2012-04-17, 00:22
Medlem
BioTags avatar
Nu störtar vi gud!

Tänkt på det.
Innan så var det så självklart att jorden var platt att man inte åkte för långt ut i havet.
Innan så var det så viktigt för kyrkan att jorden låg i mitten att alla som försökte motbevisa det eller sa emot blev förvisade.
Kyrkan bestämde över adeln som bestämde över bönderna, detta har störtats igenom ett par revolutioner.
Så varför inte störta den sista delen, gud.
Jag har börjat insett att fler och fler omkring mig är ateister.
Om vi får bort den här tramsiga gud så kommer det med många fördelar.
Men kan det bli möjligt? Har vi samlat på oss tillräckligt med kunskap för att kunna störta han/hon?
Eller är människor fortfarande för korkade för att konverteras till icke-troende? Kanske dem är lojala nog till gud för att inte gå över? Kan vi övertyga folk att han inte finns eller måste vi ha ett sista krig för att få bort alla religioner?

Tänk egentligen hur många fördelar det kan komma.
Många krig är pga religion. Riktigt många.
Många personer som inte har ett logisk svar säger bara något skit om att gud har gjort det.
Tänk även vad mycket hat som kommer försvinna.

Jag hajar att alla kristna, muslimer, hinduer, whatever (buhister och judar finns också så jag inte är diskriminerande...) kommer att bli riktigt sura på denna tråden.
Ni religiösa som vandrar in på tråden kan lyssna lite på de argument som vi ateister har. Kan gärna dra lite argument själv! Försök att motbevisa oss.
Alla ateister som vandrar in här bör framföra sina argument om varför gud inte finns.
Jag hoppas ni inte tror att jag försöker säga att alla som tror på gud är dumma i huvudet, för det säger jag inte, jag känner smarta religiösa personer. Jag säger bara att ni tror på något som inte finns!

Detta kommer bli väldigt svårt eftersom folk kan använda vilken konstig förklaring som helst.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------
Mina argument:

Jag börjar med några smarta citat.
(Detta är hur jag ser på dem)

"Gud finns, bara för att ni har skapat han" - BioTag (Jag själv)
Jag tror ni hajar. Han finns, men bara för i den troendes värld.

"Du är gud" - -20r53-
Svår att förklara, jag får be han att förklara själv.

"Gud could not created the universe, becase there were no time for him to create it" - Steven Hawking (Världens smartaste person)
Det är väldigt svårt att förklara, men allt bygger på 100% vetenskap.
Innan big bang fanns inte tid eller rum. Utan tid så existerar det inte vilket betyder att inget existera innan big bang. Så att gud skapa universum på 7 dagar är omöjligt om man tänker på det faktum att hela universum explodera på under en sekund. (Jag är väldigt insatt i astronomi)

"Religion är som opium för folket, det förblindar dem från verkligheten" - Iosif stalin eller så var det Marx.
Om man tror på en gud så har man en massa bortförklaringar om hur det är.

Det finns inget bevis att gud finns, då säger ni att det finns inget bevis att han inte finns.
Men om jag säger det såhär:
- "Jag kom ifrån rymden, jag flög på mina vingar igenom rum och tid i tusen år innan jag landa på jorden. Här landa jag i min nuvarande mammas mage och tog över ett befruktat ägg. Där inne så studera jag och tänkte över vad jag ska göra i mitt liv och exakt hur allt ska gå till. Jag kom senare ut och bestämde mig för att leva som vilken vanlig dödlig som helst. Ni kan inte motbevisa detta på något sätt." (Tänk att detta kan även vara en berättelse ifrån flera tusen år tillbaka.)
Reaktioner:
- "Är du hög?" - "Det är hur jag ser dig"
- "Det där är ju bara löjligt" - "Javisst är det! Lika löjligt som er berättelse."
- "1. Du kan inte haft vingar, 2.Du är född som vanlig dödlig" - "1. Man kan inte dela ett hav i mitten och sedan gå igenom på bottnen. 2. Jesus dog. Dör man så är man död."

Om ni försöker säga att bibeln bevisar att gud finns så säger jag bara att Sagan om ringen bevisar att troll, magi, trollkarlar m.m. finns.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------
Snälla kom med bra argument och citera mycket. Gör detta till en bra argumentation. Om ni inte orkar läsa igen så kan ni läsa tråden senare. Själv har jag ingen mer tid idag.
Och snälla inga anmälningar på 1.03. Hets mot folkgrupp. Jag säger inte att jag hatar er. Jag säger att jag inte gillar er för att ni tror på något korkat.
Försök få detta till en bra tråd med smarta argument. Så inget om hur mycket någon ska dra åt helvete för att han skriver ovettigt. Argumentera emot istället.
Thats all for today!
Citera
2012-04-17, 00:34
Medlem
Golachabs avatar
Sluta drick kaffe på nätterna så mår du bättre i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av BioTag
Kan vi övertyga folk att han inte finns eller måste vi ha ett sista krig för att få bort alla religioner?

Många krig är pga religion. Riktigt många.

