2013-01-16, 17:46
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Ja, det är ju inte det jag menar med att skapa förstås. Jag menar att skapa människor från grunden, utan att använda något existerande material (till exempel DNA) från människor eller andra varelser.

Det var det jag misstänkte, men då förutsätter du att det faktiskt går att skapa människor utan att använda byggstenarna. Att återskapa en process som tagit miljarder år i naturen på ingen tid alls egentligen är knappast någon smal sak.

Citat:
Jo, det finns ju lite belägg för det... exempelvis faktumet att vi inte har lyckats skapa människor (eller ens en enda cell) från grunden, även fast vi är oändligt mycket mer intelligentare än naturlagarna som evolutionister säger skapade oss.

Så hur skulle något som är oändligt mycket ointelligentare än oss kunna skapa något vi inte ens har kommit nära?

Här förutsätter du igen att det övht går att skapa människor "från grunden". Du bygger alltså argumentet att det finns belägg för att vi är skapta av något intelligent på felaktiga premisser. Det finns en del som tyder på att sannolikheten för att liv ska uppstå är extremt liten även med rätt förhållanden och det blir då av uppenbara skäl svårt att återskapa artificiellt även om vi skulle lista ut precis hur det måste ha gått till.

Du resonerar väldigt konstigt med halmgubben att vi skulle vara "intelligentare" än naturlagarna. Ingenting tyder på att naturlagarna har något 'val' eller kan ändras. Att vi inte förstår alla processer i universum betyder knappast att det för den sakens skull behöver vara en intelligens av något slag som ligger bakom t.ex. naturlagar, eller vart du nu vill placera din gud. Det är precis samma argument man hade i äldre religioner/vidskepelser att t.ex. solen och månen måste flyttas på varje dag av en högre makt, för man kunde inte på något sätt förklara det annars.

Edit:

Citat:
Sen så säger ju Big Bang teorin att allt uppstod från inget: "Because there is a law such as gravity, the Universe can and will create itself from nothing." -- Stephen Hawking

Det som han säger är förstås nonsens, eftersom det förklarar inte vart gravitationen kom ifrån.

Big Bang teorin spekulerar övht inte över vad som fanns innan big bang, så det där har du fått om bakfoten. Påståendet du citerar handlar om att kvantfysiken förutspår att ur ingenting får man till slut någonting. Och nej, det säger ingenting om varför det finns gravitation. Jag vill påstå att det är ganska sannolikt att vi aldrig kommer få reda på varför eller hur naturlagarna ser ut som de gör.
Senast redigerad av CannonDorf 2013-01-16 kl. 17:53.
Citera
2013-01-16, 17:55
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Det förklarar ändå inte hur oändligt mycket ointelligentare 'lagar' kan skapa något mer intelligent än vi med intelligens kan. Att hjärndöda naturlagar har miljarder år på sig att göra något betyder inte att de kan skapa intelligenta varelser, om man bara ger dom tillräckligt med tid.

Sen så säger ju Big Bang teorin att allt uppstod från inget: "Because there is a law such as gravity, the Universe can and will create itself from nothing." -- Stephen Hawking

Det som han säger är förstås nonsens, eftersom det förklarar inte vart gravitationen kom ifrån.

Saken är ju att det är vad evolutionsteorin förklarar. Genom ganska enkla mekanismer.

Hur vet du att det stephen hawking säger är nonsens?

Du kritiserar saker du har undermålig kunskap inom. Utbilda dig inom fysik och biologi innan du kritiserar.
Citera
2013-01-16, 21:42
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Det stämmer inte, för att jag kritiserar inte överlägsna intelligenser, jag kritiserar bara andra barn/människor, så jag är som ett barn som lyssnar på bilmekanikerna som berättar hur en bilmotor fungerar, istället för att kritisera vad som säger.

Nu blir jag lite nyfiken...

Vem är bilmekanikern i din lilla liknelse? Hur gör du när du lyssnar på honom?
har du träffat eller pratat med eller ens SETT denna så kallade bilmekaniker?

