2013-01-12, 10:45
Medlem
Stegens avatar
Jag har en fråga till TS och alla andra religösa tomtar här. Varför vill gud att ni sprider er religion och att ni försöker konvertera andra? Vad får gud, som är en varelse långt mäktigare och smartare än alla människor som någonsin levt, ut av att ha horder av blint troende människor som är redo att döda i hans namn? Varför skall det byggas kyrkor och moskeer, offras mat när man istället kunde spendera tid och pengar på att hjälpa hungerställda och sjuka? Är gud så sjukt självupptagen att hans skapelse måste älska honom dygnet runt, eller vänta inte hela hans skapelse BARA människan, varför är djur inte förpliktade att gå till kyrkan och be mot mekka. Djur borde ju ha varit lättare att "programera" till att tro på gud.

Det enda logiska skulle varit om gud livnär sig på tårarna av alla miljontals människor som inte får sina böner hörda varje dag.
Citera
2013-01-12, 10:52
Medlem
Pipharens avatar
Bara för att ni Gudstroende inte kan föreställa er hur universum naturligt är, betyder inte att ni har rätt att förklara er med något random som en skapare. Varför måste vi ha en förklaring till hur universum skapades? Universum är något mycket mycket mäktigare än oss och självfallet vet vi inte allt om det.
Citera
2013-01-12, 11:04
Medlem
snorgerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felandeexistens
Hade inte arabiska vart mest naturligt? =)

Jo, absolut, förutom att inte så många skulle haja något. ;-)
Citera
2013-01-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Nu har inte jag läst ALLA inlägg men insåg redan på de 2-3 första sidorna att det enda ni "icke troende" lyckades komma med är klagomål och personliga påhopp av TS. DET är väldigt omoget och patetiskt om inget annat.

Jag håller med TS, jag är dock inte så jätteinsatt men har spekulerat och tänkt mycket just ang gud och religion och vetenskap.. till slut kom jag fram till att vetenskap är ett bra verktyg till en viss gräns. Så länge man kan bevisa vissa saker inom fysiken och astrologin så visst, fine, jag tror på den vetenskapliga modellen. Men det är inte så enkelt, TS frågeställning och argument däremot är enkel, kort och koncis. Bara en sådan sak som BBT, vem skapade det, vem, vad och varför skapades allt runt omkring oss?

En annan sak, bara en sån enkel grej som rymdens oändlighet. Att om man åker ut i rymden (teoretiskt) till dess "slut", vart hamnar man då? Vart är slutet? Hur ser det ut? Vad finns bakom slutet? Och slutet bakom slutet? Varför finns det ett slut på allt, eller finns det? Gud är oändlig, han går inte att förklara med vetenskap. Just därför finns Gud, för Gud är en förklaring till det för oss människor oklara! Hänger ni med??

Alltså kalla det vad du vill, vi har ju inte svaret på många frågor, men just allt omkring oss som existerar är Gud. Du som icketroende behöver inte se det som en religion om du resonerar som jag, det kan mycket väl vara en vetenskaplig infallsvinkel. Enligt Koranen så är Gud inte en människa eller en varelse, går inte att avbilda. Han finns i allt, natur, människan, själen, luften, rymden osv.

Så förblinda er inte på ordet religion och Gud, tänk er istället att det är endast ett namn på en teori på det som inte går att förklara rent vetenskapligt.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar, det är sent och jag är inte så överdrivet skarp på att överföra mina tankar från hjärnan till en dator, det är lite svårt.

Jag är glad att du hoppade in och gav dina tankar. Du har rätt i ditt inlägg. Bara en sak som jag störde mig på. Du skrev:

"Gud inte en människa eller en varelse, går inte att avbilda. Han finns i allt, natur, människan, själen, luften, rymden osv."

Jag tänkte mest på om du menar Gud själv, att han är allting. Om detta är sant så betyder det att Gud även "är" dom smutsiga ställen, då han existerar i allt. Jag vet hur du tänker, har självt tänkt som du och tyckt likadant. Men senare kom jag på att Gud är HELT separerad från skapelsen, han är inte mixad med skapelsen what so ever. Han är den Allseende, All hörande enbart för att Gud är med oss via hans kunskap. Han är kunskapen, då han vet allt. Detta gör att Gud inte behöver vara vara överallt med hans egna Själv. Han är ovan, ovan Jorden, ovan Himlarna, Han är ovan sin tron på ett sätt som passar hans Höghet, hans Makt. Finns mer information om detta, läs gärna detta!