Ni religiösa som vandrar in på tråden kan lyssna lite på de argument som vi ateister har.
Fina argument du hade. Dessa räcker då agendan redan är lagd. Religioner må ha varit grund för en del krig. Men total förintelse är få som förespråkat. Du lyckades. Grattis!

Jag är inte religiös. Vill bara poängtera idiotin och att jag inte stödjer den.
Senast redigerad av Golachab 2012-04-17 kl. 00:46.
Citera
2012-04-17, 00:35
Medlem
baloo12s avatar
Jag kan börja med att säga att jag inte är troende för 5 öre men läste ändå ett av de bättre argumenten här om dagen.

Citat:
Professor : You are a Christian, aren’t you, son ?

Student : Yes, sir.

Professor: So, you believe in GOD ?

Student : Absolutely, sir.

Professor : Is GOD good ?

Student : Sure.

Professor: Is GOD all powerful ?

Student : Yes.

Professor: My brother died of cancer even though he prayed to GOD to heal him. Most of us would attempt to help others who are ill. But GOD didn’t. How is this GOD good then? Hmm?

(Student was silent.)

Professor: You can’t answer, can you ? Let’s start again, young fella. Is GOD good?

Professor: Is satan good ?

Student : No.

Professor: Where does satan come from ?

Student : From … GOD …

Professor: That’s right. Tell me son, is there evil in this world?

Professor: Evil is everywhere, isn’t it ? And GOD did make everything. Correct?

Professor: So who created evil ?

(Student did not answer.)

Professor: Is there sickness? Immorality? Hatred? Ugliness? All these terrible things exist in the world, don’t they?

Student : Yes, sir.

Professor: So, who created them ?

(Student had no answer.)

Professor: Science says you have 5 Senses you use to identify and observe the world around you. Tell me, son, have you ever seen GOD?

Student : No, sir.

Professor: Tell us if you have ever heard your GOD?

Student : No , sir.

Professor: Have you ever felt your GOD, tasted your GOD, smelt your GOD? Have you ever had any sensory perception of GOD for that matter?

Student : No, sir. I’m afraid I haven’t.

Professor: Yet you still believe in Him?

Professor : According to Empirical, Testable, Demonstrable Protocol, Science says your GOD doesn’t exist. What do you say to that, son?

Student : Nothing. I only have my faith.

Professor: Yes, faith. And that is the problem Science has.

Student : Professor, is there such a thing as heat?

Professor: Yes.

Student : And is there such a thing as cold?

Professor: Yes.

Student : No, sir. There isn’t.

(The lecture theater became very quiet with this turn of events.)

Student : Sir, you can have lots of heat, even more heat, superheat, mega heat, white heat, a little heat or no heat. But we don’t have anything called cold. We can hit 458 degrees below zero which is no heat, but we can’t go any further after that. There is no such thing as cold. Cold is only a word we use to describe the absence of heat. We cannot measure cold. Heat is energy. Cold is not the opposite of heat, sir, just the absence of it.

(There was pin-drop silence in the lecture theater.)

Student : What about darkness, Professor? Is there such a thing as darkness?

Professor: Yes. What is night if there isn’t darkness?

Student : You’re wrong again, sir. Darkness is the absence of something. You can have low light, normal light, bright light, flashing light. But if you have no light constantly, you have nothing and its called darkness, isn’t it? In reality, darkness isn’t. If it is, well you would be able to make darkness darker, wouldn’t you?

Professor: So what is the point you are making, young man ?

Student : Sir, my point is your philosophical premise is flawed.

Professor: Flawed ? Can you explain how?

Student : Sir, you are working on the premise of duality. You argue there is life and then there is death, a good GOD and a bad GOD. You are viewing the concept of GOD as something finite, something we can measure. Sir, Science can’t even explain a thought. It uses electricity and magnetism, but has never seen, much less fully understood either one. To view death as the opposite of life is to be ignorant of the fact that death cannot exist as a substantive thing.

Death is not the opposite of life: just the absence of it. Now tell me, Professor, do you teach your students that they evolved from a monkey?

Professor: If you are referring to the natural evolutionary process, yes, of course, I do.

Student : Have you ever observed evolution with your own eyes, sir?

(The Professor shook his head with a smile, beginning to realize where the argument was going.)

Student : Since no one has ever observed the process of evolution at work and cannot even prove that this process is an on-going endeavor. Are you not teaching your opinion, sir? Are you not a scientist but a preacher?

(The class was in uproar.)

Student : Is there anyone in the class who has ever seen the Professor’s brain?

(The class broke out into laughter. )

Student : Is there anyone here who has ever heard the Professor’s brain, felt it, touched or smelt it? No one appears to have done so. So, according to the established Rules of Empirical, Stable, Demonstrable Protocol, Science says that you have no brain, sir. With all due respect, sir, how do we then trust your lectures, sir?

(The room was silent. The Professor stared at the student, his face unfathomable.)

Professor: I guess you’ll have to take them on faith, son.

