2013-01-12, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-v-s-G
Okej, det ligger så här till.
Jag vill ta upp frågan som många valt att skippa eller inte brytt sig om.
Det är frågan om Guds existens. Det finns två val, ja eller nej.

Om svaret är nej:

Hur kom du fram till att någonting kom till av ingenting?
Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Dela med er av era tankar.

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

SÄG: "Han är Gud - En,

Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror.

Han har inte avlat och inte blivit avlad,

och ingen finns som kan liknas vid Honom."

Koranen. Kapitel: Den rena tron.
Du måste ha ett jobbigt liv... Man borde väl egentligen bara skratta åt dig, men problemet är att sådana som du i grunden är mycket farliga individer. Jag anser att ni borde behandlas, som vilka andra psykiskt störda som helst.
Citera
2013-01-12, 09:34
Medlem
Citat:

Om svaret är nej:

Vetenskapen bevisar även att det är omöjligt. Om ni tror på att Big Bang var början till allt,
vad skapade då Big Bang? Hur kan slumpen vara att bli när den inte har någon som helst grund?
Allt som existerar är i sin perfekta ordning. Kolla runt och skåda. Vi har inte ens förståt oss på mer än 5% av universum, men endå är vi stensäkra att vi har svaret, hur kommer detta sig?

Om svaret är ja:

Nu tänker du logiskt. Om du tror på en att en skapare har skapat allt så accepterar du att den skaparen är mycket mäktig. Då allt som existerar är för stort och komplicerat för oss att förstå.
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv. Vi kan inte ens kolla på Solen utan att ens börja gråta, tänk på att det är skapelsen. Tänk dig då Guds mäktig syn.

Men vem skapade då Gud:

Ordet Gud betyder också bokstavligen oskapad. Om något skapat Gud, så är ju Gud inte någon Gud längre.
För det som skapade Gud måste då vara den nya Guden. Det är en evighets fråga som i sig är ett bevis på Guds existens. För om Gud skapade tiden, så kan Gud asså existera utan tid. Då är Gud både början och slutet med andra ord.

Det är lite roligt att du skriver en post utan att lägga fram några bevis. Kan inte du prata med gud eller jesus, bjuda ner honom till jorden och be honom förklara.

De flesta människor lämnade religion för flera hundra år sedan då vi slutade bli rädda för troll. Men det är lungt du kan fortsätta flyta i floden och tro att du kommer till ett bättre ställe om det gör dig glad.
Citera
2013-01-12, 09:38
Medlem
TheAwesomeboy1993s avatar
Det jag stör mig på är hur religösa tror att deras religion är svaret på alla frågor bara för att vetenskapen inte hunnit längre än och kunnat besvara dessa frågor.
Och en till sak. Varför skulle just din religion vara svaret på alla frågor. Det finns tusentals religioner! Varför inte bevisa att din religion är sann och inte deras?
Citera
2013-01-12, 09:40
Medlem
Religion är påhitt av människor för 1400+ år sedan som ett medel att skaffa makt/vara märkvärdiga/whatever och har ingen plats i vårt moderna samhälle, det är en föråldrad kvarleva som borde utrotas!
Citera
2013-01-12, 09:41
Medlem
Citat:

Det jag vänder mig emot är alla religioners definition utav vad Gud är. Gud är bara ett ord som betecknar något som vi inte förstår eller försökt förklara i skapelseberättelserna. Alla religioner genomsyras av människans enfaldiga påhitt av hur det ser ut.

Svaret är givetvis att Gud finns, men vi är inte på något sätt överens om vad Gud är för något.

Urgår man från religionernas texter så är Gud en fantasiprodukt och inget annat. Utgår man däremot från verkligheten och att där finns så oerhört mycket vi ännu inte förstår kan man i sin förtvivlade okunskap helt enkelt sätta ordet Gud på det så är problemet löst?
Senast redigerad av Bartolo 2013-01-12 kl. 09:43.
Citera
2013-01-12, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheAwesomeboy1993
Det jag stör mig på är hur religösa tror att deras religion är svaret på alla frågor bara för att vetenskapen inte hunnit längre än och kunnat besvara dessa frågor.
Och en till sak. Varför skulle just din religion vara svaret på alla frågor. Det finns tusentals religioner! Varför inte bevisa att din religion är sann och inte deras?
Jag är troende agnostiker, och jag har inga svar alls.
Citera
2013-01-12, 09:43
Medlem
Mockspocks avatar
Citat:
Gud kan inte vara någon man, eller en inkarnation, eller skapelsen själv.
Varför inte då? Gud är allsmäktig och ingenting är omöjligt för honom, du förringar Guds makt och allsmäktighet när du säger något sådant.
Citera
2013-01-12, 09:48
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mockspock
Varför inte då? Gud är allsmäktig och ingenting är omöjligt för honom, du förringar Guds makt och allsmäktighet när du säger något sådant.

Då får väl gud göra något åt saken.
Citera
2013-01-12, 09:48
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAwesomeboy1993

Precis, det ä roligt hur religionen "flyttar" dit vi ännu inte nått. Som nu till exempel Big Bang... Vi vet ännu inte ens om Big Bang inträffade, det är en teori. Vi ser på bevis och kommer fram till en teori utifrån dem. Om man ser det faktum att vi ännu inte vet vad som skedde innan Big Bang som ett bevis på Gud så har man inte riktigt förstått vad ett bevis är. Dessutom är dessa individer helt omöjliga att argumentera med, då de inte har förståelse för vad bevis, teori, vetenskapens tillvägagångssätt osv osv är för någonting.
Senast redigerad av Kavalleristen 2013-01-12 kl. 09:54.
Citera
2013-01-12, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kavalleristen
Precis, det ä roligt hur religionen "flyttar" dit vi ännu inte nått. Som nu till exempel Big Bang... Vi vet ännu inte ens om Big Bang inträffade, det är en teori. Vi ser på bevis och kommer fram till en teori utifrån dem. Om man ser det faktum att vi ännu inte vet vad som skedde innan Big Bang som ett bevis på Gud så har man inte riktigt förståt vad ett bevis är. Dessutom är dessa individer helt omöjliga att argumentera med, då de inte har förståelse för vad bevis, teori, vetenskapens tillvägagångssätt osv osv är för någonting.
Jag har nog rätt bra koll på bevisföring, men jag är ändå troende agnostiker.
Citera
2013-01-12, 09:52
Medlem
KarmanHardons avatar
Självklart existerar gud, eller rättare sagt gudarna. Det vet väl alla att Oden, Vile och Ve dödade jätten Ymer och skapade jorden av hans kropp.
Citera
2013-01-12, 09:55
Medlem
Citat:

Om svaret är nej:

Om svaret är ja:

Men vem skapade då Gud:

Det första jag läser i ditt inlägg är ju fel. Orkar inte läsa mer. Gud är en romantisk illusion av ignoranta idioter. Universum kan skapas av ingenting, är man allmänutbildad bör man veta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in