Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Ja, det är ju inte det jag menar med att skapa förstås. Jag menar att skapa människor från grunden, utan att använda något existerande material (till exempel DNA) från människor eller andra varelser.
Det var det jag misstänkte, men då förutsätter du att det faktiskt går att skapa människor utan att använda byggstenarna. Att återskapa en process som tagit miljarder år i naturen på ingen tid alls egentligen är knappast någon smal sak.
Citat:
Jo, det finns ju lite belägg för det... exempelvis faktumet att vi inte har lyckats skapa människor (eller ens en enda cell) från grunden, även fast vi är oändligt mycket mer intelligentare än naturlagarna som evolutionister säger skapade oss.
Så hur skulle något som är oändligt mycket ointelligentare än oss kunna skapa något vi inte ens har kommit nära?
Så hur skulle något som är oändligt mycket ointelligentare än oss kunna skapa något vi inte ens har kommit nära?
Här förutsätter du igen att det övht går att skapa människor "från grunden". Du bygger alltså argumentet att det finns belägg för att vi är skapta av något intelligent på felaktiga premisser. Det finns en del som tyder på att sannolikheten för att liv ska uppstå är extremt liten även med rätt förhållanden och det blir då av uppenbara skäl svårt att återskapa artificiellt även om vi skulle lista ut precis hur det måste ha gått till.
Du resonerar väldigt konstigt med halmgubben att vi skulle vara "intelligentare" än naturlagarna. Ingenting tyder på att naturlagarna har något 'val' eller kan ändras. Att vi inte förstår alla processer i universum betyder knappast att det för den sakens skull behöver vara en intelligens av något slag som ligger bakom t.ex. naturlagar, eller vart du nu vill placera din gud. Det är precis samma argument man hade i äldre religioner/vidskepelser att t.ex. solen och månen måste flyttas på varje dag av en högre makt, för man kunde inte på något sätt förklara det annars.
Edit:
Citat:
Sen så säger ju Big Bang teorin att allt uppstod från inget: "Because there is a law such as gravity, the Universe can and will create itself from nothing." -- Stephen Hawking
Det som han säger är förstås nonsens, eftersom det förklarar inte vart gravitationen kom ifrån.
Det som han säger är förstås nonsens, eftersom det förklarar inte vart gravitationen kom ifrån.
Big Bang teorin spekulerar övht inte över vad som fanns innan big bang, så det där har du fått om bakfoten. Påståendet du citerar handlar om att kvantfysiken förutspår att ur ingenting får man till slut någonting. Och nej, det säger ingenting om varför det finns gravitation. Jag vill påstå att det är ganska sannolikt att vi aldrig kommer få reda på varför eller hur naturlagarna ser ut som de gör.
Senast redigerad av CannonDorf 2013-01-16 kl. 17:53.
Senast redigerad av CannonDorf 2013-01-16 kl. 17:53.