Eller har du bara läst i en bok skriven av andra barn att det finns en bilmekaniker
någonstans som vet hur allt fungerar?
Citera
2013-01-16, 21:54
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det spelar väl ingen roll vad jag säger åt dig, din låda tillåter inte dig att lyssna på saker som du själv måste bevisa som tex. astralresande..

Du måste alltid ha nån annan som bevisar saker åt dig innan du kan öppna din låda, och det blir då omöjligt att bevisa..

Men visst skulle jag kunna flyga hem till dig och kolla nånting som jag inte kan veta, men jag kanske måste ha träffat dig för att kunna tänka på dig och hamna där du är..

Enklast är nog om du mediterar på egen hand och lär dig mer om astrallresnde precis som jag gör nu..

Jag var dock väldigt nära att flyga iväg och dom där gungstolsrörelserna skrämmde skiten ur mig så jag stoppade.. För det gungade extremt djupt både åt sidor och framåt och bakåt, trodde huset plockats upp av vatten och flytit iväg..

Men fysiska kroppen satt still, det va bara astralkroppen som höll på att lossna från fysiska kroppen..

Du kanske helt enkelt ska vara lite försiktig med vad du äter för svampar?
Citera
2013-01-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Vem är bilmekanikern i din lilla liknelse?
gudarna/varelserna som skapade oss...

Citat:
Hur gör du när du lyssnar på honom?
har du träffat eller pratat med eller ens SETT denna så kallade bilmekaniker?
man lyssnar på dom genom att lyssna på vad de har sagt till mänskligheten.

Citat:
Eller har du bara läst i en bok skriven av andra barn att det finns en bilmekaniker
någonstans som vet hur allt fungerar?
böckerna skrevs av människor, men de fick instruktioner från gudarna. därför kan mytologier låta lite barnsliga, eftersom de är skrivna av människor, men eftersom människor fick informationen från gudarna så kan man samtidigt också se tecken på en överlägsen intelligens och kunskap.

dessa varelser är som mänsklighetens lärare eller föräldrar. vissa duktiga elever antecknade noga vad våra lärare sa. idag har mänskligheten blivit så rebellisk att de inte ens tror att dessa lärare någonsin fanns, och de tror att de lärde sig allting själv, och folk tror inte på våran historia som säger jorden besöktes av gudar, för att människor är egoistiska och arroganta, så de vill alltid tro att de är den högsta intelligensen. precis som små barn som inte vill lyssna på deras mer intelligenta föräldrar.
Citera
2013-01-16, 22:05
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:

böckerna skrevs av människor, men de fick instruktioner från gudarna. därför kan mytologier låta lite barnsliga, eftersom de är skrivna av människor, men eftersom människor fick informationen från gudarna så kan man samtidigt också se tecken på en överlägsen intelligens och kunskap.

dessa varelser är som mänsklighetens lärare eller föräldrar. vissa duktiga elever antecknade noga vad våra lärare sa. idag har mänskligheten blivit så rebellisk att de inte ens tror att dessa lärare någonsin fanns, och de tror att de lärde sig allting själv, och folk tror inte på våran historia som säger jorden besöktes av gudar, för att människor är egoistiska och arroganta, så de vill alltid tro att de är den högsta intelligensen. precis som små barn som inte vill lyssna på deras mer intelligenta föräldrar.

Om vi helt bortser från att det faktiskt finns flera tusen olika religioner, vilket i sig rimmar hyfsat dåligt med ditt resonemang, så vill jag gärna veta vilka tecken på överlägsen kunskap och intelligens du har hittat bevis på i religiösa texter.
Citera
2013-01-16, 22:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Dina värderingar av situationen ger jag inte mycket för. Just nu spelar du i samma liga som KPP.

Jag tror inte många skulle motsätta sig möjligheten att det finns intelligentare varelser i universum än oss själva, men samtidigt skulle alla rationella människor kräva bevis för att tro på det du påstår om att dessa kosmiska stödlärare skulle ha haft något med oss att göra.