Where is God?

Some other religions teach "God is everywhere." This is actually called "pantheism" and it is the opposite of our belief system in Islam. Allah tells us clearly there is nothing, anywhere in the universe like Him similar to his likeness, nor is He ever in His creation.

He tells us in the Quran He created the universe in six "yawm" (periods of time) and then He "astawah 'ala al Arsh" (rose up, above His Throne). He is there (above His Throne) and will remain there until the End Times.

Allah has such complete Knowledge as to be able to Know all things past, present and future in all places at exactly the same time. The same can be said for His absolute Hearing and Seeing. In this way, His Knowledge, His Hearing, His Sight is everywhere simultaneously.

In this regard, the prophet Muhammad (peace be upon him) told us He is as close to us as our jugular vein. He also explained Allah is "with us" when we are in sincere worship to Him and in times of need. Naturally, this would not compromise His existence outside of His creation.

The Quran offers us a more detailed understanding of Where (and Who) Allah is.

"Certainly your Lord is Allah, Who created the heavens and the earth in six yaum (days or periods of time), and then He Istawa (rose above) the Throne. He brings the night as a cover over the day rapidly, and the sun, the moon, the stars subject to His Command. Surely, His is the Creation and the Commandment. Blessed be Allah, the Lord of the universe!"
[Noble Quran 7:54]

"Indeed, your Lord is Allah, Who created the heavens and the earth in six yaum (days or periods of time), and then He Istawa (rose above), the Throne, disposing the affair of everything. No intercessor (can plead with Him) except by His Permission. This is Allah, your Lord, so worship Him. Won't you then remember?" [Noble Quran 10:3]

"It is Allah who erected the heavens without pillars that you [can] see; then He Istawa (rose above) the Throne and made subject the sun and the moon, each running [its course] for a specified term. He arranges [each] matter; He details the signs that you may, of the meeting with your Lord, be certain."
[Noble Quran 13:2]

Who created the heavens and the earth in six yaum (days or periods of time), and then He Istawa (rose above) the Throne. The Most Beneficent! Ask Him, as He is Al-Khabir (The All-Knower of everything). [Noble Quran 25:59]

Who created the heavens and the earth in six yaum (days or periods of time), and then He Istawa (rose above) the Throne. You (mankind) have none, besides Him, as a Wali (protector or helper etc.) or an intercessor. Won't you then remember (accepting admonishment)? [Noble Quran 32:4]

And indeed We (Allah uses the word "We" in the royal sense like the king who says, "We decree the following...", this is not in the plural) created the heavens and the earth and everything in between in six days and fatigue never touched Us (again, this is the royal "Us" not plural). [Noble Quran 50:38]

He is the One Who created the heavens and the earth in six yaum (days or periods of time), and then He Istawa (rose above) the Throne. He knows what goes into the earth and what comes forth from it, what descends from the heaven and what ascends up to it. And He is with you (by His Knowledge) where so ever you may be. And Allah is the All-Seer of what you do. [Noble Quran 57:4]

We observe from these statements a very logical approach to understanding the nature of God without comparing Him to creation or putting Him in His creation.
Citera
2013-01-12, 11:07
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sist jag kollade fanns det ~15 bevis för att big bang har hänt.

Har aldrig hört någon säga "någonting kom till av ingenting", förutom från religiösa.

INGEN kan med säkerhet säga att The Big Bang startade allt även om det är det närmaste även jag kan få det till i nuläget - för jag får aldrig till detta, om än förenklat, att någonting kan skapas ur intet... Med expansion följer en början - detta är ofrånkomligt och frågan är då hur kan det finnas en början? Jag kommer aldrig få till detta hur mycket ni än försöker få det till att Universum kröker, bänder, böjer sig etc.

Logiskt sett så kan det inte finnas en början då en reaktion måste ha skett någonstans inuti någonting, någon gång.

Ni kan inte bara avfärda allas idéer med att bortse från det faktum att någonting inte plötsligt kan börja existera utan en början... Vad bestod då denna början i, vilka ämnen och i vad "skapades" Universum?

Kvarkar och strängteori och faan vet förklarar inte ovanstående!

