2013-01-12, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KarmanHardon
Självklart existerar gud, eller rättare sagt gudarna. Det vet väl alla att Oden, Vile och Ve dödade jätten Ymer och skapade jorden av hans kropp.
Det är ju en kanonbra förklaring! Mer logisk än att slumpen fick igång allt.
Citera
2013-01-12, 09:58
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag har nog rätt bra koll på bevisföring, men jag är ändå troende agnostiker.

Att va agnostiker är det inget fel på. Du påstår ju inte att det finns något utan några som helst bevis. Det är dem som gör det jag har problem med.
Citera
2013-01-12, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kavalleristen
Att va agnostiker är det inget fel på. Du påstår ju inte att det finns något utan några som helst bevis. Det är dem som gör det jag har problem med.
Jag förstår
Citera
2013-01-12, 10:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Det är ju en kanonbra förklaring! Mer logisk än att slumpen fick igång allt.

Ja men visst. Men vem påstår att slumpen gjorde något?
Citera
2013-01-12, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja men visst. Men vem påstår att slumpen gjorde något?
Min nya favorit Eugene Koonin!
Citera
2013-01-12, 10:08
Medlem
Floppsens avatar
Hur uppstod allt från ingenting? Vad jag vet finns inget inom big bang-teorin som säger att något uppstod från inget. Det bryter helt mot E=mc^2. Enda möjligheten skulle innebära att c^2 -> 0 och E /= 0. Och då skulle massan vara oändlig. Har aldrig hört någon säga att massan i universum är oändlig. Redan där faller dina argument.

Hur uppstod gud då? Nu tänker du ologiskt.
Citera
2013-01-12, 10:16
Medlem
shmas avatar
Ingen förutom kristna och oskolade tattare påstår att universum kom från ingenting.
Det är ingen härligt organiserad balans i universum. Om 100000 år ser alllt helt annorlunda ut, då allting expanderar. Vad orsakar då en sådan expansion? Jo du, det kan du fundera på ett tag. En del tycks tro att big bang är en liten kula av ingenting i mitten på universum som sa pang och 1000000 galaxer och planetsystem skapades. Ta en kvart och googla lite. Gud hade inget att göra med det. Vetenskapen påstår sig inte kunna förklara precis allt. Men det den kan förklara har den data att backa upp det med.
Citera
2013-01-12, 10:17
Medlem
Bennermanns avatar
Tills vidare är guds existens bara ett rykte som för vidare från en dönick till en annan. Så länge det varar väljer jag att vara ateist. Eftersom INGEN vet svaret. Varför tro stenhårt på någonting man inte kan veta, helt ologiskt..

Alla som tror på gud borde även ifrågasätta sig själv. Det finns en berättelse om den egyptiska kungen Tutankhamun som titt som tätt fick religiösa uppenbarelser pga av en missbildning i hjärnan orsakad av inavel tror man... Bara ett bevis som borde få de flesta troende att tvivla på något som ingen människa vet. Med det sagt så hyser jag full respekt för de som är religiösa. Kultur och föräldrars påverkan är starka krafter.
Citera
2013-01-12, 10:18
Medlem
Enlig stringteorin så kan man likna universum som bubblor, när dessa kommer nära varandra eller rentav kolliderar så föds ett nytt universum. En bigbang helt enkelt förklarat, hur uppkom det första? Ingen vet, man kan anta att det alltid har existerat.

Fantasifoster som gud, allah mm är bara ett sätt för folk att ha människor under kontroll. Jag tror inte på troll, jultomten eller gud. Det är vanföreställningar av människor som är såpass svaga och ensamna att de måste ha något större att greppa sig fast vid.

Jag tycker synd om dom, på samma sätt som jag tycker synd om en person med funktionshinder.
Citera
2013-01-12, 10:22
Medlem
Enligt troende kristna är Gud allsmäktig och god.
Vi kan alla vara överens om att ondska finns världen; barnfattigdom, svält, våld, mord, krig, död osv.

Det ger oss följade logiska alternativ:
Gud VILL Bekämpa ondskan i världen med KAN inte - Då är Gud inte allsmäktig
Gud VILL inte bekämpa ondskan även om han KAN - Då är Gud ond
Gud vare sig VILL elle KAN bekämpa ondskan i världen - Då är Gud både ond och maktlös
Gud VILL och KAN bekämpa ondskan i världen - Då finns inte gud

Vad väljer du?
Citera
2013-01-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filmeister
Enligt troende kristna är Gud allsmäktig och god.
Vi kan alla vara överens om att ondska finns världen; barnfattigdom, svält, våld, mord, krig, död osv.

Det ger oss följade logiska alternativ:
Gud VILL Bekämpa ondskan i världen med KAN inte - Då är Gud inte allsmäktig
Gud VILL inte bekämpa ondskan även om han KAN - Då är Gud ond
Gud vare sig VILL elle KAN bekämpa ondskan i världen - Då är Gud både ond och maktlös
Gud VILL och KAN bekämpa ondskan i världen - Då finns inte gud

Vad väljer du?
Gud, om vi antar för en sekund att han faktiskt finns, är en sadistisk psykopatisk tyrann som njuter av att plåga varelserna i sin personliga petri-skål. Alltså är han ond.
Citera
2013-01-12, 10:42
Medlem
Tycker alla tokar som på fullt allvar tror på gud borde läsa boken " Gud finns inte" av Richard Dawkin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in