Det är viss skillnad på att erkänna möjligheter och att göra absoluta påståenden förstår du.
Citera
2013-01-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Om vi helt bortser från att det faktiskt finns flera tusen olika religioner, vilket i sig rimmar hyfsat dåligt med ditt resonemang,
på vilket sätt menar du att det rimmar dåligt? det har ju som sagt funnits många gudar på jorden i vår historia, och det har lett till många olika religioner.

alla dessa religioner säger sedan samma saker ungefär, när man avkodar metaforerna. anledningen att de skrevs i metaforer är för att människor på den tiden kunde inte förstå allt om gudarnas budskap (för att de är så mycket intelligentare än oss), så de skrevs delvis i form av sagor, så att framtida människor kan tolka och förstå dom.

Citat:
så vill jag gärna veta vilka tecken på överlägsen kunskap och intelligens du har hittat bevis på i religiösa texter.
de berättar hur universum och mänskligheten skapades. de berättar vad naturlagar är och de berättar om en andlig värld som finns omkring oss, där vi hamnar när vi dör. de berättar saker om våran historia som vi inte skulle känna till (exempelvis att det fanns jättar på jorden, och sjunkna kontinenter). och massa annat... läs lite mytologier om du vill veta mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag tror inte många skulle motsätta sig möjligheten att det finns intelligentare varelser i universum än oss själva, men samtidigt skulle alla rationella människor kräva bevis för att tro på det du påstår om att dessa kosmiska stödlärare skulle ha haft något med oss att göra.
ja, bevisen finns ju i våran historia, som säger att gudar var på jorden och lärde människor saker. det var ju bara för 2000 år sedan en gud vandrade på jorden, och det är den tidpunkten vi baserar vår tideräkning på. idag är år 2013, så det är 2013 år sedan den senaste guden (eller halvguden rättare sagt) var här och lärde oss grejer. jag har hört att någon gång efter 2025 borde nästa gud komma på jorden, för att mänskligheten börjar spåra ur mer och mer, och det finns risk för ett tredje världskrig.
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-16 kl. 22:49.
Citera
2013-01-16, 22:48
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
på vilket sätt menar du att det rimmar dåligt? det har ju som sagt funnits många gudar på jorden i vår historia, och det har lett till många olika religioner.

Så nu har det funnits många gudar också? Har alla de här gudarna skapat universum simultant? Eftersom det finns nästan lika många skapelseberättelser som det finns religioner så kanske du menar att de alla har skapat ett universum var, men att det ändå är ett och samma (det vi lever i) på ett sätt som vi inte förstår för att vi är för dumma? Vem är det som avgör vilka religioner som är baserade på riktiga gudar och vilka som bara är påhittade? Du? Eller är alla religioner sanna kanske?

Citat:
alla dessa religioner säger sedan samma saker ungefär, när man avkodar metaforerna. anledningen att de skrevs i metaforer är för att människor på den tiden kunde inte förstå allt om gudarnas budskap (för att de är så mycket intelligentare än oss), så de skrevs delvis i form av sagor, så att framtida människor kan tolka och förstå dom.

De abrahamitiska religionerna säger ungefär samma sak, så långt kan jag sträcka mig, men inte längre.

Edit:

Vem är det för övrigt som har sagt att de religiösa texterna är skrivna i metaforer, står det i texterna? Eller kan det vara så att de måste vara skrivna i metaforer för att någon som helst chans att beskriva verkligheten? Vem är det förresten som bestämmer vilken metodologi som ska användas när man tolkar dessa metaforer?

Edit[/]

Citat:
de berättar hur universum och mänskligheten skapades. de berättar vad naturlagar är och de berättar om en andlig värld som finns omkring oss, där vi hamnar när vi dör. och massa annat... läs lite mytologier om du vill veta mer.