Vill påpeka att jag är ateist!
Citera
2013-01-12, 11:10
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Denna är bättre
http://en.wikipedia.org/wiki/Qualia

Kanske jag har inte läst igenom hela
Men det blir nog att jag ska göra så idag.
Citera
2013-01-12, 11:12
Medlem
WizHoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

Imponerande cirkelargument :loco:
Citera
2013-01-12, 11:36
Medlem
Gud är mkt riktigt oskapad. Om man så vill kan man säga att han skapade sig själv. Men i en värld med linjärt tid, kan väl inte Gud ha funnits sen tidernas begynnelse? Vem startade isf klockan? Svaret är enkelt: Gud skapade tid, kontinuitet och logik som vi människor är vana vid den. Eftersom att Gud skapade dessa saker står han även ovan dem och binds inte av sånt som logik eller fysiska lagar. Kallas transcendens, yo.
Citera
2013-01-12, 11:41
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.

Vetenskapen har sannerligen inte bevis för allting, men religionen har inte bevis för någonting. Om gud skulle finnas, vem är då gud? Finns ju en del att välja på av de 1000-tals religioner som existerar.
Citera
2013-01-12, 11:48
Medlem
Citat:
Okej, det ligger så här till.

Jag tror att gud är det medvetande som ligger bakom alltet. Som ligger bakom big bang, universum, vetenskapen, kärlek osv.

Men jag tror inte på religion.
Senast redigerad av Haschpundaren 2013-01-12 kl. 11:56.
Citera
2013-01-12, 11:53
Medlem
koffskis avatar
Hej alla religiösa, nu vill jag demonstrera hur ni håller på med ert copy-pastande. Lika meningsfull som följande text är framstå era inkopierade texter ni inte själva har skrivit. Att ni själva inte kan argumentera för er sak är tämligen dåligt med tanke på att det här är ett diskussionsforum.

"Koffski är universums skapare. Jag äter inte och dricker inte och sover inte. Jag är Den ende som vet vad som döljer sig i en mammas mage, alltså om det är en flicka eller pojke, Jag är Den ende som vet vad som ska hända imorgon, ingen utom Jag vet när det ska regna, ingen utom Jag vet var man ska dö och ingen utom Jag vet när den sista timmen ska komma. Jag har all kunskap om det osedda. Jag vet allt och ser allt.

Jag är den som vi ska älska mest av allt och alla och varför skulle vi inte göra det när det är Jag som ger oss allt vad vi har och vad vi kommer att få, Jag ger oss våra vänner och vår familj, Jag ger oss lyckan och kärleken. Jag är den som är mest tacksam och den som uppskattar mest. Jag är den som har mest tålamod och är den mest förlåtande. Jag är den som bryr sig mest om sina skapelser, människor och jinner och allting annat. Jag har skapat allting som du kan se och allting som du inte kan se, Jag har skapat livet och döden.

Jag äger allt som finns i himlarna och på jorden. Jag äger paradiset och helvetet. Det finns ingen som är lik Mig och Jag har all makt. Min makt är så stor att Jag på uppståndelsens dag kommer att fatta tag i hela jorden och vika ihop alla himlarna i Min högra hand och säga: ”Jag är kungen, var finns kungarna på jorden.”

Jag är den som får havet att storma och kan regnbågen forma. Jag är den som får solen att skina och vinden att vina. Jag är den som får himlen att ändra färg och elden att komma från berg. Jag är den som får månen att lysa och vattnet att frysa. Jag är den som väcker grönskan på våren och släcker stjärnor med åren.

Eftersom Jag kan göra allt detta så förstår vi att det inte finns någon som är som Jag, Jag är den som ensam styr universum. Koffski behöver ingen men vi behöver Koffski. Utan Min hjälp så kan vi inte leva för Jag äger hjärtat som slår i ditt bröst och luften du andas.

[112:1] SÄG: "Koffski är Gud - En,

[112:2] Koffski, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

[112:3] Koffski har inte avlat och inte blivit avlad,

[112:4] och ingen finns som kan liknas vid Koffski."
Senast redigerad av koffski 2013-01-12 kl. 12:13.
Citera
2013-01-12, 11:56
Medlem
aaphs avatar
Slutade nästan läsa när du skrev att man tänker logiskt om svaret är ja.

Att tro på någon slags gud är väl mer än allt annat ologiskt?
Det är väl bara något som desperata och svagbegåvade i alla tidare har tytt sig till, men aldrig kunnat bevisa för de som undrar?

Utanför ämnet angående tråden:
Trodde inte att oseriösa trådar startade enbart för en plats på "heta ämnen" skulle komma upp med detta nya systemet.
Din rubrik var mer vilseledande än aftonbladets, och borde bytas till "här filosoferar vi om religion" eller dyl, för några bevis är inte presenterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in