Student : That is it sir … Exactly ! The link between man & GOD is FAITH. That is all that keeps things alive and moving.
Citera
2012-04-17, 00:37
Medlem
Krafses avatar
Det är faktiskt, tror jag, ytterst sällan som religion i sig är roten till onda gärningar i religionens namn. Jag tror snarare roten till dessa onda gärningar ligger i människors dumhet. Eller rasism. Eller sadism. Eller ekonomisk vinst. Eller nästan vad som helst.
Citera
2012-04-17, 00:44
Medlem
Golachabs avatar
.felpost
Citera
2012-04-17, 00:47
Medlem
Jag tror inte själv på gud men jag blir så innerligt trött på alla dessa ateister som ska hålla på och motbevisa religioner. Det är en tro inte en vetenskap! Jag är själv döpt och konfirmerad och en dag kommer jag gifta mig i kyrkan. Det behöver inte vara en religiös handling utan det kan vara något som handlar om att bevara våra fina traditioner.*

Krigen som utspelar sig p.g.a. religion hade nog gjort det även om det inte hade varit t. ex. helig mark. Folk kommer alltid finna anledningar att kriga och om det inte vore för olika religioners skull så skulle det kunna vara över de andras politiska färg. Extremister kommer alltid finnas även om du minimerar eller helt och hållet tar bort alla religiösa.

Mvh,
Jesus

* Med fina traditioner menar jag inte midsommar då var svensk ska supa sig stupfull och dansa runt en fallos.
Citera
2012-04-17, 03:10
Medlem
Blarrstahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baloo12
Jag kan börja med att säga att jag inte är troende för 5 öre men läste ändå ett av de bättre argumenten här om dagen.

Det där argumentet är det en riktig pajas som skrivit. Finns så otroligt mycket fel i den. Men det är väl alltid så när man försöker "Bevisa" att det finns en GUD.
Citera
2012-04-17, 03:51
Medlem
baloo12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blarrstah
Det där argumentet är det en riktig pajas som skrivit. Finns så otroligt mycket fel i den. Men det är väl alltid så när man försöker "Bevisa" att det finns en GUD.

Jag håller med, men har inte hört något bättre argument från någon religiös person...
Citera
2012-04-17, 03:58
Medlem
Daos avatar
Hade tro varit vetenskap, hade det inte hetat tro.

Hade vetenskap varit tro, hade det inte hetat vetenskap.

Tro kan inte bli vetenskap, och vetenskap kan inte bli tro.

Däremot kan tro vara bra för vetenskapen, och vetenskapen bra för tron!

Tro är hjärta, utan hjärta blir vetenskapen bara mekanik.

Vetenskap är hjärna, utan hjärna blir tro bara programering.

Människan behöver både hjärta och hjärna för att leva och fungera som människa!
Citera
2012-04-17, 08:20
Medlem
Det vetenskapmännen idag inte förstår, tror man att man kommer att förstå i framtiden. Man tror att man kommer hitta vetenskapliga svar.

Det vetenskapen idag har fel i, tror man kommer att rättas till i framtiden genom nya vetenskapliga framsteg.

Fram till dess får vi nöja oss med att tro att vi är på rätt väg och tro att vi kommer att få svar dessa vetenskapliga frågor.

Men många har problem med att religiösa tänker i samma bana. Bibeln exempelvis är ingen fysikbok och den beskriver i princip ingenting från en fysikalisk eller vetenskapig vinkel. Skapelsen till exempel beskrivs i 31 meningar. Hur kan någon tro att vi vetenskapligt kan förstå universums skapelse genom 31 meningar, som dessutom i stora delar utspelar sig utanför tid och rum och talar ur ett gudomligt perspektiv. Hur mycket vet vetenskapen idag om "tiden" innan big bang, då vare sig tid eller rum fanns?

Vetenskapsmän utgår från att allt teoretiskt kan förklaras genom vetenskap. Religiösa tror samma sak + att de tror att en Gud passar in i denna vetenskap. Men då man försöker göra detta blir ateister väldigt frustrerade. Hur kan religiösa ändra sig hela tiden och försöka passa in sig i vetenskapen? Svaret är för att de tror på Gud. Finns Gud så kommer han att passa in. På något sätt. Gör han inte det måste vi fundera på hur vi tolkar bibeln, koranen och alla andra skrifter. Eller också fundera på om vetenskapen har rätt. Hur religiösa än gör får de ateisterna på sig. "Ni är dumma för ni ändrar er tolkning av bibeln hela tiden" eller "Ni är dumma som ignorerar vetenskapen".

Fram tills religiösa inte har svar på allt så får de nöja sig med att tro att de kommer få svar.

Kan skriva mycket till men har säkert skrivit tillräckligt för att "reta upp" folk.
Citera
2012-04-17, 08:30
Medlem
Jankovics avatar
En oerhört dum tråd om jag ska vara ärlig. Jag tror inte religion är roten till alla krig och allt elände. Tar man exempelvis bibeln och de tio guds budord, så ser man tydligt att de budorden passar perfekt in i de samhällslagar som finns idag, och som alla vill ska finnas.

Hitta lite mer grunder till dina uttalanden, tack.
Citera
2012-04-17, 08:37
Bannlyst
Hur gammal är TS, det är frågan. Ingen ide att kommentera detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in