Ja det gör de väl på sätt och vis, men alla beskriver en skapelse vi kan motbevisa, så... Såvitt jag kan minnas så har jag aldrig någonsin sett definitionen på en naturlag i en religiös text, upplys mig. Det finns ingen anledning för mig att läsa sagoböcker, jag har grundläggande kunskap om några få religioner, det räcker fint för mig.
Senast redigerad av CannonDorf 2013-01-16 kl. 22:57.
Citera
2013-01-16, 22:50
Medlem
koffskis avatar
Citat:

de berättar hur universum och mänskligheten skapades. de berättar vad naturlagar är och de berättar om en andlig värld som finns omkring oss, där vi hamnar när vi dör. de berättar saker om våran historia som vi inte skulle känna till (exempelvis att det fanns jättar på jorden, och sjunkna kontinenter). och massa annat... läs lite mytologier om du vill veta mer.

ja, bevisen finns ju i våran historia, som säger att gudar var på jorden och lärde människor saker. det var ju bara för 2000 år sedan en gud vandrade på jorden, och det är den tidpunkten vi baserar vår tideräkning på. idag är år 2013, så det är 2013 år sedan den senaste guden (eller halvguden rättare sagt) var här och lärde oss grejer. jag har hört att någon gång efter 2025 borde nästa gud komma på jorden.

Nu börjar du hålla på som kpp. Ignorerar vad folk skriver och hävdar en massa saker utan att förklara varför det är sant.

Det verkar som du har en bristande källkritik till religion. Är det verkligen troligt att gudar har strövat på jorden?
Citera
2013-01-16, 23:05
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:

ja, bevisen finns ju i våran historia, som säger att gudar var på jorden och lärde människor saker. det var ju bara för 2000 år sedan en gud vandrade på jorden, och det är den tidpunkten vi baserar vår tideräkning på. idag är år 2013, så det är 2013 år sedan den senaste guden (eller halvguden rättare sagt) var här och lärde oss grejer. någon gång efter 2025 borde nästa gud komma på jorden.

Du är med andra ord inne på att "gud" eller kanske snarare "gudarna" var astronauter
och dom skapade jorden för att sedan komma tillbaka för att berätta det för oss. Inte genom
att helt enkelt beskriva vilka dom var med sina egna ord utan istället genom att berätta
det för några halvilliterata locals så att DOM kunde skriva ner det och berätta det vidare.

Jaha... du tänkte så.. Då är jag med
Citera
2013-01-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Så nu har det funnits många gudar också?
självklart, det har jag sagt hela tiden. varför annars skulle våran historia säga att det finns många gudar om det inte fanns många gudar?

dessa gudar är dock delar av en enda gud på samma sätt som ljusets oändliga färger är delar av ett ljus.

Citat:
Har alla de här gudarna skapat universum simultant?
ja, och de fortsätter skapa universum än idag, för att det är en evig process.

Citat:
Eftersom det finns nästan lika många skapelseberättelser som det finns religioner så kanske du menar att de alla har skapat ett universum var, men att det ändå är ett och samma (det vi lever i) på ett sätt som vi inte förstår för att vi är för dumma?
de flesta mytologiska skapelseberättelser säger att universum skapades på samma sätt, om man har intelligensen att avkoda allegorin.

exempel på tre skapelseberättelser som säger att universum skapades på samma sätt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_(cosmogony)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ginnungagap
http://en.wikipedia.org/wiki/Ayin_and_Kabbalah

Citat:
Vem är det som avgör vilka religioner som är baserade på riktiga gudar och vilka som bara är påhittade? Du? Eller är alla religioner sanna kanske?
ja, alla religioner har sanning i sig.

Citat:
De abrahamitiska religionerna säger ungefär samma sak, så långt kan jag sträcka mig, men inte längre.
ja, men det beror på att du kan inte avkoda metaforerna.

Citat:
Ja det gör de väl på sätt och vis, men alla beskriver en skapelse vi kan motbevisa, så...
de flesta människor har inte intelligensen att förstå skapelseberättelserna, så de kan inte heller motbevisa dom. de motbevisar bara deras halmgubbe-versioner.

Citat:
Såvitt jag kan minnas så har jag aldrig någonsin sett definitionen på en naturlag i en religiös text, upplys mig.
definitionen om naturlagarna i religioner säger att det finns inga naturlagar, för att allt styrs av en vilja, för att allting är levande, och sk. 'naturlagarna' är bara repetitiva förutsägbara beteenden i naturen.

Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Är det verkligen troligt att gudar har strövat på jorden?
varför skulle vår historia säga att de har gjort det, om de inte har gjort det?
Senast redigerad av elsydeon 2013-01-16 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in