att The Big Bang startade allt även om det är det närmaste även jag kan få det till i nuläget - för jag får aldrig till detta, om än förenklat, att någonting kan skapas ur intet... Med expansion följer en början - detta är ofrånkomligt och frågan är då hur kan det finnas en början? Jag kommer aldrig få till detta hur mycket ni än försöker få det till att Universum kröker, bänder, böjer sig etc.

Logiskt sett så kan det inte finnas en början då en reaktion måste ha skett någonstans inuti någonting, någon gång.

Ni kan inte bara avfärda allas idéer med att bortse från det faktum att någonting inte plötsligt kan börja existera utan en början... Vad bestod då denna början i, vilka ämnen och i vad "skapades" Universum?

Kvarkar och strängteori och faan vet förklarar inte ovanstående!

Vill påpeka att jag är ateist!

Att big bang startade "allt" (beroende på vad din definition av "allt" är), finns det väl egentligen ingen som påstår, iaf inte som en heltäckande förklaring för förekomsten av massa/energi. Exakt vad som föregicks av big bang (om något) går i nuläget inte att räkna på och det kanske det aldrig kommer gå att göra. Anledningen är att de formler som i dagsläget finns att tillgå blir obrukbara i en singularitet p g a variabler som går mot oändligheten.

Det största problemet när man spekulerar kring universums uppkomst är att termer som rum och tid inte har samma innebörd i en singularitet. Före big bang så existerade inte tid övht och egentligen ingenting annat heller som vi kan relatera till. Det blir alltså på ett sätt ointressant att prata om vad som fanns innan big bang då det inte kan vara mätbart i termer vi kan förstå.

Expansion kräver inte nödvändigtvis en början i den meningen att all massa/energi uppstod vid expansionens startpunkt. Det kräver helt enkelt bara en startpunkt, som i sin tur kan vara en del av en oändlig cyklisk process. D v s "universum" (i vilken form man nu vill) kan likaväl alltid ha existerat.

Både alternativet att universum har en början, att allting har skapats ur ingenting, och att universum har funnits för evigt är båda koncept som ingen människa egentligen kan förstå. Vi klarar inte att relatera varken oändlighet eller att inget plötsligt har blivit något därför att det finns helt enkelt inte i våra referensramar. Men att uppfinna en gud för att skapa någon slags konstlad förståelse för hur allting startade är ingen lösning, det är egentligen bara att göra problemet än mer komplext och dessutom så finns det ingenting som talar för någon "designer" eller vad man nu vill kalla det.

"Ingenting" är dessutom ett begrepp som vid första anblick kan verka självklart, men är i själva verket oerhört svårt att definiera. Är du intresserad så kan jag rekommendera att läsa "A universe from nothing" av Lawrence Krauss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in